درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۷۶۷۰۲۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸ : ۱۷ بازدید: ۶۴۲۹دیدگاه: ۰

دولت نیجریه حافظ منافع صهیونیزم و آمریکا

دولت نیجریه حافظ منافع صهیونیزم و آمریکا شیعیان نیجریه ده‌ها سال است که با قتل عام، کشتار، آزار و اذیت و غیره به دست دولت مواجه بوده‌اند. آن‌ها غیرمسلح هستند. به طور مرتب تظاهرات مسالمت آمیز برگزار می‌کنند و خواستار پایان دادن به سیستم حکومتی "به ارث رسیده از حاکمیت استعماری بریتانیا" هستند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، شیعیان نیجریه ده‌ها سال است که با قتل عام، کشتار، آزار و اذیت و غیره به دست دولت مواجه بوده‌اند.

آن‌ها غیرمسلح هستند. به طور مرتب تظاهرات مسالمت آمیز برگزار می‌کنند و خواستار پایان دادن به سیستم حکومتی "به ارث رسیده از حاکمیت استعماری بریتانیا" هستند. تقریباً تمام اعتراضات شیعیان، به ویژه پیروان جنبش اسلامی در نیجریه (IMN)، با حملات مرگبار سرویس‌های امنیتی مواجه است.

در تظاهرات مسالمت آمیز جنبش در شهر زاریا در ژوئیه 2014 به مناسبت روز جهانی قدس، ارتش نیجریه با شلیک گلوله، ده‌ها غیرنظامی بی‌گناه شرکت کننده در راهپیمایی برای همبستگی با فلسطینی‌ها را کشته و به قتل رساند.

قتل عام روز قدس در زاریا، در شمال ایالت کادونا، در مرکز این کشور، رهبر جنبش شیخ ابراهیم الزکزاکی را بر آن داشت تا از حامیان خود بخواهد آرامش خود را حفظ کنند. این اولین قتل عام بزرگ در زاریا بود.

با وجود موارد مکرر چنین قتل‌هایی توسط نیروهای دولتی طی سال‌های گذشته، به‌ویژه در روز جهانی قدس، ژوئیه 2014 مرگبارترین بوده است. با وجود این، شیخ الزکزاکی مانند همیشه هواداران خود را به صلح طلبی دعوت کرد.

الزکزاکی بیانیه‌ای صادر و با انتقاد شدید عنوان نموده که دستور آتش  از سوی دولت صادر شده است. او در این بیانیه از پیروان خود می‌خواهد که صبور باشند و آرامش خود را حفظ کنند و او گفته است پس از خاکسپاری کشته‌شدگان، تصمیم خواهیم گرفت که چه اقدامی انجام دهیم. وی می‌گوید: با مقامات ارتباط برقرار کرده‌ام و همه آنها ادعا می‌کنند که از عملیات بی‌اطلاع هستند. اعتقاد من این است که دستور عملیات از ابوجا صادر شده است.

قتل عام روز قدس خشم سازمان‌های غیردولتی را نیز برانگیخت. مسعود شادجره، رئیس سازمان حقوق بشر اسلامی گفت: "این یک اقدام شنیع است که متأسفانه این رویداد از حافظه تاریخی نیجریه محونخواهد شد . به نظر می‌رسد که همکاری امنیتی نیجریه با اسرائیل سال به سال افزایش می‌یابد و ارتش آن فعالیت‌های صلح آمیز طرفدار فلسطین را هدف قرار می‌دهد. این منزجر کننده است. ما این موضوع را افشا می‌کنیم و دولت را رسوا می‌سازیم  و به راهمان ادامه می‌دهیم.  تسلیت ما به خانواده‌های درگذشتگان، که فرزندانشان قربانیان تجاوزات اسرائیل شده‌اند.

جالب است بدانید، در دسامبر 2015، ارتش نیجریه کشتار دیگری را در زاریا انجام داد و دوباره جنبش اسلامی را هدف قرار داد. به همین مناسبت نیروهای نظامی به محل اقامت خود شیخ الزکزاکی یورش بردند. این بار، برای  بار دیگر، حمله بی دلیل انجام شده بسیار مرگبارتراز حملات قبلی بود.

فعالان می‌گویند که این امر منجر به قتل عام 1200 مسلمان شیعه شد و در آن بحبوحه دولت نیجریه تلاش نمود برای کاهش خشم کشتار دسته جمعی‌اش حدود 350 جسد مخفیانه را در یک گور دسته جمعی دفن نماید.

سه تن از پسران شیخ الزکزاکی در میان کشته شدگان بودند. رهبر جنبش نیز به همراه همسرش زینت مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. هر دو جان سالم به در بردند اما با گزارش‌های گسترده از سهل انگاری پزشکی به زندان منتقل شدند تا اینکه در اواخر ژوئیه 2021 آزاد شدند، در حالی که دولت بهانه‌هایی برای نگه داشتن او و همسرش در پشت میله‌های زندان نداشت. کشتار زاریا در دسامبر 2015 بار دیگر با اظهارات کوتاه یا سکوت تقریباً کامل غرب مواجه شد. پس از آزادی، الزکزاکی با پرس‌تی‌وی مصاحبه کرد.

دشمن در صدد این القا بود که  با جنگ روانی به مردم نیجریه تفهیم کند الزکزاکی بیمار و خسته است و در زندان از پا افتاده است. نقشه‌ای برای انتقال این ایده در حال انجام بود که نشان دهد او کاریزمای خود را از دست داده است. این همان چیزی بود که صهیونیست‌ها می‌خواستند. صهیونیست‌ها آزار و اذیت شیعیان و سکوت رهبرشان را آرزو می‌کردند.

اما رژیم غاصب اشغالگر اسرائیل شکست خورده است و این جنبش علیرغم اینکه سازمان‌های غیردولتی گزارش داده‌اند که یک شیعه دیگر توسط ارتش در راهپیمایی‌های روز قدس در روز جمعه کشته شده همچنان قوی و روز به روز در حال رشد است.

در هرحال با این همه تلاش و آزار و اذیت مرگبار، دولت نتوانسته است شیعیان مظلوم کشور را ساکت کند یا از فعالیت آنها در حمایت از فلسطینی‌ها جلوگیری نماید.

شیخ زکزاکی در طول مصاحبه خود با پرس تی وی می‌گوید که کمپین دولت برای شرور جلوه دادن جنبش تنها توانست "روحیه آن" را تقویت کند و ماهیت واقعی غیرخشونت آمیز و صلح آمیز بودن آن را برای "مردم نیجریه و کل جهان" آشکار کند.

شیخ زکزاکی در دهه 1980 چهار بار دستگیر شده بود.

وی در این مصاحبه گفته است: معتقدم اگر در این کشور همه‌پرسی برگزار شود و از مردم بپرسند کدام سیستم را می‌خواهید؟ آیا این وضع موجود که از استعمار انگلیس به ارث رسیده است یا نظام اسلامی را؟ من مطمئن هستم که اکثریت نظام اسلامی را انتخاب خواهند کرد. [زیرا] این انتخاب قطعا حکومت مورد نظرمردم خواهد بود.

این همان چیزی است که صهیونیست‌ها و آمریکا از آن می‌ترسند و به همین دلیل است که غرب به نیجریه برای آزار و اذیت شیعیانش چراغ سبز نشان داده است.

دومین گروه تروریستی که تهدیدی واقعی برای نیجریه بشمار می‌آید، گروه تروریستی تکفیری موسوم به بوکوحرام است. این گروه هزاران دختر مدرسه‌ای را ربوده و معتقد است که نباید اجازه دسترسی به آموزش را به آنها داد و یا امکانش را برای ایشان فراهم آورد.

مانند آنچه داعش با مردم سوریه و عراق کرد و هنوز هم در افغانستان انجام می‌دهد، مردم و کشور را به وحشت انداخته است. اینجا جایی است که یک کشور در حالت ایده‌آل تمام انرژی و منابع نظامی خود را برای سرکوب یک گروه تروریستی که بیش از 350000 نیجریه‌ای را کشته و حداقل دو میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده ، مشغول خود کرده است.

 با این حال تا به امروز، بوکوحرام به گسترش ایدئولوژی تروریستی و افراطی خود ادامه داده و می‌دهد. روز شنبه15 آوریل 2023، پلیس گفت که تروریست‌ها دست کم یازده روستایی را در شمال شرقی ایالت یوبه کشتند.

برعکس، جنبش غیرنظامی غیرمسلح IMN خواستار رهبری است که به همه نیجریه‌ها خدمت کند و با فلسطینی‌های مظلوم ابراز همبستگی کند. اما این جنبش تحت محاصره شدید بی سابقه نیروی نظامی  قرار می‌گیرد.

جنبش غیرنظامی غیرمسلح IMN  را با بوکوحرام مقایسه کنید که دختران مدرسه‌ای را ربوده و تکفیر را ترویج می‌کند.

عفو بین‌الملل روز جمعه 14 آوریل اعلام کرد که جنایات بوکوحرام نشان‌دهنده «شکست مطلق مقامات نیجریه در درس گرفتن از دل شکستگی چیبوک و در نهایت محافظت از کودکان» است.

نه سال پس از آنکه بوکوحرام نزدیک به 300 دانش آموز را از یک مدرسه دخترانه در چیبوک (ایالت بورنو) ربود، 98 دختر هنوز در بازداشت تروریست‌ها هستند و از آن زمان تاکنون تعداد زیادی آدم ربایی رخ داده است.

آژانس کودکان سازمان ملل متحد یونیسف گفت که "کابوس" امروز همچنان ادامه دارد، زیرا هنوز بسیاری از کودکان ربوده می‌شوند، به زور استخدام می‌شوند، کشته می‌شوند و زخمی می‌شوند.

این آژانس سازمان ملل افزود: «ما نمی‌توانیم روی رنج کودکان نیجریه چشم ببندیم. از سال 2014، بیش از 2400 مورد از تخلفات شدید تأیید شده وجود داشته که بر 6800 کودک تأثیر گذاشته است.

باز هم اینها آسیب پذیرترین افراد جامعه هستند.

آنچه بسیاری از منتقدان از دولت نیجریه می‌پرسند این است: آیا می‌خواهد به سرکوب جمعیت مظلوم شیعه برای تأمین منافع لابی صهیونیستی در آمریکا ادامه دهد یا می‌خواهد اصلاحات جدی انجام دهد، به ملت خدمت کند و همه توان خود را برای از بین بردن گروه تروریستی بوکوحرام به کارگیرد؟ زمان همه چیز را روشن می‌کند. [1]
 

 دکتر اسدالله افشار
 

پی‌نوشت:

1- Why are Nigeria's Shias persecuted? By Ali Karbalaei.  TEHRAN TIMES. April 17, 2023 - 12:41.

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/76702کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب