درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۷۴۸۹۳۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۴۵ : ۲۰ بازدید: ۶۱۴۴دیدگاه: ۰

مذاکره و دیپلماسی راه خاتمه جنگ نیابتی در اوکراین

مذاکره و دیپلماسی راه خاتمه جنگ نیابتی در اوکراین برنامه صلح اخیر پکن برای پایان دادن به جنگ اوکراین باعث افزایش تنش‌های ایالات متحده با چین گردید.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، برنامه صلح اخیر پکن برای پایان دادن به جنگ اوکراین باعث افزایش تنش‌های ایالات متحده با چین گردید.
اکنون بیش از یک هفته است که مقامات آمریكا ادعا می‌كنند كه چین در نظر دارد سلاح‌های "کشنده" را به روسیه ارسال کند.
مستقیم ترین اخطار تا به امروز از طرف وزیر امور خارجه آمریكا آنتونی بلینكن در یك كنفرانس خبری در آستانه، به دنبال جلسات با وزیرامور خارجه قزاق ، مختار کاشیوبدی و رئیس جمهور كاسیم جمارت توكایف، آمده است.
وی گفت: "ما به وضوح چین را در مورد پیامدها و پیامدهای ناشی از ارائه چنین پشتیبانی هشدار داده‌ایم."
جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی ایالات متحده همچنین هشدار داده است که اگراین کشور(چین) سلاح‌های کشنده را در اختیار روسیه قرار دهد، "هزینه‌های واقعی" آن را چین باید پرداخت کند.
 واشنگتن ادعا می کند که اطلاعاتی دارد که چین در نظر دارد اسلحه‌های کشنده را به روسیه بفرستد. اما منتقدین معتقدند که ممکن است شبیه به همان اطلاعاتی باشد که ایالات متحده در مارس 2003 بهانه کرد و به عراق حمله نمود.
آنتونی بلینكن " در قزاقستان گفت چین نمی‌تواند پیشنهادات صلح را از یک طرف ارائه دهد، در حالی که در واقع شعله‌های آتش را که روسیه با آن شروع کرده است تغذیه می کند و به آن دامن می‌زند.  
وی افزود: "به عنوان مثال، شرکت‌های چینی یا اشخاصی که تحریم‌های ما را نقض می‌کنند، یا در غیر این صورت درگیر حمایت از جنگ روسیه باشند ما آن را تحمل نخواهیم کرد."
واشنگتن به تازگی چندین شرکت چینی را به دلیل ارائه کمک‌های "غیر کشنده" به روسیه در لیست سیاه قرار داده و پکن نیز این اقدامات تنبیهی را به شدت محکوم کرده است.
وزارت امور خارجه چین در پاسخ به تحریم‌های ایالات متحده علیه شرکت‌های چینی گفته است چین نیز "اقدامات متقابل" را انجام خواهد داد.
مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار دشته: "ما این اقدام را نادیده می‌گیریم و آن را رد می‌کنیم."
مائو گفت: مسیر عمل واشنگتن "که نه مبنای حقوق بین‌الملل دارد و نه مجوز از شورای امنیت سازمان ملل، یک عمل معمولی متکی بر روحیه استکبارینی باشد و این خوی استکباری منافع چین را به شدت نقض می‌کند."
مائو خاطرنشان کرد: چین بی‌طرفی خود را در مورد درگیری اوکراین حفظ کرده و به طور جدی به گفتگو مسالمت آمیز و راه حل سیاسی معتقد است، در حالی که ایالات متحده با کمک نظامی بیش از 32 میلیارد دلاری خود در میدان نبرد ، جنگ را استمرار بخشیده و طولانی خواهد نمود.
 هفته گذشته، پکن خواستار مذاکرات صلح شد و یک متن پیشنهادی 12بندی را برای پایان دادن به جنگ منتشر کرد. این شامل احترام به حاکمیت سرزمینی همه کشورها بود. البته مائو گفته است: "در پاسخ به اقدامات نادرست ایالات متحده در تحریم شرکت‌های چینی، ما قاطعانه با آنها مقابله خواهیم کرد...."
چین از ایالات متحده خواسته است، تحریم های خود را نسبت به شرکت های چینی کنار بگذارد و در مسیری گام بردارد تا  کمکی برای کاهش تنش این جنگ باشد.  
پکن همچنین از ایالات متحده خواسته است تا در مورد مواضع خود تأمل کند و از نشر اطلاعات دروغین درباره جنگ جلوگیری بعمل آورد.
ادعاهای عمومی بیشتر واشنگتن و متفقین ناتو مبنی بر اینکه چین در نظر دارد تجهیزات کشنده‌ای از جمله هواپیماهای بدون سرنشین را در اختیار روسیه قرار دهد، در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده 1.2 میلیارد دلار اضافی کمک مالی به اوکراین ارسال کرده است.
مائو خاطرنشان كرد: "چین اقدامات لازم را برای محافظت محکم از حقوق و منافع مشروع بنگاه‌های چینی انجام خواهد داد."
جنت یلن ، وزیر خزانه داری ایالات متحده ، آخرین مقام ارشد غربی در بازدید از پایتخت اوکراین( کیف) ، به کمک و اقدامات بیشتر برای منزوی کردن روسیه پس از جلسات با رئیس جمهور اوکراین و سایر مقامات این کشور خبر داد.
همانطور که معمول است ، وقتی مقامات آمریکایی با همتایان خود در کیف ملاقات می‌کنند، آژیرهای حمله هوایی در پایتخت اوکراین خاموش می‌شوند و طبق روال ، دیدار ها انجام می‌گردد.
با وجود افزایش تنش بین ایالات متحده و چین در میان انتقادات مربوط به استفاده از شورای حقوق بشر سازمان ملل (UNHRC) برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی علیه دشمنان، خود مؤید آن است که این امر یک مکانیسم بین‌المللی برای رسیدگی به مسائل جهانی حقوق بشر است.
چین در خصوص شکاف روابطش با ایالات متحده و برخی از متحدین غربی خود، می‌گویدکه مخالف حرکت برخی از کشورها برای سیاسی و ابزاری کردن مسائل مربوط به حقوق بشر هستند.
پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل (UNHRC) شاهد تمرکز سنگین برروی اوکراین با کشورهایی بود که دستی برآتش جنگ در این  کشور دارند.
مائو گفت: "ایالات متحده هیچ موقعیتی برای فشار در روابط چین و روسیه ندارد. ضمن آن که ما این اجبار یا فشار ایالات متحده را نخواهیم پذیرفت."

 

جنگ اوکراین با تحریم های آمریکا و کشورهای اروپایی پایان نمی‌پذیرد
از آنجا که واشنگتن سعی می کند برنامه صلح چین را برای پایان دادن به بحران اوکراین خنثی کند، طنز موقعیت خودِ کیف است. چرا که ولدیمیر زلنسکی ، رئیس جمهور اوکراین گفته است کشورش نیاز به همکاری با چین دارد و به نظر او در متن پیشنهادی 12 بندی چین؛ احترام به یکپارچگی ارضی و مسائل امنیتی اوکراین رعایت شده  و می‌تواند پایان جنگ را رقم زند.
 این در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه از پیشنهاد چینی تشکر کرده است ، اما گفت که هرگونه حل و فصل درگیری لازم برای تشخیص نگرانی‌های روسیه از جمله اوکراین از پیوستن به اتحاد نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده است.
ایران هم از ابتکار چینی حمایت کرده و اعتقاد دارد که این امر زمینه را برای مذاکرات صلح بین طرفین متخاصم فراهم می‌کند.
تنها راه پایان بخشیدن به جنگ یکساله و حل درگیری میان روسیه و اوکراین؛ مذاکره و دیپلماسی است.  
تحمیل تحریم‌ها و سودآوری غربی از ارسال اسلحه تا کنون نتوانسته است جنگ را به پایان رساند. درعوض، اروپایی‌های که بازیچه دست آمریکا هستند این روزها شاهد تورم، رکورد و در نتیجه اعتراضات در سراسر قاره سبز هستند، و چاره‌ای جز عقب نشینی در برابر کرملین ندارند و قطعا ادادمه این مسیر برای آنان گران تمام خواهد شد و شیرازه سیاسی کشورها اروپایی فرو خواهد پاشید.

 

مواضع رسمی روسیه در قبال تحریم‌ها
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در پاسخ به سؤالی در مورد 10 دور تحریم‌های اتحادیه اروپا با هدف کمبود مالی روسیه، گفت: "همه اینها پوچ است."
پسکوف گفت دولت‌های غربی در تلاشند تا افراد و نهادهای بیشتری را برای تحریم پیدا کنند. پسکوف اظهار داشت: "این لیست غیر منطقی افراد و اشخاص را توضیح می‌دهد."
وی افزود: "ما در مورد چنین افراد موفق صحبت می‌کنیم و برای آنها ، گنجاندن در لیست‌ها باعث ناراحتی نمی‌شود."
پسکوف همچنین هشدار داد که ناتو به عنوان یک بلوک واحد دیگر مخالف مشروط روسیه نیست بلکه دشمن آن است.
جان کلام این که؛ از آنجا که تنش‌ها در جنگ روسیه با اوکراین با تأثیرجدی احتمالی بر صلح و امنیت بین‌المللی افزایش می‌یابد، برخی از طرفین در حال ترویج مذاکرات صلح هستند در حالی که برخی دیگر با ارسال محموله‌های به ظاهر بی پایان اسلحه ، شعله‌های آتش در جنگ را تقویت  و گسترش می‌دهند.
غرب و متحدان اروپایی‌اش بدانند اگر در طول سال گذشته، یک مسیر بزرگ همواره بازنگه داشته‌اند و توانسته اند از طریق آن ده‌ها میلیارد دلار سلاح و سایر جنگ‌افزارهای نظامی از سوی غرب به اوکراین رسانند تا اوکراین مقاومت کند و در جنگ نیابتی خواسته آن‌ها را اجابت نمایند، راه به بیراه برده چرا که این اوکراین توان چنین امری را نداشته و نمی‌تواند تحقق بخش آن باشد. البته شخص زلنسکی نیز در اظهاراتی به صورت ضمنی اعتراف کرده است که بسیاری از آروزهای اوکراین مثل پیروزی کامل در جنگ با روسیه امری ناشدنی به نظر می‌رسد. مسلما ظرفیت نظامی اوکراین حتی با توجه به این کمک‌ها هرگز نمی‌تواند سناریوی برد-برد را برای آمریکا و اروپاییان به ارمغان آورد. این اوکراین با وجود رییس جمهور ناکارآمد و دلقکش قربانی مطامع آمریکا و کشورهای اروپایی شده است و به تعبیر  ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا؛ «پیروزی اوکراین مقابل روسیه شاید از طریق ابزار‌های نظامی قابل دستیابی نباشد» درست باشد، چون وقایع اتفاقیه در یکسال اخیر در جنگ رخ داده سخن مارک میلی را اثبات کرده است. بنابراین با طولانی شدن این جنگ نیابتی، اهداف غرب و کشورهای اروپایی تأمین نگشته و باید اتحاد و حدت راهبردی آنان را در این خصوص شکست خورده تلقی نمود.     

 

دکتر اسدالله افشار
 

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/74893کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب