درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۸۲۱۱۱۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴ : ۱۰ بازدید: ۷۶۴۹دیدگاه: ۰

انفجار تروریستی پاکستان؛ غیرانسانی و جنایتکارانه!

انفجار تروریستی پاکستان؛ غیرانسانی و جنایتکارانه! گروه دولت اسلامی( موسوم به داعش) مسئولیت انفجار تروریستی یکشنبه 8 مرداد 1402 را که در جریان یک راهپیمایی در شمال غرب پاکستان انجام شده و منجر به کشته شدن دستکم 54 نفرو جراحت 100 نفر گردیده بر عهده گرفت.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، گروه دولت اسلامی( موسوم به داعش) مسئولیت انفجار تروریستی یکشنبه 8 مرداد 1402  را که در جریان یک راهپیمایی در شمال غرب پاکستان انجام شده و منجر به کشته شدن دستکم 54 نفرو جراحت 100 نفر گردیده بر عهده گرفت. مقامات اعلام کرده بودند که گروه جهادی داعش در استان خراسان (ISKP) پشت حمله روز یکشنبه بوده است. خبرگزاری اعماق داعش دوشنبه شب آن را تأیید نمود و عکس این بمب گذار انتحاری را منتشر کرد.

این رسانه خبری گفت:"یک مهاجم انتحاری از دولت اسلامی... ژاکت انفجاری خودرادرمیان جمعیت منفجر کرد."

ISKP، شاخه‌ای از دولت اسلامی که مرکز آن در افغانستان است، خود را دشمن طالبان افغانستان اعلام کرده و آنها را به عدم تحمیل یک رژیم اسلامی سختگیرانه متهم می‌کند و در پشت چندین حمله مرگبار اخیر که روحانیون، دیپلمات‌ها و مدارس را در افغانستان هدف قرار می‌دهد، بوده است. همچنین JUI-F را به دلیل ارتباط با طالبان و دولت پاکستان محکوم و هدف قرار داده و این حزب را به خیانت به اصول اسلامی خود متهم کرده است.

انفجار روزیکشنبه در حین برگزاری همایش مردمی عضو و هوادار حزب "جمعیت علمای اسلام" در منطقه باجور واقع در ایالت خیبرپختونخوا صورت گرفت. پاکستان هم اکنون با موج فزاینده‌ای از حملات شبه نظامیان روبروست که با آن‌ها مبارزه می‌کند.  

همان گونه که بیان شد این بمب گذاری انتحاری در گردهمایی یک حزب طرفدار طالبان در خیبر پختونخوا، استانی هم مرز با افغانستان که به دلیل حملات گروه‌های شبه نظامی از جمله طالبان پاکستان و شاخه منطقه‌ای دولت اسلامی با وضعیت امنیتی به سرعت رو به افول مواجه شده است، روی داد.[1]
 

یکی از مقام‌های پاکستانی گفت که  یکی از رهبران اصلی این جنبش در این انفجار کشته شد. مجروحان این حادثه تروریستی به بیمارستان‌ها انتقال یافته‌اند. آمبولانس‌ها در حالی به محل رسیده‌اند که شمار بسیاری از پلیس منطقه را محاصره کرده‌اند.
 

رهبراین جنبش با بیان اینکه حادثه امروز حمله به بشریت بود، گفت: «این انفجار را محکوم می‌کنم و  می‌خواهم به مردم پیام بدهم که این جهاد نیست بلکه تروریسم است.»
 

ارتش پاکستان اعلام کرده که در عملیات ضد تروریستی در سال جاری در مجموع ۱۴۱ پرسنل امنیتی کشته و ۱۲۲ نفر زخمی شده‌اند ارتش پاکستان اخیرا نیز از کمین تروریست‌ها علیه نیروهای امنیتی و کشته و مجروح شدن چند نظامی در ایالت «بلوچستان» در جنوب غربی پاکستان خبر داد.[2]
 

بیش از1000 نفر در راهپیمایی جمعیت علمای اسلام(JUI-F) شرکت کردند.این جمعیت یک حزب اسلامگرای محافظه کاراست و بخشی از ائتلاف حاکم محسوب می‌شود و روابط نزدیکی با طالبان در افغانستان و چندین حزب منطقه‌ای شناخته شده دارد. پزشکان در بیمارستان‌های محلی گفتند که قادر به درمان 200 مجروح نیستند و باید ده‌ها نفراز آنان با هلیکوپتربرای درمان به استان های دیگرمنتقل شوند. وضعیت اکثر زخمی‌های این انفجار بحرانی گزارش شده است.
 

حزب جمعیت علمای اسلام به ریاست مولانا فضل الرحمان با صدور بیانیه‌ای انفجار تروریستی در گردهمایی هواداران خود را محکوم کرد.
 

حوادث تروریستی طی دو سال اخیر به طور بی سابقه‌ای درپاکستان شدت یافته است. طی یکسال گذشته گروه تحریک طالبان پاکستان مسوولیت بسیاری از عملیات‌های بمب‌گذاری و انتحاری را در پیشاور و دیگر مناطق ایالات خیبرپختونخوا و بلوچستان را برعهده گرفته است.[3]
 

طالبان پاکستان درخصوص این انفجار تروریستی سریعا اعلام موضع کرده و گفته است که "این گونه جنایات به هیچ وجه قابل توجیه نیست".
 

حافظ حمدالله، سناتور و سخنگوی JUI-F، گفته است اگر چه او در این تجمع حاضر نبوده و حضور در این تجمع را از دست داده است اما این انفجار انتحاری تروریستی یک شکست بزرگ امنیتی برای نیروهای امنیتی و دولت است، و آن را محکوم می‌کند.
 

حمدالله قاطعانه اعلام نموده فعالیت سیاسی JUI-F در انتخابات عمومی پاکستان که قرار است تا اکتبرمیلادی جاری برگزار شود، متوقف نخواهد شد. وی گفت: «این حملات ما را از تجمع و شرکت در راهپیمایی های انتخاباتی باز نمی‌دارد.
 

این بمباران آخرین حادثه خشونت‌آمیزدرخیبر پختونخوا بود، منطقه‌ای که در ماه‌های اخیر تقریباً هفتگی مورد حملات شبه‌نظامیان قرارگرفته است، که عمدتاً توسط جنگنده‌های تحریک طالبان پاکستان[4] انجام می‌شود و دولت و ارتش برای تحت کنترل درآوردن آن تلاش کرده‌اند.
 

در طول دولت قبلی درزمان نخست وزیر وقت، عمران خان، صدها جنگجوی تحریک طالبان پاکستان به عنوان بخشی از یک برنامه شکست خورده توانبخشی از افغانستان به خیبر پختونخوا بازگردانده شدند. از آن زمان، تعداد فزاینده‌ای از ستیزه‌جویان طالبان حملات مستمری را بر پست‌های نظامی و پلیس در این ایالت انجام داده‌اند، از جمله در ماه ژانویه که ستیزه‌جویان تحریک طالبان پاکستان بیش از80 نفر را در یک انفجار انتحاری در مسجدی در پیشاور، مرکز این استان کشتند.
 

گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده در ماه مارس هشدار داد که TTP و ISKP در حال افزایش در خیبر پختونخوا هستند و تحریک طالبان پاکستان در تلاش برای به دست گرفتن حکومت ایالتی و ایجاد قوانین شرعی هستند.ISKP درسال 2015 تأسیس شد اما تنها درچند سال گذشته به عنوان یک نیروی جهادی برجسته در منطقه ظاهر شده است.
 

زاهد حسین، یک تحلیلگر سیاسی، گفت که ISKP از بی ثباتی فزاینده در منطقه مرزی برای استقرار بیشتر خود در پاکستان استفاده کرده است. حسین گفت که این نشانگر این است که پاکستان با ستیزه جویی در جبهه‌های متعدد در منطقه مواجه است که همچنان از کنترل خارج می‌شود.
 

او گفت: «بی‌ثباتی فزاینده و حملات ستیزه جویان دریچه‌ای را برای همه سازمان‌های ستیزه جو، از جمله ISKP، فراهم می‌کند تا حملات خود را افزایش دهند. این حملات به پلیس، تجمعات سیاسی و نیروهای امنیتی به توهم کوتاه صلح در پاکستان پایان داده است.
 

بسیاری از این بیم دارند که حملات بیشتری توسط گروه‌های شبه نظامی در آستانه انتخابات صورت گیرد که قرار است در سه ماه آینده( اکتبر2023) و در میان بحران‌های سیاسی چالش برانگیز برگزار شود.
 

محسن داور، سیاستمداری که رهبری جنبش ملی دموکراتیک در پاکستان واهل خیبرپختونخوا است، ساعاتی قبل از حمله روز یکشنبه، هشدار داد که ستیزه جویان تهدید به گسترش جنگ در خارج از مرزهای ایالتی کرده‌اند واظهار داشته است:«این یک جنگ افروزی تمام عیاراست. واین آتش افروزی اکنون باید خاموش شود وگرنه همه را درسراسرپاکستان درگیرکرده وآتش آن دامان همه روگرفته ودرآن خواهند سوخت.»[5]
 

مقامات ایران این جنایت اسفبار تروریستی را محکوم کردند
رئیس جمهور روز یکشنبه 8مرداد ماه سال جاری در پیامی به شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به وی و مردم دوست و برادر پاکستان تسلیت گفت.
رئیسی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که این گونه اقدامات غیرانسانی و جنایتکارانه نتیجه‌ای جز ننگین برای عاملان آن نخواهد داشت.
 

در همان روز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز حمله تروریستی با بمب در منطقه قبیله‌ای باجور پاکستان را به شدت محکوم کرد.
وی همچنین به بستگان کشته شدگان، دولت پاکستان و بلاول بوتو زرداری همتای خود ابراز همدردی کرد.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه مبارزه مؤثر با تروریسم و افراط گرایی دغدغه امنیتی مشترک دو کشور است، افزود: تروریسم پدیده شوم عصر ماست.
 

ناصرکنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه روزیکشنبه گفت که تروریست‌ها در پاکستان، کشور همسایه و دوست، جنایت دیگری مرتکب شده‌اند.
وی با دولت و ملت پاکستان و خانواده‌های داغدار ابراز همدردی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در مقابله با تروریسم در کنار پاکستان است.
 

هنگامی که بیش از 400 عضو و هوادار حزب در روز یکشنبه در شهر خار در نزدیکی مرز افغانستان در زیر یک چادر تجمع کردند، بمب حزب جمعیت علمای اسلام-اف (JUI-F) را در استان خیبر پختونخوا پاکستان هدف قرار داد. ، مقامات گفتند.
 

شایان ذکراست از سال گذشته، هنگامی که یک آتش بس بین طالبان تحریک پاکستان (  Tehreek-Taliban  /TTP) و دولت در اسلام آباد فروپاشید، در پاکستان افزایش حملات تروریستی رخ داده است.
 

TTP با شبه نظامیان طالبان در افغانستان بیعت می‌کند. دولت پاکستان دولت طالبان را به تأمین تروریست‌های TTP با پناهگاه‌های امن در امتداد مرزمتهم می کند؛ لذا با توجه به شرایط حاکم بر پاکستان، انفجارهای گاه و بیگاه تروریستی امنیت این کشور را به چالش کشانده و هیچ بعید نیست پاکستان با بحران‌های داخلی و بین‌المللی مواجه نگردد. ضرورت ایجاب می‌کند پاکستان در این خصوص چاره اندیشی نماید تا ازآسیب‌های این گونه حوادث تروریستی که اهدافش مشخص و معین است در امان بماند.
 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:  

 

  [1] - بلوچستان و شمال غربی استان «خیبر پختونخوا» هم مرز با افغانستان، اخیرا شاهد افزایش چشمگیر حملات شبه نظامیان بوده‌اند. در این خشونت‌ها از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون صدها نفر که عمدتا نیروهای امنیتی هستند، در بمبگذاری‌های انتحاری و سایر حملات جان خود را از دست داده‌اند.
   [2] - خبرگزاری فارس: یکشنبه 8 مرداد ماه 1402- ۱۶:۳۱
   [3] - شبکه شرق: یکشنبه 8 مرداد ماه 1402- 17:30- کدخبر: 890371.
   [4] - تحریک طالبان پاکستان نام گروهی است که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۷ به رهبری بیت الله محسود آغاز کرد. این گروه که مرکز استقرار آنها در کمربند قبیله‌ای پاکستان در مرز افغانستان است عمدتاً از قوم پشتون و به مکتب فکری دیوبندی وابسته هستند.
  5- Shah Meer Baloch in Islamabad and Hannah Ellis-Petersen in Delhi. Islamic State says it carried out Pakistan suicide bombing that killed 54. Guardian News & Media Limited or its affiliated companies. Mon 31 Jul 2023 17.00.   

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/82111کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب