درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۷۸۴۸۵۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳ : ۲۳ دیدگاه: ۰

آشفتگی صهیونیست‌ها و سفر به آمریکا برای گفتگو درباره ایران و عربستان

آشفتگی صهیونیست‌ها و سفر به آمریکا برای گفتگو درباره ایران و عربستان رژیم صهیونیستی که در پی تحولات منطقه ای میان کشورهای عربی و ایران، مدتهاست روند تحمیلی عادی سازی روابطش متوقف شده است، دو مقام ارشد خود را بزودی برای گفتگو درباره پیشرفت برنامه هسته ای ایران و عادی سازی روابط خود با عربستان سعودی، روانه واشنگتن می کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایرنا، چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی به تارنمای آمریکایی آکسیوس گفتند که هفته آینده ران درمر، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی و زاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی این رژیم, برای گفتگو در مورد پیشرفت برنامه هسته ای ایران و تلاش آمریکا برای توافق صلح میان اسرائیل و عربستان سعودی به واشنگتن سفر خواهند کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که حدود پنج ماه پیش قدرت را در دست گرفت، هنوز برای دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دعوت نشده است.

مقامات آمریکایی می گویند که کاخ سفید علاقه مند به دیدن نتیجه مذاکرات در اسرائیل در خصوص اصلاحات قضایی است و پس از آن  در مورد دعوت از نتانیاهو برای دیدار با بایدن تصمیم گیری خواهد کرد.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که انتظار می رود درمر و هانگبی در اواخر هفته آینده وارد واشنگتن شوند و با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و دیگر مقامات ارشد کاخ سفید و  وزیر  خارجه این کشور دیدار کنند.

موضوعات اصلی که انتظار می رود مورد بحث قرار گیرد، ایران و عربستان سعودی است. یک مقام در دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی گفت که تاریخ این دیدارها هنوز نهایی نشده است. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد که این سفرها هنوز تایید نشده است.

مقامات صهیونیستی در هفته‌های اخیر لفاظی‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را تشدید کرده‌اند. هانگبی روز سه‌شنبه گفت تل‌آویو امیدوار است که مساله بحران هسته‌ای ایران از طریق روش‌های غیرنظامی قابل حل باشد. او در ادامه لفاظی‌های خود مدعی شد تل‌آویو برای شرایطی که درگیری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود، آماده می شود.

یک مقام ایرانی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره در پاسخ به این لفاظی‌ها گفت که هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران به معنای شعله‌ور کردن جنگی گسترده بوده که رژیم‌صهیونیستی باید تبعات آن را تحمل کند.  این مقام ایرانی تصریح کرد: تهدیدات اسرائیل هیچ تاثیری بر روند رویدادها نخواهد داشت و این تهدیدات نتیجه عمق مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی است.

بر اساس گزارش آکسیوس، مقامات صهیونیستی در مورد عربستان اعلام  کردند که  رژیم صهیونیستی می خواهد با دولت بایدن در  تلاشها  برای دستیابی به توافق صلح با عربستان همکاری کند. درمر نماینده نتانیاهو برای عادی سازی روابط اسرائیل با عربستان است.

کاخ سفید امیدوار است در شش تا هفت ماه آینده، پیش از آنکه کارزار انتخابات ریاست جمهوری بایدن را به خود مشغول کند، یک تلاش دیپلماتیک برای توافق صلح عربستان و اسرائیل انجام دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به دنبال معرفی دن شاپیرو، سفیر سابق این کشور در اسرائیل به عنوان نماینده ویژه واشنگتن برای توافق ابراهیم جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

سفر هفته آینده مقامات صهیونیستی به واشنگتن در حالی است که  دربار سلطنتی عمان امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای از سفر سلطان این کشور به ایران در راس یک هیئت بلند پایه طی یکشنبه هفته آینده خبر داد.

به نقل از از خبرگزاری رسمی عمان، دربار سلطنتی عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هیثم بن طارق» سلطان این کشور روز یکشنبه به مدت دو روز به منظور تحکیم پیوندهای دوستی و تقویت روابط مثمر ثمر و حسن همجواری میان این کشور و ایران و در پاسخ به دعوت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می‌کند.

در این بیانیه آمده است: این سفر در چارچوب رایزنی‌ها و هماهنگی‌های مستمر میان رهبران دو کشور برای بحث در مورد تحولات مختلف در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و ارتقای هر آنچه که موجب بهبود جنبه‌های موجود همکاری میان دو کشور در زمینه های مختلف می‌شود، انجام خواهد شد.

متیو میلر سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه به وقت محلی درباره گفتگوی تلفنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ولیعهد عربستان گفت: ما از ادغام بیشتر اسرائیل در منطقه خاورمیانه از جمله عادی سازی روابط با عربستان حمایت می کنیم.

منابع خبری صهیونیستی فاش کرده بودند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «ایلی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، با میانجی گری بحرین پیرامون عادی‌سازی روابط ریاض و تل آویو گفت‌وگو کردند.

 پایگاه خبری «عرب ۴۸» به نقل از منابع عربستانی نوشته بود: از جمله خواسته‌های مطرح شده ریاض در این گفت‌وگو، «اعطای تسهیلات» به نفع کرانه باختری و «دست کشیدن ارتش اسرائیل» از کرانه باختری «به نفع فعالیت دستگاه‌های امنیتی فلسطین» اعلام شده است.

 چند مقام آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» در این باره اعلام کردند: گزارش‌ها مبنی بر پیشرفت در مذاکرات برای دستیابی به توافق عادی سازی میان «اسرائیل» و عربستان سعودی صحت ندارد.

این مقامات آمریکایی که نام خود را فاش نکرده‌اند، افزودند: این گزارش‌ها بسیار اغراق آمیز است.

در همین راستا، رئیس شورای امنیت رژیم صهیونیستی خبر منتشر شده مبنی بر مذاکرات مستقیم میان بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی طی ماه‌های اخیر را تکذیب کرد.

از زمانی که دولت راست‌گرای افراطی رژیم صهیونیستی آغاز به کار کرده است،  اکثر کشورهای عربی که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به عنوان بخشی از توافق‌نامه ابراهیم آغاز کرده بودند، تا حد زیادی این روند را متوقف کردند.

با این حال، کاخ سفید امیدوار است این توافق که در زمان دولت ترامپ امضا شده است را گسترش دهد و آن را تقویت کند. معرفی نماینده ویژه از سوی وزارت خارجه آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که دولت بایدن قصد دارد پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، تلاش ها در این زمینه را ادامه دهد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/78485کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب