درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۷۵۲۲۳۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹ : ۱۳ دیدگاه: ۰

الکاظمی:

روابط ایران و عربستان احیا می‌شود/ رهبر ایران بر احترام به حاکمیت عراق تأکید داشتند

روابط ایران و عربستان احیا می‌شود/ رهبر ایران بر احترام به حاکمیت عراق تأکید داشتند نخست‌وزیر سابق عراق در گفت‌وگو با رسانه سعودی اظهار داشت که مقامات ایران از جمله رهبر انقلاب در دیدارهایی که وی با آن‌ها داشته است، بر احترام به حاکمیت عراق تأکید داشته‌اند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، مصطفی الکاظمی نخست وزیر سابق عراق درباره روابط ایران و عربستان سعودی گفت که احیای این روابط به‌نظر او سریع انجام خواهد شد و مواضع رهبر انقلاب اسلامی ایران در قبال حاکمیت و حریم عراق بر مبنای احترام بوده است.

 وی در گفتگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط که قبل از اعلام رسمی توافق احیای روابط بین تهران و ریاض انجام شده است، گفت: گفتگوی سعودی و ایرانی که در بغداد برگزار شد، صریح و فراگیر و مفید بود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنم که روابط میان دو کشور به‌زودی از سر گرفته شود و این به‌نفع دو کشور و نفع ملت‌های منطقه است. در گفت‌وگوهای بین ایران و عربستان سعودی به‌میزبانی عراق پیشرفت حاصل شد و اولین پیشرفت زمانی حاصل شد که آنها رودررو با هم گفتگو کردند و با صراحت موضوعات بیان شد. ایرانی‌ها دیدگاه‌های سعودی‌ها و سعودی‌ها هم دیدگاه ایرانی‌ها را شنیدند، این گفت‌وگو مبتنی بر صراحت بود و توافق شد که در گام اول اعتمادسازی شود و سپس به گفت‌وگوی دیپلماتیک و بازگشت روابط روی آورده شود.

وی افزود: به همه موضوعات از جمله یمن و لبنان هم در این گفت‌وگوها پرداخته شد. من در جلسات حاضر بودم و جلسات گفت‌وگو را که برخی مواقع پنج تا شش ساعت به درازا می‌انجامید اداره می‌کردم. این مذاکرات در مکانی سرّی در بغداد برگزار می‌شد، دغدغه من برقراری امنیت آن‌ها بود تا در معرض خطری قرار نگیرند.

الکاظمی درباره آینده مذاکرات هم گفت: به‌نظر من این مهم است که گفتگوی سعودی ـ ایرانی ادامه‌دار باشد. ایران و عربستان کشورهای مهم در منطقه هستند و دو کشور مسلمان، و منافع مشترکی زیادی میان آنها وجود دارد.

نخست وزیر سابق عراق همچنین به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و رئیس جمهور کشورمان اشاره کرد و گفت که در این دیدار‌ها به‌صراحت به مواضع عراق مبنی بر اینکه عراق به توازن روابط و روابط مبتنی بر احترام متقابل نیاز دارد، تأکید شد.

به‌گفته کاظمی، رهبر معظم انقلاب در دیداری که نخست وزیر عراق با ایشان داشته است، بر احترام به حاکمیت و حریم خصوصی عراق و منافع و مصالح مردم تأکید داشته است اما در عین حال گفته است که به سیاست آمریکا اعتمادی نیست.

نخست وزیر عراق در اظهارات خود ترور سردار قاسم سلیمانی را نقض حاکمیت عراق اعلام کرد و گفت: موضع دولت با محکوم کردن ترور سردار سلیمانی کاملا روشن بود. ترور سلیمانی یک تصمیم کاملا آمریکایی بود و هیچ گونه نفوذ و دخالتی از سوی عراق و کشورهای منطقه در آن وجود نداشت.

ایرانی ها در آن مقطع زمانی از من نخواستند که با آمریکا قطع رابطه کنم، در آن زمان من رئیس سازمان اطلاعات عراق بودم، اما متحدان ایران که در جریان سیاسی عراق بودند، قطع رابطه با آمریکا را می خواستند. آنها خواستار اخراج آمریکایی ها از عراق و قطع روابط بودند، اما دولت وقت عراق در برابر این فشارها تسلیم نشد، ما بعداً موفق شدیم که تنش‌ها را کاهش داده و ثبات را برقرار کنیم.

نخست وزیر سابق عراق در ادامه اعلام کرد که سه بار در معرض سوءقصد تروریستی قرار گرفته است.

الکاظمی ادامه داد: بازگشت عراق به عمق عربی با احترام به منافع همه همسایگان امری طبیعی است و مرجعیت شیعه در عراق هم از این رویکرد حمایت می‌کند.

وی تأکید کرد: مرجعیت اهتمام به همه در عراق دارد، ایشان به مدنیت و تعدد فرهنگ سیاسی و اجتماعی در عراق دعوت می‌کند.

نخست‌وزیر سابق عراق تصریح کرد: عراق تلاش کرد بر اساس احترام به منافع متقابل روابط خود را با «دولت به دولت» برقرار سازد و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان هم به تعمیق روابط با عراق و گسترش آن اهتمام دارد.

الکاظمی اذعان کرد دولت وی در حل «مشکل سلاح بی‌ضابطه» موفق نبود و عملیات قتل فعالان سیاسی گاهی به‌دست عناصری انجام می‌شد که در دولت‌های پیشین وارد دستگاه‌های امنیتی شده بودند.

در اولین اظهارنظر درباره جسد صدام و مکان آن، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق زوایای جدیدی را درباره سرنوشت جسد صدام هم فاش کرد.

الکاظمی گفت: من صدام را در اولین جلسه محاکمه او دیدم، بار دوم زمانی بود که جسد صدام پس از اعدام به مکانی نزدیک به منزل من و منزل «نوری المالکی»، نخست‌وزیر پیشین در منطقه الخضراء بغداد انداخته شد، من با این اقدام مخالفت کردم اما دیدم گروهی از نگهبانان دور آن جمع شده‌اند، از آنها خواستم به‌احترام حرمت میت از جسد دور شوند.

الکاظمی تصریح کرد: جسد را آوردند و المالکی شبانه دستور داد آن را به یکی از شیوخ عشیره الندا که عشیره صدام است، تحویل دهند و آنها جسد را از منطقه الخضراء تحویل گرفتند.

نخست‌وزیر سابق عراق تأکید کرد: صدام در تکریت دفن شد اما پس از سال 2012 میلادی و به‌هنگام تسلط داعش بر این منطقه، نبش قبر انجام و جسد به مکانی سرّی که تاکنون هیچ‌کس خبر ندارد، منتقل شد، قبر پسران وی هم دستکاری شده بود.

الکاظمی اضافه کرد: اعترافات یکی از بازداشت‌شدگان داعش ما را به برگه‌ای مدفون در بیابان سوق داد که این اطلاعات به آمریکایی‌ها در کشتن «ابوبکر البغدادی»، سرکرده داعش کمک کرد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/75223کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب