درحال بارگذاری

گروه: جهان/ایران شناسه: ۹۲۶۸۰۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰ : ۲۳ اوکراین چه بلایی بر سر اتحادیه اروپا آورده است؟

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی موسسه مطالعاتی تحریریه در مطلبی با عنوان شکاف عمیق در اتحادیه اروپا به‌خاطر اوکراین که در نشریه «پولیتیکو» به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا به چاپ رسیده است نوشت:

نشریه «پولیتیکو» به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا اعلام کرده است که طرح این اتحادیه برای استفاده از سود حاصل از دارایی های بانک مرکزی روسیه که در این بلوک مسدود شده جهت خرید تسلیحات برای اوکراین با مقاومت مالت، لوکزامبورگ و مجارستان روبرو شده است.

«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، ماه گذشته پیشنهاد داده بود از سود به دست آمده از دارایی های روسیه برای ارائه سلاح به اوکراین استفاده شود. این طرح به جای استفاده از بودجه اروپا تحت عنوان بازسازی، پیشنهاد شده بود.

در جلسه روز چهارشنبه ۲۷ سفیر اتحادیه اروپا سه کشور مالت، لوکزامبورگ و مجارستان نسبت به این طرح مخالفت خود را ابراز کردند. این گزارش نشان می‌دهد که ایده فون در لاین برای استفاده از پول روسیه برای خرید تسلیحات برای کی‌یف، روند پیچیده ای را پیش از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل در هفته آینده خواهد داشت.

غرب از زمان آغاز درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی متعلق به بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده است. اتاق تهاتر Euroclear مستقر در بروکسل حدود ۱۹۱ میلیارد یورو (۲۰۵ میلیارد دلار) از این وجوه را در اختیار دارد که در طول سال گذشته نزدیک به ۴.۴ میلیارد یورو سود به دست آورده است.

فایننشال تایمز در اوایل این هفته گزارش داد که اتحادیه اروپا قصد دارد به کیف بین ۲ تا ۳ میلیارد یورو درآمد را که حاصل دارایی های مسدود شده در سال جاری هستند، ارائه بدهد. این نشریه به نقل از مقامات اتحادیه اروپا گفت، در صورتی که بروکسل بتواند موافقت همه اعضای بلوک را جلب کند، اولین قسط از این پول ممکن است در اوایل ماه جولای پرداخت شود.

نشریه بلومبرگ هم روز سه شنبه گذشته در گزارش جداگانه ای اعلام کرد که برخی از کشورهای عضو در مورد پیشنهاد بحث برانگیز فوق محتاط هستند و می گویند که این طرح به بررسی های دقیق تری نیاز دارد.

افراد آشنا با این گفت وگوها اعلام کردند که مجارستان اصرار داشته است که درآمد حاصل از دارایی های روسیه باید به بازسازی اوکراین اختصاص داده شود نه اینکه برای تامین مالی ارتش این کشور استفاده شود.

در حالی که حامیان غربی کی‌یف به طور کلی موافق هستند که دارایی های مسدود شده باید برای کمک به اوکراین استفاده شود، آنها در مورد قانونی بودن توقیف کامل آن اختلاف نظر دارند. در حالی که ایالات متحده و انگلستان از مصادره مستقیم این منابع حمایت می کنند، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به ویژه فرانسه و آلمان، هشدار می دهند که این اقدام اعتماد به سیستم مالی اروپا را از بین می برد.

همچنین استدلال می‌شود که چنین اقدام شدیدی سابقه بدی را ایجاد می‌کند که می‌تواند کشورهای دیگر را از نگهداری ذخایر خود با ارزهای غربی منصرف کند زیرا ترس از این امر وجود خواهد داشت که شاید روزی این ثروت هدف تحریم‌های غرب قرار گیرد.

مسکو هشدار داده است که اگر غرب به تهدیدات خود مبنی بر مصادره دارایی‌ها عمل کند، پاسخ مشابهی خواهد داد. روسیه بارها گفته است که هرگونه اقدام علیه دارایی‌های این کشور به منزله دزدی آن خواهد بود و تاکید کرده است که توقیف این وجوه یا هر اقدامی مشابهی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، نه تنها ارزهای غربی بلکه سیستم مالی جهانی و اقتصاد جهان را تضعیف خواهد کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/pi/92680کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب