درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۶۷۸۱۹۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹ : ۱۹ بازدید: ۴۳۱۸دیدگاه: ۰

تأملی بر مواضع رییسی در نشست هفتاد وهفت سازمان ملل

تأملی بر مواضع رییسی در نشست هفتاد وهفت سازمان ملل سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب 30 شهریورماه سال جاری( 21سپتامبر2022) در هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به آسیب‌ها و خطرات نظم کنونی و رو به زوال جهانی، بر اجرای فشرده و مستمر تلاش ملت ایران برای تشکیل نظم عادلانه در جهان تأکید کرد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب 30 شهریورماه سال جاری( 21سپتامبر2022) در هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به آسیب‌ها و خطرات نظم کنونی و رو به زوال جهانی، بر اجرای فشرده و مستمر تلاش ملت ایران برای تشکیل نظم عادلانه در جهان تأکید کرد.
رئیس جمهور رییسی همچنین در سخنرانی مهم و جامع خود بر نقش برجسته و پیشرو جمهوری اسلامی ایران در ایستادگی در برابر سیاست‌های قهرآمیز و مداخله جویانه از جمله مهار تروریسم دولتی آمریکا و جلوگیری از هرگونه تغییر در نقشه کشورهای منطقه به فرماندهی شهید سپهبد سلیمانی اشاره و با صراحت و با منطق گویا تأکید نمودند؛ محاکمه  بین‌المللی ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را به خاطر جنایت هولناکش که سردار سلیمانی و همراهان و همرزمانش را به صورت وحشیانه به شهادت رسانده و بارها وی به آن اعتراف داشته است را از طریق دادگاه‌های بین‌المللی  عادلانه پیگیری خواهیم کرد.
درخصوص این سخنرانی جامع که در زمینه‌های مختلف ایراد گردید و مبین نظرات ودیدگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز می‌باشد، نکاتی را از باب اهمیت این مواضع اصولی و ارزشی به اختصار یادآور می‌شویم:
1- رییس جمهور رییسی در دفاع از برنامه صلح آمیزهسته‌ای ایران در سازمان ملل اعلام کرد که تهران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست و آمریکا و متحدان اروپایی، عبری و عربی استکبار غرب بدانند که ایران در  برابر فشارها و تحریم‌های هوشمند حداکثری آنان که به شکست انجامیده است، سرخم فرود نخواهد آورد.
2- رییسی در این سخنرانی محکم؛ حقوق بشر غربی را به چالش کشانده و با صدای رسا در نشست هفتاد و هفت سازمان ملل، از حقوق بشر واقعی و حقوق مستضعفان جهان حمایت و آن را برجسته نمود.  
3- رئیسی در این سخنرانی و در این نشست مهم بدون بازی با کلمات، شفاف و صریح و بدون لکنت زبان و بی هیچ واهمه‌ای، نظام جهانی کنونی را شایسته برخورداری از حمایت ندانسته و ابراز نمودند نظام جدیدی در حال شکل گیری است که می‌تواند پایان عمر سیاسی یک جانبه گرایی غرب را رقم زند و این اتفاق مبارک در حال رخ دادن است.
4- رییس جمهور رییسی همچنین با اقتدار و با صلابت؛ رژیم کودک کش  اشغالگر صهیونیستی را که بیش از هفتاد سال آپارتاید، تجاوزگری و کشتار زنان و کودکان منطقه را در کارنامه سیاه خود دارد، تقبیح و این رژیم جعلی را که بزرگ‌ترین زندان روی زمین را در غزه برپا کرده محکوم و از مردم و مبارزان فلسطینی به طور قاطع حمایت نموده و خواستار پایان هفت دهه ظلم و اشغالگری اسرائیل شده و به درستی نیز بیان داشته است:
«رژیم اشغالگر قدس نمی‌تواند شریک صلح و امنیت باشد.» وی حقوق مردم فلسطین را اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی در چارچوب همه‌پرسی در مورد آینده فلسطن ضروری و به رسمیت می‌شناسند به شرطی آن که این مردم فلسطینی باشند که در مورد همه پرسی تصمیم می‌گیرند و درآن  شرکت می‌کنند.
5- یکی دیگر از نقاط قوت حضور جناب رییسی در نشست هفتاد و هفت سازمان ملل، همان گونه که در طلیعه یادداشت پیش رو عنوان گردید بالا بردن عکس شهید سردار سلیمانی توسط ایشان در این نشست بین‌المللی بود که بدون هیچ ملاحظه و مصلحت سیاسی، خواستار محاکمه بین‌المللی و مجازات دونالد ترامپ و شرکای ایشان در ترور شهید سلیمانی و همرزمانش شد. رییسی در این سخنرانی به خوبی  نقش شهید سردار قاسم سلیمانی را در مبارزه با داعش و تروریست‌ها تبیین و بر روی محاکمه مسببانش تأکید کردند.
6- رییس جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به عدالت جهانی و با احترام به آرمان بشری در سطح جهان؛ کشته شدن صدها هزار کودک یمنی و عراقی و سوری را با سلاح‌های اتمی استکبار غرب و متحدانش در جهان، مغایر با آرمان بشری دانسته و آن را خیانت و جنایتی در حق بشریت اعلام کرده است و لذا باید سازمان های تأثیرگذار بین‌المللی از جمله این سازمان عریض و طویل سازمان ملل، بساط چنین ستم و ظلم‌های فاحشی را از سر ملت‌های بی دفاع دنیا برچیند. ایشان با این دیدگاه بر موضع قاطع ایران در مخالفت با تولید سلاح هسته‌ای تأکید ورزیدند.
7- البته وی در خصوص مذاکرات برجامی هم مطالبی را بیان داشتند که در حقیقت تکرار همان مواضع استوار و متقن این چندسال اخیر ایران به ویژه مذاکرات بیش از یک سال اخیر در وین و قطر بوده که آن به بدعهدی آمریکا باز می‌گردد و چون آمریکا بدعهدی کرده، ایران همچنان مُصِر بر گرفتن تضمین و راستی آزمایی است و می‌خواهد که بتواند از جنبه‌های اقتصادی برجام هم بهره‌مند شود.
8- برخی هم به اصطلاح تحلیل‌گر که همیشه ساز مخالف می‌زنند و کارشان تزریق یاس و ناامیدی در بستر جامعه است با عنوان نمودن ملاحظات برجامی و حادثه‌ای که با شیطنت و فتنه جبهه استکبار غرب و جبهه براندازان در داخل و خارج از ایران برای مهسا امینی رخ داده است؛ این سفر را با توجه به شرایطی که بیان شد به نفع رییسی نمی‌دانستند و معتقد بودند فضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به گونه‌ای است که جناب رییسی نمی‌تواند در این نشست به توفیقی نایل آید(!) که البته سخنرانی ایشان و دیدارهای جانبی آن و حواشی پر رنگ تر ازمتن- خلاف دیدگاه این قبیل تحلیل گران نق زن که بیشتر عیوب را می‌بینند و از کارهای مهم اساسی انجام شده به راحتی می‌گذرند و عبور می‌نمایند- موفق بوده و بازتاب مثبت به همراه داشته است.      
9- جناب رییسی در سخنرانی خود هرچند کوتاه و به اشاره و بدون تبیین؛ نظم نوین جهانی را به چالش کشانده و در حد طرح مسأله از موضوع عبور کردند و همین امر باعث انتقاد برخی تحلیل گران گشته چرا که ایشان اعتقاد داشتند بیشتر از این تریبون استفاده شود و اگر راجع به نظم نوین جهانی صحبت می‌کنیم، ابعاد این نظم نوین را توضیح دهیم که به کدام سمت پیش می‌رود. ضمن اینکه بیان کنیم کسانی که طرفدار چنین نظمی هستند چه اقداماتی را می‌توانند انجام دهند و چه ایده‌هایی دارند. البته این دسته از تحلیل گران برای برآورده نشدن انتظارشان، منصفانه  خود چنین پاسخ داده‌اند؛ شاید این گونه فکر می‌کردند که باید درباره همه موضوعات صحبت کنند و به همین دلیل اشاره می‌کردند و رد می‌شدند. از نگاه ایشان می‌شد چند موضوع را انتخاب کرد و بیشتر درباره‌اش تبیین کرد و توضیح داد. در هر حال این هم نگاهی است که قطعا بیان آن و انتقادش می‌تواند مدنظر باشد تا در آینده مشاوران برروی چنین موضوعات مهمی بیشتر به رییس‌جمهور محترم مشورت و پیشنهاد ارائه نمایند.
10-البته همه به خوبی می‌دانیم وقت سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل اندک است و به همین دلیل فرصت کافی برای پرداختن به خیلی از امور وجود ندارد و گاهی سخنران مجبوراست از برخی موارد با سرعت و تنها با یک اشاره کوتاه از کنارش بگذرد تا نشان دهد در خصوص آن موضوع مهم بین‌المللی مثلا مثل نظم نوین جهانی و یا جنگ روسیه علیه اوکراین و یا هر مسئله دیگری در نقاط دیگرحساس جهان، نکته‌ای را بدون توضیح و شرح و بسط بیان نموده است.       
از نگاه نگارنده این یادداشت، سخنرانی جناب رییسی در نشست هفتاد و هفت سازمان ملل، خوب و محکم و متقن و با صلابت و بدون ملاحظات و مصلحت‌های سیاسی صورت گرفت و از سوی دیگر از منافع ملی ایران و از حقوق مردم ایران و مواضع جهانی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مهم بین‌المللی  به خوبی دفاع گشته و تبیین گردید.

 

دکتر اسدالله افشار

 

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/67819کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب