درحال بارگذاری

گروه: اجتماعی / حوزه حقوقی و قضایی/ایران شناسه: ۲۸۰۵۱۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۵۹ : ۱۰ بازدید: ۲۹۹دیدگاه: ۰

دادگاه رسیدگی به پرونده بیماران پروانه‌ای برگزار شد

وکیل ۲۹۵ بیمار‌ ای بی: تقاضای صدور حکم علیه دولت آمریکا را داریم

 وکیل ۲۹۵ بیمار‌ ای بی: تقاضای صدور حکم علیه دولت آمریکا را داریم دادگاه رسیدگی به پرونده بیماران پروانه ای به ریاست قاضی پورمریدی در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کلاسه ۹۹۰۰۸۷۸ موضوع دعوای بیماران پروانه‌ای یا بیماران اپیدر مولیزیس بولسا (بیماری‌ای بی) به طرفیت دولت ایالات متحده آمریکا توسط شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین الملل به ریاست قاضی سلمان پورمریدی در مجتمع امام خمینی برگزار شد.

قاضی سلمان پورمریدی رئیس شعبه ۵۵ بین الملل مجتمع شهید بهشتی که جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کلاسه ۹۹۰۰۸۷۸ موضوع دعوای بیماران پروانه‌ای یا بیماران اپیدر مولیزیس بولسا (بیماری‌ای بی) به طرفیت دولت ایالات متحده آمریکا را بر عهده دارد، در ابتدای این جلسه از دادگاه درباره علت و چرایی تشکیل این دادگاه به بیان توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: دادگاه امروز شعبه بین الملل قوه قضاییه است که ۲۹۵ نفر از بیماران ایبی به طرفیت ۳۰ نفر از جمله دولت آمریکا دادخواست خود را تقدیم کردند.

وی افزود: دادخواست مطرح شده از همه شهر‌ها و استان‌های کشور است و از جنبه حقوقی به خسارت‌های بدنی و تامینی که به خانواده‌ها و بیماران تحمیل شده رسیدگی خواهد کرد.

رئیس شعبه ۵۵ بین الملل مجتمع شهید بهشتی تصریح کرد: سازنده پانسمان یک شرکت سوئدی هست که متاسفانه به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا از تهیه این موارد عاجز هستیم.

وی افزود: از سال ۹۸ ما در این زمینه تحریم شده ایم، خیلی از خانواده‌ها در پی ابتلای اعضای خانواده هایشان داغدار شدند که اگر دادخواستی در این زمینه ارائه بدهند، موضوع را بررسی خواهیم کرد.

قاضی پور مریدی ادامه داد: هیچ لوایحی علیه آمریکا از طریق دولت آمریکا به دستشان نرسید، در واقع دفاعی هم ندارند که انجام بدهند.

وی افزود: برای شرکت کودکان در جلسه مجوز قانونی را صادر کردیم و در صورت هرگونه مشکل می‌توانند جلسه را ترک کنند.

در ادامه تقدسی وکیل این پرونده به بیان دادخواست خود پرداخت و خواستار رسیدگی به موضوع و محکومیت دولت آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه و پرداخت خسارات معنوی و مادی به خانواده‌هایی که عزیزانشان مبتلا به بیماران ایبی هستند، شد.

وکیل پرونده بیماران مبتلا به ایبی در بخشی از اظهارات خود، گفت: شرکت سوئدی در تاریخ مه ۲۰۱۸ صراحتا اعلام کرده که به واسطه تحریم‌های آمریکا ما پانسمان‌های مخصوص درمان این بیماری را برای ایران ارسال نمی‌کنیم.

وی افزود: موکلین من تعدادی کودک هستند و در سیاست هیچ نقشی ندارند و این موضوع یک بحث حقوقی است و در واقع دولت آمریکا حقوق موکلین من را نقض کرده است.

وکیل این پرونده ادامه داد: بودجه مربوط به رسیدگی و درمان بیماران ایبی در کشور آمریکا سالانه ۵۷۴ میلیارد دلار است که ۶۷ میلیارد دلار هم به صورت اختیاری تخصیص داده خواهد شد، می‌خواهم بگویم که چطور برای بیماران خود اینگونه هزینه و بودجه تخصیص می‌دهند، اما بدون لحاظ کردن سلامتی جان بیماران جهان بی تفاوتانه اقدام به اعمال تحریم دارو می‌کنند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید حمید رضا هاشمی موسس خانه ای بی کشور با حضور در جایگاه به ایراد سخن پرداخت و گفت: تقاضا دارم جنس خواسته من را از باب حقوقی برداشت نکنید، من پدر یک بیمار مبتلا به ایبی هستم که جان خود را از دست داد.

وی افزود: بیماران ایبی داروی خاصی ندارند، تنها چیزی که برایشان مفید است همین پانسمانی است که ما برای وارد کردنشان تحریم هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی تصریح کرد: پس از خروج امریکا از برجام شدت تحریم‌ها را احساس کردیم، من به هیچ عنوان سیاسی صحبت نمی‌کنم.

وی افزود: آیا تمام توان دولت امریکا و جنایتکارانی که پانسمان را تحریم کردند، زورشان فقط این است که کودکان را آزار دهند؟ از مه ۲۰۱۸ که تحریم پانسمان شدیم کودکان زیادی فوت شدند.

موسس خانه ایبی کشور گفت: از تاریخ مه ۲۰۱۸ تا مه سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۵ نفر از عزیزان ما فقط به دلیل نداشتن پانسمان فوت شدند.
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی گفت: برای وارد شدن پانسمان با کشور‌های ترکیه و هندوستان وارد مذاکره شدیم، اما از آنجایی که تعداد بیماران در این کشور در سیستم‌های مخصوص ثبت شده است، دولت آمریکا متوجه وارد شدن پانسمان توسط این دو کشور شد و مانع از ورود پانسمان به ایران شد.

وی افزود: ۲۱ سال است که با ایبی زندگی می‌کنم و به دلیل ابتلای فرزندم به آن، درگیر این بیماری هستم و با عمق وجودم این درد را درک کردم.

موسس خانه ایبی گفت: از آمریکا شکایت داریم به دلیل اعمال تحریم‌های خود در این باره، اما در داخل کشور هم هستند کسانی که به بیماری‌های خاص توجه ندارند و باید در دادگاهی دیگر به پرونده این افراد هم رسیدگی شود.

در ادامه جلسه چند نفر از بیمارانی که به ایبی مبتلا هستند با حضور در جایگاه از ریاست دادگاه درخواست کردند که حق و حقوق اجتماعیشان تضییع نشود.

یکی از مادران بیماران مبتلا به ایبی که دختر ۸ ساله اش درگیر آن است، با حضور در جایگاه به ریاست دادگاه گفت: زمانی که پانسمان‌ها نبود و دخترم را به حمام می‌بردم تمام حمام از خون پر می‌شد.

او گفت: آسیب‌های روحی روانی بسیاری بر ما تحمیل شده، امیدوارم با تشکیل این دادگاه به نتایج خوبی برسیم.

در پایان قاضی پور مریدی گفت: نهاد‌های بین المللی باید به داد بیماران ایبی برسند، آمریکا سازنده این پانسمان نیست، اما با دخالت خود مانع از وارد شدن آن به کشور شده است.

وی افزود: رسیدگی به این پرونده وظیفه دادگاه‌ها و دیوان‌های بین المللی است، ماهیت تحریم غیرقانونی است، دولت آمریکا کشور‌ها را به واسطه مقررات بین المللی محدود می‌کند.

رئیس شعبه ۵۵ بین الملل مجتمع شهید بهشتی ادامه داد: از خانواده‌هایی که دادخواست مطرح شده را تشکیل دادند تشکر می‌کنم، از قوه قضاییه و رسانه‌ها می‌خواهم این موضوع را منعکس و مخابره کنند، این جنایت علیه بشریت است و دادگاه در موعد مقرر رای خود را صادر خواهد کرد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/28051کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب