درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۷۳۴۸۴۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۳۱ : ۲۰ دیدگاه: ۰

رابرت مالی:

هنوز به دیپلماسی در قبال ایران معتقدیم

هنوز به دیپلماسی در قبال ایران معتقدیم رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد: هنوز به دیپلماسی در قبال ایران اعتقاد داریم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایرنا، رابرت مالی مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در تداوم ادعاهای واشنگتن علیه تهران افزود: ما هنوز به دیپلماسی اعتقاد داریم، اما از زمانی که ایران در ماه سپتامبر به توافق پشت کرد، تمرکز ما بر مقابله با کشتار شهروندان ایرانی توسط حکومت این کشور و جلوگیری از کمک ایران به روسیه در کشتار مردم اوکراین بوده است.

مالی در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ با ادعای "غیرقانونی" بودن صادرات نفت ایران به چین گفته است که مذاکرات برای منصرف کردن پکن از خرید نفت ایران، تشدید خواهد شد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون اشاره به تحریم‌های غیرقانونی که دولت پیشین کشورش به صورت گسترده علیه تهران اعمال کرده است، ادامه داد: واشنگتن گام‌هایی بر خواهد داشت که ما باید به ترتیب برای توقف صادرات نفت ایران و بازداشتن کشورها از خرید آن برداریم.

وی همچنین معتقد است که هیچکدام از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ویژه در رابطه با فروش نفت کاهش نیافته است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ۲۰ دی ماه با اذعان به رویکرد دوگانه دیپلماسی و فشار دولت بایدن به همراه شرکایش علیه جمهوری اسلامی ایران، در عین حال اظهار داشت که دیپلماسی در قبال ایران نمرده است.

این سخنگوی دولت بایدن در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره لفاظی‌های مقامات کابینه جدید رژیم صهیونیستی و موضع دولت بایدن دراین خصوص گفت:آمریکا و اسرائیل در سطح استراتژیک مبنی بر اینکه ایران نباید هیچگاه به سلاح هسته‌ای دست یابد، کاملا با یکدیگر اتفاق نظر دارند و همسو هستند.

 جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز سوم بهمن ماه  برخلاف جوسازی‌های اخیر ضد انقلاب تصریح کرد که توافق هسته ای ایران «نمُرده» اما پیشرفتی در مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز صورت نگرفته است.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً درتاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرداما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و همزمان با حوادث داخلی ایران، تمرکز خود را بر ناآرامی و اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین قرار داده است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/73484کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب