درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۸۴۵۷۲۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۴۸ : ۱۷ دیدگاه: ۰

ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از لغو مجوز چند بازرس آژانس در ایران

 ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از لغو مجوز چند بازرس آژانس در ایران سخنگوی اتحادیه اروپا از ایران خواست در تصمیم خود درباره لغو مجوز فعالیت چند بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، «پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا از تصمیم ایران در لغو فعالیت چند بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

 در بیانیه‌ای که روی سایت سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده، آمده است: اتحادیه اروپا از گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تصمیم شنبه ایران مبنی بر لغو انتصاب رسمی چند بازرس آژانس برای نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای آن بسیار نگران است.

این بیانیه افزود: بویژه آنچه نگران‌کننده است، تاثیر مستقیم و شدید این تصمیم بر توانایی آژانس برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود است که شامل نظارت بر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌شود. اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد بدون تاخیر در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه شب ۲۵ شهریور در واکنش به بیانیه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اقدام جمهوری اسلامی ایران در «لغو انتصاب چند بازرس باتجربه آژانس» گفت  اقدام اخیر ایران در لغو مجوز فعالیت چند بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس انجام شده است.

وی همچنین گفت: متأسفانه سه کشور اروپایی و آمریکا به رغم تعامل مثبت، سازنده و مستمر جمهوری اسلامی با آژانس، با زیاده‌خواهی و با هدف تخریب فضای همکاری ایران و آژانس، از فضای شورای حکام برای مقاصد سیاسی خود سوءاستفاده کردند. ایران پیش‌تر نسبت به عواقب این گونه سوءاستفاده‌های سیاسی از جمله تلاش برای سیاسی کردن فضای آژانس هشدار لازم را داده بود‌.

کنعانی تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ضرورت بی‌طرفی آژانس، به همکاری‌های مثبت خود در چارچوب توافقات انجام شده، ادامه خواهد داد.

پیش‌تر و به‌رغم همکاری‌های ایران با آژانس، سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شدند ایران به تعهدات بیانیه مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مارس گذشته، پایبند نبوده است.

در خصوص تصمیم ایران، خبرنگار فارس مطلع شد تعداد بازرسانی که گروسی به آن‌ها اشاره کرده هشت نفر هستند و دارای ملیت‌های فرانسوی و آلمانی می‌باشند. بر اساس تصمیم ایران این هشت نفر که دارای روادید چند بار سفر به ایران بودند و هر لحظه می‌توانستند برای انجام بازرسی‌های معمول آژانس به ایران بیایند، از این پس لغو انتصاب De-designation شده و دیگر نمی‌توانند به ایران سفر و اقدام به بازرسی کنند. در واقع به نوعی مجوز فعالیت آن‌ها لغو شده است.

بر اساس اطلاع خبرنگار فارس، تصمیم جمهوری اسلامی ایران که پیش از این هم ناصر کنعانی در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی به آن اشاره کرده بود، روز جمعه ۲۴ شهریورماه در نامه‌ای به گروسی اطلاع داده شد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/84572کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب