درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۷۵۵۹۳۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰ : ۱۹ بازدید: ۳۹۴۶دیدگاه: ۰

کرانه باختری در حال گذراندن دوره سرنوشت ساز تاریخی

کرانه باختری در حال گذراندن دوره سرنوشت ساز تاریخی امیر بوخبات، روزنامه نگار نظامی اسرائیلی به نقل از افسران سابق ارتش اعلام کرده است که آنچه در کرانه باختری رخ می‌دهد در واقع یک جنگ است، زیرا هر بار که سربازان اسرائیلی به مناطق فلسطینی در کرانه باختری به ویژه جنین و نابلس حمله می کنند، هدف تیراندازی قرار می گیرند. همه آمار و نشانه ها حاکی از مبارزه ای جدید علیه نظم جدید در کرانه باختری است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، امیر بوخبات، روزنامه نگار نظامی اسرائیلی به نقل از افسران سابق ارتش اعلام کرده است که آنچه در کرانه باختری رخ می‌دهد در واقع یک جنگ است، زیرا هر بار که سربازان اسرائیلی به مناطق فلسطینی در کرانه باختری به ویژه جنین و نابلس حمله می کنند، هدف تیراندازی قرار می گیرند. همه آمار و نشانه ها حاکی از مبارزه ای جدید علیه نظم جدید در کرانه باختری است. اهدافی که صهیونیست ها دنبال می‌کنند و مبارزه جدیدی که جوانان کرانه باختری در حال تحکیم آن هستند در حقیقت نمونه خوبی از رویدادهای هفته اول آوریل 2023 و حکایتگر شرایط ویژه در کرانه باختری است. زمانی که کمتر از 24 ساعت پس از غم و اندوه جنین و فلسطین به دلیل شهادت 9 فلسطینی در اثر حملات بی سابقه ارتش رژیم صهیونیستی به داخل اردوگاه جنین از سال 2000، این اوضاع و شرایط در اردوگاه تغییر کرد و تبدیل به شعار و شادی شد.

خیلی زودتر از انتظار صهیونیست ها، با وجود آمادگی ارتش و گنبدهای آهنین و ترس آنان از انتقام نیروهای مقاومت و احساس انتقام جویی فلسطینیان؛ عملیاتی انجام شد که طی آن 8 صهیونیست به شهادت رسیدند. در آخرین ساعات روز جمعه 17 فوریه در حالی که تنها 27 روز از آغاز سال جدید 2023 میلادی می گذرد، بیت المقدس شاهد عملیاتی بود که بنا به گزارش رسانه های صهیونیستی در دهه های اخیر بی سابقه بوده است به حدی که پس از حضور در صحنه حادثه، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی در عملیات مسلحانه در بیت المقدس تأکید کرد: این یکی از بدترین حملاتی است که در سال های اخیر با آن روبرو بوده‌ایم.

در کمتر از 24 ساعت، دو رویداد بی سابقه در درگیری فلسطین و اسرائیل رخ داده است که هر دو طرف را تحت تأثیر قرار داده است. این نمونه ای از رویدادهای مهمی است که نشان می دهد کرانه باختری در حال گذراندن دوره سرنوشت ساز تاریخی است.

این دوره با استقرار و تجمیع گروه های مبارزه مسلحانه در جنین، نابلس و حتی الخلیل علیه تلاش های صهیونیست ها برای ایجاد نظم جدیدی به نام الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی آغاز شد.

نتانیاهو در سال‌های اخیر این استراتژی را دنبال کرده و قصد دارد 30 درصد از منطقه موسوم به J در کرانه باختری را الحاق کند تا بخشی از کشور جعلی اسرائیل شود تا بخشی دیگر از سرزمین فلسطین در اسناد داخلی و خارجی، اسرائیل جعلی نامیده شود.. . از نظر حقوقی، این رویداد شبیه به رسمیت شناختن اشغال بلندی‌های جولان سوریه توسط اسرائیل به عنوان سرزمین اسرائیل است. در این طرح، افراط گرایان صهیونیست به دنبال رسمی ساختن شهرک های ساخته شده در کرانه باختری به عنوان بخشی از سرزمین جعلی اسرائیل هستند. بنابراین، این طرح بسیار مهم است. اگر این رویداد عملیاتی شود، به جرأت می توان گفت که دستیابی به کشور فلسطین در سرزمین فلسطین دیگر ممکن نخواهد بود.

لازم به ذکر است که اسرائیل تاکنون 85 درصد از سرزمین فلسطین را اشغال کرده است. یکی از موانع مهم دستیابی به کشور فلسطین، وجود برخی شهرها و مناطق نزدیک نابلس، الخلیل و بیت المقدس شرقی است. اکنون با روی کار آمدن صهیونیست های افراطی و مذهبی، فشار بر فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن افزایش یافته است. اما مقاومت در مرزهای غربی همه معادلات را به هم ریخته است. افسران سابق ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کردندکه تاکتیک های رزمی مقاومت فلسطین درجریان حملات ارتش اسرائیل به اراضی فلسطینی پیشرفت های چشمگیری داشته است.

آنها اعلام کردند که دیگر نیازی به تیراندازی به جنگجویان مجرب و آموزش دیده نیست، زیرا حتی کودکان 14 ساله نیز با سلاح هایی که دارند می توانند به سمت سربازان اسرائیلی شلیک کنند. در 72 روز اول سال 2023، 84 فلسطینی به شهادت رسیده اند. غزه تنها دو شهید داده، اما جنین 31 شهید، نابلس 21 شهید و الخلیل هفت شهید دارد که خود را فدای فلسطین کرده‌اند.

آمارها نشان از تغییر شرایط در مرزهای غربی بیش از هر زمان دیگری دارد. وضعیت کنونی در مرزهای غربی، نبرد واقعی بین دو استراتژی است: الحاق توسط صهیونیست ها و مقاومت مسلحانه توسط جوانان فلسطینی. رویارویی که وضعیت مرزهای غربی را برای همه آزادی خواهان الهام بخش کرده است.[1]
 

آشنایی با کرانه باختری
طرح غیرقانونی رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری و دره اردن این روزها محافل خبری را به جنب و جوش انداخته و خود را به مهمترین موضوع خبری در منطقه غرب آسیا تبدیل کرده است. حال بسیاری این سوال برایشان پیش آمده که منطقه کرانه باختری دقیقا کجاست و چه اهمیت و جایگاهی را برای صهیونیست‌ها دارد.
 

منطقه حاصل خیر کرانه باختری حدود ۴ قرن از سال ۱۵۱۷ تا ۱۹۱۷ میلادی تحت سلطه امپراتوری عثمانی قرار داشت اما با فروپاشی و تجزیه عثمانی پای صهیونیست‌ها به این منطقه باز شد. پس از جنگ میان اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ میلادی و همچنین تسلط اردن بر آن در نهایت این منطقه با منابع طبیعی فراوان واقع در قسمت غربی رود اردن به خاک کشور پادشاهی اردن هاشمی ضمیمه شد. حاکمیت اردن بر این منطقه دری نپایید که در سال ۱۹۶۷ با وقوع یک درگیری نظامی دیگر بین کشورهای عربی و رژیم اسرائیل، این منطقه با مساحت بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد.
 

رژیم صهیونیستی که گویا دست بردار این منطقه نبود حتی پس از شکل گیری توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ بین اسرائیل و فلسطینی‌ها نیز با ساخت شهرک‌های غیر قانونی به دنبال سایه انداختن بر مناطق بیشتری از کرانه باختری بود.
 

طبق توافق اسلو که به امضای یاسر عرفات رئیس وقت سازمان آزادی بخش فلسطین و اسحاق رابین نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی رسید، کرانه باختری به سه منطقه A و B و C تقسیم شد و براساس آن، منطقه A که تنها ۱۱ درصد از خاک کرانه باختری را تشکیل می‌داد تحت کنترل کامل تشکیلات خودگردان فلسطین قرار گرفت. منطقه B با ۲۸ درصد از مساحت کرانه باختری به صورت مشترک توسط رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان اداره می‌شود؛ رژیم صهیونیستی مسئول تامین امنیت و فلسطینی‌ها مسئول اداره امور شهری آن هستند. در نهایت منطقه C تشکیل دهنده دو سوم (۶۱ درصد) مساحت این منطقه به صورت کامل تحت مدیریت رژیم صهیونیستی است.
 

با اینحال ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار فلسطینی‌ ساکن کرانه باختری طی سالهای پس از توافق اصلا از چنین نحوه مدیریتی احساس رضایت نداشتند زیرا منازل آنها به بهانه‌های واهی امنیتی در جای جای این منطقه تخریب شده است.
 

علاوه بر این زندگی بیش از ۴۱۸ هزار یهودی شهرک نشین (۱۰ هزار نفر از آنها ساکن دره اردن هستند) منطقه مورد مناقشه هم برای اعراب فلسطینی کم دردسر ساز نبوده و هفته‌ای نبوده که تعرض شهرک نشین‌ها به اراضی فلسطینی‌ها گزارش نشود.
حتی در برخی موارد در تنش‌های بین طرفین آتش زدن زمین‌های زراعی فلسطینی‌ها گزارش شده و اکثر موارد با حضور نظامیان صهیونیست در صحنه درگیری غائله به نفع شهرک نشین‌ها پایان پیدا می‌کرد.
اما فشارهای همه جانبه صهیونیست‌ها در مدت یک قرن برای اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین مادریشان اکنون با ارائه معامله قرن از سوی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا افزایش یافته و فرصتی برای رژیم صهیونیستی بمنظور الحاق کرانه باختری فراهم آورده است.
 

اما این منطقه که ۳۳۰ کیلومتر با سرزمین‌های اشغالی و ۱۴۸ کیلومتر مرز با اردن دارد، دارای چه اهمیت و جایگاهی است که صهیونیست‌ها را اینگونه برای الحاق اراضی اشغالی در کرانه باختری به هول و ولا انداخته است؟
 

طبق آمار «اطلاعات‌نامه جهان» این منطقه حاصل‌خیر در غرب رود اردن دارای ۴۳ درصد زمین کشاورزی است و رژیم صهیونیستی قصد دارد مناطقی که بیش از نیمی از زمین‌های حاصلخیز را در بر دارد تحت حاکمیت خود به رسمیت بشناسد. مراتع چشم نواز دائمی، زمین‌های زراعی و جنگل‌ها در کنار ۲۲۰ کیلومتر مربع از دریای مرده (بحر المیت) نیز از منابع غنی کرانه باختری است که مورد توجه اشغالگران صهیونیست قرار گرفته است.
دلیل دیگر الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی تمرکز شهرک‌های غیر قانونی یهودی نشین در شمال شرقی و شمال کرانه باختری و همچنین اطراف شهر قدس است.
به رغم تمامی چشم اندازهایی که رژیم صهیونیستی برای الحاق سرزمین فلسطینی‌ها به اراضی تحت اشغال خود دارد، جامعه جهانی با فشارهای روز افزون خود اجازه چنین اقدام غیر قانونی را به تل آویو نخواهد داد.[2]

 

دکتر اسدالله افشار


پی‌نوشت:

[1] - اسماعیلی؛ علی. همه چیز، همه جا، کرانه باختری.  پایگاه خبری تهران تایمز: شنبه 27 اسفند ماه 1401( 18 مارس 2023).
[2] - خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران( ایرنا). 11تیر ۱۳۹۹،‏ ۱۴:۴۱- کد خبر: 83840905.
 

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/75593کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب