درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/ایران شناسه: ۷۵۵۰۵۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹ : ۱۷ بازدید: ۴۵۴۲دیدگاه: ۰

پایان جنگ یمن نزدیک است، اما دردها باقی خواهند ماند

پایان جنگ یمن نزدیک است، اما دردها باقی خواهند ماند روز دوشنبه 12مارس 2023 مقامات حکومت نجات ملی یمن از پایان جنگ در این کشور خبر دادند که شاید یکی از مهم ترین اخبار این روزها باشد اما در میان انبوه اخبار گم شد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، روز دوشنبه 12مارس 2023( 21 اسفند ماه 1401) مقامات حکومت نجات ملی یمن از پایان جنگ در این کشور خبر دادند که شاید یکی از مهم ترین اخبار این روزها باشد اما در میان انبوه اخبار گم شد.

عبدالعزیز الباکر، وزیر دولت در دولت نجات ملی یمن در صنعا گفت: جنگ به رهبری عربستان سعودی در یمن پایان یافته است و با توجه به  شرایط انسانی و بر روی مسائل و موارد گوناگون حقوقی و تمدید آن توافق شده است  که در این زمینه بزودی آتش بس اعلام خواهد شد.

 وزیر صنعا از آمادگی صنعا برای برقراری صلح با رعایت اصول و حقوق ملت یمن خبر داد.

عبدالعزیز الباکر همچنین در بیانیه‌ای در توییتر اعلام کرد که امارات در حال آماده سازی هیئتی برای آغاز مذاکرات مستقیم با NSG وابسته به جنبش مقاومت انصارالله است.

شاید پایان جنگ خبری بود که این روزها خیلی‌ها انتظار شنیدن آن را داشتند، اما هزینه‌هایی که این جنگ بر یمن تحمیل کرد شاید تا دهه‌ها جبران نشود.

 

بیانیه صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در باره وضعیت کودکان در کشور جنگ‌زده یمن

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر توجه‌ها را به سمت وضعیت کودکان در کشور جنگ‌زدۀ یمن جلب کرد.در این بیانیه آمده است: «هفت سال پس از آغاز درگیری‌های یمن ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و کودکان یمنی نیز در لبۀ پرتگاه قرار دارند.» بر اساس این بیانیه، عدم دسترسی به آب آشامیدنی، غذا، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمرۀ کودکان یمنی تبدیل شده و در کنار این محرومیت‌ها، کودکان در معرض خطرات دیگری همچون سوء استفاده، استثمار و ازدواج زودهنگام قرار دارند. هفت سال پس از شروع درگیری، کودکان این کشور همچنان از ابتدایی‌ترین حقوق محرومند: بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ کودک از آغاز جنگ کشته یا زخمی شده‌اند، نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال از سوء‌تغذیۀ حاد و بیش از ۵۰۰ هزار کودک نیز از سوء تغذیه «شدیداً حاد» رنج می‌برند و در این زمینه مناطق حجه، حدیده و تعز بیشترین آسیب را دیده‌اند. تنها ۵۱ درصد از مراکز بهداشتی و درمانی کشور فعالند که این مراکز نیز با کمبود شدید دارو، تجهیزات و پرسنل مواجه هستند؛ به همین دلیل در یمن هر۱۰ دقیقه یک کودک «به دلیلی قابل پیشگیری» جان خود را از دست می‌دهد. در ادامۀ بیانیه آمده است که میلیون‌ها کودک از مدرسه بازمانده‌اند و بیش از ۲ میلیون کودک نیز مجبور به ترک خانه‌های خود و زندگی در شرایط بسیار دشوار شده‌اند.

بر اساس ارزیابی‌های یونیسف، وضعیت این کشور با نزدیک شدن به دسامبر ۲۰۲۲ بدتر شده و اکنون این کشور تقریبا بطور کامل به واردات مواد غذایی وابسته است؛ آنهم در حالی که ۳۰ درصد از گندم مورد نیاز آن از اوکراین وارد می‌شده است. جنگ یمن در سال ۲۰۱۴ میلادی میان گروه‌های مسلح داخلی از جمله شورشیان حوثی (تحت حمایت ایران) و نیروهای حامی دولت یمن به ریاست جمهوری عبدربه منصور‌هادی آغاز شد و به سرعت به سراسر کشور گسترش یافت.این جنگ که درنهایت پای ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی را نیز به یمن باز کرد، تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار کشته برجای گذاشته و به گفتۀ سازمان ملل «بدترین بحران انسانی ساختۀ دست بشر» را بوجود آورده است.[1]
 

 لازم به ذکر است که عربستان سعودی در 25 مارس 2015 با همکاری تعدادی از متحدان منطقه‌ای تهاجم نظامی آشکاری را علیه مردم بی گناه یمن آغاز کرد. عربستان و متحدان منطقه‌ای خود به بهانه «بازگرداندن مشروعیت» این تجاوز آشکار را انجام دادند. آنها غیرنظامیان یمنی و زیرساخت‌های این کشور را در نخستین ساعات حمله نظامی هدف قرار دادند.
 

بسیاری از بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز خرید، حتی سواحل، مزارع کشاورزی، قایق‌های ماهیگیری - که بسیاری از آنها منبع امرار معاش مردم هستند - پل‌ها، مراکز ارتباطی استراتژیک، نیروگاه‌ها، منابع آب و غیره هدف حملات سنگین آنها قرار گرفته‌اند...
 

جنگنده‌های متجاوز ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی عملیات نظامی خصمانه خود را علیه یمنی‌ها آغاز کردند. در این حملات، غیرنظامیان مستقیماً هدف قرار گرفتند، در حالی که جهانیان و مجامع بین‌المللی بی‌خاصیت در این خصوص ناجوانمردانه سکوت کرده و دم بر نیاوردند.  
 

اگرچه مقامات سعودی مدعی شده‌اند که تنها سایت‌های نظامی هدف بوده‌اند، اما تمام شواهد، از جمله تعداد بالای تلفات غیرنظامیان، خلاف آن را ثابت می‌کند. از سوی دیگر، خسارات وارده به مناطق مسکونی که در هزاران فایل ویدئویی موجود است، دلیل دیگری بر دروغ‌های آشکار عربستان در هدف قرار دادن اماکن نظامی محض است.
 

این در حالی است که قوانین بین‌المللی هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های کشورها را در صورت وقوع جنگ ممنوع کرده است. حملات سعودی‌ها به زیرساخت‌های یمن مشکلات زیادی را برای مردم این کشور ایجاد کرده و آنها را از رسیدگی به امور عادی خود و ادامه زندگی روزمره باز داشته است.
 

ممکن است این سئوال پیش آید چرا این جنگ 8 سال طول کشیده و هیچ قدرت و هیچ یک از مجامع جهانی و بین‌المللی برای پایان و خاتمه جنگ قدمی برنداشته‌اند؟ کارشناسان و تحلیل‌گران به این پرسش این گونه در مکتوبات خود پاسخ داده‌اند:  برخی کشورهای اروپایی که بابت استمرار جنگ یمن و کشتارجمعی در این کشور، در حال پرکردن مخازن اعتباری و بانکی خود هستند پایان جنگ یمن و انعقاد صلح پایدار در این کشور را خط قرمز خود قلمداد می‌کنند. در پشت پرده، دولت‌های اروپایی در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی، بیشترین نقش را در استمرار نسل‌کشی و جنگ در یمن ایفا کرده‌اند. طی هشت سال اخیر، اروپائیان در عرصه سیاسی با خرید زمان، مانع از چینش صحیح و مؤثر میز مذاکرات صلح در جنگ یمن شده و در عرصه تسلیحاتی و نظامی نیز با مشارکت دولت‌ها و شرکت‌های تسلیحاتی، مؤلفه‌های ادامه‌دهنده جنگ را تقویت کرده‌اند.[2]
 

 

گزارش تکان‌دهنده سازمان ملل از جنگ تحميلي سعودي‌ها عليه مردم يمن
جنگ تحميلي سعودي عليه مردم يمن باعث شده تا كودكان و دانش‌آموزان اين كشور فقير در معرض بيشترين آسيب قرار گيرند. این را گزارش جدید سازمان ملل نشان می‌دهد.
 

حملات ائتلاف عربستان در یمن اکنون هشتمین سال خود را سپری می‌کند و بر جنبه‌های بسیاری از زندگی مردم این کشور تاثیر گذاشته است؛ یکی از این بخش‌ها آموزش است که زیربنای شکوفایی، توسعه و قدرت هر ملتی محسوب می‌شود. به تازگي نيز سازمان بین‌المللی نجات کودکان در گزارشی نوشت که ۸۰ درصد از دانش‌آموزان یمنی به کمک‌های آموزشی نیازمندند. این سازمان بین‌المللی به مناسبت روز جهانی آموزش که مصادف با ۲۴ ژانویه هر سال است، در صفحه خود در توئیتر نوشت: «در حال حاضر، هشت میلیون و ۶۰۰ هزار کودک نیازمند به کمک‌های آموزشی در یمن هستند.»این نهاد بین‌الملی افزود: «۳ هزار و ۵۰۰ مدرسه در سراسر یمن در تجاوز به این کشور تخریب و ۲۷ درصد از کل مدارس این کشور تعطیل و ۷ درصد مدارس به محل اسکان آوارگان تبدیل شده است. آموزش شریان حیات معنوی کودکان است، چرا که ثبات، امنیت و امید بهتری را برای کودکان فراهم خواهد کرد؛ اما با این وجود، کودکان از مدرسه باز می‌مانند. بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ کودک یمنی به مدرسه نمی‌روند که بیش از نیمی از آنان را آوارگان بدون آموزش هستند.» این نهاد همچنين هشدار داد که این کودکان در معرض خطر اهانت، بی‌توجهی و سوءاستفاده جنسی، اقتصادی، خشونت جنسی، کودک همسری واستفاده از آنان به عنوان سرباز هستند. نهاد نجات کودکان علاوه‌بر اين اعلام کرد که دانش‌آموزان دختر بیشتر در معرض بازماندن از مدرسه هستند که همین امر آنها را بیشتر در معرض سوءاستفاده بیشتر و بدرفتاری قرار خواهد داد. پيشتر نيز سازمان مدافع حقوق زنان و کودکان انتصاف وابسته به انصارالله یمن اعلام کرد، فروپاشی نظام آموزشی یمن درپی جنگ و محاصره ۶ میلیون دانش‌آموز را تحت تاثیر قرار داده است. براساس گزارش سازمان انتصاف، ۱۷۱ هزار معلم از سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) حقوقی دریافت نکرده‌اند و این موضوع، چهار میلیون کودک دیگر را با خطر محرومیت از تحصیل رو‌به‌رو می‌کند. این سازمان حقوق بشری از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری خواست به وظیفه و مسئولیت خود در قبال نقض حقوق غیرنظامیان در یمن عمل کنند.
 

بر اساس برآوردها ۸۰ درصد از جمعیت یمن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۲۱ « یونیسف» گزارشی منتشر کرد که می‌گوید آموزش کودکان یمنی به یکی از بزرگ‌ترین قربانیان درگیری ویرانگر و مداوم یمن تبدیل شده‌ است و بسياري از دختران و پسران یمنی در سن مدرسه در حال حاضر به دلیل فقر، درگیری و کمبود فرصت‌ها و امکانات، از تحصیل محروم شده‌اند. همچنين گفته شده كه بیش از ۶۰ درصد از کودکان مورد بررسی در یمن پس از اینکه مدارس آنها مورد حمله قرار گرفت، به کلاس درس بازنگشتند.[3]
 

 

جنگ علیه مردم یمن؛ جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت
معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن تاکید کرد که محاصره ملت این کشور جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.«حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن با تاکید بر اینکه محاصره ملت این کشور جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است، گفت: دبیر کل سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای اروپایی، چشم خود را به روی محاصره یمن بسته‌اند، گویی که این حق طبیعی کشورهای متجاوز است. در همین حال «حسین العزی» معاون وزیر خارجه در دولت نجات ملی یمن، محاصره تحمیلی علیه ملت یمن را «جنایت جنگی» توصیف کرد و گفت: جنگ علیه یمن و محاصره تحمیلی آن، جنایت علیه بشریت است. وی طی پستی در توئیتر نوشت: «بر اساس تمامی قوانین بین‌المللی، محاصره مردم یمن جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و کشورهای اروپایی متهم هستند که با این جنایات به گونه‌ای برخورد می‌کنند که گویی حق طبیعی کشورهای متجاوز است و این، سقوط بی سابقه ارزش‌ها است.. آقایان ما با جهانی روبرو هستیم که بدون شرم در دریایی از شرم غوطه می‌خورد».[4]
 

در نهایت مردم یمن و مبارزان جبهه مقاومت یمنی در طول 8 سال استقامت و مقاومت مثال زدنی تنها با اتکای به توانایی‌های خود در مقابل جنایت‌ها و ریاکاری‌های آمریکاییان، اروپاییان، صیهونیزم بین المللی و عربستان سعودی ایستادگی کرده و به زودی ثمره این مقاومت را که با پیروزی و اقتدار همراه است خواهند چشید و با غرور و عزتمندانه برای ساختن کشور عزیز خود در همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، بهداشتی- درمانی، نظامی، آموزشی و...  بی وقفه اقدام خواهند نمود.
 

دکتر اسدالله افشار

 
پی‌نوشت:

[1] - سیاست روز: پنجشنبه 8 دی ماه 1401- شماره 6041.
[2] - مهرعلی؛ محمد. اروپائیان مخالف پایان جنگ یمن هستند. رسالت: چهارشنبه 24 اسفند ماه 1401- شماره  10550.
[3] - گزارش تکان‌دهنده سازمان ملل از وضعیت مدارس و دانش‌آموزان یمنی. کیهان: پنجشنبه 6 بهمن ماه  1401- شماره  23229.
[4] - سیاست روز: پنجشنبه 8 دی ماه 1401- شماره 6041.

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/75505کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب