درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه سیاست خارجی/ایران شناسه: ۷۴۸۷۸۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵ : ۱۳ دیدگاه: ۰

گروسی در نشست خبری با اسلامی:

آماده هستیم کار را به پیش ببریم

 آماده هستیم کار را به پیش ببریم مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت آماده هستیم کار را به پیش ببریم

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (شنبه) ۱۳ اسفند ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

گروسی ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در تهران گفت: خوشحالم که برای این دیدار بسیار مهم در تهران هستم. همانطور که آقای اسلامی گفت آماده هستیم کار را به پیش ببریم. این فرصت را داشتم در جلسه‌ای با حضور دانشمندان نخبه ایرانی حضور یابم و جلسه بسیار تاثیرگذاری برای من بود. دیروز رایزنی‌های خود را شروع کردیم و امروز جلسات ما نیز ادامه دارد.

 

* هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی محکوم و غیرقانونی و خارج از نُرم‌های ساختاری است

خبرنگار صدا و سیما در این نشست با بیان اینکه طبق قطعنامه ۵۳۳ آژانس که در سال ۱۹۹۹ به تصویب رسیده هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورها تخلف از اساسنامه آژانس، منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، از گروسی پرسید چرا شما حتی یک بار تهدیدهای  مکرر رژیم صهیونیستی و حتی آمریکا علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را محکوم نکردید؟ که وی گفت: دو مسئله است که باید به آن اشاره و از یکدیگر جدا شود. اشاره به حمله به نیروگاه‌های اتمی الان مسئله‌ای است که رایج شده و آن هم به خاطر حمله به اوکراین است که ممکن است خاطرات گذشته را به یاد بیاورد. در کنفرانس‌های عمومی آژانس حمله به نیروگاه‌های اتمی توسط آژانس محکوم شده است.

گروسی اضافه کرد: هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی محکوم و غیرقانونی و خارج از نُرم‌های ساختاری است و امیدواریم همگی بتوانیم از نیروگاه‌های اتمی و از جمله اوکراین و تأسیسات هسته‌ای ایران محافظت کنیم.

 

* کار و همکاری با ایران ادامه دارد

گروسی در پاسخ به این سوال که آیا از سفرتان رضایت دارید؟ گفت: همیشه از دیدار با اسلامی استقبال می‌کنم و رضایت بخش است، ولی بحث ما بحث رضایت نیست، بلکه ضرورت است. می‌خواهیم گفت‌وگوی جدی و سیستماتیک با ایران داشته باشیم. البته از سفر قبلی من به ایران مدت زیادی گذشته و وقفه‌ طولانی شده بود و مسائلی بود که باید با یکدیگر صحبت کنیم و خوشحالم این اتفاق رخ داد و به ایران آمدم و این فرصت برای من فراهم شد که در خصوص این مسائل گفت‌وگو کنم. هنوز کار ما تمام نشده است.

وی افزود: هم اکنون که اینجا حضور داریم همکاران ما در حال کار هستند که مسائل را حل و فصل کنند. البته قرار است با دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار داشته باشم و در پایان روز می‌توانم قضاوت بهتری درباره رضایت خود بیان کنم. ولی جو حاکم یک جو کاری و مبتنی بر صداقت و همکاری است و این برای من مهم است و می‌توانم بگویم که کار و همکاری با ایران ادامه دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: دو مسئله وجود دارد که بسیار مهم است مسئله اول این است که توقعات بالاست و حضور تعدادی بالای رسانه‌ها در این نشست حاکی از این است که سطح توقعات بالاست و این توقعات و علاقه‌مندی بالا در سطح جهان هم به چشم می‌خورد. در خصوص کار مشترکی که با ایران داریم که با هم به جلو می‌بریم و مسائلی که به همراه ایران باید در خصوص آنها شفافیت سازی کنیم و همچنین تضمین‌ها و اطمینان‌هایی که قرار است بابت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران داده شود.

این مقام عالیرتبه آژانس عنوان کرد: بخش دوم که بسیار مهم است به همکاری‌های فنی و علمی مربوط می‌شود که می‌تواند بین ایران و آژانس انجام شود. شب گذشته در جلسه‌ با آقای اسلامی در این خصوص بحث کردم. قرار است رویدادی که به صورت سنتی در سالیان گذشته برگزار شده یک وجهه بین‌المللی پیدا کند و صحبت می‌کنیم که چطور آژانس حمایت کرده و کمک کند که این نشست در سال آینده جنبه بین‌المللی پیدا کند و ما از آن در این راستا حمایت می‌کنیم.

 

* همه کشورها در جهان باید عضو ان.پی.تی شوند

مدیرکل آژانس در پاسخ به سؤالی درباره این‌که آیا آژانس برنامه‌ای دارد بازرسی‌هایی همچون ایران را از تأسیسات هسته‌ای اسرائیل انجام دهد؟ گفت: این سؤالی است که مرتبا می‌شنوم، بخصوص وقتی به ایران و خاورمیانه می‌‌آیم. سؤال مهمی است. بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای کشورها بر پایه توافقات قانونی و حقوقی است که با آنها دارد. ایران عضو معاهده ان‌.پی.تی است و کشورهایی که عضو این معاهده هستند توافقات پادمانی با آژانس دارند.

وی ادامه داد: از جامعه ایران می‌خواهم این را درک کنید. ما برپایه توافقات و معاهده ان.پی.تی بازرسی انجام می‌دهیم. من را مقصر ندانید؛ من به عنوان مدیرکل آژانس اینگونه نیست با یک کشور منصفانه و یا غیرمنصفانه برخورد کنم. من نیستم که مشخص کنم از کجا بازرسی انجام شود. بر پایه توافقاتی که با کشورها داریم این کار را انجام می‌دهیم. البته کشورهایی هستند که عضو معاهده ان.پی.تی نیستند و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) هم جزو آنهاست، البته ما با آنها توافق متفاوتی داریم. این من نیستم که تشخیص می‌دهم و مشخص می‌کنم با کدام کشورها شدیدتر برخورد شود و با برخی دیگر نباید برخوردی صورت بگیرد.

گروسی بیان کرد: از نظر من همه کشورها در جهان باید عضو ان.پی.تی شوند.

 

* وقت خبر درز اطلاعات به من می‌رسد عصبانی می‌شوم

گروسی در پاسخ به پرسشی درباره درز اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی و اینکه آیا آژانس نمی‌خواهد جلوی این کار را بگیرد؟ نیز اظهار داشت: هر وقت خبری درباره درز گزارشات محرمانه به گوش من می‌رسد، شخصا عصبانی و ناامید می‌شوم، ولی به من حق بدهید به عنوان مدیرکل نمی‌توانم چک کنم. چون این گزارش‌ها دست همه اعضاست و آنها این کار را انجام می‌دهند. با شما موافقم این موضوع خوشایندی نیست که من از آن رضایت داشته باشم. این مسئله نشان می‌دهد که چقدر ضروری است با یکدیگر گفت‌وگو و دیالوگ مستقیم داشته باشیم و اجازه ندهیم به شایعات و گمانه زنی‌ها دامن زده شود و باید در تماس مستقیم با هم باشیم.

 

* همکاران ما سخت در حال کار کردن هستند

مدیرکل آژانس در پاسخ به این سؤال که آیا درباره سه مکان ادعایی قرار است به نتیجه برسیم؟ گفت: ما سخت در حال کار کردن هستیم و همکاران ما سخت در حال کار کردن هستند. الان به خودمان زنگ تفریح دادیم که با شما صحبت کنیم و بعد سراغ کارمان برویم.

 

* ضرورت همکاری ایران و آژانس

رافائل گروسی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان امیدوار بود که در نشست آتی شورای حکام فشارهای سیاسی علیه ایران پایان یابد؟ عنوان کرد: سؤال مهمی است و من باید گوی بلورین داشته باشم که در این زمینه پاسخ دهم. طبیعی است کشورهای مختلف با انگیزه‌های مختلف سعی می‌کنند از نفوذ خودشان برای تاثیرگذاری استفاده کنند.

گروسی بیان کرد: این نشان می‌دهد چقدر ضروری است ایران و آژانس با هم ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند و هر چقدر این همکاری با آژانس بیشتر شود آن وقت کشورهای دیگر نمی‌توانند تاثیرگذاری داشته و فشار وارد کنند. این نشان می‌دهد که چقدر کار مشترک مهم است، در چارچوب توافق جامع پادمان‌ها که بین ما وجود دارد.

 

* ما از کسی دستور نمی‌گیریم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه تضمینی می‌دهید از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده نشود؟ گفت: من این اطمینان را می‌دهم که هیچ وقت از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده نمی‌شود و نخواهد شد و این قول را می‌دهم که تحت دستور‌العمل هیچ کشوری کار نمی‌کنیم. ما شورای حکام داریم و عملکرد ما زیر نظر است.

وی افزود: ما از کسی دستور نمی‌گیریم و این گونه صحبت‌ها از نظر من مضحک هستند. برای ما عمل کردن مهم است و زیاد به حرف‌های دیگران توجه نمی‌کنیم. همان طور که آقای اسلامی هم گفتند برای ما مهم است که با هم تحت پادمان‌ها کار کنیم.

گروسی همچنین عنوان کرد: بندهای غروب هم مربوط به برجام است و البته مذاکرات احیای برجام در دستورکار است و ادامه دارد. البته توافقی که قرار است به آن برسیم به احیای برجام کمک می‌کند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/74878کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب