درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۶۹۰۶۶۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷ : ۱۳ بازدید: ۲۹۴دیدگاه: ۰

تهدید جنگ داخلی در اروپا

تهدید جنگ داخلی در اروپا سرمای پیش رو و تنش‌های داغ بین راست‌گرایان افراطی و افراط‌گرایان اسلام‌گرا، موضوعی است که به خوبی می‌تواند پیش از پایان زمستان، چندین دولت اروپای جهانی‌گرای دیگر را دستخوش تغییر نماید.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،


•    بحران اجتماعی در اروپا در زمستان امسال گسترش خواهد یافت.
•    اعتراض اتحادیه های کارگری به قیمت بالای انرژی

در حالی که سال 2022 سهم خود را از وحشت در جنگ جاری روسیه و اوکراین دیده است، این زمستان ممکن است شاهد ظهور بیشتر یک شبح جدید جنگ داخلی باشد:  پیوتر کوسیبا، محقق اجتماعی آلمانی انتظار دارد با سردتر شدن قاره، موج جدید اعتراضات خشونت آمیز به راه بیفتد. کوسیبا، که در دانشگاه فناوری کمنیتس کار می کند و عضو هیئت مدیره موسسه تحقیقات اعتراض و جنبش برلین می باشد، ادعا می کند که افراط گرایان راست در حال حاضر روحیه را گرم و مستعد آشوب می سازند، اما چپ ها نیز  می خواهند شهروندان را به تظاهرات خیابانی دعوت کنند. این محقق به رسانه های آلمانی توضیح داد: «اگر بحران بیشتر طول بکشد، نمی توان تشکیل و نفوذ گروه های تروریستی را رد کرد، همانطور که چند سال پیش در اعتراضات ضد پناهجویان اتفاق افتاد.

کوسیبا تنها نیست. رویترز می نویسد: « به گفته یک شرکت مشاوره ریسک،  ثروتمندترین کشورهای اروپا به دلیل قیمت بالای انرژی و افزایش هزینه های زندگی با خطر افزایش ناآرامی های مدنی در زمستان، از جمله اعتراضات خیابانی و تظاهرات، مواجه هستند.

مسئولان هم خوشبین نیستند. استفان کرامر، رئیس دفتر اطلاعات داخلی ایالت تورینگن، به شبکه تلویزیونی زد دی اف ZDF آلمان گفت که انتظار می رود "تظاهرات مشروع مورد نفوذ افراط گرایان قرار گیرد... و این احتمال وجود دارد که برخی به خشونت تبدیل شود."

جان لافلند ، یکی از اعضای مهمان در دانشکده ماتیاس کوروینوس مجارستان ، در حالی که نسبت به "قدرت خیابان" بدبین است، پیش بینی می کند که "ما به سرزمین های ناشناخته ای می رویم. اگر برق قطع شود، اگر مردم از سرما یخ بزنند، اگر خرابی در نگهداری مواد خوراکی پیش آید. اگر شبکه‌های تلفن همراه از کار بیفتند... اگر برق برای مدت طولانی قطع شود، نتایج «غیرقابل پیش‌بینی» خواهد بود.

این هشدارها ممکن است برای کسانی که به فروپاشی اجتماعی اروپای غربی در دهه گذشته توجهی نداشته اند، غافلگیرکننده باشد. اما اروپا در ده سال گذشته شاهد یک سری بحران‌های اجتماعی فزاینده از افزایش عمده هزینه‌های زندگی گرفته تا مهاجرت های انبوه و قرنطینه ناشی از بیماری های همه‌گیر بوده است.
در سال 1397 ( 2018) جنبش جلیقه زردها در فرانسه 300 هزار نفر را در بیش از هزاران تظاهرات علیه افزایش قیمت سوخت دیزل که به طور متوسط به 1.51 یورو در هر لیتر افزایش یافته بود به خیابان ها آورد ( این افزایش تا به حال به 1.65 یورو در لیتر رسیده است). آنها آتش روشن کردند، تابلوهای خیابان ها را در هم شکستند، سنگرها برپا کردند، سنگ فرش ها را ویران کردند و در حالی که شعارهایی علیه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور لیبرال سر می دادند، به سوی پلیس پرتاب می کردند. معترضان جلیقه زرد، سفیدپوستان میانسال اروپایی از محله های طبقه کارگر بودند. آیا فرانسه برای شورش جوانان مسلمان مهاجر از محله های عقب افتاده مسلمان نشین با سرد شدن بخاری ها و خاموش شدن باتری تلفن ها آمادگی دارد؟

اخبار سوئد به نقل از پلیس کشور در آوریل امسال حاکی از ان است که:  «ناآرامی های چند روزه در سوئد، ناشی از آتش زدن قرآن توسط یک گروه راست افراطی، حداقل 40 نفر را مجروح کرده است. فرانس 24 گزارش داد، و خواستار منابع بیشتر برای مقابله با خشونت شد. ده ها ماشین پلیس در آتش سوختند.

این شورش ها آنقدر رایج است که حتی در تلویزیون و فیلم نیز به تصویر کشیده شده است. اخیرا فیلم اکشن فرانسوی آتنا داستان شورش دسته جمعی مهاجران علیه پلیس فرانسه است که در پی مرگ یکی از اعضای جوان گروه روایت می شود.

موضوعات تا حدودی به اندازه چشم انداز جنگ داخلی بین گروه های مهاجر و نئونازی ها در اروپا بحث برانگیز است. موضوع یک میدان مین است. هرکسی که خشونت راست افراطی را به اندازه کافی قوی محکوم نکند، به راحتی می تواند خود را در کنار عاملان آن بیابد. در عین حال، بسیاری از محافظه‌کاران در اروپا آنقدر از این که به همه و همه چیز برچسب «راست افراطی» زده می‌شود خسته شده‌اند که دیگر نمی‌خواهند درباره تهدید واقعی نئونازی ها از جمله در اروپای شرقی چیزی بشنوند.

البته از نظر اخلاقی و حقوقی مسئولیت هر گونه خشونت تنها بر عهده عاملان و محرکین است. در عین حال نباید فراموش کرد که پدیده‌های مختلف اجتماعی در تعامل دائمی با یکدیگر هستند و مهاجرت دسته جمعی در ادبیات جامعه‌شناسی و روزنامه‌نگاری بین‌المللی به عنوان یکی از دلایل اصلی تقویت دیدگاه‌های راست افراطی توصیف می‌شود.

برخی این نظریه را مطرح کرده‌اند که جوامع مسلمان اروپایی ممکن است در پاسخ به حملات بین‌المللی تروریسم اسلام‌گرا مورد حمله تروریست‌های راست افراطی قرار گیرند و این خشونت‌ها ممکن است منجر به رادیکالیزه تر شدن بیشتر جوامع مسلمان مهاجر شود. پس از حملات سال 1394 ( 2015 )در پاریس، جف گوئو روزنامه نگار در واشنگتن پست خاطرنشان کرد که بسیاری از جوامع مسلمان در غرب اروپا و آمریکای شمالی پس از حمله جهادی تهدید شده اند. این مهم بود زیرا همانطور که عنوان مقاله او می‌گوید: «نفرت از مسلمانان درست به نفع داعش تمام می شود.»

بنابراین، آیا قرار است شهرهای اروپا در زمستان امسال بسوزند؟ در حالی که نمی توان دقیقاً دانست که چه اتفاقی خواهد افتاد، اعتراضات توده ای و ناآرامی های مدنی کاملاً اجتناب ناپذیر به نظر می رسند: در واقع، اعتراضات در چک و آلمان و فرانسه در حال وقوع است. در اینجا من دوست دارم برخی از روزنامه های جریان اصلی را که در مورد ناآرامی ها گزارش می دهند نقل قول کنم، اما افسوس که به نظر می رسد تشکیلات گرداننده آنها  نسبت به این اعتراضات بی تفاوت و کور می باشند.

 سرمای پیش رو و تنش‌های داغ بین راست‌گرایان افراطی و افراط‌گرایان اسلام‌گرا، موضوعی است که به خوبی می‌تواند پیش از پایان زمستان، چندین دولت اروپای جهانی‌گرای دیگر را دستخوش تغییر نماید.

 

لازلو برنات وزپرمی
تارنمای نشریه محافظه کار آمریکن کنسرواتیو
برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی
 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/69066کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب