درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۶۱۸۵۵۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۸ : ۱۵ بازدید: ۲۹۲دیدگاه: ۰

علیرغم خشونت بار بودن جنگ روسیه، پوتین از خود خویشتنداری نشان داده است. چرا؟

علیرغم خشونت بار بودن جنگ روسیه، پوتین از خود خویشتنداری نشان داده است. چرا؟ مقامات غربی در حال بحث در مورد محاسبات کرملین پیرامون عدم تلاش بیشتر برای گسترش جنگ در اوکراین هستند. تحلیلگران می پرسند که آیا بسیج بزرگ‌تری از سوی مسکو در راه است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،

•    مقامات غربی در حال بحث در مورد محاسبات کرملین پیرامون عدم تلاش بیشتر برای گسترش جنگ در اوکراین هستند. تحلیلگران می پرسند که آیا بسیج بزرگ‌تری از سوی مسکو در راه است.

در جنگ روسیه علیه اوکراین شهرهای زیادی تخریب،  ده ها هزار کشته و میلیون ها نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

اما برخی از تحلیلگران نظامی و مقامات غربی بی سر و صدا از خود  می پرسند که چرا این حمله حتی بدتر از اینها نبوده است.

روسیه می‌توانست با تهاجم سنگین راه‌ هایآهن‌، جاده‌ها و پل‌های اوکراین را تخریب کند تا بتواند جریان تسلیحات غرب به خط مقدم را متوقف کند. می‌توانست زیرساخت‌های اطراف پایتخت، کیف را بمباران کند تا دیدار رهبران غربی از رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی را  دشوارتر سازد. ولی تا کنون به چنین تهاجمی دست نزده است.

خویشتن داری آشکار در میدان نبرد در حالی صورت می گیرد که تلویزیون دولتی روسیه صحبت از کاربرد  سلاح های هسته ای در یک نبرد حیاتی علیه غرب می نماید. آیا طرح این موضوع  حاکی از آن است که  آقای پوتین رویه کنونی را تغییر و جنگ را تشدید خواهد کرد؟

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که آقای پوتین از یک الگوی نگهداری وضع موجود در عملیات نظامی پیروی می گند ، الگویی که به اوکراین اجازه می‌دهد دوباره سازماندهی شود و تسلیحات غربی را ذخیره کند. روز دوشنبه، یک مقام ارشد پنتاگون، آخرین حمله روسیه در شرق اوکراین را "بسیار محتاطانه و ملایم" خواند. افکار عمومی در روسیه غر می زند که ارتش با دستان ازپشت بسته ، با استراتژی و اهدافی که برای عموم قابل درک نیست می جنگد.

دیمیتری ترنین ، مدیر - تا همین اواخر- اندیشکده کارنگی مسکو، در یک مصاحبه تلفنی خارج از مسکو گفت: «این یک جنگ عجیب و خاص است . روسیه محدودیت‌های نسبتاً سختی را برای خود تعیین کرده است و در این خصوص به هیچ وجه توضیحی داده نمی‌شود – موضوعی که سؤالات زیادی را پیش از هر چیز در میان شهروندان روسیه ایجاد کرده است.»

آقای ترنین یکی از معدود تحلیلگران اتاق فکر کارنگی است که پس از شروع جنگ تصمیم گرفت در روسیه بماند. او گفت که در تلاش است توضیح دهد که چرا کرملین عملا با "کمتر از نیمی از قدرت خود" می جنگد.

او پرسید چرا روسیه پل‌ها و شبکه‌های راه‌آهن بیشتری را بمباران نمی‌کند، در حالی که آنها به ارتش اوکراین اجازه می‌دهند هر روز تعداد بیشتری از سلاح‌های کشنده غرب را دریافت کنند ؟ چرا رهبران غربی - مانند نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان هنوز می‌توانند با خیال راحت از کیف بازدید کنند؟

ترنین گفت: «به نظر من این عجیب است و نمی توانم آن را توضیح دهم .


برای هفته‌ها، مقامات واشنگتن بحث کرده‌اند که چرا ارتش روسیه در تلاش برای از بین بردن خطوط تدارکاتی که محموله‌های تسلیحاتی غربی را به اوکراین می‌فرستد، تهاجمی‌تر عمل نکرده است. مقامات می گویند بخشی از پاسخ این است که پدافند هوایی اوکراین همچنان هواپیماهای روسیه را تهدید می کند و هر چه هواپیماهای روسی عمیق تر به اوکراین بروند، احتمال سرنگونی آنها بیشتر می شود.

مقامات دیگر استدلال کرده اند که مسکو مشتاق است تا از تخریب شدید زیرساخت های اوکراین اجتناب کند، با این امید که احتمالاً هنوز بتواند کنترل کشور را در دست بگیرد. اگر روسیه شهرهای ویران شده توسط بمباران خود را تصرف کند، درگیر یک کار بازسازی عظیم خواهد گردید.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت که آقای پوتین ممکن است از تخریب شبکه ریلی اوکراین اجتناب کرده باشد زیرا نمی‌خواست به توانایی خود برای جابجایی تجهیزات و نیروها در سراسر کشور آسیب برساند. تمرکز روس ها بیشتر از شبکه ریلی، بر تخریب مناطق نگهداری سلاح بوده است.


روسیه ابزارهایی را در اختیار دارد که می تواند آسیب های گسترده ای به غرب وارد کند. کمبود گاز ناشی از حمله سایبری به خط لوله در سال گذشته نشان دهنده اختلالی است که هک روسیه می تواند در زیرساخت های آمریکا ایجاد کند. برلین هشدار داده است که قطع گاز روسیه می تواند اقتصاد آلمان را وارد یک دوره رکود کند.


روز شنبه سرگئی میرونوف ، یک تند روی افراطی بطور صریح در پارلمان روسیه، گفت «فکر کردی می‌توانی با دست‌های دیگران ما را نابود کنی و از کنار زمین از فاصله‌ای مطمئن نظاره کنی؟» وی همچننین اظهار داشت کشورش می تواند با موشک جدید بالستیک قاره پیما (سامارت ) بریتانیا را در یک حمله نابود کند. او اضافه کرد: "این حرکت شما کار نمی کند، آقایان - شما باید هزینه آن را به طور کامل بپردازید!"

 

ساموئل چاراپ، یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن و یک تحلیلگر روسیه در مؤسسه رند گفت: «هیچ کس واقعاً نمی داند خط قرمز کجاست. من حتی فکر نمی کنم روس ها بدانند، زیرا ما در یک چنین آب های ناشناخته ای قرار گرفته ایم.

با وجود آن که آقای پوتین از تشدید لفاظی های غرب نمی ترسد، اقدامات او نشان می دهد که او نمی خواهد کاری انجام دهد که منجر به جنگ گسترده تر شود.

 

نویسندگان:  آنتون ترویانوفسکی و جولیان ای. بارنز
تارنمای نیویورک تایمز
برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/61855کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب