درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۷۵۵۵۹۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰ : ۰۰ بازدید: ۳۸۳۰دیدگاه: ۰

نارضایتی آشکار آمریکا از سیاست‌های کابینه راست‌گرای نتانیاهو

نارضایتی آشکار آمریکا از سیاست‌های کابینه راست‌گرای نتانیاهو با گذشت بیش از یازده هفته از سومین دوره نخست وزیری بنیامین نتانیاهو؛ هنوز او دعوت نامه‌ای برای سفر به واشنگتن دریافت نکرده است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، با گذشت بیش از یازده هفته از سومین دوره نخست وزیری بنیامین نتانیاهو؛ هنوز او دعوت نامه‌ای برای سفر به واشنگتن دریافت نکرده است.
بسیاری از گزارش‌ها اشاره کرده‌اند که قبل از آخرین بازگشت نتانیاهو به قدرت، رهبران جدید اسرائیل همیشه از ایالات متحده بازدید می‌کردند یا تا این لحظه با رئیس‌جمهور ایالات متحده ملاقات کرده بودند.
در حالی که گزارش‌ها می‌گویند این نشان‌دهنده نارضایتی آشکار آمریکا از سیاست‌های کابینه راست‌گرای نتانیاهو است، واقعیت این است که خشم جهانی نسبت به اظهارات و اظهارات کابینه جدید اسرائیل به سادگی یک جلسه را برای ایالات متحده در این لحظه فاجعه‌بار خواهد کرد.
درخواست‌های بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی راست افراطی نتانیاهو مبنی بر حذف یک روستای فلسطینی از روی زمین، با محکومیت شدید سراسر جهان مواجه شد.
بزالل اسموتریچ، رهبر حزب افراطی «صهیونیسم مذهبی» حامی شهرک نشینان در ائتلاف افراطی نتانیاهو، این اظهارات را در کنفرانسی در بحبوحه یک سری عملیات تلافی جویانه مرگبار فلسطینی‌ها و خشونت شهرک نشینان اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی بیان کرد.


اسموتریچ در پاسخ به سئوالی در مورد حمله شهرک نشینان آخر هفته در روستای فلسطینی هوواره که یک ژنرال اسرائیلی آن را "قتل عام" توصیف کرد، گفت: "من فکر می کنم که هوارا باید پاک شود... من فکر می‌کنم که دولت اسرائیل باید این کار را انجام دهد. "
دیگر اظهارات فاشیستی که در انظار عمومی توسط وزرای اسرائیل بیان می‌شود، کاخ سفید را از عکس گرفتن جو بایدن با نخست وزیر رژیم در میان تغییرات نظم جهانی عصبی کرده است.
این بدان معنا نیست که ایالات متحده به طور ناگهانی موضع خود را تغییر داده و اکنون از حقوق فلسطینی‌ها دفاع می‌کند.
اگر همین اظهارات در خلوت بیان می‌شد، نتانیاهو تا الان در اتاق بیضی شکل نشسته بود و با بایدن گفتگو می‌کرد.
اما با در نظر گرفتن یک کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری، بایدن نمی‌خواهد با یک کمپین روابط عمومی که دقیقاً می‌تواند این کار را انجام دهد، تلاش آشکار خود برای دور دوم را به خطر بیندازد.
کمک های نظامی سه تا چهار میلیارد دلاری به اسرائیل با هزینه مالیات دهندگان ایالات متحده در سال جاری ادامه خواهد یافت. این همان کمک نظامی است که اسرائیل در جنایات وحشیانه خود علیه فلسطینیان استفاده می‌کند.


در حالی که کاخ سفید تأیید نکرده است که آیا نتانیاهو هنوز دعوت نشده است یا خیر، سخنگوی وزارت خارجه به طور اتفاقی خبرنگاران را برای کسب اطلاعات در مورد برنامه سفر نخست وزیر به کابینه اسرائیل معرفی کرد.
دیوید ماکوفسکی در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک می‌گوید: "پیامی که آنها (ایالات متحده) به وضوح می‌خواهند ارسال کنند این است: اگر سیاست‌های اعتراض آمیزی را دنبال می‌کنید، هیچ حقی برای رایزنی وگفت‌و‌گویی در دفتر بیضی وجود ندارد."
گزارش‌ها به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید که موضع ایالات متحده تعجب‌آور نیست زیرا دو طرف برای چندین دهه بر سر مسائل اختلاف نظر داشتند.
این مقام گفت: «این اختلافات به ائتلاف مستحکم بین اسرائیل و آمریکا لطمه‌ای وارد نکرده و نخواهد کرد.
اسرائیل در حال حاضر با دو بحران بزرگ مواجه است.
از آغاز سال جاری، تظاهرکنندگان خیابان‌های سرزمین‌های اشغالی فلسطین را در اعتراض به طرح دولت برای محدود کردن قدرت دادگاه عالی که به گفته منتقدان باعث می‌شود خود اسرائیلی‌ها تحت نوعی دیکتاتوری زندگی کنند، پر کرده‌اند.


به ندرت تصاویری در تل آویو دیده شده است که در آن پلیس با اسلحه‌های شوکر کننده شلیک کرده و با معترضان اسرائیلی درگیر شده است؟، از جمله آخرین تصاویری که در یکی از جاده‌های اصلی در جریان یک "روز اخلال" ملی مشاهده شده است.
اصلاحات قضایی هنوز به قانون تبدیل نشده است، اما قبلاً بر واحد پول شیکل اسرائیل تأثیر گذاشته است. تجار و اقتصاد دانان می‌گویند اصلاحات برنامه ریزی شده می‌تواند به منافع اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی به عنوان مقصد سرمایه گذاری آسیب برساند.
اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل هشدار داده است که اصرار نتانیاهو بر انجام اصلاحات به اصطلاح، رژیم را به "عمق یک بحران واقعی" و احتمال وقوع یک جنگ داخلی در آینده کاهش داده است.


رئیس جمهور اسرائیل در یک سخنرانی تلویزیونی خاطرنشان کرد: جنگ داخلی خط قرمز است.
این هیچ ربطی به فلسطینی‌ها ندارد، زیرا این دادگاه به اصطلاح عالی بود که تمام جنایات و جنایات علیه آنها را مشروع دانست.
این شامل گسترش مستمر شهرک‌هایی می‌شود که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند، اما چراغ سبز ایالات متحده را دریافت می‌کنند.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً گفت که ایالات متحده با مجوز عطف به ماسبق اسراییل به پایگاه‌های شهرک نشینان یهودی در کرانه باختری اشغالی مخالف است و افزود که وی از اقدامی که کمتر از دو هفته پس از ابراز مخالفت ایالات متحده با چنین اقداماتی صورت گرفت، "عمیقاً ناراحت" است. در سفر به منطقه اما ایالات متحده همچنان از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده می‌کند تا اجازه شکوفایی شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل را بدهد. هیچ مخالفت جدی با گسترش شهرک سازی نشان نداده است، به استثنای نظرات عمومی در تلاش برای راضی کردن جامعه بین المللی.


بلینکن در بیانیه‌ای مدعی شد: «ما شدیداً با چنین اقدامات یکجانبه‌ای که تنش‌ها را تشدید می‌کند و چشم‌انداز راه‌حل دو کشور را تضعیف می‌کند، مخالفیم».
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده همچنین مدعی شده است که بلینکن در جریان بازدید خود از سرزمین‌های اشغالی که در 31 ژانویه به پایان رسید، مخالفت خود را با قانونی شدن پایگاه‌های شهرک نشینان به وضوح اعلام کرده است.
واشنگتن هنوز در رویای توهم آمیزی است (یا همانطور که خیلی ها به طور دقیق تر گفته اند عمداً از هرگونه صلح اجتناب می‌کند) که مذاکرات شکست خورده چندین دهه برای تشکیل راه حل دو کشوری به نوعی مناقشه اسرائیل و فلسطین را حل خواهد کرد.
حامیان آرمان فلسطین می‌گویند تنها یک رفراندوم در مورد اینکه چه کسی حق حکومت بر فلسطین (با آرای فلسطینی‌های پراکنده) را به عنوان تنها راه مناسب برای صلح دارد وجود دارد و راه دیگری جز همین راه متصور نمی‌باشد.


دومین بحرانی که اسرائیل با آن مواجه است، تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری اشغالی است.
در حالی که جوانان فلسطینی دست به مقاومت مسلحانه زده‌اند؟ از سال گذشته، امسال عملیات تلافی جویانه در مواجهه با جنایات اسرائیل علیه بشریت افزایش یافته است.
تنها رژیم منطقه با صدها سلاح هسته‌ای همیشه نزدیک ترین متحد ایالات متحده خواهد بود.
روابط رو به رشد ایران با کشورهای منطقه که اکنون نحوه برخورد کابینه نتانیاهو با فلسطینی‌ها را دیده‌اند، درد سر دیگری برای واشنگتن ایجاد کرده است.

درحال حاضر، به نظر می رسد که نتانیاهو بایددرصندوق پست منتظر باشد تا دعوت نامه ای ازواشنگتن دی سی بدستش برسد![1]  
   

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - کربلایی؛ علی.  کاخ سفید نتانیاهو را رد کرد.

برگردان: اسدالله افشار. تهران تایمز: یکشنبه 28اسفند1401 ( 19 مارس 2023).

 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/75559کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب