درحال بارگذاری

گروه: فناوری / حوزه علم و فن آوری ایران/ایران شناسه: ۹۳۹۹۰۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷ : ۱۲ دیدگاه: ۰

شکست انحصار آمریکا و انگلیس توسط مهندسان ایرانی در حوزه نفت و گاز

شکست انحصار آمریکا و انگلیس توسط مهندسان ایرانی در حوزه نفت و گاز مهندسان ایرانی موفق به تولید ابزاری در حوزه نفت و گاز شدند که انحصار این محصول تنها در دستان آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، تست نشتی در خطوط نفت و گاز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کوچک‌ترین نشتی در این خطوط می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی بسیار سنگینی را به بار بیاورد. همچنین روش‌های مختلفی برای تست لوله‌های نفت و گاز به منظور تشخیص نشتی‌های احتمالی وجود دارند که هر کدام از این روش‌ها مزایا و محدودیت‌هایی دارند که باعث می‌شوند بتوان آن‌ها را در موقعیت‌های مخصوصی استفاده کرد.در این راستا مهندسان جوان ایرانی ابزاری طراحی و تولید کرده‌اند که علی رغم تحریم‌هایی که در کشور وجود دارد می‌توان از آن در صنایع نیروگاهی، نفت‌، گاز و حتی صنایع آب می‌توان از آن استفاده کرد.

در این رابطه گفت‌وگویی با محمود کاووسی مهندس مکانیک داشتیم. وی مقطع کارشناسی خود را در اراک و کارشناسی ارشد را در قزوین به پایان رسانده و علاوه بر کسب تخصص و تجربه در صنعت مکانیک و صنایع به دلیل علاقمندی به درس‌های علوم مافوق فارق التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه محض است.  در حال حاضر وی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان و مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس است و دانش‌بنیان بودن این شرکت به واسطه ابزاری است که برای تست فشار و نشست‌یابی خطوط لوله صنایع بخار و نفت‌ و گاز استفاده می‌شود.

همچنین از سال 1379 همزمان با تحصیل در حوزه نفت و گاز حدود 5 سال فعالیت خود را در شرکت ماشین‌سازی اراک آغاز کرده و بعد طی کردن دوره‌های مهندسی و نرم افزارهای تخصصی طراحی مکانیک وارد شرکت مپنا شده و به دلیل علاقمندی به تحقیق و توسعه و ارائه طرح‌ و ایده‌های جدید در حوزه طراحی و ساخت نیروگاه فعال بوده و موفق به طراحی و توسعه چهار محصول ایده‌محور و فناورانه شده است.‌


*استفاده از ابزار هیدروتست برای مسدود کردن نشتی مسیر نفت و گاز
آقای مهندس شما محصولی تولید کرده‌اید که برای تست و عیب‌یابی لوله‌های گازی و نفتی به کار می‌روید، لطفاً کمی از محصول برایمان بگویید.کاووسی: زمینه فعالیت بنده طراحي و ساخت ابزار تست‌های هيدرواستاتيك تجهيزات تحت فشار صنايع نيروگاهی و نفت(Isolation plug )  و همچنين سرويس و نشت‌يابی خطوط لوله نفت و گاز است. ابزار هیدروتست ابزاری است که در صنایع نیروگاهی، نفت، گاز و حتی صنایع آب می‌توان از استفاده کرد. بعضی مواقع خطوط لوله‌های نفت‌ و گاز به دلیل نشتی که دارند و خراب می‌شوند، برای مسدود کردن مسیر نفت و گاز از این ابزار می‌توان استفاده کرد تا مقدار مایعی که در لوله وجود دارد هدر نرود و از طرفی هم بتوان نشتی را پیدا کرد.البته از این ابزار می‌توان استفاه خاص و ویژه‌ای برای تست تجهیزات تحت فشار لوله‌ها، مخازن، بویلرهای نیروگاهی و تجهیزاتی که در صنعت بکار می‌روند استفاده کرد. برخی از تجهیزات تحت فشارهای داخلی هستند که برای اطمینان از سلامت و عدم نشتی تست می‌شوند. به عنوان مثال یک مخزن آب و گاز باید تحمل فشارهای بالایی را داشته باشد، فشاری به میزان 10 تا 20 یا حدود 300 psi . اما این ابزار امکان تحمل فشار تا 500 بار معادل 7250 psi را دارد؛ بنابراین اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم باید بگوییم یک کپسول گاز حدود 7 بار فشار را تحمل می‌کند و این محصول 500 بار را تحمل می‌کند.
سابق بر این برای تست هیدرواستاتیک یک ورق آهنی جلوی خروجی تجهیز جوش می‌دادند که بعد از پایان تست باید ورق‌های آهنی برداشته و جوش‌ها تمیزکاری می‌شدند که یک فرایند بسیار طولانی و پر هزینه است، که با استفاده از این ابزار این پروسه حذف می‌شود.در حال حاضر این ابزار آزمون‌های خودش را پس داده و در خروجی‌های مخازن با ضخامت ورق 10 سانتیمتر و بویلرهای نیروگاهی قرار می‌گیرد و بعد از اتمام تست و افت فشار داخلی مخزن و بویلر به راحتی از داخل نازل تجهیز خارج می‌شود و دیگر نیازی به جوشکاری و تمیزکاری نیست. قابلیت این ابزار این است که هزینه را کم می‌کند و کیفیت را بالا می‌برد.

 آیا این محصول قابلیت صادرات هم دارد؟

کاووسی: بله؛ این ابزار جنبه صادرات دارد. نه در خاورمیانه و آسیا و نه حتی در ایران هیچ شرکت مشابهی نداریم که این ابزار را طراحی و ساخته باشد. در حال حاضر فقط امریکا و انگلیس مشابه این محصول را تولید کرده‌ که به جرأت می‌توان گفت دارای ایراداتی است که ابزار ما تکمیل‌تر از آن است. بنده تمام ابزارهای آمریکایی و انگلیسی را به لحاظ متریال و جنس و به لحاظ طراحی عملکردی دانه به دانه چک کردم. این ابزار عیب و ایرادهایی داشت که خود این کشورها هم با آن درگیر هستند. انگلیس و آمریکا به دلیل نداشتن رقیب در کشورهای دیگر قادر به فروش چنین دستگاهی هستند. اما در ابزاری که گروه ما طراحی و تولید کرده نقصی وجود ندارد و این ابزار در شرکت مپنا مورد استفاده قرار گرفته است.

* عبور از تحریم و ساخت ابزار هیدروتست کاملاً ایرانی 

آیا این ابزار تحریمی است؟ و تمام طراحی و تولید این محصول، ماحصل کار تیم شما بوده؟ کاووسی: کل این مجموعه طراحی خودمان است و در مدل‌ها و سایزهای مختلف برای شرایط مخصوص به آن کار طراحی و ساخته می‌شود.بله؛ این ابزار تحریمی است و به دلیل اینکه در صنایع نیروگاهی استفاده می‌شود قادر به واردات آن نبودیم. این محصول از 30-25 قطعه حساس تشکیل شده که هیچکدام وارداتی نبوده و در داخل تولید شده که  هرکدام وظیفه‌ مهمی را در عملکرد مکانیزم دارد. به دلیل فشار بالا امکان له شدگی یا شکستگی قطعات وجود دارد که با استفاده از تحلیل‌های مهندسی و طراحی تمامی نقاط حساس آنالیز و بررسی کامل شده است. خدا را شکر تا این لحظه هیچ نارضایتی از جانب مشتریان نداشته‌ایم و کار به خوبی پیش رفته است.


*مسوولان به تولیدکنندگان بیشتر اعتماد کنند
کمی از سنگ‌اندازی‌هایی که در این مسیر داشتید برایمان بگویید.کاووسی: این محصول، یک محصول معمولی نیست؛ بلکه یک محصول هایتک است. مسؤولین باید بستری فراهم کنند تا صنایع نفتی و بخار که به این محصول نیاز دارند برای خرید به ما بیشتر اعتماد کنند و برای بهبود و افزایش تولید و راندمان از این محصول استفاده کنند.

 

*ارزآوری سالانه 100 هزار یورویی

  آیا این محصول می‌تواند ارزآوری خوبی هم برای کشور داشته باشد؟کاووسی: اگر دریچه صادرات باز شود  قطعاً می‌توانیم ارز‌آوری خوبی هم داشته باشیم. این ابزارها سایزهای مختلفی دارند که هرکدام قیمت خاصی دارند. اگر بتوانیم این محصول را صادر کنیم شاید بتوانیم سالانه 100 هزار یورو ارزآوری داشته باشیم. این محصول علاوه بر ارزآوری، وقتی سرعت تولید تجهیزات صنایع نیروگاهی و نفت و ... زیاد شود  خود این ارزآوری و پیشرفت تولید و رفاه عمومی در عرصه انرژی جامعه می‌تواند باشد.باید این جنبه را هم در نظر بگیریم که با چنین محصولی می‌توانیم سالانه 3 نیروگاه راه‌اندازی کنیم و صنعت نیروگاهی، نفت و گازمان را گسترش دهیم.

 

*یک سروگردن از تمام دنیا بالاتر هستیم

شما به مهاجرت هم فکر می‌کنید؟

کاووسی: نه؛ هیچ وقت به فکر مهاجرت نبوده‌ام. اعتقاد دارم منی که از امکانات این مملکت استفاده کرده‌ام و درس خواندم باید برای مملکتم کار کنم و از این قضیه هم اصلا نگران نیستم؛ هرچند در کار با مشکلاتی مواجه می‌شویم. چون ما بیشتر درگیر کارهای نوآورانه و تحقیقاتی هستیم قطعا با مشکلاتی مواجه می‌شویم ولی باز با این کار همچنان با تمام قدرت و قوا کارهایمان را انجام می‌دهیم و دوست داریم کشوری که در آن زندگی می‌کنیم پیشرفت کند.
به لحاظ تخصص و نیروی انسانی در کشور کم نداریم بلکه یک سر و گردن از تمام دنیا بالاتر هستیم. من هیچ وقت فکر نمی‌کنم چون 20 سال در صنعت کار کرده‌ام و سن و سالم تغییر کرده، نباید کاری انجام بدهم. من هر روز تصمیم می‌گیرم کار جدیدی انجام بدهم و هیچ شبی نیست که چند ساعت به دنبال طرح‌ها و ایده‌های جدید مرتبط به صنایع نباشم.

 

*دولتمردان به به شرکت‌های ایده محور و دانش محور مثل بچه نگاه نکنند

چه درخواستی از مسؤولان دارید؟

کاووسی: از دولتمردان و کسانی که می‌توانند کاری انجام بدهند می‌خواهم دیدشان را نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان، دانش محور و ایده‌محور کمی تغییر دهند و فکر نکنند که این شرکت‌ها کاربلد نیستند و به قول خودمان مثل یک بچه به این شرکت‌ها نگاه نکنند.علاوه بر اینها باید فضایی ایجاد شود که ما به شرکت‌های داخلی معرفی شویم تا انها هم بتوانند از این محصولات استفاده کنند و شرایط صادرات برای ابزارها و دستاوردها فراهم شود.

*این محصول قابلیت صادرات به چه کشورهایی را دارد؟

کاووسی: ما می‌توانیم این محصول را به اکثر کشورهای دنیا و کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، عمان، امارات، قطر و حتی روسیه صادر کنیم. به نظرم ترکیه نباید این ابزار یا مشابه این ابزار را از کشورهای اروپایی و امریکایی با چند برابر قیمت تهیه کند، ما می‌توانیم این محصول را با شرایط راحت‌تر، کیفیت بالاتر و خدمات پس از فروش به کشورها صادر کنیم.


*و کلام آخر...:

هر انسانی در دنیا باید خیلی متفاوت فکر کند. هر وقت شما متفاوت فکر کردید می‌توانید یک انسان خاص و ویژه شوید. صرفاً نه خاص و ویژه برای خود بلکه فردی که به درد تمام دنیا بخورد.نباید لحظه به لحظه وقت‌ها را هدر بدهیم. حتی فردی که به تفریح یا بازی می‌رود کار خوبی انجام می‌دهد؛ بنابراین باید هر کاری که انجام می‌دهیم طبق برنامه و هدفمند انجام شود.هر کسی باید در زندگی هدفی داشته باشد و نسبت به برنامه خودش دور اندیشی داشته باشد که بداند خروجی آن کار و انتهای مسیر چه می‌شود. بطور مثال اگر فردی که می‌تواند ورزشکار خوبی باشد باید تلاش کند. اگر سنی که مربوط به درس خواندن است باید درس بخواند و باید کارهایش هدفمند و زمان‌دار باشد تا به نتیجه برسد. در مجموع این عمر و زمان است که می‌گذرد، ولی بهتر آن است که آن را مدیریت کنیم که خلقت ما برای خودمان هدفمند و مفید باشد. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: معرفت النفس انفع المعارف.توصیه من به خودم و دیگران این است، برای پیشبرد اهداف اصلی از ابزارهای تقویت روحی و جسمی مثل ورزش، هنر، علوم ماورایی و عبادت استفاده کنند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/93990کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب