درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۲۱۷۸۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۴۲ : ۱۱ بازدید: ۲۱۰دیدگاه: ۰

عباس امیری‌فر:

در دوران رئیسی طیف‌های تازه‌ای متولد می‌شوند

در دوران رئیسی طیف‌های تازه‌ای متولد می‌شوند عباس امیری‌فر گفت: بحث عدالت و فسادستیزی محور تشکیل طیف‌هایی جدید خواهد بود؛ کسانی که از دولت و قوه قضائیه انتظار دارند همه تلاششان را معطوف به برقرار عدالت کنند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از نامه‌نیوز، جناح‌بندی‌های سیاسی گرچه هنوز با دو نام اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نمود دارد اما در سال‌های اخیر دیده‌ایم که وجود این دو جناح یکسره ثابت نبوده است و درون آنها طیف‌هایی تازه متولد شده‌اند که قدری حتی از جریان اصلی هم فاصله اندیشه‌ای داشته‌اند اما در این میان برخی باور دارند با روی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی و از آن سو کنار رفتن طیف اعتدال از قدرت ممکن است هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان به پایگاه سنتی خود بازگردند و به نوعی سیاست در دست سنتی‌های هر دو جناح قرار گیرد.

عباس امیری‌فر درباره این موضوع گفت: «بعید می‌ دانم که در آینده شاهد بازگشت عرصه سیاسی به سمت سنتی‌ها باشیم؛ چه در جبهه اصلاح‌طلبی و چه در جبهه اصولگرایی. این یک واقعیت است که جامعه تأثیر مهمی بر سیاست می‌گذارد و در شرایطی که اقتضائات جامعه تغییر کرده، بازگشت به عقب غیرممکن است».

او ادامه داد: «اکنون نیروهای سنتی نیز یا سنشان بالاست یا آنکه دیگر حوصله سیاست‌ورزی ندارند یا دار فانی را وداع گفته‌اند. من تصور می‌کنم اتفاقا در دولت آقای رئیسی شاهد ظهور طیف‌های جدیدی باشیم، طیف‌هایی که خوانشی متفاوت از آنچه در تمام این‌سال‌ها در دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی گفته شده است و یک پوست‌اندازی مهمی در چیدمان نیروهای سیاسی رخ می‌دهد».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا آن طیف‌های جدید را می‌توان جریان سوم نامید، بیان کرد: «لزوما نمی‌شود گفت یک جریان جدید که بتوانیم جریان سوم قلمدادش کنیم، به‌وجود می‌آید. به نظرم همین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان البته با نیروهای جدید به سمت عرصه‌های جدیدی از سیاست‌ورزی و با شعارها و اهدافی تازه می‌روند. روزگاری به یاد داریم که راست‌ها و چپ‌ها حضور داشتند؛ همان راست و چپ‌ها شدند اصولگرایان و اصلاح‌طلبان. اکنون هم همین‌طور است و ممکن است از دلِ همین جناح‌ها طیف‌های تازه‌ای با نام‌های جدیدی به وجود آیند. مثلا به یاد داریم از پس دولت مرحوم هاشمی حزب کارگزاران متولد شد که به نوعی شدند راست مدرن.حالا هم زمزمه‌ای به گوش می‌رسد که طیف‌هایی تازه به وجود آیند».

او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه محور بحث این طیف‌های جدید احتمالا چه خواهد بود، اظهار کرد: «به نظرم بحث عدالت و فسادستیزی محور تشکیل طیف‌هایی جدید خواهد بود. کسانی که از دولت و قوه قضائیه انتظار دارند همه تلاششان را معطوف به برقرار عدالت کنند. کسانی که دیگر نمی‌پذیرند مسئولان شعار خدمت بدهند اما در نهایت حقوق‌های نجمومی بگیرند».

امیری‌فر در پایان گفت: «ظهور طیف‌های جدید هم در جناح اصولگرایی و هم در اصلاح‌طلبی باعث ایجاد اعتماد عمومی مردم به نظام خواهد شد. مطالبات مردم نسبت به گذشته فرق کرده است و اگر قرار باشد مسئولان نگرش‌ها و عملکرد خود را به روز نکنند، حتما مردم به آنها اعتماد نخواهند کرد؛ بنابراین اتفاقا ضرورت دارد که طیف‌های تازه‌ای نوع نگرش جدیدی را به سیاست تزریق کنند تا جامعه مسئولان و سیاست‌مداران را نمایندگان واقعی خود بدانند تا در نهایت همه این‌ها باعث حفاظت از نظام اسلامی شود زیرا به گفته امام(ره) حفظ نظام از اوجب واجبات است».

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/21780کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب