درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۱۱۱۶۰۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵ : ۱۶ بازدید: ۱۷۷دیدگاه: ۰

تلاش عراق برای برگزاری نشست میان عربستان و ایران در بغداد

تلاش عراق برای برگزاری نشست میان عربستان و ایران در بغداد المیادین با اشاره به موعد برگزاری نشست سران در بغداد از احتمال حضور ماکرون در این نشست خبر داد و از تلاش دولت عراق برای برگزاری نشست دوجانبه میان عربستان و ایران در حاشیه نشست، پرده برداشت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر، برخی منابع به المیادین اعلام کردند که نشست بغداد دو هفته دیگر برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در آن مشارکت کند.

المیادین اعلام کرد: نشست بغداد با حضور مقامات ارشد عربستان، ایران، ترکیه، امارات، قطر، مصر و اردن برگزار خواهد شد.تلاش‌های عراق برای جمع کردن سران این کشورها و نزدیک کردن دیدگاه‌های آنان است.

طبق گزارش المیادین؛ عراق در تلاش برای برگزاری نشست دوجانبه میان عربستان و ایران در حاشیه نشست بغداد است. بغداد به دنبال پایان دادن به قطع رابطه میان تهران و ریاض پس از برپایی نشستهای دوجانبه غیرعلنی است.

این در حالی است که ساعاتی قبل، یک منبع آگاه عراقی اعلام کرد که نشست سران کشورهای منطقه که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی در بغداد برگزار شود، منحصر به ۶ کشور همسایه عراق نخواهد بود.

بر اساس این گزارش؛ منبع عراقی اعلام کرد که این نشست فراتر از کشورهای همسایه عراق خواهد بود و مصر و امارات و قطر نیز در آن مشارکت خواهند داشت.

به گفته این منبع عراقی، همچنین از چند کشور اروپایی و نیز آمریکا برای مشارکت در این نشست دعوت شده است.

این منبع درباره اینکه آیا از «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه، برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده یا نه، گفت که در این باره اطلاعی ندارد اما تأکید کرد که مسئله سوریه یکی از مسائلی است که در دستور کار این نشست قرار دارد.

روز گذشته «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، در سفر به آنکارا دعوت رسمی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق از «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، را به وی تقدیم کرد.

او همچنین شب گذشته در ریاض با همتای عربستان خود، «فیصل بن فرحان» دیدار و ضمن بررسی روابط دوجانبه دعوت رسمی نخست‌وزیر عراق از «ملک سلمان بن عبدالعزیز»، شاه عربستان، برای شرکت در این نشست را به وی تقدیم کرد.

همزمان اعلام شده که به زودی هیئتی عراقی برای ابلاغ دعوت رسمی الکاظمی به تهران سفر خواهد کرد.

هفته گذشته نیز وزیر برنامه‌ریزی عراق برای دعوت از امیر کویت به این کشور سفر کرد.

وزیر دفاع عراق نیز روز شنبه وارد قاهره شد و پیغام الکاظمی را به رئیس جمهور مصر ابلاغ کرد.

روز گذشته هم روسیاالیوم به نقل از منبعی آگاه در دولت عراق به بیان جزئیات نشست رهبران کشورهای منطقه در بغداد در اواخر ماه جاری میلادی پرداخت.

این منبع اعلام کرد: قرار است نشست سران در بیست و هشتم و یا بیست و نهم ماه جاری برگزار شود اما این تاریخ قطعی نیست.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/11160کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب