درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه سیاست خارجی/ایران شناسه: ۱۷۱۸۰۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۵۲ : ۱۷ بازدید: ۳۵۱۹دیدگاه: ۰

مذاکرات و نشست وین مهم است اما...!

مذاکرات و نشست وین مهم است اما...! «رابرت مالی»؛ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در تازه ترین اظهارنطرخود در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» درموضوع برجام، مطالبی را مطرح و بیان نموده است که گویی این ایران بوده است که به زیر میز مذاکره زده و از برجام خارج شده و ناقض مفاد برجام عمل نموده است!

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، «رابرت مالی»؛ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در تازه ترین اظهارنطرخود در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» درموضوع برجام، مطالبی را مطرح و بیان نموده است که گویی این ایران بوده است که به زیر میز مذاکره زده و از برجام خارج شده و ناقض مفاد برجام عمل نموده است! این آمریکایی گستاخ چون سایر مسئولین پر مدعای مغرور که فکر می‌کنند کدخدای دنیا هستند و هر غلطی خواستند می‌توانند بکنند و هر مواضعی را علیه ملت‌ها و دولت‌ها می‌توانند اتخاذ نمایند و صدایی از کسی بلند نشود؛ کور خوانده‌اند.

او در اظهارات مضحک خود در این مصاحبه  با پررویی هرچه تمام تر گفته است آمریکا تا ابد نمی‌تواند منتظر ایران برای بازگشت به مذاکرات بماند و در بیانی تحریک آمیز به انتقاد از مواضع بی خاصیت تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) پرداخته و آنان را متهم به صبوری بیش از حد در مواجه با ایران در زمینه برجام نموده است. جالب است؛ این سه کشور که خود آلت دست آمریکا می‌باشند و تا امروز در زمین آمریکا بازی کرده‌اند، مایه شرمساری مردم اروپا هستند. و اروپاییان خود نیز شرمنده افکار عمومی دنیا در این خصوص گشته و هرگز احساس نمی‌کردند این سه دولت به عنوان نماینده سایر کشورهای اروپایی این چنین دنباله رو آمریکا باشند و استقلال فکری و سیاسی خود را ملعبه دست آمریکاییان زیاده خواه تروریست پرور قرار دهند.

 دنیا می‌داند، مجامع مؤثر جهانی و بین‌المللی که در چندین مرحله حکم بر علیه آمریکا در خصوص برجام داده‌اند نیز می‌دانند، صاحب نظران آزاد اندیش و تحلیل گران سیاسی منصف جهان هم می‌دانند؛  کشوری که  به هیچ یک از تعهدات برجامی خود عمل نکرده و با خروج از آن عملاً آن را زیر پا گذاشته است، آمریکا می‌باشد نه ایران و این ایران بوده است که در برجام مانده و به مفاد آن عمل نموده و از آن خارج نشده است حتی زمانی که اقدام  به کاهش تعهدات برجامی‌اش نمود و در 5 مرحله از وظایف محوله که مطابق با مفاد برجام بود عدول نمود، و سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

اگر آمریکاییان خواهان ادامه مذاکرات وین هستند و تمایل به آغاز دور هفتم آن دارند باید دست از عناد و لجاجت خود بر دارند و با دوری از غرور و تکبر و با گرایش به عقل و تدبیر بر سر میز مذاکره باز گردند و با درک درست از مفاهیم و معنای مذاکره به دنبال اعطای حق ایران مطابق با مفاد برجام باشند.

آمریکاییان بدانند اگر فکر می‌کنند می‌توانند با تهدید و خط و نشان کشیدن، ایران را به میز مذاکره باز گردانند سخت در اشتباه هستند. ایران این تز را که مذاکره برای مذاکره باشد قبول ندارد و هرگز تن به مذاکره‌ای که حقوق ملت و منافع ملی را در خصوص برجام و حقوق هسته‌ای تضمین ننماید ، نخواهد داد و سوابق شش دور مذاکرات قبلی وین نیز همین معنا را تداعی می‌نماید. جای بسی تأسف است که در میان مسئولین کاخ سفید آمریکا و همچنین کنگره این کشور عاقلی پیدا نمی‌شود که در تراز ایران برخوردار از منطق باشد و با درک درست از شرایط بین‌المللی، تصمیمی در خور شایسته اتخاذ نماید تا جهان کمتر دچار تنش و آسیب‌های ناشی از آن گردد.

البته این که آمریکاییان نمی‌توانند تصمیم درست و شایسته‌ای در این زمینه اتخاذ نمایند به تعهدات  این کشور به رژیم اشغالگر قدس باز می‌گردد. قدرت مالی صهیونیسم جهانی و نفوذ صهیونیست‌ها جنگ افروز در رؤسای جمهور و کابینه آن ها و همچنین مجلسین آمریکا، همه براین ادعا صحه گذاشته است که اقلیتی صهیونیست، بر تصمیمات آنان تأثیرگزار بوده و در هر برهه‌ای خواست‌های نامشروع آنان از سوی آمریکاییان اجابت، پیگیری و انجام شده است و بلا شک خروج آمریکاییان در دوران ترامپ از برجام و هم اکنون اصرار ایشان برای بازگشت از سوی متحدان اروپای آنان به برجام؛ از استراتژی صهیونیست‌ها می‌باشد و آمریکاییان عروسک خیمه شب بازی مشتی صیهونیسم فتنه گر واقع شده‌اند و به توسط آنان اداره و مدیریت می‌شوند. این موضوع در تمام سیاست داخلی و بین المللی آمریکا جاری و ساری است و صهیونیسم جهانی با قدرت در ارکان حکومتی آمریکا نفوذ کرده، مهره ساخته و بر اندیشه و افکار سیاستمداران و اندیشمندان آمریکایی مسلط گشته و از آنان عاملانی بی‌اراده به وجود آورده تا برنامه‌های از قبل طراحی شده را در خاورمیانه  و در هر نقطه‌ای از جهان اراده نمودند پیاده و اجرایی سازند. شک نباید کرد که بخشی از مسئولین قبلی و فعلی آمریکا صهیونیست هستند و در راستای سیاست‌های دیکته شده صهیونیست عمل کرده و گام بر می‌دارند که جای پرداختن به این موضوع در این یادداشت نمی‌باشد.

اما آن چه مهم است یادآور شویم این است که دولت صهیونیستی با برجام مخالف است و هرگز نمی‌گذارد مذاکرات و نشست‌های مر تبط با برجام به سامان برسد و هرکاری انجام  خواهدداد تا آمریکا بتواند در جهت فروپاشی انقلاب و حکومت ایران حرکت و نقش ایفا کند. مدعای ادعا نگارنده همین تشکیل تیم مشترک دولت بایدن و اسرائیل علیه ایران است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در سخنرانی که به صورت خصوصی و محرمانه (off-the-record) در روز جمعه 12 شهریور ماه سال جاری و به صورت ویدئویی برگزار شد در جمع سران تعدادی از لابی‌های رژیم صهیونیستی در آمریکا ضمن بازگو کردن مواضع تل‌آویو علیه ایران، درباره مسائل منطقه و روابط این رژیم با آمریکا صحبت کرده و پیشنهاد مذکور را ارائه نموده است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیررژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی در این نشست درباره صحبت‌های خود با بایدن خبر داد و اعلام کرد؛  در دیدار با بایدن به او یک طرح «چهار ستونی» (چهار محوری) برای «توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، سلاح‌سازی از آن، توقف برنامه موشکی بالستیک ایران و تجاوزگری منطقه‌ای» این کشور ارائه داده‌ام.

بنابراین با توجه به آن چه در این یادداشت گفته شد و بیان گردید کاملا واضح است که پشت تمام ماجراهای منطقه که آمریکا حضور دارد، اسرائیل صحنه گردان آن است و آمریکا عامل صهیونیسم جهانی است. حالا فرقی نمی‌کند در آمریکا چه کسی رییس جمهور باشد، بایدن، ترامپ، اوباما، کلینتون و... همه آن‌ها سر سپرده و دل سپرده صهیونسم جهانی هستند و لذا کسانی که در ایران مدعی بودند «بایدن» بهتر از ترامپ است، بیدار شوند و از خواب گران برخیزند و بی مأخذ سنگ بایدن را به سینه نزنند که اگر بزنند بی جیره و مواجب مزدور صهیو نیسم شده‌اند. از قبل هم مشخص بود و اکنون هم که حدود 8 ماه از سرکار آمدن «جو بایدن» می‌گذارد این موضوع ثابت شده است که بایدن همان ترامپ و همان اوباما و همان کلینتون است و از ایشان آبی گرم نمی‌شود و امام زاده‌ای نیست که برخی به آن دخیل بسته‌اند تا شفا یابند؛ لذا توصیه می‌شود مراقب باشند این امامزاده کور می‌کند که شفا نمی‌بخشد.    

 به آن کسانی که این روزها مقاله می‌نویسند و ادعای دیپلماتیک بودن دارند و در عرصه دیپلماسی هم فعال بوده‌اند می‌گویم زمان به ضرر ما نیست، مگر ما از برجام خارج شده‌ایم که امروز نگران زمان باشیم. چرا در تحلیل‌ها این همه عقب نشینی. از چه واهمه دارید که حاضرید منافع ملی کشور را به سادگی آب خوردن با جنگ روانی‌ای که دشمنان به راه انداخته‌اند، چوب حراج زده و برای مذاکره ذلت بار اصرار می‌نمایید. چندسال همفکران شما مذاکره کرده اما چه سودی به حال این ملت داشت جز فرصت سوزی و اتلاف وقت و گاهی هم در زمین دشمن بازی کردن و همه چیز این مردم را گره زدن به برجام. کو منافع برجام. کو میوه سیب و گلابی برجام. اوضاع امروز کشور که به صورت میراثی ویرانگر به دولت سیزدهم رسیده است؛  نتیجه 8 سال دیپلماسی خنده به دشمنان این آب و خاک است و باز دست از مانورهای مضحک سیاسی و دیپلماتیک بر نمی‌دارید و می‌نویسید زمان به ضرر ماست؛ این زمان آیا در دولت جناب روحانی که امثال شما حمایتش می‌کردید مگر به نفع ما بود اگر بود پس چرا ماجرای برجام به سامان نرسید و چرا در این زمینه نه دستگاه دیپلماسی اصلاحات  پاسخگو بود و نه شخص رییس جمهور و نه شما که مدعی گل و بلبل بودن کشور بودید! دشمنان با اتحاد یکدیگر مترصد تیشه زدن به ریشه این کشور هستند و آن گاه شما قافیه را باخته و می‌گویید زمان به ضرر ماست! نخیر زمان به ضرر دشمنان ماست، ما با احدی سر جنگ نداریم اما با تهدید هم میدان را خالی نمی‌کنیم و چنان چه در برابر منافع ملی و دین ما صف آرایی کنند، ما نیز در برابر تمام دنیا آنان صف آرایی خواهیم کرد.

ملت ایران در دفاع از منافع و حقوق ملی خود کوتاه نخواهد آمد و به احدی از مسئولان کشور هم اجازه نخواهد داد کوتاه بیایند و این مردم تا رسیدن به حقوق مشروع ملی و بین‌المللی خود در هر مکان و زمان، دست از مطالبه گری‌اش در زمینه‌های هسته‌ای، موشکی و توانمندی نظامی بر نخواهد داشت و به همین خاطر حاضراست برای احقاق حقوقش با منطق روشن و قوی با مخالفان و دشمنانش مذاکره کند تا تحریم‌های ظالمانه غیر انسانی علیه کشورش پایان یابد و این مذاکره مقدس است چون هدفش مقدس است و قطعا دولت سیزدهم در همین مسیر گام برخواهد داشت و آغاز دور هقتم مذاکرات وین نیز سمت و سویش باید همین باشد تا نتایج حاصله از آن به نفع ملت ایران رقم زده شود؛ بنابراین مذاکرات و نشست وین مهم است اما با ملاحظات بیان شده.

 

دکتر اسدالله افشار

دکتر اسدالله افشار
اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/17180کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب