درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۷۰۴۵۹۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۸ : ۱۹ بازدید: ۲۴۰۷دیدگاه: ۰

انتخاب نتانیاهو و پیامدهای آن

انتخاب نتانیاهو و پیامدهای آن نتانیاهو با ۶۴ کرسی در انتخابات پیروز شد و جناح مخالف تنها ۵۶ کرسی را به دست آورد. اما مسئله اساسی این است که پیروزی نتانیاهو در انتخابات مذکور با عدم موفقیت جناح مخالف حاصل و به دست آمد. این پیروزی به بن‌بست بی‌سابقه در اسرائیل پس از پنج انتخابات در کمتر از چهار سال پایان خواهد داد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، نتانیاهو با ۶۴ کرسی در انتخابات پیروز شد و جناح مخالف تنها ۵۶ کرسی را به دست آورد. اما مسئله اساسی این است که پیروزی نتانیاهو در انتخابات مذکور با عدم موفقیت جناح مخالف حاصل و به دست آمد. این پیروزی به بن‌بست بی‌سابقه در اسرائیل پس از پنج انتخابات در کمتر از چهار سال پایان خواهد داد.

آن چه باید در نظر داشت این نکته است که آرای دو حزب از جناح مخالف یعنی فراکسیون یایر لاپید کمی کمتر از حد نصاب بود. به عبارت دیگر یکی از دلایل اصلی افزایش تعداد آرای نتانیاهو و حزب اوارتباط مستقیم دارد با پایین آمدن آرای حزب چپگرای مرتز و حزب بلد عرب که در  آستانه انتخابات این مهم رقم زده شد.

برخی از کارشناسان با انتخاب شدن نتانیاهو به نخست وزیری معتقدند؛ سیاست‌های وی در قبال ایران نسبت به دولت قبل، یعنی دولت یایر لاپید، ویژگی‌های کمی دارد، در درجه اول سیاست نخست‌وزیرجدید یکجانبه‌تر از نخست‌وزیر فعلی است که روزهای پایانی خود را سپری می‌نماید و ثانیاً، هماهنگی نتانیاهو با متحدان غربی خود، اروپا و ایالات متحده، بسیار کمتراز دولت فعلی خواهد بود. این به آن معنا است که نتانیاهو کمتر اعتقاد دارد که سیاست‌هایش در قبال ایران باید مورد تأیید آمریکا واروپا باشد و همچنین او براین باور است که نیازی به  هماهنگی با متحدان غربی تل‌آویو بر سر رویارویی با ایران ندارد.

به طور قطع نتانیاهو بیشتر از لاپید و بنت برای ایجاد اجماع بین‌المللی علیه ایران و در مورد مسائل جهانی و منطقه‌ای تلاش خواهد کرد و لذا باید منتظر بود پس از تشکیل کابینه؛ او اقدامات جنگ افروزانه خود را از طریق ترور و حملات سایبری بر علیه جبهه مقاومت، فلسطین، ایران و منطقه غرب آسیا، در دستور کار دولتش قرار دهد و نقشه‌های مزورانه و پلید خود را پیاده، عملیاتی و اجرایی کند. البته این بخشی از اراده این عنصر فاسد کلاهبردار شیاد صهیونیستی است که در دادگستری رژیم جعلی اسرائیل دارای چندین پرونده فساد مالی و اخلاقی دارد. و قطعا بخش دیگر این معادله که قوی تراز اراده نتانیاهو می‌باشد به جبهه محور مقاومت باز می‌گردد و تا این مبارزان محور مقاومت در صحنه هستند؛ نتانیاهو و متحدانش هرگزقادر به تحقق امیال و آرزوهای دور و دراز خود نخواهند شد و حتی رؤیاهای پریشانشان هم در خواب رنگ واقعیت نخواهد یافت و دنیایشان را به کابوسی تلخ و زجرآورتبدیل خواهد نمود.

نتانیاهو مسلما با بازگشتش؛ رژیم جعلی صهیونیستی را بابحران‌ها و چالش‌های ویرانگر مواجه خواهد ساخت و دوران حیات سیاسی این رژیم منحوس کودک‌کش را به افول نزدیک خواهد ساخت و چه بسا تحقق چنین امری منطقه و جهان را با آشوب، جنگ و ترور مواجه سازد اما پایین این ماجرا جویی‌های خونین، اسرائیل را به ورطه هلاکت کشانده و به زیر خواهد کشید.

نکته دیگر در رابطه با بازگشت نتانیاهو به قدرت، موضوع روابط با اتحادیه اروپا و آمریکا می‌باشد؛ انتظار می‌رود روابط گرمی بین دو طرف و به ویژه تا زمانی که بایدن در کاخ سفید است و رییس جمهور می‌باشد وجود نداشته باشد و روابط روابط سردی باشد تا تکلیف انتخابات آمریکا در 2024 مشخص گردد.

کارشناسان اشاره دارند گروه‌های یهودی در آمریکا و دولت بایدن و برخی از دولت‌های اروپایی و عربی نسبت به قدرت گرفتن حزب راست افراطی صهیونیستی مذهبی که حزب متحد اصلی نتانیاهو بوده و وی با کمک آنان در انتخابات به پیروزی رسیده است، هشدار داده‌اند. انتظار می‌رود برخی از وزارتخانه‌ها، از جمله احتمالاً وزارت دفاع، به این حزب واگذار شود. این در حالی است که به قدرت رسیدن جناح راست افراطی همکاری با غرب و کشورهای عربی را تحت الشعاع قرار داده و با مشکل مواجه می‌کند.

نکته دیگر در رابطه با بازگشت نتانیاهو به قدرت موضوع توافق و یا پیمان ابراهیم است[1] که در حقیقت سیاست و میراث خود نتانیاهو بوده و با بازگشت وی، با جدیت و با تلاش ویژه‌ای پیگیری خواهد شد. ناگفته نماند توافق ابراهیم پس از حدود دو سال روی کار آمدن نتانیاهو توسط دولت‌های بنت و لاپید پیگیری شد و سفارت‌های رژیم صهیونیستی در بحرین و امارات در آن دوره تأسیس گردید.
 

نکته دیگر که باید به آن اشاره شودآن است که نتانیاهو قطعا روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی را عادی و بهبود خواهد بخشید تا دربرابر ایران و محور مقاومت جبهه وموضع واحدی اتخاذ نمایند و عنداللزوم سیاست واحدی را در بحران سازی در منطقه ترسیم و طراحی نمایند.
در پایان این یادداشت به چند نکته دیگر در این زمینه که در جای خود قابل تأمل است اشاراتی خواهیم داشت:   
 

1- دستور کار دولت جدید، از جمله موضع سخت علیه فلسطینی‌ها، نوید دو قطبی کردن بیشتر جامعه فلسطینی و خطردشمنی نزدیک‌ترین متحدان اسرائیل در خارج را به دنبال دارد.
2- بازگشت آشکار بنیامین نتانیاهو به قدرت در اسرائیل ضربه‌ای به دل مردمی است که نگران وضعیت دموکراسی و حاکمیت قانون در جهان هستند. نتانیاهو یک ستون کلیدی در جنبش جهانی رهبران غیر لیبرالی بوده است که کنترل و قوانین بازی دموکراتیک را تغییر داده‌اند - از جمله در ترکیه، مجارستان و ایالات متحده در دوره ترامپ.
3- نتانیاهو در طول 12 سال قدرت خود از سال 2009 تا 2021، رسانه‌ها و دشمنان سیاسی را مورد حمله قرار داد، به طور مداوم به قوه قضاییه اسرائیل(در حالی که تحت کیفرخواست ومحاکمه بود)حمله کرد ونسخه‌ای از افراطی گرایی را ترویج کرد که هدف آن تثبیت برتری یهودیان به عنوان یک اصل قانون اساسی بود.
4- و اکنون نتانیاهو در دوره جدید خود به عنوان نخست‌وزیر، در یک دولت با ایتامار بن‌گویر، شاگرد رسمی نژادپرست سرشار از نفرت، میرکاهان، و بزالل اسموتریچ، یک تبه‌کار به شدت ضد دگرباشان جنسی خواهد نشست. این واقعیت که نتانیاهو، همراه با این متحدان، دولتی با 65 کرسی در کنست تشکیل خواهد داد، نه یک انحراف، بلکه نشان دهنده اراده روشن جامعه صهیونیستی بحران زده غرق در منجلاب فساد است.
5- در اسرائیل، مانند بسیاری از کشورهای جهان، ایده لیبرال دموکراسی به سبک غربی توسط کسانی مورد حمله قرار می‌گیرد که - مانند ویکتور اوربان در مجارستان، ژایر بولسونارو در برزیل، رجب طیب اردوغان در ترکیه، نارندا مودی در هند، جورجیا. ملونی در ایتالیا و البته دونالد ترامپ - از ایده "دموکراسی غیرلیبرال" دفاع می‌کنند، که در آن اکثریت بدون توجه به حقوق اقلیت‌ها یا حاکمیت قانون حکومت   می‌کنند. در مقابل از موفقیت این به اصطلاح  سیاستمداران و حامیان میلیونی آنها به راحتی می‌توان ناامید شد.
6- برای بسیاری در ایالات متحده که زمان و تلاش زیادی را برای حمایت از دیدگاه افراطیون اسرائیل اختصاص داده‌اند، این روز حساب است.
7- اسرائیل از سال 1967 به اشغال غیرقانونی و غیراخلاقی سرزمین فلسطین ادامه داده است. و هرگز تعریف خود به عنوان یک کشور یهودی را با تمایل اعلام شده خود برای ارائه برابری کامل به همه شهروندان خود، به ویژه اقلیت بزرگ عرب خود که یک پنجم جمعیت یک کشور را تشکیل می دهند، سازگار نکرده است.
8- مهم است که بدانیم نتایج انتخابات اسرائیل، مانند همه نتایج انتخابات، گذرا است – شبیه یک عکس فوری در زمان، نه یک مقصد نهایی. حتی در مورد اسرائیل، معلوم شد که تنها 50 درصد به ائتلاف نتانیاهو رأی منفی دادند. علیرغم گرایش‌های راست‌گرایانه یهودیان اسرائیلی، اگر تعدادی از احزاب کوچک چپ گرا برای عبور از حداقل درآستانه رأی متحد می‌شدند، نتیجه می‌توانست متفاوت باشد.
9- برخی تحلیل گران غربی می‌گویند اسرائیل آینده باید از چهره زشت برتری یهود که امروز رو به رشد است، دور شود. این بدان معناست که اگرچه اسرائیل می‌تواند و باید وطن یهودیان باقی بماند، همانطور که قانون دولت-ملت 2019 اعلام کرد، نباید منحصراً چنین باشد. همچنین باید سرزمینی برای فلسطینی هایی باشد که قرن‌ها در این سرزمین زندگی کرده‌اند. علاوه بر این، باید درد شدید آوارگی و تبعید را که تأسیس اسرائیل بر فلسطینیان در سال 1948 وارد کرد، و همچنین غیرانسانی‌زدایی مداوم از اشغالی که در سال 1967 آغاز شد را بپذیرد. و باید حقوق فلسطنیان را در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به رسمیت شناسد و به ملزومات این حقوق تن در دهد. از نگاه این تحلیل گران این امر مستلزم ایجاد یک مشارکت سیاسی جدید نه بر اساس منافع شخصی یهودیان یا اعراب، بلکه بر اساس آینده مشترک هر دو است. این آرمانی است که همه کسانی که به سعادت آن سرزمین مقدس و نفرین شده اهمیت می دهند باید از آن حمایت کنند!
10- برخی صاحب نظران اظهار داشته یهودیان در این کشور، و به ویژه برخی از رهبران یهودی، باید از ملاقات با سیاستمداران اسرائیلی که نژادپرستان بی شرم هستند، خودداری کنند. و دیگر نباید پروژه شهرک سازی غیرقانونی و اشغالی را که بسیاری از ناظران آن را نسخه اسرائیلی آپارتاید نامیده‌اند، تحمل کنند - یا یک چک سفید برای آن ارائه نمایند.
 

جان کلام این که؛ برخی از مردم اسرائیل می‌گویند دولت جدید باید به شرارت‌ها و ترورها و کشتار خود علیه مردم فلسطین دراین سرزمین خاتمه دهد و حقوق کامل فلسطنیان را که محروم از آن گشته اند با توجه اصول و آرمان‌های بین‌المللی که مبتنی بر "آزادی، عدالت و صلح" می‌باشد به رسمیت شناسند و تبعیضات را پایان بخشند که اگر دولت در این مسیر گام برندارد ما نیز بیکار نخواهیم نشست.[2]
 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - توافق‌های ابراهیم یا پیمان ابراهیم (Abraham Accords) بیانیه مشترک رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و ایالات متحده بود که در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ منعقد شد. از این واژه همچنین برای اشاره کلی به توافق‌نامه‌های صلح به ترتیب توافقنامه صلح رژیم صهیونیستی-امارات متحده عربی و توافق‌نامه عادی سازی روابط بحرین - رژیم صهیونیستی استفاده شد.مراسم امضای توافق‌نامه‌های ابراهیم در کاخ سفید در ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۲۰ انجام شد. هیات‌های عالیرتبه رژیم صهیونیستی و امارات‌ متحده‌عربی و بحرین روز سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ توافقنامه صلح را که با میانجیگری آمریکا به دست آمد در کاخ سفید امضا کردند.  توافقنامهٔ صلح رژیم صهیونیستی–امارات متحدهٔ عربی به‌طور رسمی توافقنامهٔ صلح ابراهیم: پیمان صلح، برقراری روابط دیپلماتیک و عادی‌سازی کامل روابط بین امارات متحدهٔ عربی و حکومت اسرائیل و توافقنامهٔ عادی‌سازی روابط بحرین– رژیم صهیونیستی  به‌طور رسمی توافق ابراهیم: اعلامیهٔ صلح، همکاری و روابط دیپلماتیک سازنده و دوستانه نامیده می‌شوند.
[2] - مقاله: بازگشت نتانیاهو به قدرت با ائتلاف نژادپرستان وحشتناک است؛ اما مشکل اسرائیل عمیق تر است. نویسندگان: دیوید ان. مایرز و دانیل سوکاچ. /  / Nov. 3, 2022 Updated 6:03 PM PT برگردان: اسدالله افشار
 

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/70459کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب