درحال بارگذاری

گروه: اجتماعی/سيستان و بلوچستان/ایران شناسه: ۷۱۹۱۶۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵ : ۰۷ دیدگاه: ۰

سیستان و بلوچستان جوانترین استان ایران/ کمترین نرخ طلاق کشور در دیار نخل و آفتاب

 سیستان و بلوچستان جوانترین استان ایران/ کمترین نرخ طلاق کشور در دیار نخل و آفتاب مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان با ۶۶.۷ درصد جمعیت زیر ۳۰ سال جوانترین استان کشور محسوب می‌شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، رضا راحت ‌دهمرده اظهار داشت: بر اساس آمارهای جمع‌آوری شده از ادارات ثبت احوال استان از ابتدای سال تاکنون تعداد کل ولادت ثبت شده 66 هزار و 347 واقعه بوده که با تفکیک جنسی 33 هزار و 790 واقعه ولادت پسران و 32 هزار و 557 واقعه ولادت دختران بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان افزود: در استان تعداد واقعه ولادت شهری 36 هزار و 362 و واقعه روستایی 29 هزار و 985  مورد بوده که بر این اساس در هر شبانه‌روز به طور میانگین حدود 231 نوزاد و در هر ساعت حدود 10 نوزاد متولد می‌شود.

 

«فاطمه و محمد» در صدر نام نوزادان استان

وی ادامه داد: نسبت جنسی ولادت برابر با 104 است یعنی در ازای تولد حدود 104 پسر 100 دختر متولد شده و بیشترین ولادت‌های ثبت شده مربوط به گروه پدران در سنین 25 تا 34 سال و در گروه مادران در سنین 20 تا 29 سال بوده و همچنین بیشترین فراوانی انتخاب نام بین پسران محمد و در بین دختران فاطمه بوده است.

راحت دهمرده خاطرنشان کرد: مقایسه آمار ولادت از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد درصد ثبت ولادت در مهلت قانونی نسبت به ثبت تا یک سال 1.1 درصد افزایش داشته که در این مدت 706 واقعه ولادت دوقلو و 11 ولادت سه قلو و همچنین یک واقعه چهارقلو در استان ثبت شده است.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون تعداد کل وفات ثبت شده در استان 10 هزار و 125 واقعه با تفکیک جنسی پنج هزار و 835 واقعه وفات مردان و چهار هزار و 271 واقعه وفات زنان بوده که در این میان تعداد پنج هزار و 646 واقعه شهری و چهار هزار و 460 واقعه روستایی ثبت شده که بیشترین درصد فوت با 42.1 درصد مربوط به گروه سنی 60 سال به بالا است.

 

افزایش آمار ازدواج در سیستان و بلوچستان

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در خصوص آمار ازدواج استان گفت: از ابتدای سال تاکنون 23 هزار و 854 واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که بر اساس آمارهای موجود بیشترین ازدواج ثبت شده مردان در گروه سنی 20 تا 24 سال و زنان در گروه سنی 15 تا 19 سال بوده است.

وی ادامه داد: نسبت ازدواج به طلاق ثبت شده در استان 9.3 بوده یعنی بر اساس این شاخص در استان به ازای هر 9 ازدواج یک واقعه طلاق ثبت می‌شود که این شاخص در مدت مشابه سال قبل 11 بوده و همچنین تعداد ازدواج ثبت شده در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 973 مورد افزایش داشته است.

راحت دهمرده در خصوص آمار طلاق استان نیز اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون دو هزار و 563 واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده است؛ میانگین سن طلاق در این مدت در استان برای مردان 33 و برای زنان 28 سال بوده که در کشور این آمار برای مردان 39 و برای زنان 34 بوده و همچنین 10.6 درصد طلاق‌های ثبت شده مربوط به زوجین هم سن است که میانگین طول مدت ازدواج در زمان طلاق برای استان 8 سال و برای کشور 11 سال است. بیشترین طلاق ثبت شده برای گروه سنی 25 تا 29 سال در بین مردان و گروه سنی 20 تا 24 در بین زنان است.

 

سیستان و بلوچستان استان نخست در آمار ولادت کشور

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در خصوص شاخص‌های جمعیتی استان بیان کرد: رتبه اول میزان ولادت در کشور با 27.9 درصد که این عدد در کشور 13.3 درصد است، رتبه اول میزان کل باروری در کشور با 1.6 درصد که این عدد در کشور 3.2 درصد است و رتبه اول جوانترین استان در کشور با 66.7 درصد جمعیت زیر 30 سال مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان دارای بیشترین بعد متوسط خانوار با 3.8 نفر بوده که میانگین کشوری 3.2 درصد است؛ خانواده‌های پنج نفر به بالا در کشور 14.74 درصد و در استان 34.49 درصد است. رتبه آخر در سهم سالمندی با 3.2 درصد مربوط به سیستان و بلوچستان بوده که میانگین کشوری 6.4 درصد است.

 

کمترین آمار طلاق کشور در سیستان و بلوچستان

راحت دهمرده خاطرنشان کرد: میانگین سن ازدواج زنان در کشور 25 سال و در استان 21 سال است و میانگین سن ازدواج مردان در کشور 30 سال و در استان 26 سال است. سیستان و بلوچستان  دارای کمترین نرخ ثبت طلاق در کشور با 0.8 در یک هزار مورد بوده که میانگین کشوری آن 2.5 در یک هزار است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: یکی از وظایف سازمان ثبت احوال کشور ارائه خدمات هویتی به مراجعین است که در این خصوص پروژه ارتباطات سببی و نسبی را در دست اقدام داریم که با اجرای این طرح خدمات‌رسانی به مراجعین و همچنین احراز هویت افراد در دستگاه‌های اجرایی و زیرساخت دولت الکترونیک امکان‌پذیر خواهد شد.

وی افزود: در این پروژه ارتباط اسناد سجلی از طریق شماره ملی به صورت نسبی(پدر، مادر) و سببی(همسر، فرزندان) با یکدیگر مرتبط می‌شوند تا در هنگام ارائه خدمات سجلی به مراجعین امکان مشاهده اسناد امکان‌پذیر باشد. این پروژه دارای پنج فاز است که در حال حاضر و با ظرفیت‌های موجود فاز اول پروژه آغاز شده و در هر مرحله اطلاعات تکمیل و به‌روزرسانی می‌شود تا بهره‌برداری نهایی صورت گیرد.

 

ضرورت ثبت نشانی به‌روز در ثبت احوال

مدیرکل ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: سامانه ثبت تغییر نشانی برای ثبت آخرین آدرس افراد در سایت سازمان ثبت احوال کشور با هدف ارائه خدمات الکترونیک به مراجعین قابل بهره‌برداری است که با ثبت تغییر نشانی به صورت الکترونیکی در پورتال ثبت احوال، نیازی به صدور مجدد کارت ملی نیست و تنها کد پستی جدید افراد در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد انگیزه برای استقبال شهروندان از اعلام تغییر نشانی محل سکونت خود به سازمان ثبت احوال، خاطرنشان کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی خدمات خود را به آخرین آدرس درج شده در پایگاه اطلاعاتی کشور ارائه کنند، شهروندان نیز ناچار خواهند بود برای بهره‌گیری از این خدمات نسبت به ثبت تغییر کد پستی و نشانی محل سکونت خود اقدام کنند.

دهمرده گفت: شهروندان استان می‌توانند برای اعلام تغییر آدرس و کدپستی به سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان(سهیم) به آدرس sahim.sabteahval.ir مراجعه کنند که هدف آن ارائه خدمات الکترونیک به مراجعین است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در خصوص این سامانه افزود: این سامانه به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات سازمان ثبت احوال در شهریورماه سال جاری و همزمان با هفته دولت با حضور وزیر کشور افتتاح شد و شهروندان می‌توانند با مراجعه به آن از خدمات غیرحضوری سامانه شامل درگاه‌های خدمت، پایگاه اطلاعات خانواده، ثبت‌نام کارت هوشمند ملی، ثبت تغییر نشانی، درخواست تغییر نام، درخواست گواهی تجرد، مدارک پیدا شده، ثبت شکایات، اخبار و اطلاعات و قوانین و مقررات بهره‌مند شوند.

وی افزود: از اهداف راه‌اندازی این درگاه می‌توان به تعامل دوطرفه و دوسویه با مردم در راستای کاهش مراجعات و ارائه خدمات امن و راحت، تسریع در ارائه خدمات افزایش کیفیت کمی و کیفی ارائه خدمات گسترده به عموم مردم، ارائه خدمات به صورت غیرحضوری، سرعت در ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن، تعامل بیشتر، افزایش امنیت در ارائه خدمات، کاهش هزینه و مقابله با مفاسد حضوری اشاره کرد.

دهمرده ادامه داد: اطلاعات شهروندان از طریق این درگاه به روز شده و خدمات امن و راحت در اختیار آنها قرار خواهد گرفت؛ هر گونه ویرایش و افزودن اطلاعات در این درگاه به صورت رایگان بوده و مردم می‌توانند در کمترین زمان اطلاعات خود را ثبت کنند. همچنین تمام افراد برای ورود به این درگاه الکترونیکی باید ابتدا در سامانه هویت دیجیتال ایرانیان(هدا) ثبت‌نام کنند تا بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: نسخه اول درگاه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری سامانه سهیم مبتنی بر تلفن همراه است و در این سامانه آخرین اطلاعات موجود والدین فرزندان و همسر هر شخص ایرانی نمایش داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه پایگاه اطلاعات خانواده(سببی و نسبی) در حال تکمیل است و در آینده دستگاه‌های اجرایی خدمات را مبتنی بر اطلاعات خانواده ارائه می‌دهند، شهروندان می‌توانند اطلاعات مرتبط با خود را در همین سامانه مشاهده و سپس بر حسب مورد، نسبت به تأیید ویرایش اضافه یا حذف اطلاعات اقدام کنند. سازمان ثبت احوال کشور به دنبال هوشمندسازی اقدامات به صورت الکترونیکی بوده و حرکت به سمت هوشمندسازی مهمترین اولویت این سازمان است.


ثبت سالانه 90 هزار واقعه ولادت در سطح استان

دهمرده گفت: سالانه بیش از 90 هزار واقعه ولادت در سطح استان سیستان و بلوچستان به ثبت می رسد که از این تعداد 96 درصد در مهلت قانونی و در کمترین زمان ممکن به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به جمعیت جوان استان گفت: سیستان و بلوچستان رتبه جوانترین استان را در کشور داراست به نحوی که 66.7 درصد جمعیت استان زیر 30 سال سن دارند و این امر باعث شکوفایی و رشد جمعیت جوان در استان و نیازمند توجه و نگاه خاص به این حوزه است.

 

ثبت 96 درصد وقایع در مهلت قانونی

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان با اشاره به ثبت وقایع در پیش از انقلاب، گفت: در استان سیستان و بلوچستان اولین اداره ثبت احوال در حوزه سیستان راه‌اندازی شد و با توجه به گستردگی استان ثبت و قایع حیاتی با مشکلات بسیاری مواجه بود، اما پس از انقلاب اسلامی با توجه به اهمیت ثبت وقایع حیاتی و هویت‌بخشی به افراد جامعه این امر سرعت بیشتری گرفت به نحوی که هم‌اکنون 96 درصد وقایع در مهلت های قانونی و در کمترین زمان ممکن در استان به ثبت می‌رسد و در این زمینه همتراز با استان‌های دیگر در کشور هستیم.

دهمرده گفت: 7 دفتر پیشخوان خدمات دولت در سطح استان در حال ارائه خدمات ثبت احوال به مراجعین هستند که از این پس با برقراری سامانه الکترونیکی در دفاتر پیشخوان، امکان ارسال درخواست صدور شناسنامه به ادارات ثبت احوال به صورت کاملاً مکانیزه امکانپذیر است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/71916کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب