حجتالاسلام والمسلمین کارخانه (جانباز مدافع امنیت):
دشمن این را میخواهد که درب مسجد فقط برای نماز باز باشد ولی نقطه مقابلش این است که مسجد، محور همه کارهای دینی، اجتماعی و فرهنگی باشد.
یکی از برنامههای ما، مقابله با هر آن چیزی است که موجب سلب آرامش و امنیت از مردم میشود.
در شبی که مجروح شدم، دیدم گروهی از بانوان محجبه مورد تعرض قرار گرفته و چادر از سر آنها کشیده بودند.
خیابان را بسته بودند، سلاح سرد داشتند و سنگ هم که از همه طرف میبارید، یک لحظه صحنههای مربوط به داعش را در خیابان دیدم.
وقتی به سرم ضربه خورده بود یک لحظه به هوش آمدم و شنیدم میگویند بکشیدش
مردم به دادم رسیدند در حالیکه اغتشاشگران میخواستند کارم را یکسره کنند.
اغتشاشگران حتی به آمبولانسها هم رحم نمیکردند و کاری نداشتند بیماری را حمل میکند.
حجتالاسلام وکیلپور (جانباز مدافع امنیت):
در شب حادثهای که برایم رقم خورد، شمشیرهای بلند دست اغتشاشگران دیدم.
یکی از اغتشاشگران را متوقف کردم و در جیبش نارنجک دستساز پیدا کردم که ناگهان در دستم منفجر شد.
بعد از حادثهای که برایم پیش آمد، حتی زنانی که روسریهایشان افتاده بود به من میگفتند حاج آقا مراقب باش!
ابراهیم خدادی (عضو هیأت علمی دانشگاه):
در حکم محاربه، کشیدن سلاح اعم از سرد یا گرم شامل چاقو و قمه، شرط است.
از غلاف کشیدن، تجرید سلاح محسوب میشود.
هم فرد باید سوء نیت عام داشته باشد و اگر جرمی مقید به نتیجه است، باید سوء نیت خاص هم داشته باشد.
سلاح کشیدن باید به قصد جان، مال، ناموس و ترساندن مردم باشد.
آیا قابل پیشبینی بوده که اگر در معبر عام و خیابان عمومی، سلاح بکشید و کسی را بزنید و زمانی که خبرش منتشر شود، موجب ناامنی میشود؟
اگر جواب مثبت است این میشود ملاک تعیین عنصر روانی وقوع جرم در حکم محاربه
سارقی که با سلاح، وارد خانه کسی شود و سلاح میکشد محارب است ولو اینکه قتلی هم انجام ندهد و محیط هم عمومی نباشد زیرا موجب میشود مردم بگویند در فلان محله، دزد با سلاح وارد خانه میشود و همه میترسند.
اختیار اینکه چه حکمی برای محاربه صادر شود به قاضی واگذار شده و قول مشهور همین است.
اگر جرمی انجام میشود و در آن محاربه، قتل صورت میگیرد، همه اقوال مشهور و غیر مشهور قائل به اعدام هستند.
در قولی دیگر، اگر سلاح کشیدن و ترساندن مردم محقق شود، فتوا بر نفی بلد است ولی در قول مشهور اصل بر اختیار قاضی در صدور حکم است.
از قول امام باقر(ع) آمده که مجازات باید بر اساس جنایتی که انجام شده صادر شود؛ شرایط جنایت هم در پرونده موجود است و قاضی بر این اساس تصمیم میگیرد.