درحال بارگذاری

گروه: اجتماعی/ایران شناسه: ۷۱۷۴۰۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۳۴ : ۰۶ بازدید: ۲۳۹۵دیدگاه: ۰

ضرورت توجه به نکته‌های تربیتی انسان ساز- بخش دوم

تربیت دوران کودکی؛ اساس سعادت انسان

تربیت دوران کودکی؛ اساس سعادت انسان خانواده به منزله اولین مدرسه تربیت کودک است و ایجاد شرائط مساعد در محیط خانواده به عهده پدر و مادر است. رفتار و گفتار پدران و مادران و طرز زندگی آنان؛ مشخص کننده نیک و بد خانواده و میزان پاکی و ناپاکی آن محیط است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،

1- خانواده به منزله اولین مدرسه تربیت کودک است و ایجاد شرائط مساعد در محیط خانواده به عهده پدر و مادر است. رفتار و گفتار پدران و مادران و طرز زندگی آنان؛ مشخص کننده نیک و بد خانواده و میزان پاکی و ناپاکی آن محیط است.
2- کودک در محیط خانواده بیشتر از هر چیز و هر کس تحت تأثیر رفتار و گفتار والدین است. در خانواده‌ای که پدر و مادر، به وعده‌های خود وفادارند، عهدشکنی نمی‌کنند، کودک را فریب نمی‌دهند، طبعا کودکان در آن خانواده با سجیه وفاء بعهد تربیت می‌شوند و به پیمان‌های خود پایبند خواهند بود وبرعکس در محیطی که مشهودات کودک آلوده و آغشته به زشتی باشد، والدین مرتکب اعمال نادرست و برخلاف فضیلت شوند قهرا و لامحاله کودک به نادرستی خو گرفته و با همان وضع ناپسند تربیت می‌شود.
3- پدران ومادران جوان با عنایت به مسئولیت انسانی، ملی، قانونی وشرعی خویش، می‌بایست متوجه پرورش ایمان و اخلاق در فرزندان خود باشند و در این زمینه کمال جدیت و کوشش را روا دارند. و البته باید اذعان داشت، تأمین سلامت جسم و تقویت عقل و علم فرزندان‌، آنان را افرادی باایمان و پاکدل، وظیفه‌شناس و درستکار تربیت خواهد کرد وانجام این وظیفه بزرگ و سنگین، تنها در پرتو دانایی و درستکاری والدین و مربیان فرزندان، قابل تحقق خواهد بود.
4- در جهان امروز، در دنیایی که بیشتر توجه مردم به شئون مادی معطوف است، در نظر دانشمندان واقع‌بین دنیا از منظر علوم اجتماعی، تربیتی، روانشناسی، جامعه شناسی، پرورش‌های روحانی وایمانی کودکان که منشاء پاکی و فضیلت و سرمایه بزرگ خوشبختی و سعادت انسان در آینده است؛ ارزش بسیار والایی دارد و آنان به چنین تربیت‌هایی به نظر تکریم نگریسته و احترام خاص و ویژه‌ای قائل هستند.
5- با توجه به اوضاع نابسامان اخلاقی - تربیتی فعلی دنیا؛لازم است بااستفاده از علوم مفید انسان‌ساز، مسموعات و مبصرات فرزندان که از راه گوش و چشم وارد مغز او می‌شود شدیدا تحت مراقبت قرار گیرند و با حساست هرچه تمام ترمسیرتربیت و رشد رو به کمال این کودک را که فردا انسانی خواهدشد هموارگرداند. مسلما اگر به ساختار علمی –تربیتی، تربیت کودک توجه نشود و اهتمامی به خرج داده نشود چه بسا؛ یک کلام زشت، یک تصویر و منظره منحرف کننده، کافی باشد فکر کودک را از راه مستقیم بگرداند و برای همیشه او را در بزرگ سالی از سعادت بازدارد، بدبخت و آلوده سازد!
6- اولین شرط تربیت صحیح و پرورش شخصیت و استقلال کودک امروز و انسان فردا آنست که پدران و مادران، فرزندان خود را بشناسند و ارزش حقیقی آنها را از نظر دور ندارند، باور کنند که طفل آنها یک بره یا یک مرغ نیست که فقط غذایی بخورد و حرکتی کند و در جایی بخوابد. طفل آنها یک انسان است ولی کوچک، یک انسان واقعی است ولی ضعیف و ناتوان، یک بشر حقیقی است و دارای ذخائر و سرمایه‌های بزرگ انسانی که باید تدریجا استعدادهای درونیش شکفته شوند و از قوه به فعلیت در آیند. دنیای امروز که در دستان دیکتاتورهای قدرت طلب به اسارت در آمده است ناشی از همین امر مهم است که این قلدرهای زورگو از همان دوران کودکی، صحیح تربیت نشده‌اند و شخصیت آنان به گونه‌ای شکل گرفته است که جباری تمام عیار گشته و جامعه بشری را  با عربده کشی، تهدید کرده و خط و نشان می‌کشند! دنیای امروز در آتش فقدان تربیت صحیح و عدم پرورش شخصیت و استقلال سیاست بازان سیاست پیشه بی‌هویتی می‌سوزد که نشانی از انسانیت در آنان قابل مشاهده نمی‌باشد و از وجودشان جز شر و پلشتی چیز دیگر عاید جامعه بشری نکرده و نخواهد کرد.  
7- لازم به ذکر است شخصیت، استقلال اراده، اعتماد بنفس و همچنین زبونی، فرومایگی، عدم اعتماد بنفس، از صفاتی است که اساس آن در دامن پدر و آغوش مادر پی‌ریزی می‌شود و لذا عدم اهتمام والدین در این زمینه اگر با آگاهی و بینش نباشد، با آثار سویی همراه خواهد شد که هم فرد را نابود می‌کند و هم جامعه جهانی را به ورطه هلاکت می‌کشاند. درحقیقت حقوق فردی وحقوق جامعه هردوبا آسیب جدی روبرو گشته و آثار زیانبارش، مخرب و ویرانگر خواهد بود.
8-  هدف تربیت صحیح آن است که کودک برای زندگی توأم با سعادت و خوشبختی به عنوان یک انسان مسئولیت پذیر، ساخته شود. زندگی سراسر مبارزه و مشکلات است، در راه زندگی پستی‌ها و بلندی‌ها، محرومیت‌ها وناکامی‌ها، شکست‌ها و مصیبت‌ها، بسیاراست وتربیت صحیح از سوی والدین و مربیان می‌تواند در این خصوص گره از بسیاری کارهای باز کند و امیدآفرینی نماید.  

 

دکتر اسدالله افشار


منابع:
1-آئين تربيت . آيت ا ... اميني ، ابراهيم . اسلامي . چاپ پنجم . 1362.
2-خانواده و مسائل نوجوان و جوان ، جلد(1) و (2) ، دكتر علي قائمي. شفق( قم) . 1362 .
3-جوان و بحران هويت . محمد رضا شرفي . سروش . چاپ سوم 1381.
4-كودك و خانواده نابسامان. علي قائمي.  سازمان انجمن اولياء و مربيان . چاپ پنجم. آذر 1381 .
5- صانعی، سید مهدی؛ پژوهشی در تعلیم و تربیت اسلامی. مشهد، انتشارات سناباد، 1378ش.
6- مطهری، مرتضی؛ تعلیم و تربیت در اسلام. چاپ چهل و یکم، تهران، صدرا، 1383ش.
7- کاظم زاده ایرانشهر، حسین؛ اصول اساسی فن تربیت. تهران، اقبال، 1357ش.

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/71740کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب