درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه بیمه و بانک/ایران شناسه: ۶۹۸۴۲۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲ : ۰۹ دیدگاه: ۰

سخنگوی بازار متشکل ارزی:

کمبودی در ارز نداریم/ معامله 20 میلیون دلار در سامانه بازار متشکل ارزی

 کمبودی در ارز نداریم/ معامله 20 میلیون دلار در سامانه بازار متشکل ارزی سخنگوی بازار متشکل ارزی با بیان اینکه کمبودی در ارز نداریم، گفت: با راه‌اندازی سامانه معاملات ارزی ظرف یک روز 20 میلیون دلار معامله شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، مسعود توکلی در مورد بازار متشکل ارزی گفت: واقعیت این است که کمبودی در ارز نداریم و محدودیتی برای منابع ارزی وجود ندارد، اما مشکل این است که متقاضیان متفرقه ارز اطلاعی از وجود صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی که به بیش از 350 صرافی می‌رسد ندارند، در نتیجه جلوی برخی از صرافی‌هایی که به صورت سنتی ارز ارائه می‌کردند، صف می‌کشند.

وی همچنین گفت: بیش از 120 صرافی برای ارائه ارز در تهران وجود دارد، در حالی که خریداران متفرقه ارز، فقط در جلوی برخی از صرافی‌ها در اطراف میدان فردوسی و یا خیابان فردوسی صف می‌کشند.

سخنگوی بازار متشکل ارزی ادامه داد: راه‌اندازی سامانه مدیریت بازار متشکل معاملات ارز به نشانی https://www.ice.ir برای این است که مردم بتوانند از طریق سامانه تقاضای خود برای ارز را ثبت کنند و کسانی که تقاضای خود را ثبت می‌کنند، در اولویت معاملات ارز قرار می‌گیرند و بدون تشکیل صف می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از صرافی دریافت کنند.

وی در مورد اینکه چه میزان معاملات در سامانه متشکل ارزی ثبت می‌شود، گفت: به طور متوسط روزانه بین 18 تا 20 میلیون دلار و در برخی روزها تا 26 میلیون دلار در سامانه بازار متشکل ارز به نرخ توافقی معامله می‌شود و روز گذشته به میزان 20 میلیون دلار در این سامانه ارز به نرخ توافقی خرید و فروش شد. البته در سامانه مذکور، خریدار و فروشنده، صراف هستند؛ یعنی صراف خریدار نرخ ارز را یک‌درصد زیر قیمت بازار متشکل از صادرکننده و دارنده ارز خریداری می‌کند و با یک درصد سود، به صراف دوم می‌فروشد.

توکلی در پاسخ به این پرسش که چرا اصولاً سهمیه ارز کارت ملی برای مردم در نظر گرفته می‌شود، گفت:‌ من عامل اجرایی هستم، اما قانونگذار پیش‌بینی کرده است که برای ارز خدماتی سهمیه‌ای در نظر گرفته شود و کسانی که تحت عنوان تجارت و یا خدمات قرار نمی‌گیرند، در سرفصل سایر مصارف قرار می‌گیرند که ارز مورد نیاز خود برای مصارفی مانند درمان در خارج از کشور، دانشجویی و یا سایر سرفصل‌ها به میزان هر سال برای هر کدملی تا 2 هزار دلار درنظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: خریداران و متقاضیان ارز به جای تشکیل صف در جلوی صرافی‌ها می‌توانند از طریق سامانه بازار متشکل ارزی و ثبت اطلاعات خود اقدام کنند و از تشکیل صف در جلوی صرافی‌ها خودداری نمایند.

سخنگوی بازار متشکل ارزی در مورد اینکه آیا قرار است صرافی‌ها از روز دوشنبه فردا ملزم به ارائه خدمات فقط از طریق سامانه بازار متشکل ارزی شوند، گفت: فعلا زمان دقیق الزام از طریق سامانه مشخص نشده. آنچه که وجود دارد صرافی‌ها را موظف کرده کسانی که از طریق سامانه بازار متشکل ارزی ثبت‌نام می‌کنند، در اولویت قرار دهد. از طرفی به صورت سنتی مراجعه حضوری هم برقرار است. ممکن است سامانه دچار کندی و یا اختلال شود. به خاطر این مسئله مراجعه حضوری را هم فعلا منع نکرده‌ایم،اما کسانی که نیاز و اقعی دارند باید به خرید و فروش ارز از طریق صرافی‌های بازار متشکل ارزی اقدام کنند.

توکلی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر 350 صرافی فعال در بازار متشکل ارزی وجود دارند که از این تعداد 120 صرافی در تهران در این سامانه حضور دارند و متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه و یا مراجعه به صرافی‌ها ارز مورد نیاز واقعی خود را خریداری کنند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/69842کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب