درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۷۱۲۶۵۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۵ : ۱۸ دیدگاه: ۰

استقلال دانشگاه!

استقلال دانشگاه! آيا دانشگاه مي‌خواهد مستقل از نظام مقدس جمهوري اسلامي باشد يا مستقل از نظام و نظم آمريكايي؟!  اگر پاسخ دوم صحيح است ، چرا «شهداي» 16 آذر را «كشته» و پيام ضداستبدادي و ضداستعماري آنها را به «استقلال دانشگاه» ترجمه كرده‌ايد؟!

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،

1- نيكسون، معاون رئيس‌جمهور وقت آمريكا 4 ماه پس از كودتاي ننگين آمريكا و سقوط دولت مصدق درحالي‌كه رژيم سفاك پهلوي، دارها را برچيده و خون‌ها را شسته بود، به تهران آمد تا مقدمات يك دوره جديد از ديكتاتوري را در سرزمين مقدس ما رقم زند.
اختناق و خفقان شديدي كه با داغ و درفش در زندان‌ها عليه مبارزان و مجاهدان برقرار بود باعث نشد، فرياد آزاديخواهي ، استقلال‌طلبي و عزت‌خواهي خاموش شود. لذا دانشجويان در 16 آذر با تظاهرات و فريادهاي شجاعانه خود فضاي سياه استبداد را شكافتند و با تقديم سه شهيد در سنگ‌فرش دانشگاه تهران مبارزه با استبداد داخلي و استعمار خارجي را تداوم بخشيدند. فرياد مرگ بر آمريكا براي اولين‌بار در فضاي دانشگاه پيچيد و دانشجويان تبري و بيزاري خود را از امپرياليسم اعلام كردند. همان فريادي كه در دهه 40 و 50 در كشور همه‌گير شد و بساط ستم و تباهي را در كشور جمع كرد و آمريكايي‌ها با خفت و خواري از ايران فرار كردند.
16 آذر 1332 در تاريخ ايران يك نقطه عطف در تاريخ مبارزات ضداستعماري كشور و به‌ويژه عليه آمريكا و انگليس است.
16 آذر يك روز تاريخي است و از دانشجوي فرهيخته و بصير در صف اول مبارزه با آمريكا رونمايي كرد. همان دانشجوياني كه 26 سال بعد در 13 آبان 1358 لانه جاسوسي آمريكا را تسخير كردند و جاسوسان آن را به زباله‌دان تاريخ انداختند.
به تعبير مقام معظم رهبري 16 آذر نشان داد، دانشجو ضدسلطه و ضد آمريكا است.
***
2- از شيرين‌كاري‌هاي اين روزها اين است كه ارتش رسانه‌اي آمريكا و نوكران داخلي و خارجي آنها از مناسبت تاريخي 16 آذر مي‌خواهند با روايت‌گري جعلي، از روزي كه با مختصات ضداستبدادي و ضدآمريكايي شناخته مي‌شود، عليه آزادترين و دمكراتيك‌ترين حكومت روي زمين و ضدآمريكايي‌ترين دولت در جهان، يعني جمهوري اسلامي بهره‌برداري كنند. اين شيرين‌كاري آنقدر مضحك ، رسوا و مفتضح است، وقتي مي‌بينيم سلطنت‌طلبان هم باور كرده‌اند مي‌توانند در اين بهره‌برداري مشاركت كنند. ربع پهلوي كه در جنايت 16 آذر سال 1332 كه توسط پدرش رقم خورد و خون دانشجويان شهيد اين روز از چنگال خون‌آلود پدرش چكه‌چكه مي‌كند هم به اين جماعت پيوسته است.
آمريكايي‌‌ها و انگليسي‌ها كه اين‌روزها در رسانه‌هاي دروغ‌پرداز خود مدام از 16 آذر و فراخوان‌ها دم مي‌زنند به شعور ملت ايران و شعور دانشجويان با پاك كردن حافظه تاريخي آنها اهانت مي‌كنند و ملت ايران و دانشجويان عزيز بارها با فرياد مرگ بر آمريكا و مرگ بر انگليس پاسخ اين اهانت‌ها را داده‌اند.
***
3- آنچه باعث شد با دو مقدمه فوق يادداشت «استقلال دانشگاه» را بنويسم، مقاله سركار خانم سارا شريعتي دختر مرحوم دكتر علي شريعتي در سايت جماران تحت همين عنوان بود.(1) بنده براي دكتر علي شريعتي احترام زيادي قائل هستم او را جزء متفكران بزرگ ضدآمريكايي و ضداستعماري مي‌دانم كه به نسل جوان دهه 40 و 50 از باب روشنگري سياسي خدمات زيادي ‌كرد. براي خانم سارا شريعتي و برادرش هم به عنوان يك متفكر احترام قائل هستم اما اجازه مي‌خواهم سه پاراگراف از مقاله وي را پس از نقل قول ، نقد مشفقانه كنم.
خانم سارا شريعتي مي‌گويد :
الف- در آستانه 16 آذر روز دانشجو از استقلال دانشگاه به عنوان يك دستاورد تاريخ مبارزاتي دفاع كنيم.
ب- جامعه دانشگاهي نسبت به استقلال دانشگاه تعصب ورزد و در برابر مداخلات وسيع سياسي و امنيتي هشدار دهد و هرگونه سياست سركوب را محكوم كند.
ج- با واقعه 16 آذر 1332 و تعرض پليس به دانشگاه و كشته شدن سه دانشجو، مطالبه استقلال دانشگاه وارد مرحله جديدي شد. از آن تاريخ به بعد استقلال دانشگاه به عنوان دستاورد جنبش دانشجويي ايران شناخته شد.
پاسخ به خانم سارا شريعتي روشن است و ذكر آن از بديهيات است. چرا بايد اين بديهيات را انكار كرد؟
اولا : آن سه دانشجو كشته نشدند ، بلكه شهيد شدند و نامشان در تارك تاريخ مبارزات ملت ايران و دانشجويان مبارز به عنوان «شهيد» ثبت است .
ثانيا : آنها سينه خود را آماج گلوله‌هاي گارد رژيم ستم‌شاهي قرار دادند و هدفشان مبارزه با «استبداد» سياه ستم‌شاهي و امپرياليسم آمريكا بود.
ثالثا: مناسبت اعتراض 16 ‌آذر ورود نيكسون معاون رئيس‌جمهور آمريكا و استقبال شاه از او بود كه با فريادهاي «مرگ بر آمريكا» در صحنه سراي دانشگاه پيچيد .
رابعا: يكي از شهداي اين روز نسبت فاميلي با شما دارند! اگر هيچ‌كس نداند شما كه در دامن پدر و مادر مبارزتان بزرگ شديد نبايد فعل و قول شهداي آن روز و دانشجويان مبارز 16 آذر 1332 را انكار و روايت وارونه از اين روز تاريخي بدهيد.
اين «استقلال دانشگاه» كه در ذهن مبارك خانم سارا شريعتي است در آن غوغاي سركوب و خونريزي رژيم شاه در دانشگاه و آن فريادهاي آزاديخواهانه و استقلال‌طلبانه دانشجويان كجا بوده كه در هيچ يك از شعارهاي دانشجويان آن‌روز واتاب نداشته است.
4- دكتر علي شريعتي در كتاب حسين وارث آدم ، دو چهره براي شيعه قائل است «شيعه ابوسفياني» و «شيعه ابوذري». او معتقد به پيوستگي تاريخي است. نگاه بريده از حوادث گذشته و آينده را موجب فلج شدن بينش شيعي مي داند.
اكنون كه اين يادداشت را مي‌نويسم هنوز جملات دكترعلي شريعتي در حسينيه ارشاد آن‌هم 50 سال پيش در گوشم زنده است خوب است با خانم سارا شريعتي اين جملات را مرور كنيم.
- ولايت ابوسفياني ريشه پريشاني‌ها و دشمن اصل شيعه و ولايت علوي است.
- آنهايي كه حسين (ع) را تنها گذاشتند همه با هم برابر هستند.چه كساني كه ابزار دست يزيد و مزدور باشند.
چه كساني كه در هواي بهشت ، كنج خلوت گزيدند. چه كساني كه مرعوب زور شدند و خاموش ماندند.
- هر كس كه مسئوليت پذيرش حق را انتخاب كرده بايد بداند در نبرد هميشه تاريخ همه صحنه‌ها كربلاست همه ماه‌ها محرم و همه روزها عاشورا است بايد انتخاب كند آنچنان مردن را يا اين‌چنين حسيني ماندن را.
- آنها كه رفتند كار حسيني كردند، آنها كه ماندند بايد كاري زينبي كنند وگرنه يزيدي هستند.
مي‌خواهم خانم سارا شريعتي را در برابر اين پرسش‌ها و پاسخ‌هاي تاريخي كه پدرش درسال‌هاي اختناق رژيم شاه مطرح كرده قرار دهم . امروز همه جبهه كفر ، نفاق ، شرك و همه تبهكاران تاريخ معاصر در برابر ملت مظلوم ايران و نظام جمهوري اسلامي صف‌آرايي كردند. 40 سال جنگ داخلي ، جنگ خارجي و سه نبرد نرم ، شناختي و ادراكي را به ملت تحميل كردند. يك طرف آمريكا و اذنابش قرار دارند يك طرف ملت مظلوم ايران با صدها هزار شهيد و مجروح.خانم شريعتي در كجاي اين معركه ايستاده است ؟! مقوله « استقلال دانشگاه» در كجاي معركه اين معادله قرار دارد؟!
آيا دانشگاه مي‌خواهد مستقل از نظام مقدس جمهوري اسلامي باشد يا مستقل از نظام و نظم آمريكايي؟!
 اگر پاسخ دوم صحيح است ، چرا «شهداي» 16 آذر را «كشته» و پيام ضداستبدادي و ضداستعماري آنها را به «استقلال دانشگاه» ترجمه كرده‌ايد؟!

پي‌نوشت:
1- سايت جماران – مقاله سارا شريعتي – ستون يادداشت‌ها – دفاع از استقلال دانشگاه – 14/9/1401 كد خبر 1576495

 

محمدكاظم انبارلويي

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/71265کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب