درحال بارگذاری

گروه: سیاست / حوزه احزاب و تشکل ها/ایران شناسه: ۶۶۴۲۴۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲ : ۰۶ بازدید: ۱۱۱دیدگاه: ۰

جعفری:

دولت سیزدهم محبوبیت را فدای مصالح مردم کرد

دولت سیزدهم محبوبیت را فدای مصالح مردم کرد سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران گفت: در کارهای بزرگ، گاهی اوقات محبوبیت کاهش پیدا می‌کند، اما باید به مصالح مردم و کشور توجه کرد و دولت هم این کار را کرد و با یک اقدام عملی وارد میدان شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر، قاسم جعفری سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در رابطه با عملکرد یکساله دولت سیزدهم، اظهار داشت: دولت سیزدهم با شعار اصلی و محوری خود یعنی دولتِ مردمی و ایران قوی روی کار آمد، این مسئله اقتضا می‌کرد که رئیس‌جمهور به متن مردم بازگردد و این اتفاق به رغم وجود مشکلاتی مانند کرونا رخ داد.

وی افزود: در این یکسال شاهد سفرهای استانی رئیس جمهور بودیم او به برخی از استان‌ها مانند خوزستان به خاطر وجود موارد خاص، بیش از یک بار سفر کرد. دولت در واقع نشان داد که یک روحیه با نشاط، عملیاتی و چابک دارد. بسیاری از نمایندگانی هم که با مردم در ارتباط هستند، این شاخص را یک شاخص مثبت ارزیابی می‌کنند.

سخنگوی کانون دانشگاهیان با بیان این مطلب که دولت وقتی به مردم مراجعه می‌کند، واقعیت جامعه را متوجه می‌شود، تصریح کرد: این مراجعه، روی تصمیم‌گیری‌های دولت اثرات مثبتی می‌گذارد. نکته دیگر این است که دولت به دنبال حل مسائل کشور به صورت مسئله‌محور و واقعی است و به دنبال کارهای شکلی، زینتی و ظاهری نیست.

جعفری ضمن اشاره به اینکه دولت سیزدهم باید در روحیه خود، چند مسئله را مورد توجه قرار دهد، بیان کرد: اول آنکه دولت باید جانب خدا را در نظر بگیرد و وجهه خدمت به مردم را وجهه خودش قرار دهد. در گام بعد باید جسارت و شجاعت در اقدام هم داشته باشد، نمونه آن را هم در بحث مردمی کردن یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی مشاهده کردیم.

 

دولت سیزدهم محبوبیت را فدای مصالح مردم کرد

وی افزود: هرچند که برخی می‌گویند دولت باید دنبال محبوبیت برای خود باشد و این گونه تصمیمات اقتصادی، سازگار با این هدف نیست. در واقع در کارهای بزرگ، گاهی اوقات محبوبیت کاهش پیدا می‌کند، اما باید به مصالح مردم و کشور توجه کرد. دولت هم این کار را کرد و با یک اقدام عملی وارد میدان شد و این جنبه‌ها را مورد توجه خودش قرار داد.

سخنگوی کانون دانشگاهیان با ذکر نکاتی در خصوص سیاست خارجی دولت، گفت: سخن دولت از ابتدا این بوده که هیچکس نباید مردم را نسبت به اینکه قدرت‌های خارجی در مورد ایران چه فکری می‌کنند، شرطی کند. به عنوان مثال نباید چشم‌مان به دستان دیگران باشد، یعنی همان کاری که عده‌ای به واسطه برجام انجام دادند، زیرا فکر می‌کردند می‌توان از این طریق به منافعی رسید؛ در حالی که طرف مقابل می‌دانست که چگونه ما را معطل کند.

جعفری ادامه داد: دولت سیزدهم می‌گوید که به برجام و حوزه روابط سیاست خارجی اهتمام دارد اما در مقابل، مردم را نسبت به این موضوع شرطی نمی‌کند، بلکه کار اصلی را پیگیری می‌کند. در این راستا هم اقداماتی انجام شد که دولت گذشته اهل انجام دادن آن‌ها با بهانه‌های مختلف مثل برجام و FATF نبود. در ابتدای دولت سابق، حتی ازدواج جوانان و آب خوردن را هم به برجام ربط می‌دادند.

وی تصریح کرد: وقتی از دولت گذشته می‌پرسیدیم چرا به واردات واکسن نمی‌پردازید؟ در جواب می‌گفتند که چون برجام را امضا نکردیم پس نمی‌توانیم پول آن را پرداخت کنیم و آنها هم به ایران واکسن نمی‌دهند، اما اکنون می‌بینیم در حالی که هنوز برجام به نتیجه نرسیده، کار واکسن انجام شد و به اتمام رسید. این‌ها هم بخشی از کارهای دولتِ رئیسی است که انجام گرفت.

سخنگوی کانون دانشگاهیان، فعال کردن حوزه بین‌الملل در کشور توسط دولت جدید را خوب ارزیابی کرد و گفت: دولت سعی می‌کند که دیپلماسی رسمی را در کنار دیپلماسی عمومی رونق ببخشد. الحمدالله اکنون سفرهای خارجی دولتمردان ایرانی و سفرهای مقامات سیاسی دیگر کشورها به کشورمان، آنقدر افزایش پیدا کرده که دیگر جای بحث ندارد.

جعفری خاطرنشان کرد: به خاطر داریم که در گذشته وقتی برخی از هیئت‌های سیاسی اروپایی به ایران می‌آمدند، به دنبال بررسی راهکارهای تشدید تحریم‌ها علیه ایران بودند. اما اکنون دو کار باورنکردنی اتفاق افتاده، یکی عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای و دیگری سخنرانی در بریکس به عنوان عضو ناظر که مقدمه برای الحاق رسمی است. در حالی که دولتمردان گذشته فکر می‌کردند دست ایران از این مسائل کوتاه است، اما دیدیم که این اتفاق در حوزه تعاملات بین‌المللی افتاد.

 

تعامل با همسایگان در دولت سیزدهم اهمیت دارد

وی یکی از نکاتی که دولت سیزدهم به صورت خیلی جدی به دنبال آن است را تعامل با همسایگان دانست و افزود: در این روزهای اخیر مشاهده کردیم که چه میزان رفت‌وآمد کشورهای همسایه افزایش پیدا کرد و در این حوزه به جایی رسیدیم که مقامات عربستانی بخواهند با تعامل، سفارتخانه را مجدداً بازگشایی کنند. همگی این‌ها نشان‌دهنده وزنه جمهوری اسلامی است.

سخنگوی کانون دانشگاهیان با بیان اینکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با یک برنامه‌ریزی طوفانی و شدید به منطقه آمد، گفت: او آمد تا یک ناتوی عربی، پیمان نظامی خاورمیانه و یکپارچه سازی دفاع هوایی علیه ایران را ایجاد کند. در همه این‌ها هم به دنبال عضویت ثابت رژیم صهیونیستی بود، اما تک تک کشورها مانند امارات و اردن به خاطر دیپلماسی اثرگذار ایران، اعلام کردند که به هیچ‌یک از پیمان‌های امنیتی و نظامی علیه ایران نمی‌پیوندند.

جعفری اظهار کرد: یکی از مواردی که باید به طور جدی به آن توجه کرد، بهبود وضع معیشت مردم، کنترل تورم و تحقق وعده‌های داده شده است. اکنون دولت در حوزه مسکن می‌گوید که به دنبال تحقق مقدماتی است که بتواند چهار میلیون مسکن را ایجاد کند و بنده امیدوارم که این کار رخ دهد.

وی گفت: امیدواریم پیمان‌هایی که با چین و روسیه بسته شده، به نتیجه برسد و سرمایه‌گذاری‌های آنها در حوزه نفت و گاز صورت بگیرد تا باعث ایجاد اشتغال و مواردی از این دست شود. به طور کلی بحث معیشت مردم و تورم، چیزی است که دولت باید توجه جدی‌تری به آن نشان دهد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/66424کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب