درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۸۹۳۶۸۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱ : ۱۰ بازدید: ۷۳۰۹دیدگاه: ۰

بحث انتخابات و راهبردهای چهارگانه

بحث انتخابات و راهبردهای چهارگانه دراسفند ماه سال جاری؛ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. ضرورت دارد با توجه به حساسیت ها و درک شرایط داخلی و بین المللی ایران در این برهه حساس، نکاتی را یادآورشوم.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، دراسفند ماه سال جاری؛ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. ضرورت دارد با توجه به حساسیت ها و درک شرایط داخلی و بین المللی  ایران در این برهه حساس، نکاتی را یادآورشوم:
1- احزاب و گروه‌های سیاسی مراقب باشند جامعه را گرفتار دوقطبی های کاذب ننمایند.
2- از ماه‌ها قبل دشمنان این مرز و بوم، جنگ روانی خود را در این خصوص شروع کرده و باید همه از مسئولان گرفته تا مردم و احزاب و جناح های سیاسی، همه و همه هوشمندانه با این موضوع مهم برخورد نمایند تا به فضای رقابتی و مشارکتی و سلامت انتخابات، خدشه ای وارد نشود.
3- دشمنان در تلاش هستند با اخبار کذب، نشر اکاذیب، جعل اخبار دروغین در فضاهای حقیقی، مجازی و اجتماعی، امید و اعتماد را در مردم با فریب و نیرنگ، تهمت، غیبت و... کمرنگ نموده تا ثبات و آرامش،   وحدت ملی و امنیت ملی را با چالش و بحران مشروعیت مواجه سازند. باید قوای سه گانه کشور و مردم هشیار باشند تا در زمین آنان بازی نکنند. باید مدیریت میدان داری را از دشمنان گرفت و نباید به آنان در این ایام اجازه جولان داد تا پیروز این جنگ روانی باشند.
4- بحث انتخابات و ضرورت افزايش مشاركت‌هاي عمومي همیشه در انتخابات عدیده و متعدد  گذشته پس از انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که به سادگی از کنار آن نمی توان عبور کرد. اگر خواهان افزایش مشارکت مردم هستیم و علاقمند به حضور گسترده آنان باید انتخابات را رقابتی و سلامتش را تضمین نمود و به مطالبات بحق اقتصادی و رفاهی آنان بدون هیچ عذر و بهانه ای، پاسخ مثبت  و در خور شأن داد.
5- مراکز تصميم‌ساز و سياستگذار باید با بسترسازی و با نظارت برانتخابات، سلامت انتخابات و حفاظت از رأي مردم را تضمین نمایند تا افزایش مشارکت عمومی تحقق یابد.
6-  بر متوليان امرانتخابات است که انتخابات را پرشوربرگزار و مراقب باشند در شرایط حساس کنونی  با عملکرد نسنجیده خود برای نظام اسلامی هزینه سازی ننمایند. مسئولان و مدیران دست اندرکار انتخابات باید اوامر رهبر معظم را گوش و سرلوحه برنامه های کاری خود در این خصوص قرار دهند.
به ایشان یادآور می‌شوم رهبرانقلاب در ديدارمسوولان در۱۵ فروردين 1402 براهميت انتخابات تأكيد ودستور تهيه راهبردهاي چهارگانه ۱. مشاركت ۲. رقابت ۳. امنيت ۴. سلامت انتخابات را ابلاغ فرمودند. ایشان در این دیدار اظهار داشتند:
«اين انتخابات خيلي مهم است. انتخابات مي‌تواند مظهر قوّت ملّي باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف كشور و ضعف ملّت را نشان مي‌دهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسوولان را، ضعف آحاد مردم را و ضعف كشور را نشان مي‌دهد. هر چه ما ضعيف بشويم، تهاجم و فشار دشمنان ما بيشتر خواهد شد. اگر مي‌خواهيد جلوي فشار دشمن گرفته شود، بايد قوي شويم. يكي از ابزارهاي مهمّ قوّتِ كشور همين انتخابات است. مسوولاني كه مرتبط هستند از همين حالا -البتّه مي‌دانم كه دنبال كرده‌اند- راهبرد مشاركت را، راهبرد امنيت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص كنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشاركت بالايي ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشيم.»
 7- امیدوارم نهادهای حاکمیتی از دولت گرفته تا قوه مقننه و قوه قضاییه و برخي نهادهاي متولي انتخابات، مُرّ اوامر رهبری را در بند شش که بیان شد با تهیه  راهبردهاي مشاركت، امنيت، سلامت و رقابت در انتخابات، در مدت زمان باقی مانده، بر طبق قوانین موجود، اقدام و عملیاتی کرده تا با ایجاد انگیزه، مشوق و موجبات مشارکت حداکثری را فراهم آورده باشند.
در این خصوص گفتنی فراوان است و قطعا تا روز انتخابات، مقالات و یادداشت هایی را در این زمینه ارائه خواهم کرد.

 

دکتر اسدالله افشار

دکتر اسدالله افشار

 

 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/89368کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب