درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۹۳۸۵۴۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰ : ۰۰ عملیات ایران، نمادین یا واقعی؟

به گزارش مشرق، علی عبدی، فعال رسانه، در کانال تلگرامی خود مطلبی را از احسان کیانی منتشر کرد:

عملیات ایران، نمادین یا واقعی؟

کن‌کاساپوف، کارشناس روس‌تبار «اندیشکده هادسون» طی یادداشتی مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ بیان داشته که عملیات ایران علیه حکومت اسرائیل، نه یک عملیات نمایشی، بلکه یک حمله واقعی بود.

طبق این یادداشت، پهپادها برای انحراف سامانه‌های پدافندی اسرائیل پرتاب شدند و اگر همکاری و هماهنگی شرکای اسرائیل نبود، موشک‌های بالستیک از این سامانه‌های پدافندی عبور کرده و می‌توانست آسیب جدی به دارایی‌های نظامی اسرائیل وارد نماید.

این کارشناس دفاعی که حمله ایران را یک عملیات «بزرگ، هماهنگ و چندوجهی» دانسته، ادامه می‌دهد که شبیه حملات هوایی روسیه به اوکراین بوده است. به نظر وی، اگر اسرائیل پاسخ جدی به این عملیات ندهد، احتمال تکرار چنین حمله‌ای از سوی ایران وجود خواهد داشت.

نویسنده دو پیامد مهم برای این حمله برمی‌شمارد. اول اینکه ناکامی آمریکا در اقناع ایران به انفعال و عدم حمله؛ سبب خواهد شد تا «کشورهای عربی با مشاهده ناکامی آمریکا، احتمالا به دنبال ترتیبات دفاعی جایگزین بیفتند و پکن می‌تواند از این ضعف دولت بایدن استفاده کند». دوم اینکه ممکن است اردن به دلیل مشارکت در عملیات پدافندی اسرائیل علیه پرتابه‌های ایران، هدف انتقام‌جویی گروه‌های مقاومت قرار بگیرد.

کاساپوف بیان می‌کند که پهپادهای شاهد به دلیل بُرد ۱۵۰۰ کیلومتری و موشک‌های کروز پاوه به دلیل بال‌های تاشَوَنده که قابلیت بُرد بیشتری به آن می‌دهد، در این عملیات استفاده شدند. موشک‌های بالستیک عماد نیز که در این عملیات استفاده شدند، قابلیت ایجاد انفجار وسیع و تلفات بالایی دارند و توانستند به پایگاه هوایی نواتیم در مناطق اشغالی، ضربه وارد کنند.

تحریم خطوط واردات قطعات پهپادهای شاهد به ایران از طریق مهندسی معکوس قطعات پهپادهای ساقط‌شده در اوکراین، همکاری با اَمان برای مقابله با حملات احتمالی گروه‌های مقاومت، دو توصیه نویسنده به آمریکاست.

به نظر می‌رسد این اندیشکده از مراکز اصلی نومحافظه‌کاران در آمریکاست، تلاش جدی برای تحریک آمریکا به حمایت از درگیری نظامی و پاسخ مستقیم متوازن به عملیات «وعده صادق» داشته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/pi/93854کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب