درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۷۵۷۳۶۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸ : ۱۱ دیدگاه: ۰

وال استریت ژورنال:

وزیر خارجه سعودی پس از عید فطر به دمشق می‌رود

وزیر خارجه سعودی پس از عید فطر به دمشق می‌رود یک روزنامه آمریکایی با انتشار جزئیاتی از روند نزدیکی ریاض و دمشق نوشت که وزیر خارجه سعودی پس از عید فطر به دمشق خواهد رفت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» با انتشار گزارشی از جزئیات نزدیکی عربستان سعودی و سوریه نوشت و خبر داد که در صورت دستیابی به توافق رسمی میان ریاض و دمشق، رای‌گیری درباره «ادغام مجدد سوریه در منطقه وسیع‌تر و بازسازی آن در دستور کار نشست آتی سران عرب که در ماه می آینده در عربستان برگزار می‌شود، قرار خواهد گرفت».

به نوشته این روزنامه، در پی توافق عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین بر سر از سرگیری روابط در ماه جاری، اگر نزدیکی دمشق و ریاض محقق شود، ایالات متحده آمریکا بار دیگر در جریان یک تحول بزرگ در خاورمیانه به حاشیه رانده خواهد شد.

این روزنامه به نقل از مقامات سعودی و سوری نوشت که مذاکره‌کنندگان قصد دارند پیش از سفر احتمالی «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی به دمشق، پس از تعطیلات عید فطر در اواخر آوریل، به توافقی دست یابند.

به گفته مقامات مسئول سعودی، سوری و کشورهای عربی دیگر، دولت روسیه در سفر هفته پیش بشار اسد رئیس جمهور سوریه به مسکو برای امضای توافقی اولیه میان دمشق و ریاض میانجیگری کرد و سپس مقامات ارشد سوری در هفته‌های اخیر به عربستان سعودی سفر کردند.

پیشتر، سوریه و عربستان بر سر بازگشایی سفارتهایشان پس از قطع روابط ده‌ ساله، توافق کردند و یک منبع در وزارت خارجه عربستان سعودی از آغاز مذاکرات با سوریه برای تسهیل ارائه خدمات ضروری کنسولگری به مردم دو کشور خبر داد.

توافق بر سر بازگشایی سفارتخانه‌های دو طرف، پس از توافق ایران و عربستان سعودی بر سر ازسرگیری روابط دوجانبه حاصل شد.

روز گذشته، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع منطقه‌ای و یک دیپلمات عربی در حاشیه خلیج فارس گزارش داد که تصمیم بازگشایی سفارتخانه‌های ریاض و دمشق، نتیجه مذاکرات یک مسئول اطلاعاتی بلندپایه سوری در عربستان است.

رویترز نوشت که دولت سوریه و وزارت خارجه عربستان به تماسهای این خبرگزاری درباره این موضوع پاسخ نداده‌اند.

یک دیپلمات عربی هم که نامی از وی ذکر نشده است، به رویترز گفت که «یک مسئول اطلاعاتی بلندپایه سوری، چند روز در ریاض اقامت داشت و پس از آن، توافق بازگشایی سفارتها در آینده نزدیک حاصل شد».

تلویزیون عربستان سعودی هم به نقل از منبعی در وزارت خارجه این کشور آغاز گفت‌وگوها با دولت سوریه برای از سرگیری ارائه خدمات کنسولی را تأیید کرد. در همین ارتباط، برخی منابع دیپلماتیک ۲۲ اسفند ماه گذشته گفتند که عربستان سعودی در تلاش است تا اجلاس آتی سران عربی به میزبانی این کشور با موفقیت برگزار شود.

این منابع خبر دادند که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی با هدف موفقیت اجلاس سران عربی، به پایتخت کشورهای مختلف سفر می‌کند و نشست‌های متعددی برگزار خواهد کرد.

به گفته این منابع، ریاض تصمیم دارد از طریق حضور همه کشورهای عربی و عدم تحریم حتی یک کشور عربی، این اجلاس را موفق برگزار کند و بر این اساس تماس‌ها بین ریاض و دمشق از مدتی پیش آغاز شده و بن فرحان بزودی با هدف مهیا کردن حضور سوریه در این اجلاس و گفت‌وگو درباره سطح نمایندگی سوریه در آن، به دمشق سفر می‌کند.

این منابع همچنین گفتند که ریاض برای دعوت از ایران و ترکیه به عنوان مهمان این اجلاس نیز تلاش می‌کند تا به این ترتیب ریاض به عنوان سکوی امنیت منطقه‌ای و سازش فراگیر در منطقه معرفی شود و این اجلاس احتمالا پیش برگزاری نشست کشورهای عربی و ایران در پکن، برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/75736کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب