درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه راه و مسکن/ایران شناسه: ۷۸۸۶۶۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۳۹ : ۱۳ دیدگاه: ۰

وعده بذرپاش برای افزایش وام ودیعه مسکن

وعده بذرپاش برای افزایش وام ودیعه مسکن وزیر راه وشهرسازی گفت: مبلغ تسهیلات بانکی ودیعه مسکن را افزایش داده‌اند که باز هم کم است و تلاش می‌کنیم بیشتر کنیم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایرنا، مهرداد بذرپاش روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از ۵ هزار واحد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شهری در ۱۷ استان و ۶۷ شهر اظهار داشت: ما امسال کارهای زیادی در این بخش و چند موضوع مشخص داریم. در ابتدای حضور در مجموعه وزارت راه و شهرسازی، عمده تمرکز در موضوع مسکن و تولید مسکن قرار داده شد. در تولید مسکن که یکی از وظایف ما در دولت است و تلاش می‌کنیم عقب‌ماندگی‌های دهه اخیر را بتوانیم با سرعت جبران کنیم یکی از نقاط هدف ما در این محدوده‌های بافت فرسوده است که طبق آمار ۹ درصد کل شهرها با جمعیت حدود ۳۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهد.

بذرپاش گفت: وقتی تولید مسکن را انجام می‌دهیم هم هدف تولید مسکن اتفاق افتاده، هم قانون را اجرا کرده و درعین‌حال ضرورت کشور است، اگر خط تلاش ما متمرکز بر حوزه بافت فرسوده باشد چند حسن دارد.

وی افزود: برخی مناطق تا تبدیل به شهر شود بعضاً ۱۰ سال طول خواهد کشید تا اینها بتوانند هویت شهری به خود بگیرند. هر شهر اجزائی دارد و خوابگاه نیست و اجزائی دارد. محله، کسبه، اماکن و افرادی اعم از ساکنان و معتمدان دارد و تلاش ما بر این تمرکز دارد.

بذرپاش گفت: هر چه بر تولید مسکن در خود شهر تمرکز کنیم چند هدف توامان محقق می‌شود. با تمرکز بر بافت‌های فرسوده نه‌تنها تولید مسکن اتفاق می‌افتد که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها اعم از زیربنایی که قیمت تمام شده را بالا می‌برد، موردنیاز نیست.

بذرپاش گفت: به‌غیراز این خدمات روبنایی هم در محدوده این بافت‌ها نیاز نیست و قیمت تمام شده ساخت و تولید ما به‌مراتب پایین‌تر است. از این‌ها مهم‌تر ساکنان این مناطق هستند که نسبت به آنها مسئول هستیم. اگر حادثه‌ای مانند زلزله رخ دهد اولین جایی که آسیب می‌بیند همین بافت‌های فرسوده و افرادی است در آنها ساکن هستند.

بذرپاش گفت: جدای از تولید مسکن و پایین‌بودن قیمت تمام شده آن در این بخش، مهم‌تر از همه، امنیت ساکنان این بافت‌هاست و به‌عنوان دولت در قبال این‌ها وظیفه داریم.

وی گفت: در کنار تولید مسکن، مشاغل و کسب‌وکارها و صنایعی فعال می‌شود. فعالیت‌های اقتصادی رونق می‌گیرد و زندگی درخور برای هم‌وطنان شکل می‌گیرد. باید تلاش کنیم زندگی افراد جامعه کیفیتی بهتر پیدا کند و اصلی‌ترین فاکتور مسکن است.

 

اثربخش‌ترین روش افزایش تولید مسکن در بافت‌های فرسوده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما این را مهم می‌دانیم و اثربخش‌ترین روش جایگزینی و افزایش تولید مسکن در بافت‌های فرسوده است. تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری در جلسات هیات دولت و دیگر جلسات هم بر همین بود.

بذرپاش گفت: در وزارت‌خانه هم تأکید بر همین است. بضاعت ما محدود و منابع کمی داریم و گاهی مقرری‌های کافی را نداریم. هم زیرساخت‌های قانونی را روزبه‌روز تکمیل‌تر می‌کنیم هم تجهیزات، امکانات، منابع و تسهیلات را باید فراهم کنیم.


آیین‌نامه سکونتگاه‌های غیررسمی آماده ابلاغ است

وزیر راه ادامه داد: در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی هم اخیراً آیین‌نامه سند ملی که تدوین شده بود نهایی شده و آماده ابلاغ است که مسیری برای حرکت در این زمینه است. در حوزه بافت‌های فرسوده، بسته ۱۹ ماده‌ای هم که ابلاغ شد در این راستا است. برای تشویق تولید مسکن در این بافت‌ها هم باید مکانیزم‌های تسهیلاتی ما بهتر شود و بانک‌ها بیشتر به کمک بیایند و منابع بیشتری دیده شود، هم زیرساخت‌های مقرراتی، رویه‌ها و قوانین مقرراتی ما بهتر و آسان‌تر شود و بسته ۱۹ گانه هم با این نگاه تنظیم و ابلاغ شد.

وی گفت: این قرآن و وحی منزل نیست و می‌تواند عوض شود و از شهرداری‌ها و استانداری‌ها خواسته‌ام هر پیشنهادی دارند برای بهبود این بسته بدهند ما دنبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد ۳۰۰ درصدی در حوزه بازآفرینی شهری و صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران گفت: ۳۰۰ درصد رشد در تهران عدد خیلی خوبی است و با همین سرعت تا سه چهار سال آینده در تهران شاهد تحول قابل‌توجه خواهیم بود. در دیگر شهرها هم عددهای رشد ما از ۳۰ یا ۴۰ درصد تا ۱۵۰ درصد است. شهرداری‌ها شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی هستند. بسیاری از تصمیماتی که گرفته می‌شود باید در شهرداری‌ها اجرایی شود. به کمک شهرداری‌ها در بافت‌های فرسوده چشم امید جدی داریم.

 

وعده بذرپاش برای افزایش وام ودیعه مسکن

وی گفت: افراد برای سکونت خود در مدت زمان ساخت واحدهای نوسازی شده در بافت‌های فرسوده نیاز به تسهیلاتی دارند که از تسهیلات بانکی در این زمینه استفاده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از توافق شرکت بازآفرینی شهری با صندوق کارآفرینی امید خبر داد و گفت: مبلغ تسهیلات بانکی ودیعه مسکن را افزایش داده‌اند که باز هم کم است و تلاش می‌کنیم بیشتر کنیم.

وی گفت: البته روش کلید به کلید هم در برنامه گذاشته‌ایم تا شهرداری‌ها را در واحدهایی که می‌سازیم درگیر کنیم. به این شکل که در چنین روشی درصدی با شهرداری توافق کنند به‌صورت موقت افراد در واحدهایی ساکن شوند تا واحدهای نوسازی شده تحویل شود.

وی افزود: حکم برنامه این هم دیده شده و در قانون برنامه هم آمده است؛ اما کفاف انون کفاف لازم را نمی‌دهد. یکی از اصلی‌ترین مشکلات افراد سکونت در جای دیگری است تا واحد ساخته شود و ما باید شرایط را برای اسکان موقت این افراد باید فراهم کنیم که از طریق تسهیلات و کلید به کلید این کار انجام می‌شود.

بذرپاش گفت: سرعت کار باید افزایش یابد و اکنون فصل کار است و در اوج فصول کار به سرمی بریم که حداکثر کار را تا ۵ ماه آینده باید داشته باشیم که در فصل سرما رونق ساخت‌وساز کاهش می‌یابد.

وی به تصمیم شورای‌عالی شهرسازی در خصوص پهنه‌های با کاربری مسکونی هم اشاره کرد و گفت: برخی از این اراضی احتکارشده و باید سریع‌تر وارد مدار تولید مسکن می‌شد. اگر با هر نیتی اعم از سوداگرانه یا هر چیز دیگری منابع جای دیگری برده شده است درصورتی‌که در مدت باقی‌مانده تعیین تکلیف نشود وزارت راه نسبت به تغییر کاربری آنها اقدام می‌کند که می‌تواند عرضه خوب در ساخت مسکن در شهرها باشد که ۲۵ درصد پهنه‌ها در برخی شهرها این گونه بوده و بیش از ۱۰ سال راکد باقی‌مانده‌اند.

وزیر راه گفت: نام این احتکار زمین است مگر این که دلایل خیلی خاصی مالکان برای عدم اقدام به ساخت واحدهای مسکونی در این تپه‌ها که پیش‌تر مسکونی بودند داشته باشند.

وی افزود: به دنبال افزایش عرضه هستیم که در زمینه عرضه واحدهای خالی اتفاق‌های خوبی افتاد و در تهران ۵۰ هزار واحد خالی به سازمان امور مالیاتی اعلام شد و اثرات آن را در شاخص‌های تورم و بحث اجاره شاهدیم.

وی گفت: خانه‌های خالی منجر به برخی نابسامانی‌ها در بازار می‌شود و باید با سرعت در کنار مدیریت تولید مسکن، برای افزایش عرضه هم اهتمام جدی داشته باشیم.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/78866کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب