درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۷۸۱۴۹۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۹ : ۱۳ بازدید: ۲۷۳دیدگاه: ۰

آیا نتیجه دور دوم انتخابات ترکیه قابل پیش بینی است؟

آیا نتیجه دور دوم انتخابات ترکیه قابل پیش بینی است؟ صحنه سیاسی کنونی در ترکیه قابل توجه است زیرا نه رئیس جمهور فعلی و نه رقیب مخالف او نتوانستند اکثریت را در دور اول انتخابات به دست آورند که به دور دوم کشیده شد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، صحنه سیاسی کنونی در ترکیه قابل توجه است زیرا نه رئیس جمهور فعلی و نه رقیب مخالف او نتوانستند اکثریت را در دور اول انتخابات به دست آورند که به دور دوم کشیده شد.
 
در دور پیش رو، باید در نظر داشت که انتظار می‌رود اردوغان به دلیل پیشتازی در دور اول و نتایج مثبت پارلمان به نفع ائتلاف حاکم در مقابل مخالفان، نسبت به قلیچیداراوغلو موقعیت برتری داشته باشد.
 
این نتیجه برای اپوزیسیون که انتظارات زیادی از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی داشتند، غافلگیرکننده و ناامیدکننده بود. در رقابت های ریاست جمهوری، مخالفان امیدوار بودند که حتی اگر نتوانند در دور اول پیروزی را کسب کنند، حداقل رهبرشان بیشترین آرا را به دست آورد.
 
بر اساس نتایج نهایی مشخص شد که اردوغان در دور اول با اختلافی حدود 4 امتیاز از قلیچیداراوغلو پیشتاز است. انتخابات پارلمانی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اپوزیسیون امیدوار بود که اکثریت پارلمان را به دست آورد و بدین وسیله رهبری را به دست گیرد. آشکار شده است که اپوزیسیون نه تنها در انتخابات پارلمانی بلکه در دستیابی به اکثریت ریاست جمهوری نیز با بحران مواجه است، زیرا ائتلاف حاکم توانسته اکثریت پارلمان را به دست آورد.


 
چرا صحنه سیاسی کنونی مهم است؟

حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان برای اولین بار در شرایط بحرانی در انتخابات شرکت می کنند. بحرانی که از پیامدهای زمین لرزه ویرانگر اخیر بود که جان 50000 نفر را گرفت، بیش از 100 میلیارد دلار خسارت وارد کرد و نگرانی های قابل توجهی را در مورد مدیریت دولت در مواجهه با بحران ایجاد کرد. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که از هر 10 استانی که در اثر زلزله به شدت ویران شده بودند، 8 استان به اردوغان رأی دادند و اعداد فراتر از انتظارات بود.
 
به عنوان مثال، در هاتای آنتاکیا، یکی از مناطق زلزله زده، مشارکت رای دهندگان 53.9 درصد به نفع اردوغان و تنها 42.56 درصد برای قلیچداروغلو بود. در کانون زلزله ویرانگر قهرمانماراس، اردوغان با کسب حدود 71.11 درصد آرا پیشتاز بود.
 
علاوه بر این، نرخ تورم فعلی 45 درصد است که همین چند ماه پیش به 80 درصد رسیده بود. این شرایط اقتصادی فشار زیادی بر اردوغان وارد می کند.
 
علاوه بر این، برای اولین بار در تاریخ مدرن ترکیه، اکثریت احزاب مخالف در یک جبهه متحد برای به چالش کشیدن و سرنگونی حکومت اردوغان گرد هم آمده اند.
 
با تأکید بر این نکات مهم، می توان نتیجه گرفت که موفقیت اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری یک پیروزی قابل توجه است. او در دور اول تلاش اپوزیسیون برای تضمین دستیابی به ریاست جمهوری را با موفقیت خنثی کرد.
 
 
از اردوغان در دور دوم، چه انتظاری باید داشت؟

اکنون انتظار می رود اردوغان در دور دوم پیروز میدان باشد و دلیل آن در اینجاست. با تقویت این استدلال، دلیل اول اهمیت روانی دارد زیرا اردوغان با اختلاف چهار امتیاز از کیلیچداراوغلو پیشی گرفت. علاوه بر این، دستیابی ائتلاف حاکم به اکثریت پارلمانی به عنوان یکی دیگر از عوامل حیاتی عمل می کند. در صورت برگزاری دور دوم انتخابات ، اردوغان این فرصت را خواهد داشت که به رای دهندگان بلاتکلیف و بی طرفی که ثبات سیاسی را در اولویت انتخاب خود قرار می دهند، متوسل شود.
 
اردوغان تاکید خواهد کرد که او به تنهایی توانایی حفظ ثبات سیاسی و جلوگیری از درگیری احتمالی بین ریاست اجرایی و نهاد قانونگذاری را دارد. با تسلط کنونی ائتلاف حاکم بر قوه مقننه، اردوغان تاکید خواهد کرد که این یک جنبه حیاتی است که باید در نظر گرفته شود. او با برجسته کردن نقش خود در حفظ هماهنگی بین شاخه های حکومت، قصد دارد به رای دهندگان اطمینان دهد که بهترین نامزد برای تضمین یک نظام سیاسی باثبات و کارآمد است.
 
 
آرای ملی گرا تعادل را به هم می زند

پس از کناره گیری محرم اینس ، سینان اوغان به عنوان یک چهره برجسته ظاهر شد و قدرت غیرمنتظره ای را در صندوق های رای به نمایش گذاشت.با این حال، پایگاه پشتیبانی اوغان احتمالا به دو جناح تقسیم می شود. این تقسیم به طور بالقوه می تواند قدرت جمعی مخالفان را تضعیف کند و بر توانایی آنها برای به چالش کشیدن اردوغان تأثیر بگذارد. حمایت پراکنده از اوغان چالشی برای اپوزیسیون در متحد کردن پایگاه رای دهندگان خود و تجمع پشت سر یک نامزد واحد خواهد بود.

بلوک ملی گرا با اردوغان مخالفت و از سیاست های دولت انتقاد می کند. با این حال، نگرانی اصلی آنها با قلیچداراوغلو به دلیل اتحاد او با حزب دموکراتیک خلق ها HDP است. آنها  این حزب را یک جبهه سیاسی برای PKK، حزب کارگران کردستان می دانند. با توجه به این دیدگاه، بلوک ناسیونالیست ممکن است به سمت حمایت از اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری گرایش پیدا کند، زیرا آنها او را به عنوان نامزدی می بینند که بیشتر با ارزش های ملی گرایانه آنها هماهنگ است و کمتر با حزب دموکراتیک خلق ها HDP و ارتباطات ادعایی آن با PKK مرتبط است. حتی اگر بلوک ناسیونالیست در ائتلاف اپوزیسیون تصمیم بگیرد در دور دوم بی طرف بماند، تحلیلگران معتقدند که رای دادن به قلیچداراوغلو برای آنها غیرممکن است.
 
در شرایطی که آنها به اردوغان نیز رای نمی دهند، انتظار نمی رود رفتار رای دهندگان در دور دوم به شدت تغییر کند. تحلیلگران معتقدند که در این شرایط اردوغان همچنان سود خواهد برد بویژه از زمانی که او 4 امتیاز نسبت به قلیچداراوغلو در دور اول پیشی گرفته است. شایان ذکر است که موضوع پیروزی در انتخابات مجلس بسیار مهم است و در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز تاثیرگذار خواهد بود. اردوغان می‌تواند با بلوک رأی‌دهندگان بلاتکلیف که می‌خواهند شاهد ثبات سیاسی در ترکیه باشند، صحبت کند.
 
در دور دوم، رای دهندگان بلاتکلیف می توانند به این نتیجه برسند که انتخاب قلیچداراوغلو می تواند منجر به جنگ قدرت بین قوه مقننه و مجریه شود و در نهایت برای جلوی گیری از بن بست سیاسی به اردوغان رای بدهند.

 

نوشته لیا آکیل
تارنمای المیادین انگلیسی
برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/78149کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب