درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه اقتصاد کلان و بودجه/ایران شناسه: ۷۱۲۵۷۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۴۲ : ۱۴ دیدگاه: ۰

رئیس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد

میانگین حقوق دولتی ها ۱۰ میلیون است/ سال آینده هیچ اقدام تورم‌زایی نداریم

میانگین حقوق دولتی ها ۱۰ میلیون است/ سال آینده هیچ اقدام تورم‌زایی نداریم اکنون میانگین حقوق کارکنان دولت ۱۰ میلیون است اما پرداخت‌ها باید براساس شایستگی باشد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی ضمن تاکید بر اینکه با توجه به شرایط اقتصادی و معیشت مردم، دولت در سال آینده هیچ اقدام تورم زایی انجام نمی دهد، گفت: اکنون میانگین حقوق کارکنان دولت ۱۰ میلیون است اما پرداخت‌ها باید براساس شایستگی باشد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایسنا، میثم لطیفی در مراسم روز دانشجو در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سوال دانشجویی درباره نابرابری در پرداخت‌ها گفت: نابرابری در پرداخت‌ها مشکلی است که مبنای نظری وسیعی دارد اما باید به دنبال این باشیم که نظام عادلانه پرداخت چگونه و از چه طریقی محقق می‌شود. آیا عدالت این است که متناسب با شایستگی‌ها پرداخت‌ها صورت بگیرد یا آنکه عدالت به معنی برابری است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال میانگین حقوق کارکنان دولت حدود ۱۰ میلیون تومان است. آیا عدالت به این معنی است که به همه ۱۰ میلیون تومان به صورت مساوی پرداخت کنیم یا آنکه براساس شایستگی این پرداخت‌ها صورت بگیرد؛ البته در این زمینه مسائلی هم وجود دارد. به این معنی که دستگاه‌ها برای خودشان قانون خاص تعریف کرده‌اند؛ به عنوان مثال وزارت نفت، وزارت علوم و غیره قانون خاص دارند و این قوانین پرداخت‌ها را متفاوت کرده است که در این راستا به دنبال اجرای طرح یکسان سازی هستیم و درصددیم همه کسانی که از این طریق از قانون خارج شده یا برای خود استثناهایی قائل شده اند را در یک مسیر قرار دهیم. البته باید در این میان تفاوت‌ها را هم نگاه کنیم.

وی در ادامه گفت: عدالت به معنی برابری نیست اما به معنی ولنگاری هم نخواهد بود؛ به همین دلیل دولت در پرداخت‌ها کف و سقفی تعیین کرده است. یعنی این‌که هیچ کارمند دولتی نباید پایین تر از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه دریافتی داشته باشد و حداکثر آن نیز تا هفت برابر این مبلغ مجاز است. البته به دنبال آن هستیم تا با اجرای طرح‌های مختلف این فاصله را در بخش‌های دولتی کاهش دهیم و به چهار تا پنج برابر برسانیم که در بسیاری از کشورهای دنیا نیز این اتفاق افتاده است.

 

هیچ اقدام تورم زایی در سال آینده انجام نمی‌شود

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که دولت چه اقدامی در راستای حل مشکل فقر، بیکاری و معضلات اجتماعی مانند کودکان کار و غیره انجام داده است؟ گفت: برخی تصور می‌کنند که کشور شبیه یک پراید است که اگر روشن نشد یا مشکل داشت می‌توان آن را هول داد تا راه بیفتد اما ایران مانند یک قطار با ۸۵ میلیون مسافر است که نمی‌توان آن را با هول دادن راه انداخت و همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات را حل کنیم که البته در گذشته کم کاری‌های جدی‌ صورت گرفته است و دولت در شرایطی کار را تحویل گرفت که مشکلات جدی وجود داشت. به عنوان مثال ما در حوزه قطارهای باری میانگین سرعت حدود پنج کیلومتری داریم که بعضا سرعت این قطارها از چهارپا کمتر است، در صورتیکه در حال حاضر به ۹۰۰ لوکوموتیو نیاز داریم و باید کریدور شمال به جنوب را راه اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: دولت درصدد است با توجه به مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد و مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند در سال آینده هیچ اقدام تورم‌زایی انجام نشود، حتی اگر آن فعالیت یا اقدام توسعه‌ای بود اما اگر تورم‌زا باشد آن را انجام نخواهیم داد. این در حالی است که در پنج سال گذشته به صورت پشت سرهم تورم ۲۰ درصدی داشتیم.

لطیفی اظهار کرد: یکی از طرح‌های بزرگی که دولت انجام داد اجرای طرح آرد و نان بود که در قالب آن ۷۴ هزار نانوایی شناسایی شد اما در این میان چند هزار نانوایی بودند که وجود خارجی نداشتند اما سهمیه آرد دولتی دریافت می‌کردند. دولت در قالب اجرای طرح آرد و نان صرفه‌جویی ۵۰۰۰ تنی داشت که به اندازه مصرف نان حدود ۲۰ میلیون نفر است. البته قبول دارم که در حوزه تبیینی و رسانه‌ای خوب عمل نکردیم و دشمن در زمینه ضد تبیین قوی‌تر و بهتر از ما عمل کرد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: مشکلات مبنایی در زمینه نخبه‌گرایی وجود دارد که باید حل شود و این است که مادامی که نظام آموزشی ما متناسب با نیاز نباشد این مسئله حل نخواهد شد. یعنی دانشگاه‌های ما باید بر اساس نیاز کشور و ماموریت‌های و مسائل تعریف شده دانشجو تربیت کنند.

لطیفی ادامه داد: اساسا افرادی را تربیت می کنیم که به درد این ساختار نمی‌خورند و از ظرفیت نخبه‌هامون کمتر استفاده می‌کنیم و با آزمون‌های استخدامی تا حدودی این مشکل را بر طرف خواهیم کرد. بخش دیگر نخبه های ما شان خودشان را اجل این می دانند که وارد این حوزه شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا افراد بومی در استاهای مختلف به کارگیری نمی‌شوند و شاهد جذب نیرو و به کارگیری مدیران غیر بومی هستیم؟ اظهار کرد: درباره بومی گزینی هم باید گفت که در حال حاضر در آزمون‌های استخدامی، ضریب بومی‌ ۱.۶ است یعی یک نیروی بومی اگر نمره‌اش ۱۰ باشد ۱۶ می شود و این برای این است که آن‌ها شانس بالاتری برای پذیرش داشته باشند. اما اتفاقی می افتد این است که افراد با مدرک‌سازی خودشان را بومی جا می‌زنند. به عنوان مثال بیشترین مجوزهای استخدامی برای سیستان، هرمزگان و غیره است و کمترین آن به تهران اختصاص دارد اما نیروی انسانی در این استان‌ها جذب می‌شود و بعد از چند سال اقدام می‌کند تا به تهران انتقال داده شود.

معاون رئیس جمهور گفت: همین مساله سبب می‌شود که برخی استان‌های ما پست با تصدی‌مان کمتر از ۴۰ درصد است اما در تهران ۱۱۰ درصد شده و این یعنی که از سقف هم بالاتر رفته است. البته برای آن تدبیری کردیم و دنبال این هستیم که در خود استان‌ها آزمون برگزار کنیم و این کار را به مسئولان استانی بسپاریم. امیدواریم شاهد بهبود این وضعیت باشیم.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/71257کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب