درحال بارگذاری

گروه: سیاست / حوزه دولت/ایران شناسه: ۹۰۵۱۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۵۶ : ۰۵ بازدید: ۵۹۴دیدگاه: ۰

روحانی در آخرین جلسه هیئت دولت:

اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی می‌کنیم/ برخی واقعیت‌ها را برای حفظ وحدت ملی بیان نکردم

اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی می‌کنیم/ برخی واقعیت‌ها را برای حفظ وحدت ملی بیان نکردم رئیس جمهور گفت: ما معصوم نیستیم، اگر عیب یا نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی می‌کنیم و از آنها طلب عفو و رحمت می‌کنیم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در آخرین جلسه هیئت دولت اظهار کرد: هرآنچه در سال‌های گذشته با مردم صحبت کردیم چیزی برخلاف واقعیت نبود و آنچه واقعیت بود به مردم گفتیم؛ البته بخشی از واقعیت را نگفتیم و نمی‌شد آن‌ها را به مردم گفت، چراکه مفید نمی‌دانستم و هدف بلندی که همه باید دنبال کنیم که آن وحدت ملی است، می‌ترسیدیم که این وحدت لطمه ببیند.

وی افزود: بسیاری از مشکلات را به جان خریدیم تا وحدت ملی حفظ شود، در ۴ سال اول شرایط بهتری داشتیم، اما در ۴ سال دوم شرایط متفاوت بود، در ۴ سال اول در دوران تعامل با جهان بودیم و به خودمان اعتماد داشتیم که حرف قدرت‌های بزرگ هستیم.

روحانی ادامه داد: من همچنان معتقدم که در مذاکره با جهان شکست نخوردیم؛ دیپلمات‌های خوبی داریم و دیدیم که در شرایط حساس به پیروزی رسیدیم، وقتی با قدرت‌های جهان مذاکره می‌کنیم وقتی می‌گوییم پیروزی، یعنی همین مذاکره‌ای که داشتیم؛ ممکن است جایی پیروزی حاصل شود جایی شکست. اینکه پیروز شدیم یا شکست خوردیم به گفتن نیست چراکه باید در عمل شرایط را ببینیم.

رئیس جمهور افزود: وقتی می‌گوییم در مذاکرات پیروز شدیم یعنی در اقتصاد آثار این پیروزی را دیدیم، چراکه توانستیم تورم را کاهش دهیم؛ در سال ۹۳ تورم را به ۱۵ درصد رساندیم، سال ۹۵،۹۶ تورم تک رقمی بود و در سه ماه اول ۹۷ هم تورم تک رقمی بودیم، اما وقتی وارد جنگ اقتصادی شدیم شاخص تورم ما تغییر کرد. این جنگ را به ما تحمیل کردند، اگر این دوران جنگ تحمیلی اقتصادی نبود همان روند را ادامه می‌دادیم؛ اینکه مردم عزیز ما از وضعیت معیشت ناراحت هستند باید ببینیم که در شرایط جنگ چه بلایی سر ما آوردند، روابط بانکی ما مسدود شده و نفت نمی‌توانیم بفروشیم.

روحانی گفت: به دلیل شرایط جنگ اقتصادی، واردات ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالا را ممنوع کردیم؛ همین ممنوعیت باعث افزایش قیمت در داخل می‌شود، چاره‌ای نداشتیم چراکه باید اجناسی که واردات آن ضرورت نداشت را ممنوع می‌کردیم.

وی ادامه داد: باید اجناسی که برای زندگی مردم لازم است را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنیم؛ ما در شرایط جنگ چیزی را جیره بندی نکردیم و کشور اداره شد. در همان جلسات اقتصادی سال ۹۷ چندین بار تکرار کردم که وفور اجناس در بازار باید دیده شود و باید شرایط را کنترل کنیم؛ برای کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ دادیم، حتما نقص در کار‌های ما وجود داشت و ما معصوم نیستیم، اما تلاشمان این بود نقص ما کم باشد؛ اگر عیبی بود از مردم عذرخواهی می‌کنیم چراکه ما در حد توانمان اقداماتمان را انجام دادیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در شرایط جنگ اقتصادی توسعه در کشور را رها نکردیم؛ ۳.۵ میلیارد دلار فقط برای یک پالایشگاه سرمایه گذاری کردیم تا فلر‌ها و گاز‌های هوا را نگهداری کنیم، در سد سازی و رساندن آب به روستا اقدامات زیادی انجام دادیم؛ این ادعا نیست که من فقط بگویم، این موضوع کاملا مشهود است؛ آمار سد‌هایی که ساختیم و آب‌های آشامیدنی که به دست روستاییان رسیده است نیز مشخص است. در این دولت در بنزین خودکفا شدیم و بنزین را صادر می‌کنیم، برای تولید این محصول پالایشگاه بزرگی را افتتاح کردیم و در شرایط سخت آن را تکمیل کردیم.

وی گفت: پنجشنبه‌های افتتاح دولت را کسی نمی‌تواند انکار کند؛ این پنجشنبه‌ها در تاریخ ماندگار شد؛ امروز هم ۸۸ امین افتتاح را داریم؛ فقط دیروز هزار و ۴۴۳ تخت بیمارستانی را افتتاح کردیم؛ البته کمتر از یک سال قبل بیش‌از هزار تخت افتتاح کردیم.

روحانی بیان کرد: ما برنامه‌هایی هم داشتیم که نتوانستیم به آنها برسیم، در دولت یازدهم و دوازدهم به دنبال این بودم که ریل سریع و سیر وارد کشور شود، قرارداد و بخشی از اقدامات آن انجام شد، اما به تحریم ترامپی برخوردیم؛ اگراین تحریم‌ها نبود راه آهن اصفهان تکمیل می‌شد.

رئیس جمهور افزود: آرزوی من این بود که ارتش و سپاه مدرن‌ترین تجهیزات را داشته باشند، اقدامات آن نیز انجام شد اما طرف قرارداد ما گفت که اگر تحریم سازمان ملل برداشته شود، مشکلی نیست، اما متاسفانه تحریم مانع شد. برخی از طرح‌ها جزو آرزو‌های من بوده است.

وی گفت: احیای دریاچه ارومیه یکی از اولین طرح‌هایی بود که مصوبه آن در دولت یازدهم بررسی شد؛ طرح گوره-جاسک را در ماه‌های ابتدایی به بهربرداری رسیدیم، هزار کیلومتر راه با لوله و پمپ‌هایی ساخت ایران صورت گرفته است؛ این کار‌های عظیم را در برخی از موارد تکمیل کردیم، در سواحل مکران و جاسک کار‌های بزرگی انجام شده، در کشور بعد از انقلاب پروژه‌های بیمارستانی ۳.۵ برابر قبل از انقلاب بوده، اما در سیستان و بلوچستان نسبت به قبل انقلاب ۷ برابر شده است.

روحانی گفت: یکی از آرزو‌هایی که محقق شد طرح تحول سلامت و دسترسی مردم به فضای سایبری بود. در بخش معدنی کار بزرگی صورت گرفت و آب را به شرق کشور رساندیم؛ آب به سیرجان، گل‌گهر، اردکان و... رسید و حتی در دوران تحریم کار‌های عظیم را رها نکردیم، فقط در یک روز ۷۵۷ کیلومتر راه آهن انتقال دادیم.

رئیس جمهور افزود: مردم در شرایط سخت معیشت بودند، اما طرح‌های توسعه‌ای را رها نکردیم؛ برخی از طرح‌ها به اجرا درآمد، اما در برخی موفق نشدیم، رهبر انقلاب درخصوص مذاکرات دستورالعمل‌ها را به ما دادند، اگر تحریم‌ها و مذاکرات نتیجه می‌داد امروز در شرایط بهتر دولت را به پایان می‌رساندیم.

وی گفت: امروز از وزرا و معاونان تشکر می‌کنم، در روز‌های سیل، زلزله، کرونا و ... چه شرایط سختی برای آن‌ها گذشت؛ می‌دانم چه شرایط سختی برای واکسیناسیون و تولید واکسن کرونا بر وزارتخانه‌ها گذشت، برای واکسن همه دست به دست هم دادند و امروز می‌بینیم که در شرایط مطلوبی هستیم و مردم می‌توانند از واکسن استفاده کنند.

روحانی گفت: اقدامات دولت در شرایط سخت جنگ اقتصادی، کرونا و خشکسالی بود پس منتقدان با این شرایط اقدامات دولت را قضاوت کنند؛ در بخش امنیت و کشاورزی اقدامات خوبی انجام شد.

رئیس جمهور افزود: اگر با یکدیگر همدل‌تر بودیم، اگر فاصله‌ها کمتر و اگر انسجام ملی بیشتر بود به شرایط مطلوب تری می‌رسیم. مردم ما قدردان هستند؛ با اینکه در ۳ سال اخیر در رنج و سختی بودند، توانستیم در حد توان مردم را یاری کنیم؛ بسته معیشتی اضافه کردیم و حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم، اما از مردم ایران به خاطر رنج‌هایی که کشیدن عذرخواهی می‌کنم.

وی ادامه داد: ملت ما در مذاکرات و مقاومت در مقابل تحریم پیروز شده‌اند و تمام موفقیت‌های دولت به دلیل همراهی مردم و رهنمود‌های رهبر انقلاب بوده است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/9051کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب