پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،
12- دیدگاههای جهانی در مورد تحول نمایشگاه کتاب
نویسندگانی که به موضوع توسعه نمایشگاه کتاب در نقاط مختلف جهان می پردازند، نکاتی را در مورد تأثیر «سیاست های فرهنگی» دولت ها و سازمان های رسمی مختلف بر اکوسیستم کتاب و میزان عرضه و تقاضای آن ها در قلمروهای مورد نظر، بدون بحث دقیق درباره چگونگی وقوع و بازتاب این عوامل ارائه کرده اند. فرآیند جهانی سازی که جهان از آن می گذرد از منظر اقتصادی مورد بحث قرار می گیرد. با این حال، از آنجایی که فرآیندهای کتاب فرآیندهای «فرهنگی» هستند، و از آنجایی که جامعه جهانی به سمت جامعه «دانشی» پیش می رود، از منظر اقتصادی، در واقع دیدگاه «فرهنگی جهانی» از این نظر کافی است. روند شکل گیری اکوسیستم کتاب و میزان تقاضای آن نه تنها از کشوری به کشور دیگر تغییر کرده است. تفاوت های بسیار مهمی در وضعیت تقاضای کتاب و وجود عرضه از قلمرو به قلمرو و دوره به دوره وجود دارد. اگرچه به طور کلی این واقعیت که اطلاعات مربوط به وضعیت جهانی کتاب با طبقهبندی متعاقب آن از اطلاعات «مناطق» مشخصی که توسط آژانسهای طبقهبندی شده بینالمللی مختلف در نمایشگاههای بینالمللی کتاب گردآوری شده است، امکان تحلیل جامع، دقیق یا متقابل این پدیده را فراهم نمیکند، حتی جدیدترین اطلاعات گردآوریشده نیز بسیار آشکار است. پیشنهادات در این مرحله بسیار مفید هستند. اگرچه وضعیت فعلی اطلاعات با پشتیبانی از پایگاه داده ویژه ای که با دیدگاه های چند بُعدی در قلمرو مورد نظر در نمایشگاه های بین المللی کتاب و غیره شکل گرفته، توسعه یافته است.
13- اهمیت مشارکت و حمایت جامعه
نمایشگاه بین المللی کتاب و مطبوعات ژنو که در سال 1980 ایجاد شد، با تمرکز بر موضوع سال که به ابتکار نهادهای بین المللی کتاب انتخاب شده است، به نوآوری خود ادامه داده است. این موضوع همچنین جلسات روز جهانی کتاب و حق نسخهبرداری در 23 آوریل را در پایان رویداد طولانی میکند. از سال 2020، پس از چندین سال که مضمون منفی به نفع بازگشت موفقیت آمیز به چشماندازی ظریفتر از زمان حال بود، شهر ژنو، از طریق نهادهای خود، با همکاری نمایشگاه و با حمایت از یک فرآیند توسعه پایدارتر، اتخاذ خواهد کرد. شتاب بخشیدن به روابط اجتماعی کتاب، و در نتیجه تجارت آن، در عصر دیجیتال مستلزم تأمل و حمایت جامعه است، که هر دو به امور اجتماعی، به ویژه در خدمت به جوانترین اعضای آن کمک می کند. نمایشگاههای کتاب با تقویت دسترسی به مطالعه برای همه، شهروندان را با پروژه شهری هوشمندتر و هماهنگتر پیوند میدهد و تفاوتهای متقابل آن را گرامی میدارد.
14- تحلیل تطبیقی نمایشگاههای کتاب اروپا
این مطالعه ابتدا یک نمای کلی از رویدادهای فرهنگی اصلی و تجارت منصفانه یا کنوانسیون های شرکتی اختصاص داده شده به کتاب و مواردی را ارائه می دهد که علیرغم ماهیت عمدتاً ادبی آنها، مؤلفه ای از این نوع را شامل می شود. برخلاف تحقق صرف یک رویداد ارائه شده توسط صفحه گسترده رویدادهای تجارت منصفانه یا یک تقویم با پذیرایی ادبی، این رویدادها عناصری را می یابند که از تجارت یا نمایشگاه منصفانه الهام گرفته شده و با هدف صنعتی یا شرکتی سازماندهی شده اند که به شیوه ای شفاف خوانندگان، مروجین کتاب، نویسندگان، کتابداران، تصویرگران و خوانندگان را از یک سو و از سوی دیگر، جهان شرکت های مختلف انتشاراتی یا انتشاراتی که از طریق سازمان های مختلف تجاری مفید هستند، جذب می کنند. مناطق پس از آن، نتایج اصلی مقایسه در حال انجام برای مدتی با روش جستجو و تجزیه و تحلیل مربوط به شاخص های موقعیت، فروش، زمان بندی، تجارت منصفانه، نمایشگاه ها، سمینارها و رویدادهای شرکتی ارائه می شود. هریک از این شاخص ها مقایسه ای ازرویدادهای ادبی اصلی از نظر تعداد متر مربع، تعداد بازیکنان دارای غرفه، برآورد بازدیدکنندگان و برآورد میانگین هزینه ها و همچنین سایرهزینه های ثابت ارتباط و سازماندهی تجارت یا نمایشگاه شرکتی،ازجمله زمان و روش های ثبت نام، توزیع ملی و بین المللی در خارج از کشور و بروشورهایی برای تبلیغ رویداد در محافل صنعتی، تجاری و فرهنگی ارائه می دهد.
سایر شاخص ها تجزیه و تحلیل مقایسه ای را بر اساس چیدمان غرفه های شرکتی یا تجارت منصفانه، استفاده از ابزارهای نمایشگاهی یا خدمات ارائه شده توسط نمایشگاه، مانند اتاق ها، رستوران شرکت، نقاط مطالعه، کتابفروشی ها، محوطه بار،جلسات خدمات وسمینارها، ارائه کتاب و نویسندگان، پوشش رویدادها در همکاری با انواع مختلف بازیگران تجاری و فرهنگی شریک، با حضورمهمانداران یامهمانداران عمومی،باحضور مهمانداران یا مهمانداران عمومی، ارائه می دهند. تعطیلی حمل و نقل عمومی در نهایت، یک تولیدکننده دیدگاه خود را با مصاحبه باذینفعان درطول زمان ودرخواست گفتگوبین تیمهای مسئول صنعت نشریا شرکت دررویدادهایی با ویژگیهای صنعتی، برنامهریزان ادبی یا افراد مسئول تدارکات مطالعه رویداد و بهعنوان مسئول ارتباطات خارجی شرکت، بادرنظرگرفتن محدودیتهای افشا وترویج شرکتهای ناشرفرهنگی، جشنوارهها، بیان میکند. او می تواند به عنوان مشاور نهادهای شهرداری و استانی شهرکه میزبان رویداد هستند، به عنوان یک کارگزار تجاری، یک نهاد مشاوره با ذینفعان عمل کند. در مقایسه 17 رویداد در اروپا، شرکت در رویارویی های پروژه اروپایی، اولین کتاب را به عنوان یک مشارکت خاص، یک قطعه مورد علاقه بین المللی تولید می کند.
15- تأثیراقتصادی تغییرات دیجیتال
جامعه ممکن است از تغییرات دیجیتال بهره مند شود، همان گونه که صاحبان حق چاپ ممکن است در نتیجه چنین تغییراتی سود ببرند. تصور می شد که تصویب قانون اقتصاد دیجیتال و به ویژه تقویت اجرای آن از طریق افزایش مسئولیت ISP ها[1] و خدمات شناسایی محتوا، در بازگرداندن برابری رقابتی در اقتصاد دیجیتال موفق نخواهد بود. نرخ های کم حق امتیاز تعیین یا تعیین شده توسط کمیسیون های تخصصی، داوران یا دادگاه ها، سهم قیمت فروش پرداختی به دارندگان حق چاپ و حقوق مجاور را افزایش داد و سهم پرداختی به مالیات دهندگان را کاهش داد. همه این عوامل بر منافع فرهنگی و اقتصادی جامعه تأثیر منفی داشت.
16- ذی نفعان و نتایج بهدستآمده در نمایشگاه کتاب
نتایج بهدستآمده در نمایشگاه کتاب یقیناً نه تنها مدیون ناشران است، بلکه نتیجه برخوردها و روابط با چندین ذینفع است که از بازدیدکنندگان شروع میشود و نماینده کل زنجیره کتاب انجمنهای ناشران و همچنین انجمنهای صنعتی هستند که از آنها خواسته شد موضع خود را در مورد ترتیبات یا سیاستهایی که با فعالیتهای مستقیم یا غیرمستقیم اپراتورها تداخل دارد، بیان کنند. آنها همچنین از اهمیت مشارکت نهادهای مهم، هم برای افزایش دید و اهمیت رویدادها و هم برای تأیید اهمیت رویدادهایی که کتابخانه عمومی و حتی بیشتر از آن، نیروهای مسلح برخوردار هستند، صحبت می کنند. گشایش نمایشگاه برای ثبت نام آنلاین عمومی برای بازدیدکنندگان، ایجاد سامانه مهمان نوازی برای کانال های توزیع خارج از پارامترهای بحران و سازماندهی گفتگوها و جلسات، پیامی قوی به هوشمندی صنعت ارسال کرده است. انجمنهای ناشران موفق میشوند در این تغییر حضور فعال داشته باشند و دیگر نمایشگاه را انباری برای تولید نشر تلقی نمیکنند و دیدگاهی کلی ارائه میدهند که بتواند شبکهای از ابزارهای با ارزش را در بر گیرد که نمایشگاه محصول را روی کاغذ و رسانه دیجیتال کاهش میدهد. از جمله نکاتی که باید بهبود یابد، مشکل مطلق در یافتن فضای داخل نمایشگاه بدون تأمین مالی عرضی، پیشنهادات را گیج می کند و حتی گاهی اوقات نامناسب است.یک استراتژی ارتباطی که فراترازکانال های انتشارسنتی است،امکان برخورداری از شرایط ویژه برای خدمات فناوری ارائه شده در طول رویداد و بخش های جدید مرتبط با فعالیت انجمن های ناشران را فراهم می آورد.
17- ابزارهای تکنولوژیکی جهت تصمیمگیری برای خرید و خواندن کتاب
تصمیمگیری برای خرید و خواندن کتاب میتواند فرآیند بسیار پیچیدهای باشد، اما برخی از ابزارهای فنآوری که برای کمک به خوانندگان برای استقلال در این دو مرحله اصلی ایجاد شدهاند، درحال حاضر گسترده شدهاند یا درحال اجرا هستند. درباره فروشگاههای آنلاین بحث نمیشود، زیرا یافتن شخصی که آنها را نمیشناسد حتی دشوار است، اما باید به این نکته اشاره کرد که این «آجرها و کلیکها»، آنهایی که هم فروشگاههای آنلاین و هم فروشگاههای فیزیکی دارند، بودند که کتابفروشیها را متحول کردند و نه آنهایی که فقط از یک کانال استفاده میکنند. در میان این ابزارهای فناورانه،پایگاههای اطلاعاتی ساختهشده توسط انتشارات یا گروههای مستقل معمولاً توصیههایی برای کتاب دارند، اگرخوانده شده باشند. ممکن است علاوه بررتبهبندی سایرکاربران، حداقل رتبهبندیها و تجربیات شخصی یا فقط ترجمههایی که گروهها فکر میکنند نزدیکترین به نسخه اصلی هستند، باشد. اثبات مفهوم پیشنهاد حاضرنیزمی تواند توسط خودشان از یک پایگاه داده با دسترسی آزاد ایجاد شود. دانش و تجربیات شخصی را می توان از نظرات یا از غرفه های کتاب و باشگاه های کتاب نیز دریافت کرد.نظرات معمولاً وبلاگی مستقل با لحن شخصی تر، تصاویرچشم نوازرا ترجیح می دهند و از آنجایی که این واقعیت است که خوانندگان نسخه های وب مجلات چاپی همچنان ناشران مجلات چاپی را به جای آنهایی که فقط در فضای مجازی هستند دنبال می کنند، احتمالاً به این دلیل است که ناشران مجازی خود را به اندازه ناشران چاپی تبلیغ نمی کنند.
18- اهمیت فرهنگی نمایشگاه کتاب
نمایشگاه های کتاب به عنوان مبادلات ادبی و فرهنگی عمل کرده اند. معمولاً گزارش شده است که از ده دوستدار برتر ادبیات در قرن شانزدهم، سه چهارم آنها بازدیدکنندگان نمایشگاههای مختلف، از جمله نمایشگاه کتاب لایپزیگ بودند:امپراتوران،پادشاهان وملکهها،انتخاب کنندگان، شاهزادگان، اسقفها و ابیها. همانطور که فرهنگ، زمان و شیوه های تولید و ارتباطات تغییر کرده است، نمایشگاه های کتاب نیز استراتژی های بسیاری را برای حفظ مفاهیم فرهنگی خود اقتباس کرده اند. این راهبردها تمایل و آمادگی نمایشگاه های کتاب را برای بازگشت به سنت خود، پاسخگویی حداکثری به نیازهای فرهنگی واقعی جوامع مربوطه خود و پاسخگویی موفقیت آمیز به کمبودهای فرهنگی واقعی عصر ما نشان داده است. ازآنجایی که جامع ترین نمای کلی صرفاً از نمایشگاه های بین المللی کتاب به اواسط دهه 1970 برمی گردد، اطلاعات کمی در مورد ریشه های تاریخی در دسترس است. تنها پژوهش داخلی که ریشههای آکادمیک اولیه نمایشگاهها را که هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار میگیرد به تفصیل ارائه میکند و متخصصان مختلف نمایشگاهها و زمینههای مسئولیت آنها را بررسی میکند نیز قدیمی است. از آنجایی که بخشهای بازار داخلی و بینالمللی باید از دیدگاههای جغرافیایی مختلف و در محدوده رشتههای مختلف مورد بررسی قرار گیرند، رویکردی یکپارچه به مجموعه تاریخ، نقشها، عملکردها و اهداف نمایشگاهها انجام میشود.
19- ملاحظات حقوقی و حق چاپ
جنبه های حقوقی به سایر مسائل مربوط به اسناد دیجیتال مانند مدیریت، نمایش، بازیابی و بهبود تعامل کاربر و سایر سیستم های ناوبری می افزاید.علاوه براین، کپی غیرقابل اعتماد،دزدی دریایی،دانلود غیرمجاز، تضمین اصالت، حفاظت پویا از اسناد الکترونیکی، ایجاد کتاب های الکترونیکی، امکانات جستجو و غیره نیز دامنه مشکلات را افزایش می دهد.موضوعات مربوط به قوانین کپی رایت به طورکلی ومسائل الکترونیکی، مخابراتی و نرم افزارهای رایانه ای به طور خاص در رابطه با استفاده منصفانه و بخش 108 جدید نوشته شده و قانون TEACH مورد بحث قرار گرفت. ارتباط با مردم و عملکرد عمومی نیز از جمله موضوعاتی بود که در رابطه با معاهدات و بخشنامه ها مورد بحث قرار گرفت. مقررات جامعه برای اطمینان از اطلاع رسانی و مشاوره با کارکنان، و همچنین نقش ناشران در مجوز دادن به اعمالی که باید در اینترنت انجام شود، نیز مورد بحث قرار گرفت. محدودیت هایی که استفاده ازاقدامات فناورانه را الزامی می کند،پوشش داده شدند. موضوعات ضمنی شامل اقدامات فنی، دور زدن حقوق مقرر در بخشنامه و حمایت از اقدامات است. ایجاد عنوان کپی رایت، مالکیت آن و حقوق اقتصادی از جمله مواردی بود که جنبه تکنولوژیکی نمایشگاه به آن اشاره کرد. سئوال این بود که چه کسی عنوان اسناد الکترونیکی را دارد؟ حمایت از حقوق اخلاقی نیز پوشش داده شد.
20- نقش آموزش در انتقال دیجیتال
اگرچه از طریق کنفرانسها، نظرسنجیها و مصاحبهها دیدکاملی از آنچه ناشران و شرکتهای فناوری میخواهند نداریم، میتوانیم جزئیات جالبی را استخراج کنیم. انتقال دیجیتال مصرف و همچنین عوامل تولید را تغییر داده است. ما نه تنها به جای کاغذ، فایل های دیجیتال تولید می کنیم، بلکه ابزارهای ایجاد و راه های توزیع نیزتغییرکرده اند. از یک دهه پیش، دیجیتالی شدن و انتقال دیجیتال به زمینه های آکادمیک مورد علاقه تبدیل شده است. در حالی که بسیاری از آنچه تا به امروز می دانیم مبتنی بر پیامدهای دیجیتالی شدن است، مانند روش های جدید ارتباط، مدل های جدید کسب و کار، و ظهور بازیگران جدید، بیشتر تحقیقات انجام شده مفهومی است. مطالعات رخدادهای نادر هنجار است. اثرات کوتاه مدت و بلندمدت هنوز حدس و گمان و وابسته به زمینه هستند. این شکاف تحقیقاتی اعضای هیئت علمی برنامه های انتشارات را برای سال ها متحیر کرده است. جدای از چالش های آموزشی آموزش دانشجویان بازرگانی که دارای یک ویژگی منحصر به فرد هستند: دسترسی به محتوای رایگان که نیازهای آکادمیک آنها را برآورده می کند، انتقال دیجیتال به عنوان یک شتاب دهنده برای مؤسسات آموزشی عمل کرده است. ترویج کتابخوانی، تبیین دنیای نشر و رسانه برای تولیدکنندگان و همچنین خوانندگان از اولویتهایی است که همه برنامههای انتشاراتی به آن پرداختهاند. چالش این است که این کار را به روشی با کیفیت بالا انجام دهید و در عین حال ارتباط خود را با دنیای حرفه ای حفظ کنید.
21- جمع بندی و نتیجه گیری
نگرانی در مورد کاهش بازدیدکنندگان از نمایشگاه ها باید فراتر از شواهدی باشد که رویدادها دارای ارزش کلی هستند و اصول اساسی خود مدل و نحوه اعمال آنها در عمل را زیر سئوال می برد. اگرچه کاهش تعداد بازدیدکنندگان باعث کاهش اندازه یا تعداد غرفه ها نمی شود، نحوه استفاده از فضاهای فعالیت تفاوت را ایجاد می کند. اکنون که بسیاری از ناشران، به دلایل مختلف، باید در فضای کمتری مستقر شوند، فعالیتهای ناشران تابعه اهمیت بیشتری پیدا میکنند، گاهی اوقات در داخل و اغلب خارج از خود بخش. به طور خلاصه، آنچه در خطر است این است که اکثر غرفه داران می توانند با شرکت در رویدادهای عظیم به کسب آن امیدوار باشند. این هم تأثیر مستقیمی بر الزاماتی دارد که برای توجیه مشارکت باید برآورده شوند و هم تأثیر مستقیمی بر تیراژ در حال توسعه خاص تجارت کتاب دارد. ماهیت رویدادها و روابط قدرت اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن در خطر است. در حال حاضر، چالش به سختی درک می شود، اما نمایشگاه های کتاب در حال حاضر در چنگال پارادایم های جدید هستند: کسانی که علاقه مند هستند به سرعت علائم را انتخاب می کنند.
پینوشت:
[1] - لازم به ذکر است که اگرچه اتحادیه اروپا قوانین یکپارچهای برای تمامی اعضا (به ویژه مقررات حفاظت داده موسوم به GDPR) تصویب نموده است، اما فرانسه، مجموعه قوانینی فراتر و بسیار گستردهتر در زمینه مدیریت فضای مجازی خود تدوین و اجرا نموده است که در ادامه به آن میپردازیم: نخستین اختلافات و شکافهای فرا اطلسی (دو سوی اقیانوس آتلانتیک) بین آمریکا و فرانسه در زمینه مدیریت فضای مجازی در طلیعه قرن جدید آشکار شد؛ در سال 2000 دادگاهی در فرانسه در پرونده جنجالی موسوم به LICRA خواستار حذف مطالب طرفدار نازیسم در یاهو شده بود اما قاضی آمریکایی مسئول، با تکیه بر عدم اجبار یاهو به پیروی از قوانین فرانسه، این درخواست را رد کرد و آن را ناسازگار با قوانین آمریکا تشخیص داد. بینتیجهماندن این پرونده نهایتاً زمینههای تمرکز فرانسه بر قانونمندسازی و تشدید کنترل و نظارت شرکتهای خدمات فضای مجازی، به ویژه سکو(پلتفرم)های فراگیر آمریکایی را فراهم نمود.اولین قانون مربوط به فضای مجازی در فرانسه، در سال 2001 تصویب شد که طی قانون موسوم به LSQ، ارائهدهندگان خدمات اینترنت (ISPها) موظف به ذخیره و نگهداری اطلاعات مربوط به فعالیتهای اینترنتی و رایانامه (ایمیل) کاربران تا یک سال شدند تا دادگاه و پلیس این کشور، در صورت نیاز، امکان بررسی آنها را جهت کشف یا اثبات جرم داشته باشند.
دکتر اسدالله افشار
اشتراک گذاری: لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/108190