درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/ایران شناسه: ۷۵۱۷۰۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۳۵ : ۱۰ بازدید: ۳۱۳دیدگاه: ۰

اسرائیل در آستانه جنگ داخلی

اسرائیل در آستانه جنگ داخلی اعتراضاپپت توده‌ای اخیر در اسرائیل علیه اصلاحات قضایی بحث‌برانگیز و غیر دموکراتیک، نگرانی‌هایی را در مورد احتمال وقوع درگیری‌های داخلی که ثبات اساسی «دولت یهودی» را تهدید می‌کند، افزایش داده است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، اعتراضاپپت توده‌ای اخیر در اسرائیل علیه اصلاحات قضایی بحث‌برانگیز و غیر دموکراتیک، نگرانی‌هایی را در مورد احتمال وقوع درگیری‌های داخلی که ثبات اساسی «دولت یهودی» را تهدید می‌کند، افزایش داده است.

در حالی که ده ها هزار اسرائیلی در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی دولتشان تظاهرات کردند، ارتش اسرائیل در 3 اسفند ( 22 فوریه ) عملیات امنیتی بزرگی را در نابلس انجام داد که منجر به کشته شدن 11 غیرنظامی و زخمی شدن بیش از 100 نفر دیگر شد.

 

طرح اصلاحات قضایی یکی از مهم ترین طرح های دولت ششم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور است. هدف آن محدود کردن اختیارات قضات است که در حال حاضر از اختیارات نمایندگان کنست بیشتر می باشد و اجازه مداخله استثنایی اعضای کنست در انتصاب قضات را می دهد.

مخالفان نتانیاهو استدلال می‌کنند که طرح‌های اصلاحی به رهبری یاریو لوین، وزیر دادگستری، تلاشی وقیحانه برای «سیاسی کردن و تضعیف قوه قضائیه» به منظور محافظت از نخست‌وزیر از پیگرد قانونی به اتهامات طولانی مدت «فساد و نقض اعتماد» است.

به گفته رئیس قاضی استر هیوت، اصلاحات پیشنهادی: شامل "محدود کردن اختیارات دادگاه عالی برای نادیده گرفتن قوانینی که به طور نامتناسبی حقوق بشر از جمله حق زندگی، مالکیت، آزادی رفت و آمد، و همچنین حق اساسی کرامت انسانی و مشتقات آن - حق برابری، آزادی بیان و غیره. را نقض می کند می باشد.

 

آهارون باراک، رئیس سابق دادگستری ، نگرانی های مشابهی را ابراز کرده و این لایحه را بیانیه آخرالزمانی و ترسی که نشان دهنده آغاز نابودی اسرائیل است می نامد.

 آری شاویت، گزارشگر و نویسنده اسرائیلی، در کتاب خود، معبد سوم، تحلیل می‌کند که چگونه در دهه هشتم این کشور، اسرائیلی‌ها به دشمنان خود تبدیل شده‌اند، وی می نویسد: «با چالش‌های امنیتی می‌توان کنار آمد... اما بر از هم گسیختگی هویت نمی‌توان غلبه کرد »

 

"جنگ داخلی" قریب الوقوع در اسرائیل

در دالان‌های قدرت اسرائیل، به موازات درخواست ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، از پلیس برای برخورد «محکم‌تر» با معترضان داخلی، اصطلاح «خیانت» به‌طور مکرر به گوش می‌رسد.

پس از هشدار آیزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل مبنی بر اینکه طرح نتانیاهو می‌تواند کشور را به سمت «فروپاشی قانون اساسی و اجتماعی» بکشاند، اصطلاح «جنگ داخلی» به طور معمول توسط مطبوعات عبری استفاده می‌شود و آنشل ففر، تحلیلگر هاآرتص، معتقد است که « جنگ داخلی دیگر غیرقابل تصور نیست»

 

ففر می‌گوید: «در چند روز گذشته، خودم را در گفتگوهایی دیدم که هرگز تصور نمی‌کردم داشته باشم... اما موضوع بسیار جدی است: راه‌های مختلفی که ممکن است ناگهان جنگ داخلی شروع شود و چه کسی برنده خواهد شد. با این سوال که "آیا مجریان قانون، آژانس های امنیتی و ارتش (اسرائیل) با این بحران  روبرو خواهند شد؟"

اسماعیل محمد، محقق امور اسرائیل، به "کریدل" می‌گوید که مفهوم جنگ داخلی در اسرائیل دیگر تنها یک رویا نیست که دشمنان دولت اشغالگر به آن امیدوار باشند. یدیدیا استرن، رئیس موسسه سیاست مردم یهود که توسط آژانس یهود تأسیس شد، گفته بود که اسرائیل از زمان ترور اسحاق رابین در سال 1374 ( 1995 ) و عقب نشینی از غزه در سال1384 ( 2005 ) بیش از هر زمان دیگری به جنگ داخلی نزدیک شده است. اسرائیل در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است.

 

نبرد برای اصلاحات قضایی در اسرائیل فقط یک درگیری ساده نیست، بلکه موضوعات عمیق تری را منعکس می کند که بر هویت دولت و ترکیب اجتماعی آن تأثیر می گذارد. هدف برخی از گروه های سیاسی، مانند ائتلاف بن گویر و وزیر دارایی جناح راست بزالل اسموتریچ، تغییر اسرائیل از یک دولت لیبرال سکولار به دولتی مبتنی بر قوانین مذهبی یا: تنظیم مراسم مذهبی و رفتار روزانه یهودیان. با  شکلی از قوانین شرع "هالاخا". می باشد

قطبی شدن فقط بین یهودیان سکولار و مذهبی نیست. تقسیم بندی قدیمی نکوهیده بین یهودیان شرقی و غربی نیز در حال افزایش است. به عنوان مثال، بن گویر بارها خواستار کاهش قدرت "اشکنازی ها" در دولت شده و خواستار گنجاندن یهودیان "سفاردی" میزراحی در نهادهای اسرائیل شده است.

همانطور که انور صالح، تحلیلگر امور اسرائیل به دی کریدل The Cradle توضیح می دهد : «موضوع بسیار جدی تر از درخواست برابری و شهروندی است. ائتلاف افراطی نتانیاهو دارای عقایدی است که بر پایه‌های دولت، مانند بازگشت به سؤال ابتدایی "یهودی کیست؟" تاثیر می گذارد.

 

فرار سرمایه: واگذاری در میان عدم قطعیت

قابل ذکر است که بیش از 50 شرکت سرمایه گذاری از زمان شروع اعتراضات، تجارت خود را از اسرائیل به کشورهای دیگر منتقل کرده اند. این خروج انبوه شامل 37 شرکت فناوری می باشد.

این تحول باعث شد تا وزیر علوم و فناوری اسرائیل، افیر اوکونیس، نشستی خصوصی با سفرای خارجی در تل آویو برگزار کند و طی آن از آنها خواست تا در این مورد موضع گیری کنند.

در پاسخ، شرکت‌های فناوری با انتشار بیانیه‌ای از بازگرداندن 2.2 میلیارد دلار درآمد حاصل از عملیات خارجی خود به اسرائیل خودداری کردند. صاحبان این شرکت ها همچنین از افت رتبه اعتباری کشور ابراز نگرانی کرده اند زیرا سیاستمداران در حال حاضر قضات منصوب می کنند که از نظر آنها فضای نامساعدی برای تجارت است. این امر تعدادی از سرمایه گذاران را بر آن داشته است تا وجوه خود را در اسرائیل به خارج منتقل کنند.

 

عصای "موسی"

حتی اگر نتانیاهو امروز از «عصای موسی» قدرتمند بهره می‌برد، نمی‌توانست بر شکاف‌های قدرتمند داخلی که اسرائیل را از هم پاشیده است، فائق آید. با این حال، تنها ابزاری که در اختیار نخست‌وزیر است، منحرف کردن توجه  جامعه اسرائیل به جای دیگری است – هر چند این در نهایت باعث شعله‌ور شدن مجدد درگیری در داخل خواهد شد. در اصل، چه در حال حاضر یا بعد، اسرائیل با درگیری داخلی مواجه خواهد شد.

 

هیات تحریریه 28 فوریه 2023

تارنمای دی کریدل

برگردانن و کوتاه سازی علی اصغر شهدی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/75170کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب