درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۷۸۲۸۴۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳ : ۱۰ بازدید: ۱۰۹۵۷دیدگاه: ۰

گزارش رسواکننده دانشگاه براون آمریکا علیه ماجراجویی‌های نظامی آمریکا

گزارش رسواکننده دانشگاه براون آمریکا علیه ماجراجویی‌های نظامی آمریکا مسلماچنانچه جامعه بشری با جنایات‌ و کشتارهای بیرحمانه آمریکای فاشیست جانی آشنا شود، ادعای حمایت از حقوق بشر او رنگ خواهد باخت و جامعه جهانی به این باور خواهد رسید که تمام حرف‌های سردمداران آمریکایی در این موضوع، دروغی بیش نبوده و نمی‌باشد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،

اشاره:

 مسلماچنانچه جامعه بشری با جنایات‌ و کشتارهای بیرحمانه آمریکای فاشیست جانی آشنا شود، ادعای حمایت از حقوق بشر او رنگ خواهد باخت و جامعه جهانی به این باور خواهد رسید که تمام حرف‌های سردمداران آمریکایی در این موضوع، دروغی بیش نبوده و نمی‌باشد. تکلیف همه آزادگان دنیاست که چهره واقعی خون ریز آمریکا را به نمایش بگذارند و مردم جهان را با ظلم و ستمگری‌ها و جنایات آنان آشنا سازند. این یادداشت که در حقیقت ترجمه گزارش رسواکننده دانشگاه براون آمریکا علیه ماجراجویی‌های نظامی آمریکا تحت عنوان پروژه  Costs of War ( هزینه‌های جنگ) می‌باشد، نمایی از چهره کریه استکبار جهانی را در منطقه غرب آسیا به بهانه مبارزه واهی با تروریسم مطرح و نشان می‌دهد تا همه، بار دیگر زشتی‌ها و پلیدی‌های آمریکا را بهتر و عمیق‌تر بر اساس گزارشات تحقیقی درک و ادراک نمایند.   

 

گزارش دانشگاه براون آمریکا؛ افشاگر چهره کریه استکبار جهانی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که جنگ به اصطلاح ایالات متحده علیه تروریسم باعث کشته شدن حداقل 000/500/ 4  تا 000 / 600 / 4 میلیون نفر شده است. این مطالعه‌ای که در گزارشی توسط دانشگاه براون در ایالت رود آیلند آمریکا تحت عنوان پروژه Costs of War ( هزینه‌های جنگ) منتشر گشته، ارقام وحشتناکی را در نتیجه ماجراجویی نظامی به رهبری ایالات متحده در افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه، یمن، لیبی و سومالی نشان می‌دهد. این گزارش به تلفات مستقیم جنگ از جمله حملاتی که به طور مستقیم نزدیک به یک میلیون نفر را کشته است، اشاره دارد.

بر اساس این تحقیقات، یکی دیگر از جنبه‌های مهم دیگری که به طور غیرمستقیم باعث کشته شدن میلیون‌ها نفر شده است، تخریب نظامی، اقتصادی، مراکزخدمات عمومی، زیرساخت‌ها و محیط زیست است که مدت‌ها پس از رها شدن بمب‌ها بر تعداد کشته‌ها افزوده می‌شود و با گذشت زمان نیز افزایش می‌یابد. این گزارش تخمین می‌زند که این عوامل در مرگ بیش از 000 / 500 / 3 میلیون نفر نقش داشته است.

جنبه دوم به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. این پروژه "بسیاری از پیامدهای درازمدت و نادیده گرفته شده جنگ" را که نیاز به مطالعه دقیق تر دارد، برجسته می‌کند.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که تلفات مستقیم جنگی که منجر به کشته شدن نزدیک به یک میلیون نفرگشته، بیشمار است، چیزی که گزارش دوباره به آن اشاره می‌کند و می‌گوید «آمار مرگ ‌و میر دقیق نیست و در هاله‌ای از ابهام،  باقی مانده است».

در بخش دیگری از گزارش این پروژه در مورد تلفات در عراق، آمده است: «تخمین تلفات جنگی در عراق به بحث برانگیز بوده است. مقاله‌ای در سال 2006 در لنست تخمین زد که حدود 600000 عراقی به دلیل خشونت‌های جنگی بین سال‌های 2003 و 2006 کشته شده‌اند.

این گزارش ادامه می‌دهد که جنجال بر سر گزارش‌های متناقض در مورد تعداد کشته‌ها در عراق ناشی از خبرگزاری‌های مخالف جنگ است که تعداد کشته‌ها را بیش از حد نشان می‌دهند، در حالی که آنهایی که از تهاجم غیرقانونی حمایت می‌کنند تعداد کشته‌ها را کم اهمیت جلوه می‌دهند!

این پروژه به گزارشی از لنست استناد می‌کند که می‌گوید تعداد کشته شدگان در عراق از سال 2003 و تنها در سه سال بعد به 600000 عراقی رسیده است. مطالعات مختلف بی طرفانه‌ای انجام شده و به این نتیجه رسیده است که بیش از یک میلیون عراقی در نتیجه تهاجم و اشغال عراق از سال 2003 تا 2011 توسط ایالات متحده کشته شده‌اند.

زمانی که گزارش‌های روزانه از بمب‌گذاری‌های تروریستی که منجر به کشته شدن ده‌ها یا صدها عراقی می‌شد، حتی مرگ یک میلیون مرگ را می‌توان ناچیز دانست. و سپس به آن دوران که "جنگ علیه ترور" نامیده می‌شود؛ جنایات آمریکا و داعش از سال 2014 تا 2017 را نیز اضافه کنید که در آن صدها هزار نفر دیگر سلاخی شدند و تصور اینکه بیش از یک میلیون عراقی در نتیجه جنایات شنیع آمریکا جان خود را از دست داده‌اند و امروز نیز همچنان این کشتارهای بیرحمانه ادامه دارد و می‌میرند دشوار نیست.

تردیدی وجود ندارد که ایالات متحده با حضور نظامی خود چیزی جز ناامنی و بی‌ثباتی در غرب آسیا به ارمغان نیاورده است. مسئله‌‌ حضور فسادانگیز آمریکا در غرب آسیا و ضرورت پایان پذیرفتن آن در بیانات ۱۸ دی ماه 1398رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با مردم قم نیز از سوی ایشان مورد اشاره قرار گرفته و بر «اتمام حضور نیروهای آمریکایی در منطقه» به‌عنوان راه‌حل این معضل تأکید شده بود: «حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه منتهی بشود؛ تمام بشود. آنها در این منطقه جنگ آوردند، اختلاف آوردند، فتنه آوردند، ویرانی آوردند، خراب شدن زیربناها را آوردند... این منطقه قبول نمی‌کند حضور آمریکا را در کشورهای منطقه؛ ملّت‌های منطقه قبول نمی‌کنند، دولت‌های برخاسته از ملّت‌ها قبول نمی‌کنند؛ بدون تردید.»[1]
 

آخرین تحقیقات پروژه Costs of War همچنین هشدار می‌دهد که "این جنگ‌ها برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که با آثار آنها زندگی می‌کنند و می‌میرند ادامه دارد." در این گزارش به تأثیرات جنگ‌های ایالات متحده بر زنان و کودکانی که "از آثار آن دائما متحمل رنج و درد می‌شوند" تأکید و اشاره شده است.
 

 این گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که در حالی که برخی از مردم به ویژه کودکان در جنگ کشته شده‌اند، در اثر آثار مخرب جنگی جنگ‌های ایالات متحده، مانند گسترش بیماری و آسیب‌های جدی  به مراکز خدمات عمومی مثل بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و بهداشتی، آموزشگاه‌ها، بسیار بیشتر کشته شده‌اند. در این گزارش آمده است: «مطالعات بیشتری در مورد تأثیر تخریب مراکز  خدمات عمومی، به ویژه فراتر از سیستم مراقبت‌های بهداشتی، بر سلامت جمعیت ضروری است.» به عنوان مثال، آسیب به سیستم‌های آب و فاضلاب، جاده‌ها و زیرساخت‌های تجاری مانند بنادر، پیامدهای قابل توجهی دارد اما  کمتر قابل درک و التفات است.»
 

این تحقیق می‌گوید جنگ‌ها و درگیری‌هایی که ایالات متحده از 11 سپتامبر 2001 به بهانه مقابله با تروریسم به راه انداخته یا درگیر آن بوده است، روشن می‌سازد که تأثیرات خشونت‌های مداوم جنگ آنقدر گسترده و پیچیده است که قابل اندازه‌گیری نیست.
 

لازم به ذکر است که پس از حملات 11 سپتامبر، آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به جنگ و درگیری به ویژه در غرب آسیا دامن زد. با این حال، در نتیجه ماجراجویی نظامی ایالات متحده، گروه‌های تروریستی که قبل از مداخله واشنگتن در منطقه هیچ حضوری در غرب آسیا یا کشورهایی مانند سومالی نداشتند، به شدت افزایش یافته است.
به عبارت دیگر، به اصطلاح «جنگ علیه تروریسم» اثری کاملاً معکوس با شعاری که پنتاگون بر اساس آن یک کمپین بی‌ثباتی در غرب آسیا به راه انداخته است که به تروریسم امکان خودنمایی  و گسترش می‌دهد.
در این گزارش آمده است که خسارات ناشی از جنگ‌ها و مرگ‌های جاری به این معناست که کسانی که این جنگ‌ها را به راه انداخته‌اند باید مسئولیت ترمیم خسارات وارده را بر عهده بگیرند.
 

این مطالعه می‌گوید که میلیون‌ها نفر در هر دو منطقه جنگی کنونی و سابق هنوز در مضیقه، درد و آسیب‌های روحی هستند و از ایالات متحده و متحدانش می‌خواهد تا تلفات و رنج‌های مداوم میلیون‌ها نفر را کاهش دهند و غرامت‌های لازم را هرچند آسان و ارزان نیست به ایشان ارائه کنند. این یک امر مهم، اجتناب ناپذیر و «ضروری» است.
این پروژه، ایالات متحده را به خاطر نقشش در ماجراجویی نظامی که پس از 11 سپتامبر آغاز کرده، به ویژه تلفات وارده در طول جنگ دو ساله آمریکا و اشغال افغانستان، سرزنش می‌کند.
این گزارش بر افغانستان به عنوان نمونه‌ای از چگونگی مرگ مردم، به ویژه زنان و کودکان که از آسیب پذیرترین افراد جامعه بشمار می‌آیند، تمرکز می‌کند، زیرا علیرغم خروج آمریکا از این کشور، آسیبی که واشنگتن به خدمات حیاتی افغانستان مانند بخش سلامت وارد کرده است، می‌باشد. و آسیبی که ایالات متحده در 20 سال جنگ و اشغال به بهداشت و سایر زیرساخت‌های کشور افغانستانوارد کرده، به این معنی است که افغان‌ها در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ هستند.
این گزارش ضمن هشداری خاطرنشان می‌کند: "اگرچه در سال 2021 ، نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان عقب نشینی کرد ، و آمریکا  به طور رسمی جنگی را پایان داد که با حمله خود 20 سال قبل آغاز کرده بود، امروز افغان‌ها رنج می‌برند و از دلایل مربوط به جنگ، رشد نرخ هزینه‌ها  می‌باشد که زندگی افغان‌ها را تحت الشعاع قرار داده و آنان ر ا در شرایط بحرانی اقتصادی به چالش کشانده است.  
 

در این گزارش آمده است: برای جمع آوری داده‌های کافی تر "برای هدایت مداخلات صرفه جویی در زندگی مردم افغان"، تحقیقات بسیار بیشتری لازم است.
در این گزارش آمده است: "مطالعات بیشتر در مورد تأثیر نابودی جنگ بر خدمات عمومی ، به ویژه فراتر از سیستم مراقبت‌های بهداشتی بر سلامت جمعیت ، ضروری است." "به عنوان مثال ، آسیب به سیستم‌های آب و فاضلاب ، جاده‌ها و زیرساخت‌های تجاری مانند بنادر عواقب قابل توجهی اما کمتر درک شده دارد."
به عنوان مثال، در مورد سومالی، مداخله ایالات متحده و جنگی که پس از آن مانع از تحویل کمک‌های بشردوستانه شده است. و در این تحقیق اشاره شده همین امر می‌تواند  قحطی را تشدید کند. این یک فاجعه عجیبی است که اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد مبلغ زیادی را در برنامه‌های کمک‌های بشردوستانه خرج کند و نه رادیکال کردن، جمعیت محلی (و افزایش تروریسم و خونریزی) با بمباران غیرنظامیان با هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان ، کاهش می‌یابد.
در بخشی از همین گزارش آمده است: "گرچه همه احزاب متخاصم باید مسئولیت پذیر باشند، در بخش‌هایی از مسیرهای علیت این گزارش به ویژه در مورد عواقب مربوط به اقدامات ایالات متحده به طور خاص حس می‌کند زیرا این جایی است که هزینه‌های پروژه جنگ مستقر است و دارای بیشترین پتانسیل برای ارتقاء پاسخگویی دولت. "
 

منتقدین استدلال می‌كنند كه اگر ایالات متحده جنگ علیه كشورها در غرب آسیا یا ایجاد درگیری در منطقه را انجام نداده بود ، سایرگروه‌ها در هیچ مأموریت جنگی شرکت و مشارکت نمی‌نمودند. در این حالت، ایالات متحده باید صرفاً مسئول مرگ و میر مستقیم و غیرمستقیم در نتیجه اقدامات نظامی تحریک آمیز و غیرقانونی خود باشد.[2]
آمریکا براساس مستندات موجود در طول ۲۴۵ سال در ۲۲۷ جنگ شرکت داشته و تنها در نیمه دوم قرن بیستم، به ۲۲ کشور حمله نظامی کرده است. این آمار به ما می‌گوید آمریکا حق ندارد با این پیشینه ننگین خباثت بار آمیخته به جنایات و ظلم و طغیان و خیانت،  دم از حقوق بشر زند و خود را حامی حقوق ملت‌ها معرفی کند. کارنامه سراسر نکبت بار آمریکا در سراسر جهان ثابت می‌کند آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر است و باید سردمداران این کشور به علت همه ظلم‌ها و تعدی‌ها، در دادگاه بین‌المللی لاهه محاکمه شوند و به سزای اعمال این همه گناه و فساد و کشتار و غارت و طغیان خود برسند.  
 

دکتر اسدالله افشار


 پی‌نوشت:

[1] - بخشی از بیانات ۱۸ دی ماه 1398رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم قم. پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی.

[2] - Karbalaei, Ali. Study: ‘War on terror’ has killed more than 4.5 million since 9/11: Translator: Asadollah Afshar. TEHRAN Times May 20, 2023 - 21:12

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/78284کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب