درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ/ایران شناسه: ۲۴۴۲۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳ : ۱۷ بازدید: ۹۱۹دیدگاه: ۰

به بهانه گرامیداشت چهاردهم تیر ماه؛ سالروز قلم

قلم؛ تمدن ساز و ساکتی فریادگر!

قلم؛ تمدن ساز و ساکتی فریادگر! چهاردهم تیرماه را که مصادف با روز قلم می باشد به اهالی قبله قلم و همه فعالان در این عرصه تبریک و تهنیت گفته و برای همه این عزیزان آرزوی توفیق و سلامتی دارم و امیدوارم قلم و اندیشه سترگشان همیشه در خدمت سعادت و بهروزی ملت ایران باشد و از حقوق شهروندی آنان در همه زمینه ها دفاع نمایند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،  چهاردهم تیرماه را که مصادف با روز قلم می‌باشد به اهالی قبله قلم و همه فعالان در این عرصه تبریک و تهنیت گفته و برای همه این عزیزان آرزوی توفیق و سلامتی دارم و امیدوارم قلم و اندیشه سترگشان همیشه در خدمت سعادت و بهروزی ملت ایران باشد و از حقوق شهروندی آنان در همه زمینه‌ها دفاع نمایند و ارزش و حرمت قلم را نیز پاس بدارند. لازم می‌دانم در خصوص این روز نکاتی را مختصر و در حد تنها یادآوری به خود و نقش آفرینان عزیز و گرانقدر در این حوزه مقدس مطرح و یادآوری نمایم:

1- قلم خود را از هجو نویسی و یاوه گویی‌های بی سند و مأخذ بازداریم.

2- قلم؛ شأن، قداست، ارزش و حرمت دارد، بر عهده ما است که آن را در خدمت سلطه گران سالوس و مزور سیاست و قدرت و پول قرار ندهیم و ارزان آن را بی جهت هزینه جبهه زر و زور و تزویر ننماییم.

3- کاری که قلم می‌کند هیچ سلاح هوشمند و پیشرفته‌ای تاب مقابله با آن را ندارد. شقی ترین و پست ترین حاکمان مستبد ظالم در دوران حکومت خود ، همیشه تلاش داشته اند که در معرض نقد و نیش قلم قرار نگیرند تا قضاوت شوند و با بیداری جامعه از اریکه قدرت به زیر کشیده شوند.

4- قلم امروز از آن چنان جایگاه و ارزش و قداستی برخوردار است که در قرآن کریم این کتاب آسمانی به آن سوگند یاد شده است«ن و القلم و ما یسطرون».(1)

5- چرا خداوند به قلم و به آن چه مى‌نويسد سوگند یاد کرده است؟ شاید این برداشت که قلم؛ نشانه فرهنگ و تمدن است و تكيه بر آن، تكيه بر سند و استدلال است، پاسخ مطلوبی به نظر برسد و لذا از نگاه صاحب نظران و اندیشمندان؛ قلم: با علم رابطه دارد، با دانشمندان قرین است، فرهنگ را رشد می‌دهد، تجربه ها را منتقل می‌سازد، قدرت ساز عرصه‌های فرهنگى، نظامى و اقتصادى و همچنین حوزه بهداشت سلامت می‌باشد، حافظ علومند، و البته با همین قلم می‌توان ملتی را خواب کرد و در غفلت و جهالت آنان را نگه داشت به خاک ذلت و مذلت نشاند، یا بیداری بخشید و بزرگ و عزیزشان نمود. و چه زیبا استاد قرائتی در تفسیر نور خود در باب قلم گفته است:  «قلم يك فرياد ساكت است. قلم سند رسمى است. قلم گزارشگر تاريخ است.»(2)

6- قلم با همه محاسنی که دارد اما در دست اهلش نباشد می‌تواند تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی گردد. تاریخ کم از چنین قلم بدستان مزدور آسیب ندیده است. مطالعه آن به خوانندگان توصیه می‌شود. تاریخ نشان داده است اگر قلم آزاد اندیشی شکسته شود روز تولد مزدوران قلم به دستی  خواهد بود که همت آنان و آثار ایشان افیون اندیشه مردمان جهان خواهد شد و موجبات سقوط و تباهی را فراهم می‌نماید. بنابراین آسیب شناسی قلم امری ضروری و خدمت به جامعه بشری و دلسوزان اهل قلم است. این حقیقت ما را بیدار می‌کند که دایم در پالایش حقانیت قلم و اهل قلم باشیم و لحظه‌ای دچار خواب و غفلت نشویم.

7- صریح و شفاف به دوستان فاضل و اندیشمند خود بگویم که من با بیش ازسه دهه خدمتگزاری در عرصه قلم و نویسندگی با بیش از 60 جلد کتاب و بیش از 3هزار مقاله، نگران قلم خود هستم، نگران آن که به بیراهه نرفته باشم و از مسیر آگاهی بخشی و جریان سازی سالم منحرف نشده باشم. نقد بیجا نکرده باشم. به حقوق کسی بدون ملاحظه تعدی ننموده باشم. قلم خود را در خدمت تزویر و ریا قرار نداده باشم.  بیایید گاهی خود را نقد کنیم و براندیشه و داده‌ها و خروجی‌های خود در این زمینه به جامعه؛ علامت سئوال بگذاریم و به ارزیابی آثار قلمی خود بپردازیم و بدون هیچ ملاحظه‌ای به محاکمه خویش اقدام نماییم. آیا واقعا این قدرت را داریم و این تابوشکنی را می‌توانیم انجام دهیم تا در پیشگاه وجدان خود سربلند باشیم و در همه زمان ها از آثار قلمی و مکتوبات برجا مانده از خود با افتخار دفاع کنیم و خجالت­‌زده و شرمنده نگردیم!   

8-دوستان عزیزم، سروران پیشکسوت و اساتید من که موی خود را در این راه سپید کرده اید و حاضر نشده‌اید قلم خود را در این شرایط سخت روزگار، آلوده نمایید و بخاطر امرار معاش هر خفت و خاری را به جان بخرید بر شما می‌بالم و می‌دانم خیلی از شما بزرگان با چه مشقاتی روزگار می‌گذرانید اما پاکی، صفا، صداقت، شرف و انسانیت خود را با چنگ و دندان حفظ کرده‌اید و گاها با بیماری‌های متعدد و گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنید ولی حاضر نبوده و نیستید که قلمتان در خدمت صاحبان زر و زور و تزویر و صاحبان قدرت قرار داده شود. درود بر شرف و بزرگی شما سرداران جبهه فرهنگی و دلاور مردان جبهه اندیشه و خرد و حافظان علم و فرهنگ این آب و خاک.

درود بر شما که سالیان سال است با تمام جفایی که از سوی مسئولان فرهنگی کشور بر شما می‌رود ولی از مجاهدات دست نکشیده و با غرور از مرزهای اندیشه این کشور حراست می‌نمایید و از حریم افکار مردمان این سرزمین با رشادت و ایستادگی دفاع می‌کنید. ایران و ایرانی بر شما اهالی قبله قلم می‌بالد و بر افکار و اندیشه فرهنگی تمدن ساز شما بوسه می‌زند. شما مزد خود را از مردم ایران گرفته و خواهید گرفت. درود بر آزادگی شما که بی ادعا و بدون هیاهو و تبلیغات و با صدای خاموش در خدمت این مردم و آب و خاک هستید. شما مصداق این شعر هستید:

قلم به دست گرفتم که حرف حق بنویسم          هر آنچه نتوان گفت بر ورق بنویسم

 قسم به جان قلم خورده‌ام که نای قلم             به دست گیرم و تا آخرین رمق بنویسم   

و از زبان لسان الغیب خواجه شیراز؛ برایتان این دعا را می‌کنم که همیشه در صحت و عافیت باشید:

تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد

وجود نازکت آزرده گزند مباد

سلامت همه آفاق در سلامت توست

به هیچ عارضه شخص تو دردمند مباد

جمال صورت و معنی ز امن صحت توست

که ظاهرت دژم و باطنت نژند مباد

در این چمن چو درآید خزان به یغمایی

رهش به سرو سهی قامت بلند مباد

در آن بساط که حسن تو جلوه آغازد

مجال طعنه بدبین و بدپسند مباد

هر آن که روی چو ماهت به چشم بد بیند

بر آتش تو به جز جان او سپند مباد

شفا ز گفته شکرفشان حافظ جوی

که حاجتت به علاج گلاب و قند مباد

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

1- قسم به نون که شاید نام نور و ناصر حق یا لوح نور خداست و قسم به قلم (علم فعلی ازلی) و آنچه (تا ابد در لوح محفوظ عالم) خواهند نگاشت. حرف نون حدود صد و بيست و نه بار در سوره قلم در ضمن كلمات آن آمده است.

2- تفسیر نور، محسن قرائتی، تهران:مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، 1383 ش، چاپ يازدهم.

دکتر اسدالله افشار
اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/2442کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب