درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ / حوزه کتاب و ادبیات/قزوين/ایران شناسه: ۶۹۹۷۸۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۵ : ۲۰ دیدگاه: ۰

دبیر کل کتابخانه‌های عمومی کشور:

سرانه مطالعه آنقدر که می‌گویند بد نیست

سرانه مطالعه آنقدر که می‌گویند بد نیست دبیر کل کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تاکنون بر اساس برخی تعاریف و شاخص‌ها، اعداد و ارقام متفاوتی برای سرانه مطالعه اعلام شده است، ولی شاخص‌های دیگری وجود دارند که نشان می‌دهد اوضاع مطالعه در کشور آنقدر که می‌گویند بد نیست.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایکنا، مهدی رمضانی، دبیر کل کتابخانه‌های عمومی کشور، شامگاه سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر شبکه گسترده‌ای از کتابخانه‌های عمومی در کشور داریم که ۶۰ نوع خدمت به مخاطبان خود ارائه می‌دهند.

وی افزود: ۸۰۰ کتابخانه روستایی و ۴۰ کتابخانه سیار برای پوشش خدمات در مناطق دور افتاده در کشور مشغول فعالیت هستند و تقویت فضای تخصصی کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی در دستور کار قرار دارد.

دبیر کل کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: کتابخانه‌های روستایی تنها پایگاه فرهنگی روستا و مرکز مبادلات اجتماعی محسوب می‌شوند و با تغییر رویکردی که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌وجود آمده، کتابخانه‌های عمومی به پایگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: امروز در دنیا آن تصور سنتی از کتابخانه عمومی به‌عنوان مکانی که صرفاً کتاب امانت می‌دهد و از سالن مطالعه آن استفاده می‌شود، تغییر کرده و کتابخانه‌ها تبدیل به یک مرکز فرهنگی اجتماعی شده‌اند که حول محور کتاب و اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند.

این مسئول گفت: تشویق کودکان‌ و نوجوانان به کتابخوانی بسیار مهم است و تمامی کتابخانه‌ها در سراسر کشور، بخش کودک و نوجوان دارند و ارتباط پایدار بین کتابخانه و مدرسه در دستور کار قرار گرفته است، نوجوان نیز نه در حوزه کودک می‌گنجد و نه در فضای بزرگسال جای دارد و باید در حوزه نوجوانان به صورت مستقل کار کرد.

وی با اشاره به پایه‌گذاری نشان «هدهد سفید» در نهاد کتابخانه‌ها به‌عنوان یک مجموعه مختص کودکان، افزود: این نشان اجزا و ابعاد مختلف و متفاوتی دارد که از جمله آن جشنواره «هدهد سفید» و کتاب «هدهد سفید» از دیگر فعالیت‌های این نشان است که مأموریت تولید محتوا برای این حوزه را برعهده دارد.

رمضانی در خصوص سرانه مطالعه در کشور تأکید کرد: در این بحث ابتدا باید تعریف دقیقی از مطالعه داشته باشیم، متأسفانه پیمایش دقیقی درباره اینکه سرانه مطالعه در کشور چقدر است نداریم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بر اساس برخی تعاریف و شاخص‌ها، اعداد و ارقام متفاوتی برای سرانه مطالعه اعلام شده است، ولی شاخص‌های دیگری وجود دارند که نشان می‌دهد اوضاع مطالعه در کشور آنقدر که می‌گویند بد نیست.

دبیر کل کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: گردش اقتصادی حوزه کتاب و نشر در سال گذشته نشان از آن دارد که بیش از ۱۱۰ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده که البته تعدادی قابل‌توجهی از آن‌ها کتاب‌های حوزه کمک‌آموزشی و آموزشی است؛ اما بیش از ۶۰ هزار عنوان در سایر بخش‌هاست.

وی با اشاره به عضویت ۱۲ میلیون نفر در کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: شیوع کرونا موجب کاهش اعضای اصلی کتابخانه‌ها شد که در حال حاضر این رقم با کاهش کرونا رو به افزایش است.

رمضانی با تأکید بر خدماتی که در کتابخانه‌های عمومی به مردم ارائه می‌شود، یادآور شد: مابه‌دنبال ارائه خدمات‌نوین در کتابخانه‌های عمومی هستیم که با احداث کتابخانه مرکزی این مهم در قزوین، محقق و تسریع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ کتابخانه مرکزی در کشور داریم، افزود: قزوین از سال‌های پیش پیگیر احداث کتابخانه مرکزی بوده و در حال حاضر مشکل تأمین زمین و برخی مسائل موجب تأخیر در این امر شده است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/69978کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب