درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۹۰۷۳۷۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۴۸ : ۱۰ بازدید: ۵۶۳۷دیدگاه: ۰

چگونه انقلاب اسلامی تداوم و استمرار می‌یابد؟

چگونه انقلاب اسلامی تداوم و استمرار می‌یابد؟ در ایام مبارک دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران قرار داریم. انقلابی که رویدادی تعیین کننده در قرن بیستم خوانده شد.این انقلاب به رهبری امام خمینی(ره)نه تنها پایانی بر پادشاهی ۲۵۰۰ ساله ایران بود بلکه توانست ژئوپلیتیک جهانی را تغییر دهد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، در ایام مبارک دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران قرار داریم. انقلابی که رویدادی تعیین کننده در قرن بیستم خوانده شد.این انقلاب به رهبری امام خمینی(ره)نه تنها پایانی بر پادشاهی ۲۵۰۰ ساله ایران بود بلکه توانست ژئوپلیتیک جهانی را تغییر دهد.  

45 سال پیش با بازگشت امام خمینی(ره) بنیانگذارفقید انقلاب اسلامی از 15 سال غربت به وطن، جامعه طاغوت زده ایران رنگ و بو انقلاب گرفت. فاصله ورود ایشان از 12 تا 22 بهمن 57 که منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی گشت دهه فجر نامگذاری گردید که نتیجه آن در 22 بهمن ماه باعث آزادسازی کشور از یوغ رژیم پهلوی وابسته  به حکومت بریتانیا و آمریکا، تا ایجاد تغییرات نه تنها در سطح ملی و منطقه ای بلکه در مقیاس جهانی شد.

امام خمینی (ره) به درستی جنبش انقلابی مردم ایران را «انفجار نور» توصیف کردند و پیروزی این انقلاب عظیم را امری الهی خواندند و حفظ آن را از اوجب واجبات دانستند. این پیروزی بر مردم عزیز ایران خجسته باد.

امروز انقلاب اسلامی توانسته است آگاهی بخش راه ملت های همسایه و فراتر از آن مردم خود از استبداد داخلی و سلطه خارجی باشد، این موفقیت که در سایه استقامت مردم تحت امر ولایت و زعامت نورانی و درخشان امام تحقق یافته است؛ چشم و گوش دشمنان ایران و اسلام و بشریت را  کر و کورکرده است.

پیشرفت ایران در چهار و نیم دهه گذشته در همه زمینه ها خیره کننده بوده است، همانطور که از موفقیت آن در هوافضا، انرژی هسته ای، صنایع سنگین، پزشکی، کشاورزی، توسعه شهری، آموزش و پرورش مشهود است؛ در عرصه های فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی، در ورزش، در حقوق زنان، و آخرین و پراهمیت ترین در حوزه بسیار مهم حیاتی امور دفاعی کشورکه از ابعاد گوناگون قابل تأمل است تا جایی که بر حیرت دوست و دشمن افزوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی،چند روز پیش، با بازدید از نمایشگاه دستاوردهای صنعت کشور در عرصه‌های مختلف، از استعداد و فداکاری ملت ایران در تأمین استقلال کامل تجلیل کردند.

ایران امروز دراکثرسازمان های بین المللی مانند سازمان ملل متحد (UN) ، سازمان همکاری اقتصادی(ECO) ، موسسه بین المللی انرژی اتمی (AEA)، پیمان بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای(NPT)، سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سازمان بین المللی کار (ILO) ، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد(FAO)، بریکس، شانگهای، جنبش غیرمتعهدها، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و...[1] در مواجهه با شدیدترین تحریم هایی که به طور غیرقانونی توسط ایالات متحده برآن تحمیل شده نه تنها فعال بوده بلکه به موفقیت هایی در این زمینه نیزدست یافته است.

همانگونه که مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند،شدت وکثرت تهدیدات دشمنان علیه ایران آشکاراست، و این خود در واقع نشان دهنده قدرت نظام اسلامی است که توانسته با همه این دسیسه های و توطئه های پیچیده  مقابله کند و با سرافرازی و پیروزی برایشان فائق آید.   

با وجود انتقاد های بجا که به عملکرد انقلاب اسلامی در طول 44سال وارد است- که البته بخش اعظم آن بنا بر شرایط حاکم برانقلاب بوده که توسط استکبار غرب و متحدانش بر ما تحمیل گشته  و همچنان نیز ادامه دارد- منصف باشیم  و بدور از هرگونه غرض ورزی و با توجه به مستندات موجود  بدانیم کارنامه مطول دستاوردهای بیش ازچهاردهه انقلاب در حوزه‌های مختلف اعم از پیشرفت های امنیتی و نظامی‌، توانمندی‌های علمی و پزشکی، دستیابی به فناوری‌های روز همچون هسته‌ای‌، نانو ‌، توسعه کم‌نظیر آموزش عالی‌، پیشرفت های مهم در عرصه صنعت و کشاورزی، فرهنگ و هنر و... شگرف و قابل تحسین و بالیدن است که یقینا در این یادداشت کوتاه نتوانیم آن ها را احصا نماییم اما علاقمندان می توانند به مصداق «آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید» با مطالعات کارشناسانه و کاربردی، خدمات انجام شده درطول 44سال ازحیات انقلاب اسلامی را بررسی و رصد نمایند.

شایسته است مدیران و مسئولان عالی رتبه جمهوری اسلامی برای آن که انقلاب اسلامی- این میراث گرانبهای امام خمینی(ره) و شهیدان عالی جا و عالی مقامش- در چهل و پنجمین سالگرد حیات سیاسی خود پویا و مانا باشد و از هرگونه خطراستحاله در امان ماند نکات قابل تأمل زیر را مد نظر قرار داده و به آن جامه عمل پوشانند:

1- اصول می شود و می توانیم مد نظر باشد و فراموش نگردد.

2- هر گونه مشکلات جامعه را صادقانه، صریح و شفاف با مردم مطرح نمودند.

3- پرهیز از ارائه آمارهای کذب و دروغین به مردم.

4- رسیدگی به مشکلات اقتصادی، معیشتی، رفاهی، بهداشتی – درمانی و آموزشی مردم.

5- مهار لجام گسیخته تورم و گرانی های بی ریشه و مأخذ.

6- جدیت در امر اشتغالزایی و کارآفرینی جهت اشتغال جوانان تحصیل کرده کشور.

7- تسهیل ازدواج جوانان و حمایت جدی و بدور از شعار، از تشکیل کانون گرم خانواده برای آنان.

8 – جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت مسکن و تأمین مسکن مناسب در خور و شأن مردم عزیز ایران.

9- جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی و تقویت آن.

10- اعتماد به جوانان و پای حرف های آنان نشستن.

11- مقابله با زر و زور و تزویر و اشرافی‌گری و گرایش و ترویج ساده زیستی.

12- پایبندی به دین مداری و اصول مسلم انقلاب .

13-   رعایت اولویّت ها در ثبات بخشی سیاست های اجرایی اقتصاد با حذف هزینه‌های زائد و مسرفانه.

14- رفع جدی عیوب ساختاری و برخورد جدی غیرقابل اغماض با ضعف های مدیریّتی.

15-  استفاده ‌ از پتانسیل و ظرفیّت نیروها متخصص و ماهر انسانی کشور در همه عرصه ها و حوزه ها در جهت حل مشکلات مردم و جامعه.

16-زدودن غبار از بدعت و تحریف و بداندیشی از چهره انقلاب.

17- بازگشت به اصول ماهیت انقلاب اسلامی درقول و عمل (‌عدالت‌جوئي، ظلم‌ستیزی،برصدرنشاندن محرومان و مستضعفان).

18- رعایت حرمت مردم و حفظ عزت ملی آنان.

19- اهتمام و تحقق استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی با حفظ هویت فرهنگی و شخصیت ملی.

20- برخورد با عملکرد ضعیف و غیرانقلابی برخی مسئولان ناکارآمد فرصت سوز لمپن.

21- پاسخگویی به مطالبات واقعی و دلسوزانه  نخبگان، فرهیختگان و مردم.

22- پرهیز ازایجاد بدبینی و یأس در بین مردم.

23- پرهیز از رویاپردازی و خواب و خیال در حل مشکلات مردم و کشور.

24- راه‌حل مشکلات کشور با اتکا به ظرفیت های درون و تکیه بر داشته‌های ملی و ظرفیت‌های مردمی.

25- تلاش بیشتر در جهت مبارزه  بی امان و قاطعانه‌تربدون اغماض با مفسدان در هر پست و مقام و هر لباسی.

26- حل عاجل مسأله نابرابری‌های ناموجه در کشور.[2]

27- استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل علم محوری دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در جهت حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و...

28- مبارزه با پدیده های زشت و شوم رشوه، رانتخواری، اختلاس، کلاهبرداری، ویژه خواری های آشکار و پنهان.

29- حکمرا نان مراقب باشند بی‌کفایتی‌ها،شکاف های طبقاتی،تبعیض ها،بی عدالتی ها، باندبازی ها، خویشاوند سالاری ها، نارسایی‌ها، ناهنجاری‌ها و بی‌ضابطه‌گری‌هایی آنان می تواند منجر به عدم مشروعیت حکومت گردد.

30- اگرساختار قدرت چنان چه دچار فساد شود و نظام تصمیم‌گیری به افراد بی صلاحیت بله قربان‌گو سپرده شود، فاجعه بار خواهد بود و نتایجی را به بار می آورد که غیر قابل تصور وغیر قابل باور و توصیف است.

31- و...

جان کلام این که؛ تداوم انقلاب اگر بخواهد استمرار داشته باشد حکومت  باید در صدد حل مشکلات اقتصادی، معیشتی و رفاهی مردم برآید و موارد 30 گانه احصا شده رو نیز برای بقا و مشروعیت خود پیگیری و اعمال نماید. قطعا انقلاب اسلامی با تکیه برآرمان های، اصول و ارزش های اول خود و با اعتماد به مردم و حل مشکلات آنان که عمدتا اقتصادی می باشد، می تواند در امور داخلی و هم در عرصه های بین المللی به توفیقاتی دست یابد که امنیت داخلی، ملی و بین المللی کشور را در سطح کلان تضمین نماید تا مایه نشاط و امید گردد.    

 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - دولت سیزدهم همزمان با تلاش برای توسعه اقتصادی و معیشتی کشور، توسعه مناسبات ارتباطی با جهان پیرامونی و حضور در مجامع جهانی را نیز در دستور کار قرار داد و ماحصل آن  به گواه کارشناسان کارنامه قابل قبولی از عملکرد دولت در این زمینه به جای گذاشته که آخرین  نمونه های آن بهبود روابط با عربستان، پیشروی مذاکرات برجام، عضویت در شانگهای و همچنین بریکس بوده است. همزمان با این اقدامات هیئت وزیران به تازگی در مصوبه ای وزارتخانه ها و سازمان های دولتی را موظف کرد تا نسبت به پرداخت حق عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در ۲۱۳ سازمان و مجمع بین المللی مربوط در سال ۱۴۰۲ (۲۰۲۳) اقدام کنند. این مصوبه که به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور بوده فرصت سه ماهه به دستگاه ها برای پیگیری این مساله داده است. استیفای منافع ملی اصل اساسی هر نوع تحرک دیپلماسی و سیاسی است. دولت سیزدهم در سیاست  خارجی خود این امر مهم را پیگیری و عضویت در مجامع و سازمان های بین المللی را به عنوان راهی که ازطریق آن می‌ توان صدای مطالبات مردم را به گوش جهانیان رساند دنبال می کند.  واقعیت آن است که حضور در مجامع جهانی می‌تواند ارزش افزوده‌های بیشتری را متوجه کشورمان کند. بر این اساس هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲٫۶٫۱ به پیشنهاد معاونت حقوقی رییس جمهور و به استناد ماده واحده قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمانها و مجامع بین المللی مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس آن  دستگاههای اجرایی مکلفند از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه نسبت به پرداخت حق عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمانها و مجامع بین المللی مربوط در سال ۱۴۰۲ اقدام و پس از پرداخت اسناد مربوط را به معاونت حقوقی رییس جمهور امور توافقهای بین المللی ارسال کنند.

سازمان ها و مجامع بین المللی که دولت به پیگیری در عضویت آنها تاکید دارد در زمینه های مختلف از فرهنگی تا اقتصادی و سیاسی و ... است. البته هیات وزیران در جدول شماره ۴ این مصوبه خواستار خروج از چهار سازمان بین المللی به دلیل فاقد کارآیی لازم شده است.

[2] -... نابرابری‌های ناموجه وقتی که امکان به رخ کشیدن نابرابری‌ها برای فقرا را هم پدید می‌آورد،‌ به تعبیری که بعضی از متفکران و نظریه‌پردازان بزرگ انقلاب مطرح کردند،‌ منجر به انقلاب می‌شود. متخصصان جامعه‌شناسی انقلاب می‌گویند ترکیب اوج‌گیری نابرابری‌های ناموجه و امکان‌پذیر شدن به رخ کشیدن این نابرابری‌ها، جامعه را دچار آنومی‌یا ناهنجاری و بی‌هنجاری می‌کند و می‌گویند اگر در دوران آنومی، مسأله به درستی دیده نشود، مرحله بعد از آنومی‌بدون تردید فروپاشی خواهد بود.

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/90737کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب