درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۸۱۴۶۹۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰ : ۱۰ بازدید: ۳۶۶۴دیدگاه: ۰

اصرارآمریکاییان بر مواضع پراشتباه خود در خلیج فارس

اصرارآمریکاییان بر مواضع پراشتباه خود در خلیج فارس آمریکا ادعا کرده است که در پی تحرکات ایران در تنگه هرمز و خلیج فارس و دریای عمان، جت‌های جنگنده و یک کشتی جنگی اضافی را به تنگه هرمز و خلیج فارس اعزام می‌کند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، آمریکا ادعا کرده است که در پی تحرکات ایران در تنگه هرمز و خلیج فارس و دریای عمان، جت‌های جنگنده و یک کشتی جنگی اضافی را به تنگه هرمز و خلیج فارس اعزام می‌کند.

آسوشیتدپرس گزارش داد، پنتاگون در این ارتباط اعلام کرد که ناوشکن «یو اس اس توماس هادنر» و تعدادی جنگنده اف -۳۵ به سمت منطقه حرکت خواهند کرد. در حال حاضر ناوشکن هادنر در دریای سرخ مستقر است.

اقدام ایالات متحده آمریکا برای ارسال جنگنده‌های خود به خلیج فارس به بهانه مقابله با اقدامات ادعایی بی‌ثبات کننده ایران، حتی در میان تحلیلگران عرب خلیج فارس که انتظار نداشتند با توجه به فضای آرام در منطقه، ایالات متحده حضور نظامی خود را در خلیج فارس تقویت کند، خشم‌ها را برانگیخته است.  

پنتاگون اخیرا اعلام کرده است که جت‌های جنگنده اف-35 و یک ناوشکن نیروی دریایی را برای خنثی کردن تهدیدات ادعایی ایران به منطقه می‌فرستد. به گزارش المانیتور، سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه از استقرار F-35 خبر داد و گفت ممکن است برخی از این هواپیماها در حال حاضر در مسیر باشند، اما به گفته المانیتور نگفت چه مدت در منطقه باقی خواهند ماند.

سینگ در جریان یک جلسه توجیهی به خبرنگاران پنتاگون ادعا کرد: «در پرتو تهدیدات مستمر و در هماهنگی با شرکا و متحدانمان، وزارتخانه در حال افزایش حضور و توانایی ما برای نظارت بر تنگه هرمز و آب‌های اطراف است.»

دو روز پیش نیز، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون اعلام کرده بود که این کشور از جنگنده‌های اف -۱۶ برای نظارت و حمایت از ایمنی کشتی‌هایی که در تنگه هرمز و خلیج فارس در حال حرکت هستند، استفاده خواهد کرد.

این مقام نظامی آمریکایی همچنین افزود که ایالات متحده طی چند روز آینده هواپیماهای جنگنده اف -۱۶ مورد نیاز خود را به منطقه خلیج فارس اعزام خواهد کرد. این مقام دفاعی آمریکا ضمن درخواست ناشناس ماندن برای افشای مشخصات عملیاتی در منطقه، تأکید کرد که استقرار جنگنده‌های اف -۱۶ با هدف تأمین پوشش هوایی برای کشتی‌های عبوری از آبراه تنگه هرمز و خلیج فارس و همزمان تقویت حضور نظامی در منطقه به عنوان عاملی بازدارنده علیه ایران است.

اواخر هفته گذشته یک ناوشکن موشک هدایت شونده نیروی دریایی آمریکا - یو اس اس توماس هادنر - پس از عبور از کانال سوئز به مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی در بحرین رسید.

همچنین، در آخر هفته، نیروی هوایی ایالات متحده پرواز F-16 های تازه وارد را برای گشت زنی بر فراز خلیج فارس برای نظارت بر کشتی‌های تجاری آغاز کرد.

تانک‌شکن‌های آمریکایی A-10 Warthog مستقر در این منطقه از اواخر ماه مارس، پروازهای گشت‌زنی منظم خود را بر فراز خلیج فارس آغاز کردند که بخشی از تجمیع گشت‌های ایالات متحده و متحدانش در اطراف تنگه هرمز است.

ایالات متحده افزایش فعالیت نظامی خود در منطقه را با تهدیدات ادعایی ایران علیه کشتیرانی بین‌المللی توجیه کرده است، که به نظر می‌رسد حتی نتوانسته است متحدان عرب ایالات متحده در منطقه را متقاعد کند.

استقرار تجهیزات نظامی جدید ایالات متحده در زمانی انجام می شود که ایران و همسایگان عرب جنوبی آن در مسیر کاهش تنش با چشم اندازی روشن برای افزایش همکاری در بسیاری از زمینه‌ها هستند.

این از تماس‌های مکرر تهران و همسایگان عرب آن مشهود است. اخیراً حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، سفری به چهار کشور عربی شامل قطر، عمان، امارات متحده عربی و کویت را آغاز کرده است. و در طول سفر او فضای دوستی و دوستی حاکم بود. از آن زمان تاکنون قراردادهای زیادی بین ایران و همسایگان عرب جنوبی امضا شده است.

اخیراً بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان به تهران سفر کرد و روابط ایران و عمان را نمونه ای از روابط نزدیک در منطقه دانست.

و روابط ایران و عربستان پس از سال‌ها تنش در مسیر درستی قرار گرفته است. آنها پس از احیای رسمی روابط دیپلماتیک خود، سفیران خود را معرفی کرده اند. امیر عبداللهیان در سخنانی به تلویزیون دولتی گفته است که سفیر ایران در عربستان به زودی برای انجام وظایف خود وارد ریاض می‌شود.

وی همچنین گفت که ایران و عربستان سعودی قصد دارند روابط اقتصادی پایدار ایجاد کنند.

علیرغم این جو مثبت، ایالات متحده همچنان معتقد است که منطقه خلیج فارس به یک ماژوردومو(پیشکار، ناظر، خوانسالار) نیاز دارد. و به نظر می‌رسد که این نگاه و مواضع آمریکاییان حتی سعودی‌ها را نیز شگفت زده کرده است.

ایاد الرفائی، تحلیلگر سعودی، تلویحاً آمریکا را به تلاش برای نظامی کردن منطقه خلیج فارس و به دام انداختن آن با مقادیر زیادی تسلیحات در زمانی که برخی کشورهای منطقه و در رأس آن عربستان سعودی فعالانه به دنبال "حذف مشکلات، حذف موانع و خارج کردن منطقه از دایره درگیری‌ها"هستند، متهم کرده است.

وی این اظهارات را در واکنش به اعلامیه ایالات متحده در مورد استقرار جت‌های جنگنده افزایش یافته در توییتر بیان کرد.

 

واکنش ایران به اقدام آمریکا

ایران نیز این اقدام آمریکا را بی‌ثبات‌کننده خواند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در اولین واکنش ایران به اقدام آمریکا گفت که تهران معتقد است تصمیم واشنگتن امنیت منطقه را بی‌ثبات می‌کند و این نشان می‌دهد که تهران حق خود را برای اتخاذ اقدامات مناسب و بازدارنده در مواقع لزوم محفوظ می‌دارد.

کنعانی تصریح کرد: نقش آمریکا در مسائل مربوط به امنیت منطقه نقشی «مسالمت آمیز» یا «سازنده» نیست و مواضع کنونی این کشور باعث ایجاد نگرانی در خلیج فارس و بی‌ثباتی امنیت در منطقه می‌شود.

وی تأکید کرد: در صورت انجام هر گونه اقدامات تحریک آمیز در نزدیکی مرزهای دریایی، نیروهای مسلح ما قادرند امنیت مرزهای ما و امنیت ناوبری دریایی و هوایی در این منطقه را تضمین کنند و ما حق خود را برای انجام اقدامات مناسب و بازدارنده در صورت لزوم محفوظ می‌داریم.»

 

آمریکا؛ مهمان ناخوانده در خلیج فارس

واکنش‌های هر دو طرف خلیج فارس به وضوح نشان می‌دهد که ایالات متحده در حال ارسال تجهیزات نظامی به منطقه به گونه‌ای است که با فضای دیپلماتیک آنجا همخوانی ندارد. بنابراین، اقدام ایالات متحده برای ارسال جت‌های جنگنده اضافی، نشانه دیگری از تبدیل شدن این کشور به یک مهمان ناخوانده است.

برای غلبه بر این امر، ایالات متحده ادعا می‌کند که ایران تهدیدی برای امنیت دریایی است. این سازمان به موارد قبلی اشاره می‌کند که ایران کشتی‌هایی با سوخت قاچاق را توقیف کرده بود.

اوایل ماه جاری، نیروهای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی نفتی خارجی حامل بیش از یک میلیون گالن سوخت غیرقانونی را در خلیج فارس توقیف کردند. فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در جمع خبرنگاران گفت: محموله بزرگ نفت غیرمجاز ۱۵ خرداد در مرز دریایی جنوب ایران توقیف شد.

 

سپاه پاسداران؛ مانع اقدامات غیرقانونی وغیرحرفه‌ای آمریکایی‌ها درخلیج فارس

به گفته سرداررمضان زیراهی؛ فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شناور خارجی از نیروهای آمریکایی کمک نظامی می‌گرفت، اما هوشیاری، اقدام حرفه‌ای، قدرت و پاسخ دقیق نیروی دریایی سپاه مانع از اقدامات غیرقانونی و غیرحرفه‌ای آمریکایی‌ها در خلیج فارس شد.

وی گفت: در حالی که سربازان ایرانی در حال بازرسی کشتی نفتی «NADA 2» بودند که به طور سیستماتیک نفت گاز را از ایران خارج می‌کرد، نیروهای آمریکایی برای خنثی کردن توقیف مشروع این سوخت، دست به اقدامات خطرناک و غیرحرفه‌ای زدند.

به گفته سرلشکر زیراهی، در این عملیات، سربازان سپاه متوجه شدند که ناخدای نفتکش با مرکز فرماندهی و کنترل آمریکا تماس می‌گیرد تا برنامه‌ریزی برای فرار انجام دهد. زیراهی افزود: افسر آمریکایی به کاپیتان نفتکش دستور داده است که موتور را خاموش کرده و منتظر رسیدن نیروهای نظامی آمریکایی برای کمک باشد.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای خنثی کردن عملیات تصرف، دو فروند هواپیمای جنگی A-10،یک فروند هواپیمای شناسایی P-8A،دو فروند بالگردHawk-C، یک هواپیمای بدون سرنشین MQ-9 و شناورهای گشتی به منطقه اعزام کردند.

وی گفت: با این حال نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اخطارهای اکید به تمامی هواپیماها، پهپادها و شناورهای آمریکایی پاسخ حرفه‌ای دادند و نفتکش را برای سیر مراحل قانونی به بندر بوشهر آوردند.

چند روز بعد، یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده گفت که ایالات متحده استقرار هواپیماهای جنگنده خود را در تنگه هرمز برای دفاع از کشتی‌ها در برابر ربودن‌های ادعایی ایران افزایش می‌دهد. بنابر گزارش آسوشیتدپرس،  ایالات متحده نگران توسعه روابط بین ایران با روسیه و سوریه در غرب آسیااست.[1]

 

آمریکاییان؛ به دخالت‌ها و حضورخود در خلیج فارس پایان دهند
مقام‌های آمریکا در حالی به کرات به ایران درباره حضور در آب‌های منطقه‌ای خود در خلیج فارس و دریای عمان اتهام می‌زنند که تهران ضمن رد این اتهامات خطاب به واشنگتن اعلام کرده که به حضور و دخالت در امور این منطقه که نتیجه‌ای جز افزایش ناامنی نداشته است، پایان دهد.


امروز کشورهای منطقه به این نقطه رسیده‌اند که اگر قرار است امنیتی در منطقه برقرار باشد حتماً با هم‌افزایی و همکاری یکدیگر قابل انجام و برقراری است. در این راستا، ائتلاف‌های جدیدی در حال شکل گیری در منطقه و فرامنطقه است و قطعا آمریکاییان به این ائتلاف واقف شده و از این اتحاد راهبردی منطقه‌ای به شدت عصبانی هستند و قادر به اتخاذ تصمیم در این زمینه نمی‌باشند و در سردرگمی محض بسر می‌برند و درست به همین دلیل گرفتار خطاهای بیشمار استراتژیکی در موضوع خلیج فارس شده‌اند و این راه غلط را همچنان با اصرار بر مواضع پراشتباه خود ادامه داده و بر استمرار آن پافشاری دارند.  
 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

1- Fereydounabadi. Sadegh. Uninvited Guest. Tehran Times (TT ). July 17, 2023 - 16:32.  

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/81469کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب