درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه نفت و انرژی/ایران شناسه: ۷۲۲۳۶۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۶ : ۱۳ دیدگاه: ۰

سرانه آب در دسترس از 6500 به 1200 متر مکعب رسید/ مدیریت منابع آب با روش‌های نوین در دستور کار

 سرانه آب در دسترس از 6500 به 1200 متر مکعب رسید/ مدیریت منابع آب با روش‌های نوین در دستور کار وزیر نیرو گفت: سرانه آب در اختیار شهروندان از عدد ۶۵۰۰ متر مکعب در سال به ۱۲۰۰ مترمکعب رسیده است و باید روش‌های نوین منابع آب را مدیریت کنیم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو روز جمعه 9 آبان در مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران در محل نمایشگاه‌های تهران اظهار داشت: در حال حاضر شاهد تحولات اقلیمی هستیم که موجب تغییراتی در الگوهای بارشی در سطح جهان و از جمله ایران شده است، در این شرایط ضرورت مدیریت دقیق منابع آب بسیار اهمیت دارد و از ابتدای دولت سیزدهم ما این مساله را در پیش‌ گرفته‌ایم.

وزیر نیرو در تشریح تحولات حوزه آب گفت: کاهش بارش‌ها و افزایش تقاضای آب با توجه به رشد صنعت و رشد اقتصاد در کشورها دو مولفه‌ای است که باید به آن توجه کرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه با بررسی سرانه آب قابل برنامه ریزی طی ۵۰ سال گذشته، متوجه می شویم که آب تجدید پذیر کاهش یافته است، گفت: سرانه آب در اختیار شهروندان از عدد ۶۵۰۰ متر مکعب در سال به ۱۲۰۰ مترمکعب رسیده است، لذا باید روش های نوین منابع آب را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه، نمایشگاه صنعت آب و فاضلاب محلی برای همفکری کارشناسان و فعالان این حوزه است تا بتوان با روش‌های نوین، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به مدیریت منابع آب کمک کنیم، افزود: کاهش سرانه مصرف آب بعد نگران کننده و بعد امید بخش دارد؛ در بعد نگران کننده باید بگوییم که نمی توانیم با روش‌های سنتی به موضوع آب نگاه کرد.

محرابیان در بیان بعد امیدوارکننده گفت: کاهش سرانه به معنای رشد اقتصادی و رشد مصرف آب است، اگر عرصه‌های کشاورزی و واحدهای صنعتی را با گذشته مقایسه کنیم، نشان از رشد کشور در بخش‌های مختلف دارد.

وزیر نیرو برنامه‌ریزی و مدیریت به روش‌های سخت افزاری و اجرای پروژه‌های منابع آب را نشان‌دهنده فعالیت قابل توجه در صنعت آب تلقی کرد و تاکید نمود: امروزه در ایران و خارج از ایران پروژه‌های داریم که یک نمونه آن بلندترین و بزرگترین سد جهان، سد بختیاری است که افتخار سدسازی ایران محسوب می شود.

وی بیان‌کرد: مهندسی و اجرای کارهای صنعت آب کشور به دست متخصصان ایرانی است و اجرای صدها پروژه عظیم مهار و انتقال آب که در دست کار است، نمونه ای از آنهاست.

وی ادامه داد: در تدوین برنامه هفتم توسعه موضوع آب به عنوان مهمترین موضوع عصر ما محسوب می‌شود؛ فعالان این بخش باید سرعت کار را افزایش داده و در فکر اجرای طرح توسعه در بخش صنعت آب باشند.

وی افزود: متاسفانه بخش پیمانکاری کشور در سالهای اخیر تحلیل رفته است، در حالی که پیام امروز من به مهندسان و شرکت‌های دانش بنیان آن است که عزم خود را جزم کرده و با سرمایه‌گذاری و اراده بیشتر در پی اجرای پروژه‌های مختلف باشند.

وزیر نیرو در بیان اینکه، در مدیریت منابع آب دو موضوع مورد توجه وجود دارد که یکی مدیریت عرضه است و دیگری مدیریت تقاضا است، گفت: در مدیریت عرضه موضوع اندازه‌گیری و کنتور هوشمند باید با اقدام سریع و عملیاتی انجام شده و همانطوری که در صنعت برق کشور اقدامات سریع بود باید در صنعت آب هم عملیاتی ورود کنیم.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی کشور باید با شیوه‌های نوین و دانش‌بنیان و استفاده از روش‌های هوشمندسازی گام بلندی برای مدیریت مصرف آب بردارند، البته حمایت های وزارت نیرو در بخش دانش‌بنیان‌ها و نمونه‌سازی و تیراژهای سنگین اجرایی هم وجود دارد.

محرابیان در تشریح اینکه در بخش تقاضا مهمترین عنصر، فرهنگ سازی است، گفت: باید فرهنگ استفاده از آب را در بخش کشاورزی ارتقا بدهیم که در این بخش باید دو گام برداریم؛ توسعه شیوه های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی و تعریف اقتصادی و نیازهای کشور و تمرکز بر کشت کالا و استراتژیک مبتنی بر نیازهای کشور این گام هاست.

محرابیان ادامه داد: وزارت جهاد در این بخش هوشمندانه فعال شده است، باید کمک کنیم الگوی کشت در بخش کشاورزی با استفاده از شیوه های نوین عملیاتی شود.

وزیر‌ نیرو در پایان گفت: در بحث مصرف خانگی آب موضوع کنتور و فرهنگ سازی از اهمیت بالایی برخودار است، کنتورهای تجمیع شده ابزار مناسبی برای مدیریت مصرف نیست و باید این روش را اصلاح کنیم و باید بگوییم که نگاه‌ دانش‌بنیان در وزارت نیرو حکم‌فرما شده است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/72236کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب