درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ / حوزه حماسه و مقاومت/ایران شناسه: ۷۸۳۹۴۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸ : ۱۰ بازدید: ۱۱۶دیدگاه: ۰

سوم خرداد، نمادی از نصرت الهی، ایثار وعزت

سوم خرداد، نمادی از نصرت الهی، ایثار وعزت در کنار روزهای فراموش نشدنی درتقویم کشور یک روز فراموش نشدنی دیگر هم در کنار روزهای دیگر هست و آن سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر است، روزی که مردم ایران خونین شهر، شهر خون را آزاد کردند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، در کنار روزهای فراموش نشدنی درتقویم کشور یک روز فراموش نشدنی دیگر هم در کنار روزهای دیگر هست و آن سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر است، روزی که مردم ایران خونین شهر، شهر خون را آزاد کردند.

اگر چه خرمشهر در چهارم آبان ۵۹ سقوط کرد و دشمن حتی به منازل خرمشهر رحم نکرد اما مقاومت مردم و رزمندگان تا ۲۰ ماه بعد ادامه یافت. پس از بررسی های بسیار و انجام چند عملیات مقدماتی، در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱عملیات «بیت المقدس» در منطقه غرب رود کارون و جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر با رمز «یا علی بن ابیطالب(ع)» آغاز شد اما حساسیت و اهمیت اهداف موجب شد که عملیات به مدت ۲۵ روز به درازا کشید و در نهایت رزمندگان اسلام، در اوج اقتدار، خرمشهر را آزاد کردند.

آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت المقدس در سال 1361 در جنگ تحمیلی عراق با ایران بود که این شهر پس از 578 روز از اشغال رژیم بعث عراق آزاد شد. عملیات بیت المقدس در 30 دقیقه بامداد روز 10 اردیبهشت 1361 با قرائت رمز عملیات "بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب" از سوی فرماندهی آغاز شد. آزادسازی خرمشهر دنیا را به حیرت واداشت چون هیچکسی باور نمی‌کرد نیروهای مسلح ما بتوانند خرمشهر را پس بگیرند. بنیانگذار فقید نظام مقدس جمهوری اسلامی، آن حماسه را فتح‌الفتوح نامید و فرمودند: فتح خرمشهر، یک مسئله عادی نبود بلکه مافوق طبیعت بود و خدا خرمشهر را آزاد کرد.

در بخشی از پیام امام خمینی(ره) به این مناسبت آمده است: سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود، پس در هر شرایطی این حماسه بزرگ و ارزشمند در یادهای ما ماندگارخواهد شد.

در اولین اقدام رزمندگان ایرانی پس از آزادسازی خرمشهر در مسجد جامع خرمشهر نماز اقامه کردند و همه ملت مسلمان ایران غرق شادی و سرور شدند و با حضور در مساجد نماز شکر به جای آورده و ندای ا… اکبر سردادند. جنگ عراق با ایران طولانی ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید و پس از تحمیل هزینه های سنگین به دو کشور، بدون دستاوردی برای صدام به پایان رسید.

عراقی ها با گرفتن خرمشهر روی دیوارها جمله معروف «جئنا لنبقی» یعنی «آمده ایم تا بمانیم» را نوشته بودند و صدام در سخنانش خرمشهر را مروارید شط العرب می نامید.وقتی خرمشهر آزاد شد بنا به گفته حسین کامل داماد صدام:فشار روحی روی صدام زیاد بود و در 24 ساعت اول یک پزشک همواره بالای سر صدام بود. رئیس سابق ستاد ارتش عراق فاش کرد که صدام حسین بعد از فتح خرمشهر در جنگ با ایران، یکی فرماندهان لشگر سوم را به علت بحث و جدل با او اعدام کرد.

در باب این حماسه تاریخی مطالب زیاد است و زیاد گفته شده ولی به هر حال حماسه آزاد‌سازی خرمشهر در همه ابعاد آن اعم از نظامی،‌ حماسه‌ای و فرهنگی، نقطه عطف مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و روحیه سلطه ستیز ملت ایران، امروز قوی‌تر و مستحکم‌تر از پیش همچنان در مسیر رشد و بالندگی قرار دارد.

سوم خرداد نه فقط یادآور آزادی خرمشهر که یادآور فداکاری‌ها و ایستادگی‌های تحسین برانگیز مدافعان ایران اسلامی در برابر نیروهای متجاوز است. ایران و ایرانیان امروز یک بار دیگر خاطره آزادسازی خرمشهر را گرامی می دارند. نام خرمشهر و یاد آن دلاورمردی ها و طعم شیرینی آن پیروزی بزرگ، پس از گذشت سال‌ها، هنوز گُل لبخند بر لب و اشک شوق بر دیدگان می‌نشاند و یاد شهیدان به خداپیوسته عملیات آزادسازی خرمشهر را در باغ خاطراتمان زنده می‌کند.

گزارش از: سیدمصطفی میرزاباقری برزی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/78394کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب