درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۹۳۱۶۸۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۵۴ : ۱۱ بازدید: ۵۳۵۹دیدگاه: ۰

به بهانه حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق

اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی؛ اوج وقاحت وانحطاط اخلاقی

اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی؛ اوج وقاحت وانحطاط اخلاقی ارتش رژیم صهیونیستی در عملیات نظامی تجاوزکارانه و تروریستی روز دوشنبه 13فروردین ماه سال جاری؛ ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد که منجر به شهادت سردار سرلشکر محمدرضا زاهدی، پنج افسر و افزایش کشته شدگان به 13 نفر از جمله شهروندان سوری شد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، ارتش رژیم صهیونیستی در عملیات نظامی تجاوزکارانه و تروریستی روز دوشنبه 13فروردین ماه سال جاری؛ ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد که منجر به شهادت سردار سرلشکر محمدرضا زاهدی، پنج افسر و افزایش کشته شدگان به 13 نفر از جمله شهروندان سوری شد.[1]  

تجاوزگستاخانه و جنون آمیز رژیم جعلی غاصب تروریستی صهیونیستی ضمن آنکه به طور قابل توجهی تنش ها را در منطقه افزایش داده است باعث گردیده تا اقدامات تلافی جویانه بنابرقوانین و موازین حقوق بین الملل برای ایران محفوظ و در دسترس باشد و همچنین محکومیت بین المللی درچشم انداز ژئوپلیتیک منعکس گردد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در این خصوص بیان داشته: ایران قصد دارد علیه رژیم صهیونیستی شکایت کند.

محمد دهقان  همچنین اظاهار داشته: شورای عالی امنیت ملی ایران در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد، اما به زودی در خصوص تصمیمات قانونی در این زمینه اطلاعیه خواهیم داد.

وی تصریح نمود: در حال بررسی ابعاد حقوقی موضوعات هستیم و به زودی آن را به اطلاع عموم خواهیم رساند.

جامعه بین المللی ساکت نمانده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث در مورد پیامدهای این حمله تشکیل جلسه داد - و جایی که نمایندگان کشورهای مختلف این حمله ددمنشانه تروریستی را به عنوان نقض آشکار قوانین  بین المللی محکوم کردند[2] - تجاوز صهیونیست ها به کنسولگری ایران را محکوم نمودند.

کشورهایی مانند عربستان سعودی، ترکیه، تونس و لیبی همبستگی خود را با سوریه و ایران اعلام کرده و حمله هوایی اسرائیل را به شدت محکوم کردند. این عدم تأیید جمعی بر پیامدهای ژئوپلیتیکی گسترده‌تر این حادثه تأکید می‌کند و نگرانی‌ها را در مورد ثبات منطقه‌ای برجسته می‌کند.

تشییع جنازه شهدای این حمله وحشیانه تروریستی دردمشق نه تنها نمادی از یک لحظه عزاداری بود، بلکه یادآور ماهیت متجاوز رژیم سفاک جانی صهیونیستی مورد حمایت آمریکا و تروئیکای اروپایی بود.

ترور مستشاران نظامی ایران در خاک خارجی موجی از شوک در روابط بین‌الملل وارد کرده است و به طور بالقوه زمینه را برای فصل جدیدی در شیوه‌های جنایتکارانه اسرائیل فراهم می‌کند.

با آشکار شدن ابعاد این رویداد، جهان به دقت این جنایت وحشیانه را دنبال می کند. تلفات جانی در دمشق نه تنها غم و اندوه ملت‌ها را عمیق‌تر کرده است، بلکه پرسشی جدی در مورد آینده صلح و ثبات در غرب آسیا در بحبوحه نسل‌کشی و تجاوزات مداوم اسرائیل را در یک روز مانده به برگزاری مراسم  روزجهانی قدس ایجاد کرده است.[3]

 

رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که در روز سه شنبه 14فروردین ماه به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکرپاسدارمحمدرضازاهدی وجمعی ازهمرزمان وی به ‌دست رژیم غاصب ومنفورصهیونیست، صادر نمودند، تأکید فرمودند: رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد.آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ الهی.[4]

 

حمله تروریستی اسرائیل؛ نشان از عمق یاس و درماندگی دارد

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نیزدر گفتگوی تلفنی با بشار اسد، همتای سوری خود، حمله مرگبار اسرائیل به نمایندگی دیپلماتیک ایران در سوریه را نه تنها یکی از آخرین تلاش های رژیم صهیونیستی برای زنده ماندن دانست بلکه تأکید نمود این حمله تروریستی و جنایتکارانه اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق؛ نشان از عمق یاس و درماندگی رژیم صهیونیستی دارد.

رئیسی افزود در این گفت و گو افزود: بی شک این رژیم و حامیان آن به سزای این اقدام تروریستی و جنایات وحشیانه در غزه خواهند رسید و مجازات عاملان این جنایت قطعی و غیرقابل تغییر است.

وی تصریح کرد: ایران و سوریه همواره اسرائیل را غده سرطانی برهم زننده امنیت، صلح و ثبات در منطقه و جهان می دانند.

رییس جمهور در همین گفت و گو به درستی براین موضوع تأکید داشته اند که انفعال و ضعف موضع ناشی از هراس برخی کشورهای عربی، جهان اسلام را از اتخاذ راهکاری واحد علیه رژیم صهیونیستی بازداشته است که این عدم اتحاد باعث گستاخی این رژیم فاشیستی منحوس در ارتکاب جنایات شده است.

وی اقدامات جنون آمیز اخیر رژیم صهیونیستی را آخرین مبارزات این رژیم در حال سقوط عنوان کرد.

امروز بر همگان ثابت شده است که رژیم جنایتکار صهیونیستی به هیچ یک از اصول بشردوستانه و بین المللی پایبند نیست و جای تأسف است که آمریکا و برخی کشورهای غربی از این رژیم حمایت مالی، تسلیحاتی و رسانه ای می کنند.

رئیس جمهور سوریه نیز به نوبه خود در همراهی با دولت و ملت ایران و خانواده قربانیان حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را محکوم و تسلیت گفت.

بشار اسد اظهار داشت: جنایت بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در حمله تروریستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق نه تنها نقض قوانین بین‌المللی است، بلکه اوج وقاحت وانحطاط اخلاقی این رژیم و سلسله تجاوزات و جنایت‌کاری‌ها را نشان می‌دهد. در فلسطین، لبنان و سوریه.»

رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال فرار از مخمصه ای است که در غزه گرفتار مقاومت اسلامی فلسطین است، بر لزوم حمایت از محور مقاومت و مجازات این رژیم جنایتکار تأکید کرد.

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد؛ این تجاوز را محکوم کردند

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث در مورد حمله هوایی اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق جلسه اضطراری برگزار کرد و اعضای آن این تجاوز را محکوم کردند و نسبت به عواقب خطرناک آن هشدار دادند.

خالد خیاری، دستیار دبیرکل در امور خاورمیانه در سازمان ملل، گفت: مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد محترم شمرده شود و حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو طبق قوانین بین المللی باید رعایت شود.

نماینده چین همچون نماینده روسیه؛ حمله هوایی اسرائیل را "نقض شدید منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی" و "نقض حاکمیت سوریه و ایران" خواند.

وی با بیان اینکه خط قرمز حقوق بین الملل و هنجارهای اساسی روابط بین الملل بارها و بارها زیر پا گذاشته شده است، افزود: چنین وضعیتی باید فورا متوقف شود.

زهرا ارشادی، سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت پیرامون؛ «تهدید صلح و امنیت بین‌المللی» سخنانی را در خصوص جنایت رژیم صهیونیستی و تجاوز به مقر دیپلماتیک ایران در دمشق بیان کرد.

 وی در یک موضع گیری نه چندان جالب و قوی گفت: جمهوری اسلامی این جنایات هولناک و حملات ناجوانمردانه تروریستی را به شدت محکوم  می کند!

ارشادی گفت: رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شده است.

جنایت رژیم اسرائیل فراتر از جنایت صرف است. این بیانگر یک توهین عمیق به اصل مشترک جامعه بین المللی، یعنی مصونیت ناپذیری نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی است.»

ارشادی گفت که جمهوری اسلامی ایران خویشتن داری قابل توجهی را اعمال کرده است، اما باید اذعان کرد که چنین بردباری محدودیت هایی دارد.

در هرحال رژیم اشغالگر باید مسئولیت کامل عواقب خود را بر عهده بگیرد. ایران حق قانونی و ذاتی خود را طبق قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد محفوظ می دارد تا پاسخ قاطع به چنین اقدامات قابل فهم را بدهد.

 

دیدگاه صاحب نظران و کارشناسان در برخورد با این اقدام تروریستی

صاحب نظران و کارشناسان دراین خصوص اظهار نظرهای متفاوتی داشته اند که به اختصار به برخی از آن ها اشاراتی خواهیم داشت:  

1-  این جنایت آشکارا اصل اساسی مصونیت دیپلماتیک و کنسولی را نقض کرده، و همچنین ناقض کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳ است.

2- اسرائیل تلاش دارد تا دامنه جنگ منطقه‌‌‌ای را گسترش دهد و همچنین شدت جنگ را به حداکثر برساند. اقدامات ایران در چنین شرایطی باید تاکتیکی، گزینشی، سهمگین و مبتنی بر بازدارندگی باشد.

3- شاید بهترین اقدام آن باشد که ایران اقدامات گسترده حقوقی، بین‌المللی و دیپلماتیک را علیه اقدام تروریستی اسرائیل انجام دهد.

4- بهتر است که مقامات ایرانی هیچ حرفی از نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران و نیز نیروهای مقاومت نسبت به جنایات و ترورهای اسرائیل به میان نیاورند و هیچ عجله‌‌‌ای هم برای واکنش از خود بروز ندهند. درواقع باید با صبر و حوصله و با برنامه‌‌‌ریزی و بدون سر و صدا و تبلیغات، اقداماتی انجام دهند که اسرائیل بفهمد هیچ جنایتی بدون واکنش متناسب، فراموش نخواهد شد.

5- شاید بهترین اقدام، در خوف و رجا نگه داشتن اسرائیل و انجام اقدامات هوشمندانه درازمدت و مستمر علیه جنایات آن رژیم سفاک باشد؛ به طوری که جمهوری اسلامی بتواند حمایت‌‌‌های مردم جهان و کشورهای دیگر را نیز به خود جلب کند.

6- این حمله تروریستی گویای اوج استیصال، درماندگی و سرگردانی راهبردی رژيم صهيونيستی در نتیجه شکست نظامی، سیاسی و اخلاقی در نوار غزه پس از شش ماه جنگ ظالمانه، جنایتکارانه اما بدون هرگونه پیروزی علیه جریان‌های مقاومت و ملت صبور و مقاوم فلسطین است.

7- جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه و در کمال حکمت و درایت، رژيم متجاوز و مفلوک صهیونیستی را از جنایت جدید خود پشیمان خواهد کرد.

8- اسراييل خواهان عكس‌العمل ايران و تشديد وضعيت وگسترش دامنه جنگ است، اما منافع ايران در درگيري مستقيم نيست. صبوري استراتژيك در عدم حمله مستقيم به اسراييل باتوجه به مشكلات و اهداف نتانياهو بايد ادامه پيدا كند.

9- بحث هدف قرار گرفتن هرگونه منافع اسراييل در هر كجا طبعا از انتخاب‌هاي روي ميز ايران است، اما از نظر ديپلماتيك و فعاليت سياسي و تبيين اهدافي كه اسراييل از اين حمله دنبال مي‌كرده، ايران بايد فعالانه وارد ميدان شود و با شكايت به سازمان ملل يارگيري نمايد.

10- این حمله نیز تلاشی از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزریر رژیم صهیونیستی برای خروج از باتلاق غزه است و سعی می‌کند تا فضای بحرانی غزه را به خارج از اراضی اشغالی منتقل کند و پای قدرت‌های دیگری را به درگیری‌های غزه بکشاند تا در واقع انگشت اتهام را متوجه ایران و محور مقاومت سازد.

11- هدف رژیم صهیونیستی این است که دامنه جنگ را به منطقه بکشاند و پای قدرت‌های بین‌المللی را برای پایان دادن به این بحران منطقه‌ای باز کند.

12- ایران همچون هر کشور دیگری حق دارد در برابر تجاوز به حریم کنسولی و شهادت فرماندهان ارشد نظامی خود پاسخی درخور ارائه دهد، اما این پاسخ در عین تناسب، باید هوشمندانه و سنجیده باشد، در این صورت همچنان «جنگ غزه در غزه» تعیین تکیف شده و خدعه اسرائیل نیز به خودش بازخواهد گشت؛ از این روی، حفظ هشیاری برای کاستن از آسیب‌پذیری و اقدامات پیشگیرانه در برابر خدعه جدید اسرائیل یک ضرورت است.

 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای رسمی درباره حمله به کنسولگری ایران گزارش داد: حدود ساعت ۱۷ عصر دیروز، دشمن اسرائیلی از سمت جولان اشغالی سوریه، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف حمله هوایی قرار داد. این حمله منجر به تخریب کل ساختمان و شهید و مجروح شدن همه افراد داخل آن شد. کار برای خروج اجساد شهدا و مداوای مجروحان و آواربرداری ادامه دارد. شبکه المیادین لبنان نیز در گزارشی خبر داد سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی، مستشار نظامی ایران در دمشق بر اثر تجاوزات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران، به شهادت رسید.

[2] - در قوانین بین‌‌المللی که اعضای سازمان ملل آن را پذیرفته‌اند، حمله به سفارتخانه کشوری، نقض قوانین بین‌المللی و تجاوز به خاک آن کشور محسوب می‌شود. حق پاسخ قاطع ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران محفوظ است و پاسخ قاطع به این اقدام قطعاً داده خواهد شد.

این اقدام رژیم جعلی اسرائیل می‌تواند باعث بروز اقدامات و تحولاتی شود تا روند نابودی این رژیم را سرعت بخشد. اسرائیل بهانه لازم را به دست ایران داد تا پاسخ قاطعی به این رژیم بدهد. افکار عمومی جهان نیز با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

- 3- Syrians Hold Funeral for Iran’s Military Advisors.  Kayhan .ir. Translator: Asadollah Afshar. Publish Date : 03 April 2024 - 21:30

[4] - کیهان: چهارشنبه 15 فروردین ماه 1403- شماره 23546.

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/93168کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب