درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۷۳۶۴۸۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۳۴ : ۰۷ دیدگاه: ۰

ناتو خود را برای رویارویی مستقیم با روسیه آماده کرده است

ناتو خود را برای رویارویی مستقیم با روسیه آماده کرده است تاکید زلنسکی بر نیاز حیاتی اوکراین به تامین موشک‌های بالستیک، مخالفت کشورهای آمریکای لاتین با ارسال سلاح به کی‌یف، امکان تغییر استراتژی واشنگتن در تجهیز تسلیحاتی کی‌یف و نیاز ارتش اوکراین به ۱۸۰ جنگنده، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، سپهبد دریادار "راب بائر" رئیس کمیته نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از آمادگی این ائتلاف برای رویارویی مستقیم با روسیه خبر داد.  این مقام بلندپایه ناتو بامداد امروز  در مصاحبه با شبکه تلویزیونی RTP پرتغال با بیان این مسئله، یادآور شد که تولید صنایع غیرنظامی کشورهای عضو اتحاد آتلانتیک نیز باید در شرایط کنونی به سمت نظامی سوق داده شود.

بائر با ابراز اطمینان از اینکه ناتو برای رویارویی مستقیم با روسیه آمادگی دارد، در عین حال اذعان کرد که این سازمان "منحصر به فرد بودن خود" در عرصه ابتکارعمل نظامی را از دست داده است.

بائر، تجهیز تسلیحاتی مجدد را یک اولویت مهم برای پیمان آتلانتیک شمالی دانست و توضیح داد که اهداف استراتژیک روسیه فراتر از هدف اوکراین است، زیرا، به عقیده وی، "مسکو قصد دارد گستردگی اتحاد جماهیر شوروی سابق را دوباره احیا و به دست آورد."

چند روز قبل، ژنرال "والری گراسیموف"، رئیس ستاد کل ارتش روسیه یادآور شد که تمایل ناتو برای گسترش از طریق پیوستن سوئد و فنلاند به آن و همچنین استفاده غرب از اوکراین به عنوان یک ابزار مناسب برای اجرای یک جنگ نیابتی و ترکیبی علیه روسیه، تهدیدهای اصلی برای امنیت ملی فدراسیون روسیه هستند.

پیش از این، زوران میلانوویچ، رئیس جمهوری کرواسی گفت که ایالات متحده و ناتو از طریق اوکراین و با قربانی کردن مردم این کشور تا آخرین فرد، در حال جنگیدن با روسیه هستند.

در اواخر سال گذشته میلادی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه یادآور شده بود که کشورهای ناتو به اولویت‌های دوران جنگ سرد بازگشته‌اند. به گفته وی، ناتو مانند آن زمان همچنان مایل است روسیه را از اروپا دور نگه دارد و ایالات متحده نیز به نوبه خود تمام اروپا را به بردگی گرفته و نه تنها آلمان، بلکه کل اتحادیه اروپا را تحت کنترل خود درآورده است.

این در حالی است که راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو، در سپتامبر سال گذشته رسماً اعتراف کرده بود که پیمان آتلانتیک شمالی از چندین سال پیش برنامه ریزی برای گسترش ناتو تا مرزهای روسیه را آغاز کرده است. در همین رابطه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که ناتو حضور خود را از منطقه دریای سیاه تا دریای بالتیک افزایش خواهد داد. به گفته وی، منطقه دریای سیاه برای این ائتلاف بسیار اهمیت دارد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سی صد و چهل و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

 

زلنسکی از غرب خواست موشک‌های بالستیک حیاتی به اوکراین ارسال کنند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، شب گذشته، شنبه،  اعلام کرد که تامین موشک‌های بالستیک، به ویژه موشک‌های دوربرد ATACMS برای این کشور بسیار حیاتی است.

زلنسکی در سخنرانی شبانه خود که در کانال تلگرامی وی منتشر شد، گفت: «اوکراین به موشک‌های دوربرد نیاز مبرم دارد... ما هر کاری انجام می‌دهیم تا شرکای خارجی این تحویل تسلیحاتی حیاتی، به‌ویژه موشک‌های ATACMS و سایر سلاح‌های مشابه را هر چه زودتر آغاز کنند».

وی چند روز قبل نیز تاکید کرده بود که کی‌یف انتظار دارد هواپیماهای جنگی، توپخانه و موشک های دوربرد را از غرب دریافت کند. وی گفته بود که "ما باید همکاری خود را در زمینه توپخانه نیز گسترش دهیم، باید وارد مرحله تامین هواپیمای جنگی برای اوکراین شویم."

 

ترامپ: بایدن بشریت را به آستانه جنگ جهانی سوم رسانده است

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا بامداد امروز در گردهمایی حامیان خود در ایالت کارولینای جنوبی، یادآور شد که بشریت در آستانه جنگ جهانی سوم قرار گرفته است و جو بایدن رهبری است که دنیا را به اینجا رسانده است.

وی گفت: «جو بایدن ما را به آستانه جنگ جهانی سوم رسانده. اگر کسی نمی داند، پس بداند که ما در اینجا هستیم، در آستانه جنگ جهانی سوم. من در صورت رئیس جمهور شدن، صلح را از طریق زور به ارمغان خواهم آورد، چیزی که قبلاً هرگز اتفاق نیفتاده است.»

ترامپ ابراز اطمینان کرد که اگر در سال 2020 دوباره انتخاب شده بود، هیچ درگیری بین روسیه و اوکراین وجود نخواهد داشت. این سیاستمدار آمریکایی حتی در حال حاضر، هم مطمئن است که می تواند طرفین را در ظرف 24 ساعت به یک "توافق صلح" برساند.

ترامپ پیش از این نیز گفته بود که لفاظی های تحریک آمیز دولت جو بایدن دلیل آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین بوده و اگر او رئیس جمهور بود ممکن بود اصلاً درگیری صورت نمی گرفت.

 

رئیس جمهور آرژانتین: آمریکای لاتین هیچ برنامه‌ای برای ارسال سلاح به اوکراین ندارد

آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین شب گذشته، شنبه، پس از دیدار با اولاف شولز، صدراعظم آلمان اعلام کرد که نه آرژانتین و نه دیگر کشورهای منطقه آمریکای لاتین قصد ندارند به اوکراین یا  درگیری نظامی دیگری تسلیحات نظامی را ارائه کنند.

وی گفت: "آرژانتین و آمریکای لاتین به فکر ارسال سلاح به اوکراین یا هر منطقه درگیری دیگری نیستند."

فرناندز اعتراف کرد که در گفتگو با شولز، نظرات خود در خصوص "چگونگی حل و فصل مناقشه در اوکراین" را ارائه کرده است. وی افزود: «من نمی توانم تصمیمات سایر کشورها را استدلال و ارزیابی کنم. اما می دانم که هم صدراعظم و هم من بیشتر از همه می خواهیم صلح را هر چه زودتر بازگردانیم و در این مورد، نظرات ما با یکدیگر مطابقت دارد.»

 

اوکراین قصد دارد 544 میلیون دلار برای خرید پهپاد هزینه کند

وزارت دفاع اوکراین در نظر دارد در سال جاری حدود 20 میلیارد گریونا (544 میلیون دلار) از بودجه خود را برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) برای نیروهای مسلح اوکراین اختصاص دهد. این مسئله در بیانیه منتشره از سوی این وزارتخانه در روز شنبه مشخص شد.

در این سند آمده است: تصمیم افزایش هزینه برای خرید پهپادها در نشست مشترک نمایندگان وزارت دفاع این کشور، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین و توسعه دهندگان و سازندگان اوکراینی پهپاد اتخاذ شده است.

طبق این اطلاعات، از نوامبر 2022 تا ژانویه 2023، وزارت دفاع اوکراین 75 درخواست برای تامین پهپاد در انواع مختلف دریافت کرده که تاکنون مشخصات فنی 13 مورد آنها تأیید شده است.

 

اوکراین به 180 جنگنده برای دفاع از خود نیاز دارد، نه 24 فروند

یوری ایگنات، سخنگوی رسمی فرماندهی نیروی هوایی نیروهای مسلح اوکراین اطلاعات منتشره  توسط روزنامه اسپانیایی El País درباره تمایل کی‌یف برای دریافت 24 جنگنده از غرب گفته است، را تکذیب کرد. وی  یادآور شد که خبرنگار این روزنامه سخنان او را اشتباه ترجمه کرده است.

ایگنات گفت: "هیچ اظهاراتی از سوی من در این باره وجود نداشت و چنین چیزهایی تأثیر بسیار منفی دارد، زیرا اطلاعات بسیار حساس است و شرکای ما آن را دوست ندارند وقتی چیزی آرزومندانه گفته شود."

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در عین حال تاکید کرد که به طور کلی، کی‌یف نه به 24 هواپیما، بلکه به حدود 180 فروند جنگنده نیاز دارد. به گفته وی، تنها چنین تعداد بالای هواپیمای جنگی است که می توانند از حریم هوایی اوکراین محافظت کند.

 

مذاکرات اوکراین با شرکای غربی برای تامین موشک‌های دوربرد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین روز شنبه اعلام کرد که مقامات کی‌یف مذاکرات سریعی را با شرکای غربی در خصوص تأمین هواپیما و موشک‌های دوربرد به اوکراین آغاز کردند.

وی گفت: «اولاً، مذاکرات در حال انجام است و ثانیاً، مذاکرات با سرعت بسیار زیادی در حال انجام است.»

پودولیاک تاکید کرد که شرکای غربی نیاز به تامین این تسلیحات به کی‌یف را درک می کنند. وی گفت: فکر می‌کنم در مدت کوتاهی به تجهیزات فوق، یعنی موشک‌های هوانوردی و دوربرد برسیم.

یک روز قبل، وادیم اوملچینکو سفیر اوکراین در فرانسه گفت که کشورهای غربی قول داده اند در مجموع 321 تانک سنگین را به کی‌یف منتقل کنند. به گفته وی، کی‌یف به جنگنده نیز نیاز دارد.

 

مدودف: بعید است جنگ جهانی سوم با تانک و جنگنده آغاز شود

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه درباره سخنان گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا، مبنی بر اینکه جنگ جهانی سوم با ورود تانک‌های روسی به شهر کی‌یف آغاز خواهد شد، اظهار نظر کرد.

مدودف روز شنبه دیدگاه خود در این باره را در کانال تلگرامی خود به اشتراک گذاشت. به گفته وی، چنین اظهاراتی از « یک تاجر با تحصیلات عالی ناقص» انتظار می رود، ضمن اینکه همقطاران دیگر او نیز اظهارات احمقانه ای داشتند که گوی با مسلح کردن بیشتر اوکراین، درگیری نظامی زودتر به پایان خواهد رسید.

وی تاکید کرد که دفاع از "اوکراین که هیچکس در اروپا به چنین کشوری نیاز ندارد" نمی تواند "جهان کهن فرسوده" را از مجازات نجات دهد.

نایب رئیس شورای امنیت روسیه یادآور شد که اگر جنگ جهانی سوم آغاز شود، «مسلما این جنگ بر روی تانک ها و نه حتی بر روی جت های جنگنده» نخواهد بود.

وزیر دفاع ایتالیا روز شنبه گفت که جنگ جهانی سوم "از لحظه ورود تانک های روسی در کی‌یف آغاز خواهد شد"، بنابراین اروپا اکنون مشغول تامین تجهیزاتی اوکراین برای جلوگیری از چنین وضعیتی است.

 

شولتز هدف آلمان در اوکراین را جلوگیری از گسترش مرزهای روسیه خواند

اولاف شولز، صدراعظم آلمان، پس از تصمیم برلین برای ارسال تانک‌های جنگی به اوکراین، در خطاب به شهروندان کشورش اعلام کرد که هدف آلمان  در ارائه کمک نظامی به اوکراین، جلوگیری از گسترش مرزهای روسیه است که برای این کار از توان نظامی خود استفاده می کند.

شولز در ویدئویی که در وب‌سایت رسمی دولت آلمان منتشر شده، می‌گوید: «هدف ما روشن است - روسیه نباید بتواند با استفاده از توان نظامی مرزهای خود را جابجا کند.»

به گفته صدراعظم، بوندستاگ به ارائه کمک های بشردوستانه، مالی و نظامی به اوکراین ادامه خواهد داد و برلین نیز به نوبه خود اجازه نخواهد داد که این درگیری به جنگی بین ناتو و روسیه تبدیل شود.

علاوه بر این، شولز به شهروندان این کشور قول داد که دولت آلمان اقدامات بیشتری را دررابطه با اوکراین به شیوه ای متعادل انجام داده و تنها در ارتباط و هماهنگی با متحدان دیگر عمل خواهد کرد.

 

 آمریکا درصدد تغییر استراتژی در مورد ارسال سلاح به اوکراین است

 روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه در تحلیلی گزارش داد که مقامات ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که تغییر استراتژی برای تامین تسلیحاتی اوکراین ضروری است و مباحثاتی در این زمینه با متحدان واشنگتن از هم اکنون آغاز شده است

به عقیده نویسندگان این مقاله، تحلیلگران دولت ایالات متحده در پیش بینی سال 2023 خود به این نتیجه رسیدند که درگیری در اوکراین احتمالاً به بن بست خواهد رسید. مقامات واشنگتن و متحدانشان با نگرانی از اینکه یک درگیری فرسایشی به نفع روسیه خواهد بود، در هفته‌های اخیر بحث‌های جدی‌تری را درباره چگونگی تغییر روند  خصومت‌ها به نفع اوکراین آغاز کرده‌اند.

این روزنامه یادآوری کرده که در بیشتر سال نخست جنگ، روسیه و اوکراین توپخانه و تانک‌های خود را به میدان جنگ آوردند. و مهمترین سلاح برای نیروهای مسلح اوکراین خودروهای زرهی پرسرعت بودند. در مرحله بعدی درگیری، ارتش اوکراین باید خطوط سنگرهای واحدهای نظامی روسی را هدف قرار دهد و برای این کار وجود خودروی رزمی  و همچنین توپخانه که بخش مهمی از کمک های اخیر غرب به اوکراین است، می تواند برای عملیات ضد حمله اوکراین مناسب  باشد.

 

تحلیلگران چهار گام را برای پایان دادن به درگیری در اوکراین به آمریکا پیشنهاد کردند

محققان مرکز تحقیقات آمریکایی RAND Corporation گزارشی با عنوان "چگونه از یک جنگ طولانی اجتناب کنیم: سیاست ایالات متحده و مسیر درگیری نظامی روسیه و اوکراین" منتشر کردند که در آن به مقامات آمریکایی پیشنهاد شده که چهار گام مهم را برای حل و فصل این مناقشه بردارند.

کارشناسان این مرکز به این نتیجه رسیده اند که به تعویق انداختن زمان بحران برای واشنگتن مفید نخواهد بود. آنها تاکید کردند که ایالات متحده ممکن است طرف اوکراینی را ملزم به نشستن بر سر میز مذاکره کند و انگیزه آن را به شرط دریافت کمک نظامی فراهم کند. همچنین از دولت آمریکا خواسته شد که مسئولیت تضمین امنیت اوکراین و البته بی طرفی این کشور را بر عهده بگیرد. علاوه بر این، این محققان از مقامات واشنگتن خواستند تا شرایطی را برای کاهش تحریم‌های ضد روسیه در صورت پایان جنگ مشخص کنند.

چندی پیش ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، نیز اعتراف کرد که درگیری نظامی در اوکراین باید با مذاکرات بین کی‌یف و مسکو پایان یابد. این مقام نظامی آمریکایی افزود که به نظر او در سال 2023 بیرون راندن نیروهای روسیه از سراسر اوکراین دشوار خواهد بود.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/73648کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب