درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/ایران شناسه: ۷۵۸۴۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۴۵ : ۱۲ بازدید: ۳۱۹۶دیدگاه: ۰

تغییرات نتانیاهو؛ تهدید امنیتی علیه تمامیت اسرائیل

تغییرات نتانیاهو؛ تهدید امنیتی علیه تمامیت اسرائیل اسرائیلی‌ها مخالف طرح اصلاحات قضایی نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، در جریان اعتراضات وچند لحظه پس از برکناری یوآو گالانت-یکی از شخصیت‌های ارشد حزب حاکم لیکود و وزیر دفاع اسرائیل- یک بزرگراه را مسدود کردند. ده‌ها هزار اسرائیلی پس از برکناری وزیر دفاع بنیامین نتانیاهو به دلیل مخالفت وی با اصلاح و بازنگری برنامه ریزی شده قضایی، به خیابان‌ها ریختند تا اعتراض خود را در این خصوص علنی و ابراز نمایند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، اسرائیلی‌ها مخالف طرح اصلاحات قضایی نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، در جریان اعتراضات وچند لحظه پس از برکناری یوآو گالانت-یکی از شخصیت‌های ارشد حزب حاکم لیکود و وزیر دفاع اسرائیل- یک بزرگراه را مسدود کردند. ده‌ها هزار اسرائیلی پس از برکناری وزیر دفاع بنیامین نتانیاهو به دلیل مخالفت وی با اصلاح و بازنگری برنامه ریزی شده قضایی، به خیابان‌ها ریختند تا اعتراض خود را در این خصوص علنی و ابراز نمایند.

یوآو گالانت از نخست‌وزیر خواسته بود تا طرح‌هایی را که کشور را تجزیه کرده، منجر به اعتراضات گسترده و نارضایتی فزاینده در ارتش شد، کنار بگذارد.

اقدام نتانیاهو در روز یکشنبه 26 مارس 2023( 6 فروردین 1402) خود تأکیدی بر عزم او برای ادامه بازنگری و اصلاحات قضایی داشت که منجر به خشم رهبران تجاری و ایجاد نگرانی در میان متحدان اسرائیل گردید. گالانت اولین عضو ارشد حزب حاکم لیکود بود که علیه این طرح صحبت‌هایی را مطرح و موضع گیری نمود.

رأی گیری پارلمانی در هفته جاری در مورد یکی از محورهای اصلاحات برگزار خواهد شد؛ قانونی که به ائتلاف حکومتی می‌تواند حرف آخر را در مورد همه انتصابات قضایی زده و تصمیم گیری نماید. همچنین دولت نتانیاهوبه دنبال تصویب قوانینی است که به پارلمان این اختیار را می‌دهد که تصمیمات دادگاه عالی را نادیده بگیرد و بازبینی قضایی قوانین را محدود کند.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای کوتاه در روز یکشنبه 26 مارس میلادی جاری اعلام نمود که نخست وزیر؛ گالانت را برکنار کرده است.

این تصمیم کمتر از یک روز پس از آن گرفته شد که گالانت با اشاره به آشفتگی در ارتش بر سر این طرح، خواستار توقف قانون بحث‌برانگیز تا پایان تعطیلات روز استقلال در ماه آینده شد.

گالانت مدت کوتاهی پس از اعلام این خبر در توئیتی نوشت: «امنیت اسرائیل همیشه مأموریت زندگی من بوده و خواهد بود.»

بلافاصله پس از برکناری وی، ده‌ها هزار اسرائیلی به خیابان‌ها آمده و نسبت به برکناری وزیر دفاع کابینه نتانیاهو اعتراض خود را ابراز داشتند. و طی گزارش‌های اعلامی تظاهرکنندگان به سمت منزل نتانیاهو رفته و موانع نزدیک به خانه وی در اورشلیم را شکسته‌اند.  

تظاهرکنندگان شریان اصلی تل آویو را مسدود کردند و بزرگراه ایالون را به دریایی از پرچم‌های آبی و سفید اسرائیل تبدیل و آتش بزرگی را در وسط جاده روشن نمودند.

سرکنسول اسرائیل در نیویورک اظهار داشته که در اعتراض به رفتار نتانیاهو با وزیر دفاعش استعفا می‌دهد. آصف ضمیر در توییتر نوشت: «من دیگر نمی‌توانم به نمایندگی از این دولت ادامه دهم. من معتقدم این وظیفه من است که اطمینان حاصل کنم که اسرائیل به عنوان چراغ دموکراسی و آزادی در جهان باقی بماند!

یایرلاپید، رهبر اپوزیسیون، گفته است که برکناری گالانت یک "شوک جدید برای دولت ضد صهیونیستی است که به امنیت ملی آسیب می‌رساند و هشدارهای همه مقامات دفاعی را نادیده می‌گیرد".

لاپید در توییتر نوشت: نخست وزیر اسرائیل تهدیدی برای امنیت کشور اسرائیل است.

انتظار می‌رود که آوی دیچتر، رئیس سابق آژانس امنیتی شین بت، جایگزین گالانت شود. گفته می‌شود که دیشتر انتظار انتصاب به این پست -وزیر دفاع- را داشته و به همین خاطر در روز یکشنبه 26مارس حمایت خود را از نخست وزیر نتانیاهو اعلام و ابراز نموده است.

 نتانیاهو و متحدانش می‌گویند که طرح اصلاحات در قوهخ قضاییه باعث تعادل بین قوه قضاییه و قوه مجریه خواهد شد و دادگاه‌هایی را که تحت نفوذ جناح  لیبرال‌ها می‌باشد مهار خواهد کرد.

اما منتقدان می‌گویند که این قوانین کنترل‌ها و توازن‌ها را در سیستم دموکراتیک اسرائیل از بین می‌برد و قدرت را در دستان ائتلاف حکومتی متمرکز می‌کند.

وزیر دفاع اسرائیل قبل از برکناری؛ خواستار توقف اصلاحات و بازنگری‌های قضایی با تجمع هزاران نفری در تل آویو گردیده بود. وی که عضو حزب لیکود است می‌گوید؛ تغییرات نتانیاهو باعث ایجاد یک "شکاف اجتماعی رو به رشد" می‌شود که این خود یک تهدید امنیتی فوری بالقوه علیه تمامیت اسرائیل بشمار می‌آید.

 دور جدید نخست وزیری نتانیاهو این شخصیت مقام پرست و جاه طلب جانی کودک‌کش افراطی در بازگشت به قدرت؛ اسرائیل را در بحران شدید بی سابقه داخلی قرار داده که در طول 80سال حیات سیاسی منحوس این رژیم غاصب کمتر مشاهده شده است؛ و امروز کیان سیاسی این رژیم اشغالگر نه تنها از سوی مبارزان فلسطینی و جبهه محور مقاومت تهدید جدی می‌شود بلکه به تعبیر برخی کارشناسان به خاطر عملکرد و برنامه‌هایی که نتانیاهو و دولت افراطی وی از خود ارایه و بروز داده دامنه مخالفت‌ها از فلسطینی‌ها عبور کرده و شهروندان یهودی را هم در بر گرفته است.

 قطعا با وجود نتانیاهو و اعضای افراطی کابینه او؛ بحران‌ها در اسرائیل ادامه خواهد داشت، خشم بسیاری از اسرائیلی‌ها در مخالفت با اصلاحات مسئله دار قضایی نتانیاهو فروکش نخواهد شد و گسترش خواهد یافت، بروز تنش و درگیری بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر خواهد بود، خطاهای استراتژیکی دولت نتانیاهو هم در مواجهه با  فشار معترضین داخلی هم پرشمار و هم پر اشتباه خواهد شد تا جایی که نفرت انگیز، غیر مسئولانه و مشمئزکننده می‌شود و مورد تقبیح، نکوهش و سرزنش جامعه بین‌الملل قرار خواهند گرفت.[1]
 

در هرصورت فروپاشی اسرائیل بدست خودشان کلید خورده است و قطعا ادامه این بحران های ترکیبی در سرزمین‌های اشغالی باعث؛ گسترش میدان مبارزه در تل‌آویو خواهد شد، سایه ترس و وحشت را بر سر صهیونیست‌ها حاکم خواهد کرد،  بن‌بست امنیتی ، فرار سرمایه (انسانی ، مادی و معنوی) و شکاف سیاسی را تا محو کامل رقم خواهد زد و جهان بزودی شاهد این اتفاق تاریخی خواهد بود و خاورمیانه و منطقه غرب آسیای نیز به آرامش و ثبات و امنیت و صلح خواهد رسید.

 


 

 پی‌نوشت:

[1] - شاید بتوان نمونه بارز این اظهارات و اقدامات افراطی را به دو وزیرافراطی کابینه نتانیاهو یعنی بزالل اسموتریچ وزیر دارایی و ایتمار بن گویر وزیر امنیت ملی نسبت داد که مواضع آنان  سبب بروز تنش و درگیری بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی می‌شود و آخرین مورد آن حمله شهرک نشینان اسرائیلی به روستای فلسطینی نشین حواره در کرانه باختری اشغالی رود اردن بود که یک نفر کشته و متجاوز از یکصد نفر زخمی برجای گذاشت. حمله به حواره به خاطر کشته شدن دو برادر یهودی توسط یک فلسطینی انجام گرفت. در پی آن، سموتریچ پیشنهاد کرد روستای حواره باید توسط دولت محو و نابود شود. اظهارات فوق سبب خشم سازمان ملل و آمریکایی‌ها و اروپایی‌های حامی اسرائیل شد تا جائیکه ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشنهاد سموتریچ را نفرت انگیز، غیر مسئولانه و مشمئزکننده خواند و تام نایدز سفیر آمریکا در اسرائیل در مورد سموتریچ اظهارات مشابه و تندتر بیان کرد.
 

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/75841کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب