درحال بارگذاری

گروه: فناوری / حوزه علم و فن آوری ایران/ایران شناسه: ۶۸۹۷۷۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲ : ۲۰ دیدگاه: ۰

رتبه سوم ایران در تدوین استاندارد نانویی

رتبه سوم ایران در تدوین استاندارد نانویی دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه موانع زیادی در مسیر استفاده از استاندارد در بخش نانو وجود دارد که باید رفع شود، گفت: استفاده از فناوری نانو برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی به اثبات رسیده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از دانشجو، سعید سرکار در نشست دبیران و اعضاء فعال تدوین استاندارد‌های فناوری‌نانو ضمن اشاره به رتبه سوم ایران در تدوین استاندارد‌های ملی فناوری‌نانو، از عملکرد مثبت کارگروه استاندارد، دبیران و اعضای فعال تدوین استاندارد قدردانی کرد و گفت: فعالیت‌ها در حوزه نانو باید براساس استاندارد باشد، اگر بتوانیم استاندارد‌های مختلفی در این حوزه تدوین کنیم، به توسعه فناوری‌نانو و شرکت‌های نانویی کمک خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: بسیاری از کشور‌ها به ویژه کشور‌های شرق آسیا نظیر فیلیپین فاقد چنین استاندارد‌هایی هستند؛ از این رو تدوین استاندارد و سپس ترجمه آن به زبان کشور‌های دیگر موجب می‌شود چنین کشور‌هایی از این استاندارد‌ها استفاده کنند. با این کار مثلا در فیلیپین بازار ۱۱۰ میلیون نفری برای شرکت‌های ایرانی ایجاد می‌شود.

سرکار، استاندارد را مقوله‌ای بسیار مهم در حوزه نانو دانست که در بسیاری کشور‌ها کمتر به آن پرداخته شده است، یادآور شد: موانع زیادی در مسیر استفاده از استاندارد در بخش نانو وجود دارد که باید رفع شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به کاربرد فناوری نانو در حوزه‌هایی، چون مرغ، گوشت و ماهی برای افزایش ماندگاری، خاطر نشان کرد: عملکرد نانو در این بخش به خوبی ثابت شده، به طوری که دو شرکت از این فناوری در بسته‌بندی مواد پروتئینی استفاده می‌کنند. اما به محض این که مشخص می‌شود این شرکت‌ها از فناوری‌نانو در بسته‌بندی استفاده کرده‌اند، مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود. این‌ها موانعی است که باید در بخش استاندارد با آن مقابله کرد.

قاضی خوانساری، از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اولویت‌دهی به استاندارد در ستاد نانو بسیار ستودنی است، یادآور شد: رویکرد ستاد علاوه بر تدوین استاندارد، استفاده از استاندارد نیز هست و با پیاده‌سازی استاندارد در صنعت مانع از استفاده بی‌مورد و زیاد از حد از مواد شیمیایی می‌شود و این موضوع اثرات مثبت زیست‌محیطی به دنبال دارد.

به نقل از ستاد نانو، وی با اشاره به تدوین واژه‌نامه جامع فناوری‌نانو، آن را یک گام بزرگ در مسیر توسعه استاندارد‌های فناوری‌نانو خواند و گفت: ما برای بسیاری از واژه‌های انگلیسی حوزه نانو معادل فارسی نداشتیم، تدوین واژه‌نامه نانو کمک کرد تا چنین معادل‌سازی‌هایی انجام شود. به عنوان نسخه اول، کار بسیار خوبی بود که می‌تواند در آینده بهبود نیز یابد.

در این نشست، همچنین گزارشی از آمار و اطلاعات بانک استاندارد‌های استت‌نانو ارائه شد. براساس اطلاعات این گزارش، ۳۲۹۸ استاندارد از ۵۵ سازمان و ۴۴ کشور در بانک استاندارد‌های استت‌نانو ثبت شده است. چین با ۲۳۰ استاندارد، انگلستان با ۱۶۹ استاندارد و ایران با ۱۴۸ استاندارد، رتبه‌های اول تا سوم استاندارد‌های ملی فناوری‌نانو را به خود اختصاص داده‌اند. هلند، دانمارک و آمریکا در رتبه‌ها بعدی هستند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/68977کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب