درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه صنعت تجارت بازرگانی/ایران شناسه: ۸۳۹۰۵۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۵۶ : ۰۹ دیدگاه: ۰

هدف از عرضه نمایشی خودروهای گران‌قیمت در سامانه یکپارچه چه بود

 هدف از عرضه نمایشی خودروهای گران‌قیمت در سامانه یکپارچه چه بود درحالی سامانه یکپارچه با عرضه 9 خودرو گران‌قیمت از 2 مونتاژکار باز و بلافاصله اعلام شد خودروها 3 ماهه تحویل می‌شود که اغلب مردم توان خرید آن را نداشتند، همچنین همین خودروها در نمایندگی‌های مونتاژکاران با 2 مدل تحویل فوری و تحویل 3 ماهه در حال عرضه است و به نظر می‌رسد وزارت صمت فقط دنبال رفع‌تکلیف در سامانه بود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، براساس اطلاعیه چهارم سامانه یکپارچه عرضه خودرو، با توجه به روند رو به رشد تولید خودرو در سال جاری و عدم تمایل بخشی از متقاضیان به تکمیل وجه با وجود فراخوان های صادره توسط خودروسازان و ظرفیت‌های خالی موجود برخی شرکت‌های خودروساز، در راستای اجرای تصمیمات کارگروه خودروی شورای رقابت و با هدف تسهیل شرایط برای متقاضیانی که در سامانه ثبت نام کرده و دارای پروفایل کاربری بودند، ظرفیت‌های خالی خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه عرضه شد.

براساس اطلاعیه سامانه یکپارچه، در این مرحله با توجه به اعلام شرکت‌های کرمان موتور و مدیران خودرو مبنی بر امکان فروش فوق العاده محصولات خود این محصولات حداکثر 3 ماهه به مشتریان تحویل داده می‌شود.

‌براساس برنامه وزارت صمت سامانه یکپارچه عرضه خودرو از ساعت 20 روز دوشنبه 6 شهریور ماه برای 3 درصد از متقاضیان جامانده از مرحله دوم که خودرویی به آنها تخصیص پیدا نکرده ‌بود به مدت 3 روز تا پنجشنبه 9 شهریورماه باز شد و در این مدت متقاضیان مهلت داشتند تا نسبت به ثبت نام و انتخاب خودرو اقدام کنند.

بر اساس اطلاعیه شماره چهار، برای همه متقاضیان محصولات شرکت‌های ایران خودرو و کرمان موتور که موعد زمانی تحویل آنها پیش از این در فصول آتی و یا سال 1403 تعیین شده، امکان جابه‌جایی خودرو از محصولات همان شرکت و سپس تکمیل وجه‌ فراهم شد.

 از شرکت کرمان موتور چهار مدل خودروی جک J4 ،J7 ، S3 ،S5 و از شرکت مدیران‌خودرو پنج خودروی آریزو 6، FX، تیگو7، X22 و X55 برای متقاضیان در نظر گرفته شد که تحویل این خودروها طبق تاعلام خودروساز حداکثر سه ماهه خواهد بود.

نکته قابل تأمل اینکه در حالی که قرار بود در بازگشایی شهریورماهِ سامانه یکپارچه «‌محصولات جدید» و «ظرفیت جذب‌نشده خودروساز» عرضه شود، این وعده محقق نشد و سامانه با عرضه 2 مونتاژکار و معرفی چندین مدل خودرو میلیاردی باز شد.

‌با پایان یافتن زمان ثبت نام  متقاضیان در سامانه یکپارچه خودرو، از روز گذشته 11 شهریور نتایج اعلام شد و متقاضیان  می‌توانند با مراجعه به سامانه از جزئیات ثبت نام خود مطلع شوند , همانطور که در اطلاعیه آماده است تحویل خودروهای دو خودروساز حداکثر 3 ماهه است.

 این در حالی است که هم اکنون نیز این خودروسازان همین محصولات را در نمایندگی هایشان در قالب فروش فوری و فروش 3 ماهه عرضه می‌کنند بنابراین در حالی که براساس وعده وزارت صمت مقرر بود‌ عرضه محصولات جدید در این نوبت بازگشایی سامانه یکپارچه، انجام شود، این موضوع انجام نشد، انتظار می رفت محصولات متنوعی رد این نوبت عرضه شود اما هیچ خبری از عرضه محصولات جدید و متنوع‌ نبود و عرضه خودرو در سامانه یکپارچه در این نوبت با 9 خودروی گران‌قیمت که امکان خرید آن برای بخش اعظم جامعه فراهم نیست، انجام شد که به نظر می‌رسد، این نوبت عرضه فقط یک حرکت نمایشی و رفع تکلیف بوده است.

با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودروی سواری در کشور و بر اساس بالا بودن شاخص‌های تمرکز، تقاضای انباشته در بازار، ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سال‌های اخیر، پایین بودن قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان، برخی احکام قانونی همچون ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 24 مهر 1400، بند (ف) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب نهم آذر 1401، که وضعیت انحصاری این بازار را شدیدتر ساخته‌اند، ضمن دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادات در کارگروه خودرو، شورای رقابت به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده ۲ و ماده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو، در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ یازدهم بهمن 1401 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را را مصوب کرد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/83905کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب