درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۵۹۹۵۴۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴۴ : ۰۶ دیدگاه: ۰

وزارت خارجه عراق:

ادعای آنکارا درباره هماهنگی عملیات نظامی با بغداد نادرست است/ نیروهای ترکیه از عراق بروند

ادعای آنکارا درباره هماهنگی عملیات نظامی با بغداد نادرست است/ نیروهای ترکیه از عراق بروند وزارت امور خارجه عراق تاکید کرد که این کشور می تواند از همه اهرم های فشار برای پاسخ به ترکیه در سطح دوجانبه و چندجانبه استفاده کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر از خبرگزاری عراقی واع، وزارت امور خارجه عراق تاکید کرد که این کشور می تواند از همه اهرم های فشار برای پاسخ به ترکیه در سطح دوجانبه و چندجانبه استفاده کند.

احمد الصحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت: وزارت امور خارجه عراق، عملیات نظامی در خاک عراق را نقض صریح حاکمیت عراق و تهدیدی برای تمامیت ارضی کشور با توجه به رعب و وحشت و آسیبی که برای شهروندان عراقی ایجاد می کند، به شمار آورده است.

وی افزود: وزارت امور خارجه عراق سفیر ترکیه را احضار و یادداشت اعتراضی شدیداللحنی را به او ابلاغ کرد. عراق در آن یادداشت عملیات نظامی را یکجانبه، خصمانه و تحریک آمیز و تنش زا توصیف کرد و گفت که این عملیات هرگز در راستای تلاش ها برای مبارزه با تروریسم نخواهد بود.

الصحاف در ادامه توضیح داد: وزارت امور خارجه مجدداً از دولت ترکیه خواست که نیروهای ترکیه به صورت کامل خاک عراق را ترک کنند به گونه ای که حاکمیت این کشور تضمین شود و دیگر هیچ‌گونه تعرضی صورت نگیرد. ترکیه بهانه می آورد که این اقدامات و نقض حاکمیت عراق در راستای دفاع از امنیت ملی خود است که در این راستا تاکید می کنیم که آنچه ترکیه بارها اعلام کرده که هماهنگی و توافقی با دولت عراق وجود دارد، نادرست و ادعای محض است.

الصحاف اشاره کرد: توافقی بین ترکیه با حزب کارگران کردستان اکثریت عناصر این حزب را به خاک عراق روانه کرد و بهانه ای برای تداوم تعرضات ترکیه به خاک عراق ایجاد کرد. ترکیه برای توجیه کار خود به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل مبنی بر دفاع از خود روی می آورد در حالی که این ماده به تنهایی قابل استناد نیست و نقض حاکمیت کشورهای مستقل را مجاز نمی داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق با اشاره به اهمیت تقویت اصول حسن همجواری با توجه به روابط تاریخی مهم و اقتصادی چندجانبه، تاکید کرد که هماهنگی امنیتی بین دو طرف باید مقابله با چالش های مشترک به ویژه در طول نوار مرزی بین دو کشور را تضمین کند.

وی بیان کرد که وزارت امور خارجه هنوز هیچ پاسخی نسبت به یادداشت اعتراضی خود دریافت نکرده و همچنان منتظر پاسخ از طریق کانال رسمی و دیپلماتیک است.

الصحاف تاکید کرد که عراق می تواند از همه اهرم های فشار در سطح دوجانبه و چندجانبه و سازمان های بین المللی با استناد به منشور سازمان ملل و اصول و قوانین بین المللی برای مقابله با ترکیه استفاده کند.

وی در پایان اعلام کرد که هیئت های بین دو کشور به صورت مشترک به کار خود ادامه می دهند اما عراق این اقدامات را خصمانه و یکجانبه می داند و به موجب آن اقدامات دیپلماتیک مقرر به ویژه یادداشت اعتراض، احضار سفیر و استفاده از سایر گزینه ها را اتخاذ می کند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/59954کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب