درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۸۴۱۷۸۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۳۷ : ۱۶ دیدگاه: ۰

نخست‌وزیر عراق: اجرای کامل توافق امنیتی با ایران را با جدیت ادامه می‌دهیم

 نخست‌وزیر عراق: اجرای کامل توافق امنیتی با ایران را با جدیت ادامه می‌دهیم خود را موظف می‌دانیم که نگرانی‌های امنیتی تهران را از بابت جریان‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان برطرف کنیم و به همین منظور تاکنون بیش از 200 میلیون دلار برای این موضوع هزینه کرده و بیش از 3 هزار نیروی ارتش ملی را در سراسر مرزهای ایران و اقلیم مستقر کرده‌ایم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در خصوص روند اجرای تعهدات طرف عراقی در توافق‌نامه امنیتی تهران-بغداد، گفت: با جدیت مصمم هستیم تا تمام تعهدات بغداد در این توافق‌نامه را به انجام برسانیم.

شیاع السودانی که روز جمعه در کاخ نخست‌وزیری در منطقه سبز بغداد میزبان هیأتی متشکل از برخی مدیران ارشد رسانه‌های کشور بود، در پاسخ به سؤال سردبیر «نورنیوز» در خصوص روند اجرای تعهدات دولت متبوعش ذیل توافق‌نامه امنیتی تهران-بغداد با ارائه جزئیاتی در این باره بر جدیت دولت عراق برای انجام کامل مفاد این توافق‌نامه تاکید کرد.

 

دیدار هیأت رسانه‌ای ایرانی با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق

سردبیر «نورنیوز» در این نشست صمیمانه از نخست‌وزیر عراق پرسید: توافق امنیتی ایران و عراق که اواخر اسفندماه گذشته با حضور دریابان شمخانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران در بغداد به امضای طرفین رسید، مهلت ۶ ماهه‌ای را تعیین کرده که ۲۸ شهریورماه یعنی کمتر از دو هفته دیگر تمام می‌شود و بر اساس آن دولت عراق موظف به انجام تعهداتی بوده است، با این وجود هنوز گروه‌های ضد انقلاب کُردی خلع سلاح و اخراج نشده‌اند. با توجه به این موضوع و اینکه طبیعتا ایران در صورت عدم انجام تعهدات طرف عراقی، اقدامات لازم برای تأمین امنیت خود را انجام خواهد داد، توضیح حضرت‌عالی در این خصوص چیست؟ آیا سازوکاری برای انجام این تعهدات از سوی شما انجام شده است؟ اگر شده، در چه مرحله‌ای است؟

محمد شیاع السودانی در پاسخ به این سؤال گفت: پیش از امضاء توافق مذکور با ایران ما کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دولت مرکزی و نمایندگان دولت فدرال اقلیم کردستان در خصوص حل مشکلات امنیتی که ضدانقلاب مسلح برای امنیت جمهوری اسلامی ایران تشکیل داده بودیم که پس از حصول این توافق، این کمیته نیز با جدیت بیشتری فعالیت خود را ادامه داد.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: به دلایل متعدد ما به عنوان دولت عراق خود را موظف می‌دانیم که نگرانی‌های امنیتی تهران را از بابت جریان‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان برطرف کنیم و به همین منظور تاکنون بیش از دویست میلیون دلار برای این موضوع هزینه کرده و بیش از سه هزار نیروی ارتش ملی را در سراسر مرزهای ایران و اقلیم مستقر کرده‌ایم.

السودانی افزود: البته این موضوع دارای پیچیدگی‌های زیادی است و به همین دلیل هم گرچه تاکنون موفق به خلع سلاح جریان‌های کُرد ضدانقلاب شده‌ایم اما انتقال همگی آنها به نقاط دیگر هنوز کامل نشده است، با این وجود تلاش زیادی انجام داده‌ایم تا طبق زمان‌بندی تا پایان مهلت تعیین شده در توافق با تهران، انجام این تعهدات را به اتمام برسانیم.

نخست وزیر عراق در ابتدای این نشست با خیر مقدم به هیات خبرنگاران ایرانی، روابط تاریخی و محکم دو کشور همسایه و پیوندهای مذهبی و اجتماعی را که موجب تقویت روابط برادرانه میان دو ملت عراق و ایران شده است را ارج نهاد و با اشاره به اینکه روابط تاریخی کشورهای منطقه می تواند کلید ثبات و پیشرفت ملت های  آنها باشد بر نقش پیشگامی و محوری این کشور در منطقه و اتخاذ سیاست همگرایی دیدگاه های منطقه ای که در جهت تلاش برای تقویت امنیت و ثبات و همچنین رویکرد دولت عراق برای ایجاد مشارکت سازنده اقتصادی با کشورهای منطقه و جهان تاکید کرد.

هیأت رسانه‌ای ایران نیز با تشکر از استقبال گرم نخست‌وزیر، از تلاش‌های مضاعف عراق، دولت و مردم این کشور در میزبانی از میلیون‌ها زائر ایرانی و خارجی قدردانی کرده و گفتند که ارتباط و هماهنگی رسانه ای بین دو کشور در خصوص موضوعات مختلف که موجب افزایش منافع دو کشور و مردم آن می شود با اهمیت است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/84178کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب